Työmarkkinoilla kohtaanto-ongelma! Hyviä työntekijöitä ei ole tarpeeksi!
Kommentit (56)
Mulla on joskus ollut nuoria opiskelijoita perehdytettävänä. Kyllä se on niin, että jos näistä ei jonkun mielestä ole hyötyä, niin tyyppi joko ei osaa neuvoa kunnolla tai oma työ on tälle itselleenkin vaikeaa. Luultavasti kyse on molemmista. Mulla on kestänyt päivän tai pari, kun tyyppi tekee työtä jo sillä tasolla, että mennään hyödyn puolele. Tosin mä olen näiltä saanutkin suoraa palautetta siitä, että neuvon hyvin ja siitä, että annan tehdä kunnon töitä heti enkä pistä mitään hyllyjä siivoamaan. Ei se mulla ole kauaa aikaa vienyt, mutta kun osaa hommansa, osaa neuvoakin tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin AMK opinnot nyt vuodenvaihteessa. Tuli puheeksi 1. harjoittelu, johon paikan etsii kuulemma oppilaitos omista verkostoistaan. Meille kerrottiin että oppilaitos myös maksaa "työnantajalle" harjoittelusta ohjauspalkkion.
Eipä ihme, että monet paikat pyörivät pelkillä harjoittelijoilla.
Tuli tosta Lapin Laurin keissistä mieleen, että maksetaanko restonomikoulutuksessakin "ohjauspalkkio"? Melko kannattavaa yrittäjälle, eipä ihme ettei viitsi palkata.
Harjoittelu vie aika paljon resurssia työpaikalla, on ihan kohtuullista, että siitä saa edes nimellisen korvauksen. Kovinkaan suurta hyötyähän harjoittelijasta ei ole.
Niin harjoittelijoistahan ei ole mitään hyötyä yrityksille, koska nehän eivät tulevaisuudessa ilmeisesti tarvitse ammattitaitoista työvoimaa, niinkö ajattelit suuressa "viisaudessasi"?
Silloin kun hän on harjoittelija, hänen osaamisensa ei ole sillä tasolla, että hänestä olisi varsinaisen työntekijän hyötyä. Valmistuttuaan tilanne on toki toinen. Omalla alallani harjoittelupaikkoja on erittäin vaikea saada johtuen juuri siitä, että alalla on työvoimapula ja töissäolevilla ei ole aikaa eikä jaksamista harjoittelijan ohjaamiseksi omien töittensä päälle. Ihanko tosissasi luulet, että ekan vuosikurssin stuidu tekee töitä siinä missä valmistunut alan ammattilainen?
Alalla on työvoimapula eikä ole aikaa tai jaksamista ohjata harjoittelijoita? Ei kenelläkään ole tullut mieleen, että jos käyttää aikaa harjoittelijan opastamiseen, niin kyllä hän osaa tehdä itsenäisesti jotakin jonkun ajan päästä. Teillä on toiminnassa yhtä paljon järkeä kuin pakkasella varpaiden päälle pissimiseen: tulee hetken helpotus mutta ei mitään hyötyä, kun saappaiden etsimiseen menisi vähän enemmän aikaa.
Kyllähän se kahvia voi keittää, mutta varsinaisia päätöksiä hän ei saa kirjoittaa, koska laki määrittää, että sen voi tehdä ainoastaan pätevä. Entäpä luuletko, että harjotteleva pappi pääsee siunamaan hautajaisiin tai vihkimään avioparia?
Pappikin tekee aika paljon muutakin, myös paperitöitä.
Joku päivä se perehdytettävä opiskelija on sun esimiehes...itse ainakin tiedän pari tapausta, että tyyppi on nuoruusaikojen harjoittelupaikalla pomona.
Työttömyys ei ole parantumaton sairaus ja työelämässä on satojatuhansia entisiä työttömiä, pelkästään Suomessa. Olin itsekin, en ole enää. Useimmat entisistä samoilla kursseilla pyörineistä ovat nykyään työelämässä, mitä heitä on vastaan tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö näitä väsyneitä aktiivipassiiviavauksia tulee. AP voisi käyttää tämänkin ajan vaikka CV:n viilamiseen.
Ei ole pakko lukea, v**un osmo.
No tämän ymmärrän, sulla on hyvin aikaa täällä notkua kun eipä ole CV:tä mitä viilata.
