Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monta työtöntä tunnet?

Vierailija
05.02.2018 |

Kuinka monta työtöntä tunnet?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden, joka jäi juuri työttömäksi. Tekee kuitenkin säännöllisesti pikkuhommia pimeästi joten hommia kyllä riittää. Aivan sama minulle, jos jää kiinni itse vastaa.

Vierailija
22/29 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 450 000. Pelkästään suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopisto potki pois yli 400 työntekijää pari vuotta sitten. Heistä tunnen aika monta. Itse kuulun samaan joukkoon. Osa on löytänyt sen jälkeen määräaikaisia työpätkiä, osa ei mitään.

Myös omassa lähipiirissäni on ollut vuosien varrella työttömyyttä: vastavalmistuneita, pitkän uran tehneitä, korkeastikoulutettuja yms. Työttömät eivät ole mikään yksi homogeeninen massa, vaan jokaisen tilanne on erilainen ja työttömyysajat vaihtelevia. Tuttavani ovat jo löytäneet uuden työpaikan.

Vierailija
24/29 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä tuntenut ainuttakaan. En oikein ymmärrä, miksi ihmiset eivät mene töihin, jos jäävät työttömiksi. Töitä kyllä piisaa.

Et näköjään ymmärrä sitäkään, ettei sinne töihin noin vain mennä.

Vierailija
25/29 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei edes itse ole ollut koskaan työtön tarkoittaa sitä, että valmistumisen jälkeen on heti löytynyt työ ja ei ole koskaan joutunut yteiden jälkeen pois.

Lakin jälkeenkin kesätyöt ovat alkaneet heti seuraavana arkipäivänä ja jatkuneet opintojen alkuun asti.

Mahdollista, mutta epätodennäköistä.

Vierailija
26/29 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään. Useamman opiskelijan tiedän jotka etsivät lopputyöpaikkaa, eikä sitä löydy joten heidän on pakko venyttää opintoja. Mutta varsinaisia työttömiä en tunne yhtään.

Ps. Luulevatko jotkut kommentoijat, että me työttömiä tuntemattomat on poistettu työttömät tuttavapiiristä, kun noin kommentoivat tuohtuneina ihmisarvosta, tai toivovat ytneuvotteluja tms? Eihän tämä ole mikään valinta, tai kerro mitään ihmisen arvomaailmasta, jos ei vaan satu ketään työtöntä henkilökohtaisesti tuntemaan! Esim itsellä ei ole sukua ja olen vaihtanut aikuisiällä kaupunkia useaan otteeseen, joten tunnen lähinnä vain työkaverit ja jäljelle jääneet ystävät, ja he ovat niin onnekkaita ettei työttömyys ole kohdannut tällä hetkellä.

Vierailija
27/29 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään

Vierailija
28/29 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettei edes itse ole ollut koskaan työtön tarkoittaa sitä, että valmistumisen jälkeen on heti löytynyt työ ja ei ole koskaan joutunut yteiden jälkeen pois.

Lakin jälkeenkin kesätyöt ovat alkaneet heti seuraavana arkipäivänä ja jatkuneet opintojen alkuun asti.

Mahdollista, mutta epätodennäköistä.

Okei, mä ajattelin, että työttömällä tarkoitetaan tässä henkilöä, joka on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi ja saa työttömyyskorvausta. Eli niitä henkilöitä, jotka tilastoissa lasketaan työttömiksi. Olen mä itsekin yo-kirjoitusten jälkeen vain chillaillut ennenkuin kesätyöt alkoivat, mutta ei mua silloin laskettu tilastoissa työttömäksi. Ja olen ollut myös kahden työpaikan välissä viikon pois töistä, koska halusin pitää vähän lomaa ennenkuin aloitan uudessa työpaikassa. En laske sitäkään viikkoa työttömyydeksi. 

Vierailija
29/29 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme työtöntä, naapurin mies n. 55 v, kummipoikani 26 v ja miehen entinen työkaveri, mies n. 50 v. Kesällä jää miehenikin työttömäksi 25 työvuoden jälkeen. Hän on hakenut jo kaikkia työpaikkoja, mitkä vain vähänkään ovat lähellä hänen koulutustaan / osaamistaan, mutta ei ole tärpännyt. Hän on myös oma-aloitteisesti kysellyt töitä alansa firmoista, joita ei näillä seuduin monta ole, mihinkään ei juuri nyt palkata lisää väkeä. Koulutusta täällä ei ole tarjolla hänelle mitään. 

Mietimme poismuuttoa täältä pohjoisesta, mutta on aika hankalaa. Meillä on kuitenkin 10 v sitten rakennettu talo ja siitä vielä reilusti lainaa jäljellä ja täällä asuntojen hinnat ovat tippuneet niin paljon, että meille jäisi varmaan vielä lainaa, jos ylipäätään saisimme talomme myytyä. Lisäksi meillä on täällä miehen äiti ja minun äitini, jotka tarvitsevat apuamme käytännössä joka päivä. Yritin hakea äidilleni lisää kotihoitopalveluita, mutta niitä ei myönnetty, eikä hän saanut myöskään laitospaikkaa. On kuulemma vielä niin hyvä kuntoinen (erittäin huono kuulo, muistisairaus, huimausta, verenpaine, sydänsairaus ja ollut muutama flimmeri ja pari sydäninfarktia, liikkuminen erittäin huonoa, nyt on kaihi silmissä..). 

Minulla on töitä, joten sekin jarruttaa lähtöä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi