Mitä on odotettavissa, kun löydetään haimasyöpä?
Joka on todennäköisesti levinnyt muihinkin elimiin. Potilas on vielä hyväkuntoinen ja käynyt diagnoosiin asti normalisti töissä. Vatsakipujaan on hoidellut buranalla. Onko aikaa muutama kuukausi vai uskaltaako toivoa jopa useampaa vuotta vielä?
Kommentit (235)
Pomoni, nyt yli viisikymppinen nainen, on sairastanut nuorena haimasyövän ja parantunut siitä. Harvinaista se toki on, on tappavimpia syöpiä ja ennuste on usein huono, päivistä kuukausiin. Voimia ja hyviä ajatuksia teille ap ❤️
Ei kuulosta todellakaan hyvältä, jos on mennyt myös maksaankin. Tuttavallani oli hoidoissa keuhko- ja aivosyöpän, takia vuoden, mutta kun se levisi maksaan eli vain kaksi kuukautta siitä. Loppuajan oli saattohoidossa. Paljon voimia sinne.
Haimasyöpää on kahta tyyppiä, kiltti ja agressiivinen. Steve Jobsilla oli kiltti versio, ja hän olisikin todennäköisesti selvinnyt jos olisi aloittanut oikeat hoidot eikä humpuukihoitoja.
Patrick Swayzellä taas oli agressiivinen versio, hoidot aloitettiin heti, ja vaikka ne aluksi tepsivätkin, oli syöpä vahvempi. Tästä versiosta selviää vain jos se huomataan ennen kuin oirehtii. Näin kertoi onkologi tädilleni, kun häneltä oli sattumalta löytynyt aivan toisen vaivan tutkimuksessa haimäsyöpä. Selvisi siitä (patologin tutkimuksen mukaan kyseessä nimenomaan agressiivinen versio), käy kontrollissa vuosittain.
Ystäväni sai 40-v haimasyöpädiagnoosin. Eli sen jälkeen puoli vuotta. Lohduton tauti.
Tilastot kertovat karua kieltään. Keskimääräinen elinaika puoli vuotta ennusteesta, viiden vuoden kuluttua elossa 2,5% sairastuneista ja levinnyttä haimasyöpää ei voida parantaa. Neljä vuotta sitten luin nämä netistä kun mieheni sai diagnoosin. Tässä kuussa tulee kolme vuotta hänen kuolemastaan. Me olisimme halunneet että hän kuuluu tuohon 2,5% mutta ei.
Oma mummoni eli diagnoosin jälkeen n. 4-5kk. Todella kamala tauti ja tsemppiä sinulle ap
Itse olen syöpäepäiöytapauksissa päässyt jatkokutkimuksiin seuraavana päivänä.
En ymmärrä miksi teillä odotellaan ja tauti etenee. Hoitoon pitäisi päästä heti.
Isoisäni sai hainasyöpädiagnoosin ja eli 6kk diagnoosin saatuaan. Kamalaa aikaa. Ikinä en ole itkenyt niin paljon. Voimia kaikille
Tiedän tapauksen, joka parani haimasyövästä.Hän meni lääkäriin havaittuaan silmissä keltaisen värin.
Syöpä saatiin hoidettua kokonaan pois. Viiden vuoden kuluttua seurannat voitiin lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan yhtään ihmistä, joka olisi parantunut haimasyövästä? Ap
Tiedän! Vastasin jo edellä. Meni lääkäriin väsymyksen ja silmien keltaisuuden takia.
Hoito tehosi, hän selviytyi.
Minun ystävä vietiin päivystykseen kipeän mahan takia, haimasyöpä, kuuden viikon päästä hautajaiset.
Joku tuossa aiemmin mainitsikin Steve Jobsin. Totta on että on olemassa myös parempiennusteinen haimasyöpä, joka hänelläkin oli, neuroendokriininen syöpä muistaakseni? On kyllä harvinaisempi kuin se "pahempi" versio haimasyövästä, mutta siitä selviytymisprosentit on jopa ihan hyvät. Kaiketi vasta koepalasta varmuudella nähdään, mitä tyyppiä se syöpä on. Itsellä on ollut lähipiirissä kolme tapausta, kaikki sitä "pahempaa" tyyppiä ja löydetty siinä vaiheessa kun parantava hoito on ollut jo mahdoton. Yksi eli vain viikkoja (oli kyllä tosi huonossa kunnossa jo syövän löytyessä, kaikenlaista oli tutkittu ja epäilty) mutta yksi ihan pari vuotta. Kolmaskin melkein vuoden. Ei kannata siis ihan toivoa heittää, vaikka realistinen onkin. Paljon tsemppejä ap:lle ja perheelle!
Blogi syöpäläinen, sillä on se kiltimpi versio tästä, mutta silti aika karua luettavaa
Eräs tuttavani kuoli pari kuukautta diagnoosin saatuaan. Haimasyöpä usein paljastuu vasta kun on jo levinnyt ja silloin tilanne on jo erittäin huono.
Äidilläni diagnosoitiin 6 vuotta sitten haimasyöpä kesäkuun alussa ja syöpä oli jo niin pitkälle levinnyt, ettei mitään ollut tehtävissä. Hoitoja ei kannattanut aloittaa. Tieto oli lohduttomuudessaan meille musertavan raskas.
Syöpä vei nopeasti hyväkuntoisen äidin huonoon kuntoon ja hän kuoli lokakuussa noin 5 kk:n kuluttua diagnoosista.
Olen ap todella pahoillani.
Onko varmasti syöpä? Tuttavallani oli haimassa hyvänlaatuinen kasvain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 3 tapausta, ja kaikki ovat kokeneet kuoleman muutamassa kuukaudessa,. Ikävä kyllä. Loppuvaiheen kivut kamalat. Yksi näistä oli mieheni, alle 3 kuukautta diagnoosista.
Syvä osanottoni. Olen itse järkytyksekseni samassa tilanteessa. Missä kunnossa miehesi oli siinä vaiheessa, kun hän sai diagnoosin ja miten sitä hoidettiin? Ap
Kiitos! Vatsakipua oli ollut pitkään, mutta aina oli muka niin kiire, ettei ehtinyt lääkäriin. Lopulta leikkaus ja samalla todettiin, että oli jo levinnyt niin pahasti,että ommeltiin vain kiinni.
Pahoin pelkään, että miehelleni käy samalla tavalla.
Oliko teillä lapsia? Kerroimme heille kasvaimen löytymisestä, mutta eivät vielä tajua asian vakavuutta. Mietin, missä vaiheessa se olisi hyvä kertoa. Ap
Oma isäni kuoli syöpään, olin silloin 21v. Kyllähän äiti siitä puhui, mutta minulla tuli vähän defenssit päälle, kun eihän tuollaista voi mitenkään "osata" käsitellä. Sanoisin, että kerro heri kaikki ja pyydä, että viettävät aikaa yhdessä. Varaudu myös siihen, että sinua syytetään myöhemmin jostain tästä, viestintuojan muodossa. Sinä olet lähellä, niin sinuun on helppo purkaa sekoittavia tunteita.
Kannattaa tehdä hoitotahto ja hoivatestamentti nyt, keskustella asiasta.
Eikös sillä Kotipizzan perustajalla Rabbe Grönqvistillä ollut haimasyöpä myös, näin muistelisin. Hänet hoidettiin Saksassa jollain huippuklinikalla ja elikin aikoja sen jälkeen (kuinka kauan?) mutta menehtyi lopulta.
Naapuri kuoli 3 kk diagnoosin saamisen jälkeen