Mitä budjetoitte auton huoltoihin, korjauksiin, renkaisiin jne kuukausitasolla?
Olen ensimmäistä kertaa auton omistaja. Verot,vakuutusmaksut ja bensankulutus on selvillä. Mutta mitä noihin muihin budjetoin, laitan joka kuukausi sivuun ennakolta. Tietty esim. korjauksia ei voi ennustaa, mutta että olisi edes jotakin säästössä kun se eteen paukahtaa..
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jos auton kustannuksia haluaa laskea, on arvonalenema pakko huomioida. Se on pitkällä aikavälillä todella iso menoerä.
Laskea kyllä, pudjetoida ei välttämättä. Minä ostan auton säästöistä (5-7 tonnia), ajan loppuun ja ostan uudemman samaa hintaluokkaa. Viimeksi vaihtoväli oli 15 vuotta, eli arvon alenema oli kolmisen kymppiä kuussa.
En budjetoi mitään erityisesti. Luottokortissa on sen verran iso luottoraja, että sillä saa kaikki yllätykset katettua. Luottokortti on vain sitä varten, että sillä saa hankittua koska vaan autolle apua, lemmikille lääkäripalveluja tai jonkun äärimmäisen tärkeän kodinkoneen heti vaihdettua (jääkaappi tai pyykkikone, muut voi odottaa).
Vierailija kirjoitti:
Minulla viime vuonna: jarruremppaan 350€, vuosihuolto 250€, uudet kesärenkaat 550€, tuulilasi 450€. Katsastus oli 70€.
Tuulilasivakuutus tulee paljon halvemmaksi. Kannattaa hankkia, jos jossain kehäykkösellä ajelee.
Kesä- ja talvirenkaat 3-4 vuoden välein 400€/satsi. Riippuu rengaskoosta.
Vuosihuolto, osat 80€, mies hoitaa työn. Ei-merkkiliikkeessä olis ehkä 300.
Pyyhkijänsulat 30€ vuosi, pesuneste tiivisteenä 30€ vuosi.
Ilmastointihuolto muutaman vuoden välein 80€.
Autoshampoo,pesuharja, lukkosula, lasinpesuaine, silikoni tiivisteisiin...30€ ja kestää ikuisuuden.
Seuraavana menee varmaan pakoputki vaihtoon. Kuluvia osia on nivelissä ja jarruissa...eli ne ei tule yllätyksenä. Silloin kun rahasta oli tiukkaa mulla oli 600€ sivussa korjauksiin ja visa. Nyt makselen niitä säästötililtä sitä mukaa kun vastaan tulee.
Huolto 160-250€/ vuosi, korjauskuluja ei ole ollut mutta mulla onkin Toyotan hybrid.
Ompas osaamattomia vastauksia täällä.
Sinkkumies
Öljyt parikymppiä, laturin hihna 16e, öljynsuodatin 7 euroa.
Parin-3 vuoden välein sitten suodattimet. Lisäksi lamppuja ynnä muuta paskaa. Itse ostin vähän yli 100 000 ajetun romun ja ei näihin kannata mitään tehdä ennenkuin jotain hajoaa.
Sinkkumies
Kannattaa ottaa huomioon, että jos auto leviää tielle eikä ole kaskoa/osakaskoa niin vakuutuksesta ei korvata auton hinausta. Ja se hinaaminen on aivan helvetin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä satkun kuussa saa budjetoida huoltoon.
Mulla menee joka toinen vuosi lisäksi tuulilasi vaihtoon kun motaria ajan joka päivä. Nytkin on tuulilasissa jo 3 paikattua kohtaa, nyt se pitää vaihtaa. Vakuutus on mutta siinä on 200 € omavastuu.
Tiedän kun nyt vien lasin vaihtoon ja huoltoon niin alle 800 € en saa autoa kyllä huollosta ulos. Siksi sen vieminen on hiukan viivästynyt... lisäveroa on ollut maksettavana vuoden vaihteessa 1400 ja se on ollut ykkösenä.
Voi voi.. palautuksia 1700e.
Sinkkumies
(jokainen tyylillään)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon, että jos auto leviää tielle eikä ole kaskoa/osakaskoa niin vakuutuksesta ei korvata auton hinausta. Ja se hinaaminen on aivan helvetin kallista.
Riippuu ihan siitä onko rahaa lompakossa. Jos on, niin pääsee halvemmalla.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Näitä kun lukee niin ihmettelen miten niin moni pystyy ylläpitämään koko autoa. Itselläni nettotulot 1700 ja kyllä on itsekin myönnettävä, että kohtuuttoman osuuden autoilu mun tuloista syö. Mulla on ollut auto nyt puoli vuotta ja pelkästään perushuoltoon on uponnut 400 euroa, vakuutus 500 euroa ja vero 180 euroa. Aika tiukille saa muun kulutuksen vetää että selviytyy noista kaikista.
Enpä tiedä...7v vanhassa autossa (jarrut laitettu, kuluvia osia vaihdettu, ilmastointi ollut korjauksessa) 20000km/v, niin km-hinnaksi tulee 20snt eli bensoineen, kaikkine maksuineen 330€/kk. Ostohintaa tässä ei ole huomioitu, ainoastaan tililtä poistuva raha.
Vierailija kirjoitti:
Autossa on jakoketju ja isompi huolto tehty viime syksynä.
ap
Huolto on yleensä ettei ole tehty paljoakaan. Mikä tämä "isompi" huolto oli?
Sinkkumies
Ei kannata käydä merkkiliikkeissä, yksityisissä korjaamoissa hinnat 50-70% halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Ompas osaamattomia vastauksia täällä.
Sinkkumies
Miten niin? Huollon tarve ja hinta riippuu autosta, kilsoista ja kuskista. Jos autolla ajetaan keskimääräistä enemmän, menee myöskin huoltoihin, korjauksiin ja kuluviin osiin polttoaineen lisäksi enemmän rahaa jos haluaa varmistaa ettei auto jätä tielle. Kaikilla ei ole öljymonttua tallissa eikä aikaa tai halua huoltaa autoa itse.
Myin juuri pois auton jolla ajoin 250 000 kolmen vuoden aikana. Teetin oman mukavuuteni vuoksi huollot ajallaan ja korjautin kuluvat osat kun aihetta ilmeni, koska tarvitsin sitä autoa joka päivä. Minun ei kannattanut vaihtaa siihen bilteman halvinta öljyä ja kirota sitten motarin varressa kesken työmatkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autossa on jakoketju ja isompi huolto tehty viime syksynä.
ap
Huolto on yleensä ettei ole tehty paljoakaan. Mikä tämä "isompi" huolto oli?
Sinkkumies
Isompi laajempi) huolto tehtään yleensä 3v kohdalla, dieselautoille 60 000 km kohdalla. Kumma ettet sitä tiedä vaikka koitatkin täällä esiintyä kaikkien alojen asiantuntijana.Mene ihan katsomaan oman autosi huolokirjasta mitä siihen kuuluu.
ohis
Tässä excelöidyt kulut tavallisesta 1.6 koneisesta karvalakkifarmarista reilulta kahdelta vuodelta:
Huollot, korjaukset, vakuutukset, verot & osto- ja myyntihinnan erotus yht. 3680 eur.
Bensakulut yht. 4032 eur
Kilometrejä: 44000 km
18 senttiä per kilometri, 10 euroa per päivä.