Kokoaikatyöstä osa-aikaiseksi
Kuinka pitkä karenssi tulee? Ja saako sen jälkeen sovitettua päivärahaa? Masennuksen takia en vain jaksa enää olla kokoaikaisesti hommissa.
Kommentit (10)
Jos olet omasta aloitteestasi osa-aikaisessa työsuhteessa, et valitettavasti saa soviteltua päivärahaa.
Sinulla on eri tilanne kuin minulle, joten en oikein osaa neuvoa muuten, kuin että kysyt tilannetta lääkäriltä. Itse aloin tekemään 45-vuotiaana vapaaehtoisesti 3 päiväistä viikkoa, koska en enää jaksanut töissä. Asuntovelka oli jo maksettu ja lapset lentäneet pesästä, joten tämä järjestely oli mahdollista. Tsemppiä ap tilanteeseesi, ymmärrän että työelämä voi olla todella kuormittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet omasta aloitteestasi osa-aikaisessa työsuhteessa, et valitettavasti saa soviteltua päivärahaa.
En ole ap, mutta eikö sitä missään vaiheessa ala saamaan? Nythän aktiivimallikin pakottaa ottamaan osa-aikatöitä vastaan. Tähän asti työttömän velvollisuus on ollut etsiä kokoaikatyötä. Aktiivimalli on muuttanut tuon.
Vierailija kirjoitti:
Voisit kysyä lääkäriltä mahdollisuutta osa-aikaiseen sairasloman.
Tämän käytin jo viime kesänä ja uutta ei vielä voida myöntää. Tilanne ei valitettavasti ole ainakaan parantunut kuluneen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta eikö sitä missään vaiheessa ala saamaan? Nythän aktiivimallikin pakottaa ottamaan osa-aikatöitä vastaan. Tähän asti työttömän velvollisuus on ollut etsiä kokoaikatyötä. Aktiivimalli on muuttanut tuon.
Osa-aikatyötä saa toki hakea ja ottaa vastaan, jos ja kun sitä tarjotaan ja silloin oikeus päivärahaankin on. Mutta jos itse pyydät työnantajaasi muuttamaan kokoaikaisen työsuhteen osa-aikaiseksi, et saa soviteltua päivärahaa. Itsekin teen osa-aikatyötä ja onhan mulla velvollisuus hakea kokoaikatyötä, mutta tähän asti sitä ei kukaan ole seurannut millään tavalla. Olen siis työnhakijana te-toimistossa samalla, kun teen osa-ikaisena töitä jo kolmatta vuotta. Mielenkiinnolla odotan, vaikuttaako aktiivimalli mun tilanteeseeni mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän käytin jo viime kesänä ja uutta ei vielä voida myöntää. Tilanne ei valitettavasti ole ainakaan parantunut kuluneen vuoden aikana.
Siis miten niin ei voi uutta myöntää??
http://www.kela.fi/tyonantajat_osasairauspaivaraha
Minä olen pyytänyt osa- aikatyötä pomolta ja saan soviteltua päivärahhaa. Tosin osa-aikatyö alkoi kun edellinen työsopimus oli päättynyt.
Kuitenkin jos pomolla on tarjota kokopäivätyötä, olen velvollinen sitä vastaanottamaan. Ei ole ollut tarjota.
Vakituisen työntekijän voi olla vaikeampi siirtyä kokoaikaisesta osa-aikatyöhön.
Jos irtisanoudut, karenssi on 3 kk. Sen jälkeen voit etsiä osa-aikatyötä ja hakea soviteltua.
Kuitenkin joudut olemaan työnhakijana kokopäivätyöhön ja menemään niihin jos niitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit hakea osatyökyvyttömyyseläkettä tai kuntoutustukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin ei voi uutta myöntää??
http://www.kela.fi/tyonantajat_osasairauspaivaraha
http://www.kela.fi/osasairauspaivaraha
Pitäisi olla vuoden eka töissä ennen kuin voi hakea uudestaan.