Tiedoksi vaan että jokaisella on CV. Sulla vähän tyhjempi ja toisilla sitten vähän täydempi.
Taisi osua arkaan paikkaan? Onneksi minun ei tarvitse CV:tä viilata, koska olen töissä, toisin kuin joku muu. Vink vink. Aaaa ja niin, jos meidän firmassa joku samuttaa valot viimeisenä niin se taidan olla minä.
- eri
Eli sun suussa on eniten esimiesten kakkaa. Mutta konkurssitilanteessa ei sekään auta, miten syvällä anusreiässä kielesi on. Tai jos olet valtiolla, niin siihenkin on monta esimerkkiä, että valtion hommia lakkautetaan. Vaikka olisit ministeriössä, niitäkin voidaan lakkauttaa.
Aika tavanomaista on luulla itsestään ja osaamisestaan liikoja. Tälläkin palstalla moni on sitä mieltä, ettei kukaan osaa hänen hommaansa. Kannattaa käydä siellä hautausmaalla tutustumassa korvaamattomiin entisiin työntekijöihin.
Pointti koko jutussa on se, että ulkomailta pitää tuottaa tänne halpatyöntekijöitä, että saadaan palkkatasot alas.
Se kun tuntuu kovasti olevan työnantajien suurin huoli: pitää maksaa palkkaa, eikä pysty.
Silti kaikki kallistuu, eikä kohta kukaan pysty ostamaan mitään, palkat on ostovoimaltaan liian pieniä.
Ja Suomi kehuskelee EU:ssa korkeastikoulutettujen määrällään. Kuitenkin heitä on liikaa. Joka laaksoon ja kukkulalle on rakennettu AMK, josta pukataan ulos näitä korkeakoulutettuja. Heitä on aivan helkutin paljon, liikaa. Kukaan ei heitä palkkaa, elleivät he tule töihin puoli-ilmaiseksi: harjoittelijoina tai työkokeilijoina. Ja heidän palkastaankin pitää valtion kustantaa 60% palkkatukena.
Täällä on kieroutuneet työmarkkinat: kukaan ei palkkaa enää normaaleja työntekijöitä. Kukaan ei enää maksa normaalia palkkaa. Yhteiskunnan verovarat valuvat paratiiseihin. Mikään ei kannata kuten ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla on siivousfrima, makselee ihan normaalia palkkaa. Hakemukset on nykyisin mallia "Työkkäri käski hakemaan, mutta haluan korostaa etten osaa siivota enkä näe itselleni alalla tulevaisuutta". Pakko palkata ulkkareita, kun heille vielä rehti normaalistipalkattu palkkatyö kelpaa.
Pakko vastata, kun tää on tällä viikolla ties kuinka mones kerta kun törmään tähän pakko palkata ulkkareita -fraasiin. Oon hakenut nyt lähes vuoden töitä, myös siivousfirmoista, ja mulla on useampi vuosi kokemusta siivoamisesta opiskeluajoilta. No, en oo saanut kertaakaan edes haastattelukutsua siivoojan työhön. Oisko sitten ikä 42 v., akateeminen koulutus ja aiempi akateeminen ura mikä tässä mättää vai miksi firmojen on "pakko palkata ulkkareita"?
Tarkennan vielä, että hyvä tietenkin että joku heitä palkkaa, mutta vähän tympeää valehdella ettei muitakaan vaihtoehtoja olisi, ja samalla päästä mustamaalaamaan suomalaisia työttömiä.
Tämä. Rasismi suomalaista työtöntä kohtaan on näköjään ok. Voiko mitään muuta "luokkaa" yleistää samanlailla laiskoiksi sohvalla makoileviksi pa*koiksi, jotka ei tekisi työllistymisensä eteen mitään.
Toivon kovasti että karma iskee takaisin kaikille, jotka ovat kovin kateellisia työttömän liian "makeasta" elämästä. Voin kertoa että kun vuokran jälkeen jää laskuihin ja elämiseen 400 euroa, siihen päälle jatkuva stressi ja riittämättömyyden tunne. Sadat hakemukset ja kaiken lisäksi ihanan ihana aktiivimalli, alkaa elämänhalu olla hukassa.
N.25
Plus toistuvasti torjutuksi tuleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätys, kortistossa olevat on siellä syystäkin
Miksi ei sitten anneta olla rauhassa, kun ei kerran kelpaa kenellekään? Ihmeellistä venkoilua, ensin työnnetään kortistoon, koska ei osaa juuri sitä, mitä joku haluaa ja sitten valitetaan, miksi on kortistossa. Kannattaisi olla hiljaa ja antaa ihmiste olla sitä, mitä on, kun kerran kouluttautuakaan ei saa.
Tuet pois, jos ei osaa tehdä töitä
Omiin geeneihihän voi jokainen vaikuttaa .... mistä näitä natsikommentteja taas tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin AMK opinnot nyt vuodenvaihteessa. Tuli puheeksi 1. harjoittelu, johon paikan etsii kuulemma oppilaitos omista verkostoistaan. Meille kerrottiin että oppilaitos myös maksaa "työnantajalle" harjoittelusta ohjauspalkkion.
Tuli tosta Lapin Laurin keissistä mieleen, että maksetaanko restonomikoulutuksessakin "ohjauspalkkio"? Melko kannattavaa yrittäjälle, eipä ihme ettei viitsi palkata.
Harjoittelu vie aika paljon resurssia työpaikalla, on ihan kohtuullista, että siitä saa edes nimellisen korvauksen. Kovinkaan suurta hyötyähän harjoittelijasta ei ole.
Hmm...Mun entisellä työpaikalla, kunnallisessa kehittämisyhtiössä toimi ns. aulapalvelijan paikka pelkästään AMK:n tradenomiharjoittelijoilla. Kai heillä joku ohjauskin oli, mutta itsenäisesti he niitä hommia hoitivat. Vastuulla oli postitus (myös kaikki kuriirihommat jne.), kopiointi sisältäen mm. kaikki käyntikorttien, kirjekuorten, lomakkeiden, lehtiöiden jne jne. painotilaukset, kokoustilavaraukset ja niiden tarjoilujen tilaaminen, henkilökunnan kahvitus kahdesti päivässä, vieraiden vastaanotto, eri toimialojen sisäisissä "osastokokouksissa" muistion laatiminen.
Edellinen harjoittelija ajoi aina uuden sisään viikon kestävän jakson aikana. Olin tuolla töissä neljä vuotta ja sinä aikana yksi noista harjoittelijoista palkattiin myöhemmin taloon.
Olen pöyristynyt jos jollekin vielä maksettiin tuosta joku ohjauspalkkio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm...Mun entisellä työpaikalla, kunnallisessa kehittämisyhtiössä toimi ns. aulapalvelijan paikka pelkästään AMK:n tradenomiharjoittelijoilla. Kai heillä joku ohjauskin oli, mutta itsenäisesti he niitä hommia hoitivat. Vastuulla oli postitus (myös kaikki kuriirihommat jne.), kopiointi sisältäen mm. kaikki käyntikorttien, kirjekuorten, lomakkeiden, lehtiöiden jne jne. painotilaukset, kokoustilavaraukset ja niiden tarjoilujen tilaaminen, henkilökunnan kahvitus kahdesti päivässä, vieraiden vastaanotto, eri toimialojen sisäisissä "osastokokouksissa" muistion laatiminen.
Edellinen harjoittelija ajoi aina uuden sisään viikon kestävän jakson aikana. Olin tuolla töissä neljä vuotta ja sinä aikana yksi noista harjoittelijoista palkattiin myöhemmin taloon.
Olen pöyristynyt jos jollekin vielä maksettiin tuosta joku ohjauspalkkio.
Minä olin takavuosina verotoimistossa. Nythän sielläkin on systeemit muuttuneet aika tavalla. Mutta silloin oli pieni paniikki, kun näytti siltä, ettei kukaan tradenomiopiskelija tule harjoitteluun ja he olivat pääasiallisia tallentajia.
Oma poika opiskelee it-alaa ja on harjoittelussa parhaillaan koodaamassa. Hän saa palkkaa. Palkka on pienehkö, mutta tuskin hyödyttömälle mitään maksettaisiin.
Harjoittelusta tuli mieleen aika, kun mieheni opiskeli DI:ksi. Oli kesät työssä paperiteollisuudessa, ensin ihan paperimiehenä, sitten vuoromestarina. Näistä sai palkkaa ja näillä kuittaantuivat harjoittelut. Eka paikka oli tosi vaikea saada, paperitehtaiden johtajien pojat sai tietty duunia jo ekana kesänä isin tehtaalta, mutta muut joutui painamaan ekan kesän ihan hanttihommia, ehkä tokankin. Mutta kun sitten pääsi, niin sai ihan normaalia palkkaa ja mm. kuuden päivän vapaat vuorotyössä. Vuoromestarina sai jo ihan mainiota palkkaa.
Katsoin tänä vuonna jotain juttua telkkarista - jotain niistä miljoonasta työttömyyteen ja työllisyyteen ja harjoitteluun liittyvää - jossa joku nuori DI-opiskelija oli paperitehtaalla harjoittelijana. Tehtaanjohtajaakin haastateltiin ja hän kertoi auliisti että näistä harjoittelijoista on hyötyä ja he saavat näistä osaavaa työvoimaa tulevaisuudessa ja tarjoavat harjoittelupaikkoja mielellään. Palkkaa he eivät kuitenkaan PYSTY harjoittelijoille maksamaan. Siis mitä helvettiä nyt sentään? Eiköhän he ihan samoilla vastuilla hommia paina kuin 90-luvun lopussakin opiskelleet, jotka toimivat palkattuina vuoromestareina tehtaalla???
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelusta tuli mieleen aika, kun mieheni opiskeli DI:ksi. Oli kesät työssä paperiteollisuudessa, ensin ihan paperimiehenä, sitten vuoromestarina. Näistä sai palkkaa ja näillä kuittaantuivat harjoittelut. Eka paikka oli tosi vaikea saada, paperitehtaiden johtajien pojat sai tietty duunia jo ekana kesänä isin tehtaalta, mutta muut joutui painamaan ekan kesän ihan hanttihommia, ehkä tokankin. Mutta kun sitten pääsi, niin sai ihan normaalia palkkaa ja mm. kuuden päivän vapaat vuorotyössä. Vuoromestarina sai jo ihan mainiota palkkaa.
Katsoin tänä vuonna jotain juttua telkkarista - jotain niistä miljoonasta työttömyyteen ja työllisyyteen ja harjoitteluun liittyvää - jossa joku nuori DI-opiskelija oli paperitehtaalla harjoittelijana. Tehtaanjohtajaakin haastateltiin ja hän kertoi auliisti että näistä harjoittelijoista on hyötyä ja he saavat näistä osaavaa työvoimaa tulevaisuudessa ja tarjoavat harjoittelupaikkoja mielellään. Palkkaa he eivät kuitenkaan PYSTY harjoittelijoille maksamaan. Siis mitä helvettiä nyt sentään? Eiköhän he ihan samoilla vastuilla hommia paina kuin 90-luvun lopussakin opiskelleet, jotka toimivat palkattuina vuoromestareina tehtaalla???
Ei pysty, kun osinkoja pitää saada ja johtajien palkat on niin isot. Enää ei ole varaa maksaa palkkoja työntekijöille ja harjoittelijoille. Valitettavasti tämä ei ole sarkasmia, vaan totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin harjoittelijoistahan ei ole mitään hyötyä yrityksille, koska nehän eivät tulevaisuudessa ilmeisesti tarvitse ammattitaitoista työvoimaa, niinkö ajattelit suuressa "viisaudessasi"?
Silloin kun hän on harjoittelija, hänen osaamisensa ei ole sillä tasolla, että hänestä olisi varsinaisen työntekijän hyötyä. Valmistuttuaan tilanne on toki toinen. Omalla alallani harjoittelupaikkoja on erittäin vaikea saada johtuen juuri siitä, että alalla on työvoimapula ja töissäolevilla ei ole aikaa eikä jaksamista harjoittelijan ohjaamiseksi omien töittensä päälle. Ihanko tosissasi luulet, että ekan vuosikurssin stuidu tekee töitä siinä missä valmistunut alan ammattilainen?
Alalla on työvoimapula eikä ole aikaa tai jaksamista ohjata harjoittelijoita? Ei kenelläkään ole tullut mieleen, että jos käyttää aikaa harjoittelijan opastamiseen, niin kyllä hän osaa tehdä itsenäisesti jotakin jonkun ajan päästä. Teillä on toiminnassa yhtä paljon järkeä kuin pakkasella varpaiden päälle pissimiseen: tulee hetken helpotus mutta ei mitään hyötyä, kun saappaiden etsimiseen menisi vähän enemmän aikaa.
Kyllähän se kahvia voi keittää, mutta varsinaisia päätöksiä hän ei saa kirjoittaa, koska laki määrittää, että sen voi tehdä ainoastaan pätevä. Entäpä luuletko, että harjotteleva pappi pääsee siunamaan hautajaisiin tai vihkimään avioparia?
Pappikin tekee aika paljon muutakin, myös paperitöitä.
Toki. Useimmissa tämänkaltaisissa ammateissa tosin asiakkaan tulee hyväksyä harjoittelija läsnäolevaksi. Välttämättä näin ei käy. T: myös lääkärit harjoittelevat tai vaikkapa lastensuojelu
Vierailija kirjoitti:
Eli sun suussa on eniten esimiesten kakkaa. Mutta konkurssitilanteessa ei sekään auta, miten syvällä anusreiässä kielesi on. Tai jos olet valtiolla, niin siihenkin on monta esimerkkiä, että valtion hommia lakkautetaan. Vaikka olisit ministeriössä, niitäkin voidaan lakkauttaa.
Aika tavanomaista on luulla itsestään ja osaamisestaan liikoja. Tälläkin palstalla moni on sitä mieltä, ettei kukaan osaa hänen hommaansa. Kannattaa käydä siellä hautausmaalla tutustumassa korvaamattomiin entisiin työntekijöihin.
Tähän ohiksena että AV-palstalla tuntuu olevan käsitys että kaikki osaa tehdä mitä vain ja on korvattavissa noin vain, niinko sormia napsauttamalla. Tietty helpoimmat jutut, missä ei tarvitse murehtia asiakkaan tehtaan, tuotantojärjestelmien tai elämää ylläpitävien laitteiden toimivuudesta voidaan ehkä korvata lyhyellä perehdytyksellä. Pointti on se, että opiskele ja osaa oma juttusi h#lvetin hyvin...ei tarvii miettiä kikyjä ja torille lähtemistä niiden tulonsiirtojen perään itkemään. Kaikki osaa maata himassa ja odottaa että mulle kans.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ohiksena että AV-palstalla tuntuu olevan käsitys että kaikki osaa tehdä mitä vain ja on korvattavissa noin vain, niinko sormia napsauttamalla. Tietty helpoimmat jutut, missä ei tarvitse murehtia asiakkaan tehtaan, tuotantojärjestelmien tai elämää ylläpitävien laitteiden toimivuudesta voidaan ehkä korvata lyhyellä perehdytyksellä. Pointti on se, että opiskele ja osaa oma juttusi h#lvetin hyvin...ei tarvii miettiä kikyjä ja torille lähtemistä niiden tulonsiirtojen perään itkemään. Kaikki osaa maata himassa ja odottaa että mulle kans.
Tämä. T: Toimistoissa tehdään muutakin kuin keitetään kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. T: Toimistoissa tehdään muutakin kuin keitetään kahvia.
Olen se jota lainasitte. Olen tehnyt monipuolista hommaa ja toimistosita ei ole vielä vaikeita töitä löytynyt. Ne, jotka minua ovat perehdyttäneet, ovat kovin olleet huolissaan ja neuvoneet, että soita sitten jos tulee jotain. Ikinä ei ole tullut mitään, mitä en olisi itse osannut selvittää. Nykyään teen vaativampia töitä, kun erinomainen edeltäjäni. Hän jäi eläkkeelle osasi hommat hyvin ja oli osaavampi kuin hänen ikäisensä yleensä, mutta siitä huolimatta esimies on sanonut, että joistain minun tekemistäni hommista ei edeltäjälleni voinut antaa, kun ne olivat liian vaativia. Kuitenkin koen itse ne hommat helpohkoiksi, tarttee vain vähän osata laskea ja käyttää Exceliä. Kumpikaan ei ole nykyihmisille vaativia, vaan lähes kaikki jonkun koulun käyneet ne osaavat. Lasken veden virtauksia. Kertolaskuja.
Moni asia on sellainen, että katson vain vastauksen jostain paperista ja kirjaan taulukkoon, joku pieni yhteenlasku saattaa olla siinä tehtävänä. Nää saa kuulostamaan vaikealta, kun omista töistä halutaan tehdä vaikeampia kuin ne ovat. Entisiä pohjia käyttäen tehdään todella paljon. Suunnittelutyötä teen ja koulutus on amk-insinööri.
AV:lla nyt on keskimääräistä tyhmepää porukkaa.
Itse viilaan CVtä jatkuvasti. Siis lyhentelen sitä etten näyttäisi yliosaajalta. Ole vakitöissä.