Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajat ovat AINA lakossa?

Vierailija
05.02.2018 |

Eikö heillä ole ihan kohtuuhyvä palkka tekemiseensä ja koulutukseensa nähden? Kaiken lisäksi keräävät kaikenlaisia ylityölisiä ja sunnuntailisiä palkkansa päälle - monella reilusti yli 3000 palkka käsittääkseni - joten missä mättää???! Ei siitä pullakahveilla olosta määrättömästi voi maksaa, kun naama väärinpäin kohdellaan sitten niitä potilaita eli asiakkaita..

Palkatkaa lisää väkeä, eikä lisää palkkaa. Ja lähiksethän ne hoitaa muutoinkin sairisten duunit..

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit lakossa, -pakosta;-)

Vierailija
42/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut vain yhden ystävällisen sairaanhoitajan ja sekin oli lähis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaaloissa on kitkerä ilmapiiri, koska niin iso hierarkia. sairaanhoitajat pöllyttää lähiksiä, lähikset siivoajia jne. lääkärit sairaanhoitajia ja ylilääkärit lekuja. kirurgit luulee olevansa jumalia. nähty läheltä.

Vierailija
44/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin pyhätyöt lopettaa välittömästi, mutta kuka ne potilaat hoitaa? Kyllä korvaus pitää saada.

Ootko harraskin uskovainen?Jos et olisi sunnuntaisin tai muina kirkollisina juhlapäivinä töissä, olisit kirkossa?

Vierailija
45/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne sairaanhoitajat mitään orjia ole. Se on ihan palkkatyö siinä missä muutkin. Palkkaa halutaan lisää ja siitä pidetään meteliä, aivan kuten muillakin aloilla.

Voitko nimetä näitä muita aloja, joilla huonoa palkkaa itketään jatkuvasti?

Vierailija
46/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen työ, että sitä vähätellään julkisuudessa yms. Sitten kuitenkin kun on tosipaikka ja lappu luukulla, esim. ylityökiellon takia jonot todellakin pitenee....), niin sitten kyllä mussutetaan. Ihmiset pitää sitä itsestään selvänä, mutta sitten kun palvelu ei pelaakaan tai itse odotat sitä kätilöä saapuvaksi vaikka pää jo näkyy, niin sitten se todellisuus iskee silmille. Olen itse alunperin sairaanhoitaja ja vaikka vaihdoin alaa, niin arvostan todella paljon sairaanhoitajien työtä. Pääsen itse nykyään ns. paperityössä helpommalla ja saan parempaa palkkaa, mutta todellakin  arvostan esim. kätilöiden ja kaikkien hoitajien työtä. Kuinka moni haluaa hoitaa syöpään kuolevaa nuorta tai lasta, jonka vanhemmat on kauhean tragedian edessä eivätkä hyväksy asiaa. Sitä voi jokainen miettiä, että olisiko itsestä siihen, päivästä toiseen...Itse en jaksanut,se oli henkisesti niin vaikeaa ja raskasta enkä jaksa tehdä sellaista.

Vierailija
47/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin laiskaa porukkaa en ole missään nähnyt kuin työskennellessäni hoitoalalla ja minulla on kokemusta muiltakin aloilta. Lisäksi se väärennettyjen ylityötuntien määrä oli kohtuuton, kun se ylityö oli pelkkää kahvikupin kanssa istumista tai facebookin seuraamista. Tehyn ja superin jäsenet ei tarvitse palkankorotuksia.

Vierailija
48/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin raskasta ja huonosti palkattua hommaa niin olisiko alanvaihto paikallaan. Älkääkä puhuko kutsumustyöstä, jos se sitä on työehdoilla pitäisi olla noin suurta merkitystä.

Vierailija
49/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen työ, että sitä vähätellään julkisuudessa yms. Sitten kuitenkin kun on tosipaikka ja lappu luukulla, esim. ylityökiellon takia jonot todellakin pitenee....), niin sitten kyllä mussutetaan. Ihmiset pitää sitä itsestään selvänä, mutta sitten kun palvelu ei pelaakaan tai itse odotat sitä kätilöä saapuvaksi vaikka pää jo näkyy, niin sitten se todellisuus iskee silmille. Olen itse alunperin sairaanhoitaja ja vaikka vaihdoin alaa, niin arvostan todella paljon sairaanhoitajien työtä. Pääsen itse nykyään ns. paperityössä helpommalla ja saan parempaa palkkaa, mutta todellakin  arvostan esim. kätilöiden ja kaikkien hoitajien työtä. Kuinka moni haluaa hoitaa syöpään kuolevaa nuorta tai lasta, jonka vanhemmat on kauhean tragedian edessä eivätkä hyväksy asiaa. Sitä voi jokainen miettiä, että olisiko itsestä siihen, päivästä toiseen...Itse en jaksanut,se oli henkisesti niin vaikeaa ja raskasta enkä jaksa tehdä sellaista.

siksipä sairistyö pitäisi olla KUTSUMUSAMMATTI eikä kitkerä vaihtoehto kun ei irronnut lääkispaikka!

Vierailija
50/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin

Vierailija
52/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin olen ainoa, joka repesi tälle. Miten tuollaista kehtaa edes sanoa ylitöiksi? Monet tekee tuon verran ylimääräistä ilman palkkaa, jos ovat vähänkin vastuullisessa asemassa ja haluavat hoitaa hommansa kunnolla. Eivätkä edes huomaa tehneensä mitään pidempää päivää, tuohan on vain puoli tuntia päivää kohti.

Sitten kun tehdään joka päivä oman työpäivän perään 4h niin voidaan puhua jo ylitöistä.

Miksi teet ylitöitä?

Ihan oma syysi.

En tee itse ylitöitä, kun olen työtön. Mutta ihan normaalia on yksityisellä sektorilla, että työajasta joustetaan niin että saadaan hommat tehtyä. Harvassa työpaikassa edes on mitään työajan seurantaa, joten näppituntumalla mennään muutenkin ja tehdään kiireisinä aikoina pidempää päivää. Palkka on näissä toki kohdillaan, joten mistään pienistä ylityökorvauksista ei nipoteta. Sitten jos on joku isompi homma mikä pitää kiireellä saada valmiiksi ja vaatii extravenymistä, sellaisista sovitaan sitten ylityöt erikseen.

Itse olen ollut vain duunarihommissa ja niissä on ollut ihan juhlaa, jos on tarjoutunut mahdollisuus tehdä ylitöitä. Olen tehnyt 12h päiviä, 16h päiviä ja myös normaalin työviikon perään 2x12h viikonloppuna. Ylitöistähän maksetaan ihan sairaasti, kuka niistä kehtaa valittaa? Kun tekee normiviikon perään 2x12h niin siitä saa melkein kokonaisen työviikon palkan. 

Vierailija
53/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on kuitenkin ettei julkisenpuolen palkkoja ei voi nostaa ennen, kun yksityisen puolen palkat nousevat niin, että verovaroista on mahdollista korottaa julkisenpuolen palkkoja. Viimevuosien kovat veronkorotukset ja lastenpäiväkotimaksujen nousu johtuu viime sairaanhoitajien korotuksesta. Moni tuttavani onkin opiskellut lähivuosina sairaanhoitajaksi, koska hyvä palkka nähden koulutusta ja työtä.  minusta voidaan kyllä nostaa sairaanhoitajien palkkaa, mutta poistetaan kaikkien lisien saaminen ja työajat aina joustavaksi niinkuin monella muullakin

Vierailija
54/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne sairaanhoitajat mitään orjia ole. Se on ihan palkkatyö siinä missä muutkin. Palkkaa halutaan lisää ja siitä pidetään meteliä, aivan kuten muillakin aloilla.

Voitko nimetä näitä muita aloja, joilla huonoa palkkaa itketään jatkuvasti?

Enpä ole kuullut voihkinaa ainakaan palomiesten ja poliisien suunnasta. Nämä tekevät myös aika raskasta työtä pienellä palkalla. Mutta eivät ole julkisuudessa jatkuvasti valittamassa ja voihkimassa. Selkeästi ovat tienneet mihin ovat ryhtymässä, kun ovat uransa valinneet.

Onko tässä käynyt niin, että liian moni hoitsu on lähtenyt alalle siinä toivossa, että saavat pokattua jonkun lääkärin? Eivät ole tajunneet, että yhä suurempi osa lääkäreistä on naisia ja että mieslääkäritkin kaipaavat ehkä hieman älykkäämpää seuraa kuin mitä hoitajien suunnalta on tarjolla. Kun huomataan ettei saatukaan napattua lääkäriä, niin kauhea parku siitä omasta palkasta, kun ei se riitäkään jatkuviin kasvohoitoihin, tekoripsiin ja hiuslisäkkeisiin.

Vierailija
55/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee kyllä niin hermo, kun ihmiset jotka eivät tiedä sairaanhoitajan työstä yhtään mitään rupeaa pätemään. Ensinnäkin palkka ei todellakaan kohtaa vastuun ja koulutuksen määrää. Ei maalikoilla ole käsitystäkään, kuinka paljon vastuuta esimerkiksi akuutti puoleella on sairaanhoitajalla. Sitä paitsi me ei voida edes lakkoilla, koska se ei olisi eettisesti oikein ja potilasturvallisuus vaarantuisi. Kansantalous on lähtenyt jo nousuun, joten millä oikeudella meidän pienestä palkasta otetaan lomarahojakin pois? Mielestäni kukaan ei voi päteä toisten ammateista mitään, jos itsellä ei ole kokemusta. Meillä töissä ainakin kaikki hoitajat ovat tosi ammattitaitoisia ja kohtelee potilaita hyvin. Aika menee potilaiden hoitamisessa ja valvomisessa eikä missään pullan syömisessä!

