Leikkauspäivä, kohta mennään. Mihin nämä sukat perustuvat?
En tajunnut hoiturilta kysäistä muiden ihmettelyjen ohessa, miksi sairaalasukat ovat tällaiset (Aukko varpaiden alla, pieni kiristys)?
Kommentit (16)
Nauti tropeista. :D
Juu, Suomessa on kyllä upeat hoitajat ja hyvät sairaalat ja kirurgit. kAIKKI KUNNIOITUS VAAN HEILLE.
Parantaa verenkiertoa leikkauksen aikana, kun potilas on pitkään liikkumatta. Samasta syystä pitkillä lennoilla on hyvä pitää tukisukkia, kun istutaan paikoillaan tuntikausia.
Varpaiden kynsien väristä voi päätellä yhtä sun toista veren hapetustilasta. Näin olen itse ne avokärkiset tukisukat ymmärtänyt. Muuten tukisukat ehkäisevät veritulppien syntyä.
Ne eivät ole varsinaisesti ole tukisukat vaan leikkaussalisukat, estävät kyllä samaten veritulppia ja muutenkin parantavat verenkiertoa.
Joo, ne sukat piti vetää kotona jalkaan ennen kuin nousi sängystä ja sai ottaa vasta seuraavana päivänä pois.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne sukat piti vetää kotona jalkaan ennen kuin nousi sängystä ja sai ottaa vasta seuraavana päivänä pois.
Kannattaa muistaa, että leikkauksen jälkeen potilaan veritulppariski on liikkumattomuude vuoksi kolmen kuukauden ajan normaalia korkeampi. Siksi kannattaa jatkaa tukisukkien käyttöä vielä kotioloissakin sekä tosiaankin tehdä sitä fysioterapeutin neuvomaa jalkajumppaa jne. Aktiivisuus pienentää veritulppariskiä huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin käyttämään niitä sukkia viikon leikkauksen jälkeen. Antiemboliasukka kai on se oikea nimitys noista.
Mihin se sukkien vaikutus tarkalleen ottaen perustuu, kun äkisti ajatellen tiukat sukat lähinnä pakkaavat veren pohkeisiin eli estävät verenkiertoa? Ainakin jos laitan tiukat normipolvisukat niin pohkeet on ihan siniset kun otan ne pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että leikkauksen jälkeen potilaan veritulppariski on liikkumattomuude vuoksi kolmen kuukauden ajan normaalia korkeampi. Siksi kannattaa jatkaa tukisukkien käyttöä vielä kotioloissakin sekä tosiaankin tehdä sitä fysioterapeutin neuvomaa jalkajumppaa jne. Aktiivisuus pienentää veritulppariskiä huomattavasti.
Minä en saanut mitään jumppaohjeita ja jo leikkausiltana olin jaloillani. Tokikaan paljoa en liikkunut muutamaan päivään mutta en vain maannut. Ja olihan ne napapiikit myös ehkäisemässä veritulppia.
Onko noi sukat joku uus juttu?
t: kymmeniä leikkauksia läpikäynyt
Vierailija kirjoitti:
Onko noi sukat joku uus juttu?
t: kymmeniä leikkauksia läpikäynyt
Mulle oli :) leikkausneitsyys meni ja kaikki hyvin. Kiitos vastauksista!
En muista että ois 10 vuotta sitten ollut käytössä, mutta tänä kesänä sain moiset kapistukset taistella jalkoihini. Oli himppasen kireet, mutta veritulppa kiinnosti vielä vähemmän joten ähelsin kiltisti.
Täysi 10 Töölön henkilökunnalle hoidosta.
Olin viime vuonna kahdesti Mehiläisessä ja käytin kyllä ihan normaaleja löysiä yhdenkoon sairaalasukkia.
Koskaan kuullutkaan tuollaisista. Olisin kyllä mielelläni ottanut.
Olen käyttänyt tukisukkia, joka kerta kun olen ollut leikkauksessa.
Oli ne käytössä jo v. 2003 kun minulle tehtiin suurehko leikkaus. Tosiaan kotona aamulla sängyssä piti kiskoa jalkaan. Työkaverini virnuilivat, että ruumissukatkin pitää nykyisin pukea itse...
Nyt alkaa esilääkitys purra. Mukavaa henkilökuntaa, kyllä Suomessa on hyvä joutua puukolle jos jossakin.