Sinäpä sen sanoit, toisten työstä ei voi tietää, jos ei ole sitä tehnyt. Juuri tässä on se ongelma, että hoitajat jatkuvasti syöttää oman työnsä haastavuutta ja vetoaa siihen, että toiset saa helpolla enemmän. Mistä hoitajat sen tietää, että heidän työnsä on juuri erityisen raskasta ja haastavaa? Noin yleisellä kokemuksella hoitajiksi ei hakeudu todellakaan penaalin terävimmät kynät, joten väite työn haastavuudesta pitää suhteuttaa siihen. Minä taas tunnen useita hoitsuja, jotka ovat halunneet niistä töistä pois, koska työ on liian monotonista ja haasteita liian vähän. Heidän kunnianhimoaan ei ole täyttänyt hoitajan työkenttä, koska se ei tarjoa kuulemma muuta kuin puuduttavaa rutiinia.

Vierailija
56/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin laiskaa porukkaa en ole missään nähnyt kuin työskennellessäni hoitoalalla ja minulla on kokemusta muiltakin aloilta. Lisäksi se väärennettyjen ylityötuntien määrä oli kohtuuton, kun se ylityö oli pelkkää kahvikupin kanssa istumista tai facebookin seuraamista. Tehyn ja superin jäsenet ei tarvitse palkankorotuksia.

No, tätä olen miettinyt. Viimeksi eilen kävimme katsomassa sukulaista hoitokodissa ja siellä ne kaksi hoitajaa istui kahvilla koko sen tunnin. Varmaan pitää välillä tehdäkin jotain, mutta eipä nuo hengenhädässä näytä koskaan olevan vaan aina istuvat jossain. Ainoa, mitä olen nähnyt tekevän on ollut mummujen auttamista ruokapöytään. Mummulle dumpataan lääkkeitä ja koko osasto nukkuu aina. Ei väliä meneekö klo 13 vai 15 vai 16, niin yksi tai kaksi on telkun ääressä muumiona ja muut on hämärissä huoneissa. Paras oli psykogeriatrinen osasto, jossa laskin pelkästään sunnuntaina 8 työntekijää ja äkkiä laskettuna sain hoidokkeja 10. Peräti viisi istui koko visitiin ajan siellä kansliassa liikahtamatta mihinkään. Synnytyksen jälkeen osastolla hoitajat löysi aina kopista. Katselivat netistä aina jotain, mm. asuntoja porukalla. Ensiavussa iso lauma palloilee vitriinikopissa ja kukaan ei tule luukulle kuin ajoittain. Luulin pitkään, että tekevät töitä. Tuttu teki keikkahoitajana vuoron ja sanoi, että ei ne mitään töitä siellä tee vaan surffaillan netissä suurin osa ajasta. Ihmiset vaan luulee, että jotain tärkeää kesken... Juu, ei muissakaan töissä koko aikaa henkihieverissä juosta, mutta ei kyllä noissa hoitsujen töissäkään!

Vierailija
57/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tätä olen miettinyt. Viimeksi eilen kävimme katsomassa sukulaista hoitokodissa ja siellä ne kaksi hoitajaa istui kahvilla koko sen tunnin. Varmaan pitää välillä tehdäkin jotain, mutta eipä nuo hengenhädässä näytä koskaan olevan vaan aina istuvat jossain. Ainoa, mitä olen nähnyt tekevän on ollut mummujen auttamista ruokapöytään. Mummulle dumpataan lääkkeitä ja koko osasto nukkuu aina. Ei väliä meneekö klo 13 vai 15 vai 16, niin yksi tai kaksi on telkun ääressä muumiona ja muut on hämärissä huoneissa. Paras oli psykogeriatrinen osasto, jossa laskin pelkästään sunnuntaina 8 työntekijää ja äkkiä laskettuna sain hoidokkeja 10. Peräti viisi istui koko visitiin ajan siellä kansliassa liikahtamatta mihinkään. Synnytyksen jälkeen osastolla hoitajat löysi aina kopista. Katselivat netistä aina jotain, mm. asuntoja porukalla. Ensiavussa iso lauma palloilee vitriinikopissa ja kukaan ei tule luukulle kuin ajoittain. Luulin pitkään, että tekevät töitä. Tuttu teki keikkahoitajana vuoron ja sanoi, että ei ne mitään töitä siellä tee vaan surffaillan netissä suurin osa ajasta. Ihmiset vaan luulee, että jotain tärkeää kesken... Juu, ei muissakaan töissä koko aikaa henkihieverissä juosta, mutta ei kyllä noissa hoitsujen töissäkään!

Naisalojen metatyötä.

Vierailija
58/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinon

Vierailija
59/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä monen hoitajakollegan jatkuvaa valitusta. Ihan oikeasti, ei meidän ala ole ainoa missä palkka ei ole suuri, vastuuta on paljon, työssä on kiirettä...Välillä oikein hävettää, hyviä opiskelijoitakin on niin paljon että töitä ei riitä kaikille, osa luki potilaskertomuksia monta tuntia kun hommia ei määräänsä enempää ollut.

Hoitoalalle harvinainen katsantokantani johtuu varmaan siitä että olen aikuinen alanvaihtaja, tehnyt nuoresta asti duunarinhommia, raskaampaa, kiireellisempää ja paljon huonommin palkattua.

Vierailija
60/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee kyllä niin hermo, kun ihmiset jotka eivät tiedä sairaanhoitajan työstä yhtään mitään rupeaa pätemään. Ensinnäkin palkka ei todellakaan kohtaa vastuun ja koulutuksen määrää. Ei maalikoilla ole käsitystäkään, kuinka paljon vastuuta esimerkiksi akuutti puoleella on sairaanhoitajalla. Sitä paitsi me ei voida edes lakkoilla, koska se ei olisi eettisesti oikein ja potilasturvallisuus vaarantuisi. Kansantalous on lähtenyt jo nousuun, joten millä oikeudella meidän pienestä palkasta otetaan lomarahojakin pois? Mielestäni kukaan ei voi päteä toisten ammateista mitään, jos itsellä ei ole kokemusta. Meillä töissä ainakin kaikki hoitajat ovat tosi ammattitaitoisia ja kohtelee potilaita hyvin. Aika menee potilaiden hoitamisessa ja valvomisessa eikä missään pullan syömisessä!

Sinäpä sen sanoit, toisten työstä ei voi tietää, jos ei ole sitä tehnyt. Juuri tässä on se ongelma, että hoitajat jatkuvasti syöttää oman työnsä haastavuutta ja vetoaa siihen, että toiset saa helpolla enemmän. Mistä hoitajat sen tietää, että heidän työnsä on juuri erityisen raskasta ja haastavaa? Noin yleisellä kokemuksella hoitajiksi ei hakeudu todellakaan penaalin terävimmät kynät, joten väite työn haastavuudesta pitää suhteuttaa siihen. Minä taas tunnen useita hoitsuja, jotka ovat halunneet niistä töistä pois, koska työ on liian monotonista ja haasteita liian vähän. Heidän kunnianhimoaan ei ole täyttänyt hoitajan työkenttä, koska se ei tarjoa kuulemma muuta kuin puuduttavaa rutiinia.

Erikoista, että ystäväpiiriisi kuuluu monia hoitajia, jos he ovat mielestäsi järestäen tyhmiä.??? Itse työskentelen toisella alalla ja minulla on toinenkin koulutus ( olen myös SH) ja olen kerran päässyt todella mehukkaaseen tilanteeseen. Kaksi alle kolmikymppistä henkilöä jutteli lakko-asioista ( tästä on jo aikaa) ja samalla sivalsivat myös hoitajien ammattikuntaa samoin sanakääntein kuin sinä tässä. Kumpikaan ei tiennyt, että itselläni on sairaanhoitajan tutkinto ja olen työskennellyt jopa vakituisessa toimessa; olen käynyt sairaanhoitajaopiston nuorena, silloin oli vielä opistot olemassa. Osallistuin keskusteluun jonkun aikaa kuunneltuani ja ihmettelivät, että mistä säkin sen tiedät. Meni kumpikin  nuori uraohjus hiljaiseksi ja noloksi, kun sanoin, että satun tietämään, koska olen ollut sairaanhoitajana  ja vieläpä kyseisessä sairaalassa minkä toiminnan te kumpikin tunnette ilmeisen hyvin tuntevan:). Olen sitten ilmeisesti automaattisesti tyhmä. Ai että nautin tilanteesta. Kannattaa aina miettiä mitä puhuu ja missä eikä leimata ihmisiä ammattien tai tutkintojen mukaan. Tämäkin oli hauska tilanne, kun olin  kouluttanut näitä kahta ihmistä muutaman päivän ajan ja olivat hyvin kiitollisia olevinaan saamastaan ohjauksesta....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän