Erittäin huolestunut.

Nyt tulee kevääksi sellainen tilanne, jolloin rahatilanne menee pitkäksi aikaa tosi huonoksi :( En halua avata tilannetta sen enempää, mutta tilanne on todella kaoottinen :(

Meitä on 2 aikuista sekä 3kpl 16-18 saman katon alla joten nyt kyselenkin että mitä halpoja ruokia voisin tehdä, että saisin kaikki mahat pidettyä tyytyväisinä...

Pääsääntöisesti he tarvitsevat syömistä aamulla, koulun/töiden jälkeen sekä illalla. Itse olen koko päivän kotona, mutta useasti olen syömättä päivällä...

Olen lämpimästi kiitollinen avusta <3

• ylös 8
  • alas 0

Kommentit (18)

Vierailija

Keittoja,keittoja ja keittoja.
Niistä saa isoja satseja ja pakkaseen. Nyt etukäteen voi myös pakastaa perusaineksia. Kaikki keitot on halpoja tehdä.

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Älä osta mitään lihaa jonka kilohinta on yli 3 e. Juusto alle 4 e kilo . Leipä alle 2,5 e kilo. Kananmunat alle 2,2 e kilo.

Tämän lisäksi ostat aamupuuron ainekset, peruna, jauhot , makaroonit , riisit. Syöt pakastimen tyhjäksi marjoista ja sienistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Panosta ruuassa siihen, miten se tekee kylläiseksi ja pitää nälkää hyvin. Näin ruuan määrä on kohtuullinen.  Rasvainen liha on halpaa, juurekset on nyt halpoja, maitotuotteista rasvaiset on saman hintaisia kuin rasvattomat, mutta ravitsevat paremmin. Juustot samoin rasvaisena ovat yhtä halpoja kuin rasvattomat, mutta niitä tarvitsee syödä vähemmän. Makaronit on halpoja, mutta ravinnottomia. Pakastekasviksista löytyy myös hyvin edullisia vaihtoehtoja. Kananmunat on täyttä ravintoa ja edullista. Tässä muutamia ehdotuksia.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Opettele leipomaan ruisleipää. 

perunaa, kananmunia, hernekeittoa, puuroja, juureksia...

lihoista edullisinta on sianlihaa (vrt. joulukinkku) 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Keittoja,keittoja ja keittoja.
Niistä saa isoja satseja ja pakkaseen. Nyt etukäteen voi myös pakastaa perusaineksia. Kaikki keitot on halpoja tehdä.

Onhan ne halpoja, jos ne tekee veteen, jossa muutama sattuma :) Ravinnoksi niistä ei ole, eikä energiaksi.

• ylös 2
  • alas 11
Erittäin huolestunut (AP)

Kiitos paljon avusta <3 Tuo on hyvä idea että otan jo tässä pikkuhiljaa etukäteen tuotteita kaappiin.
Kiitos sinulle vinkistä rasvaisten tuotteiden käyttöön.

Tilanne tulee olemaan kaoottinen, mutta toivottavasti selvitään. Olen netistä koittanut selvitellä kovasti ideoita. Teinit kun eivät syö mitään vähän. Itse voin koittaa rajoittaa syömisiä paljonkin :)

Vierailija

Teen lihakeiton usein näin, enemmän juureksia, vähemmän lihaa.  Nakkikeitto juureksilla.

Osan keitetystä lihasta voi pakastaa valmiiksi paloiteltuna ja käyttää pataruokiin.

Selvisin joskus jopa 160 e kk.

Vierailija

Katso aina kilohinnat tavaroista. Muista, että valmiiksi marinoiduissa lihoissa marinadi painaa, siksi voivat olla halvempia.

Kanankoivat on aina olleet halpoja. Riisi on halpaa, mutta osta isoissa purkeissa.

Opetelkaa syömään linssejä ja papuja. Niitä jos ostaa vielä kuivana ja tekee itse, saa todella halvalla ruokaa, mutta saattaa varsinkin nuorilla olla opettelemista niiden syömiseen. 

Vähentäkää autolla käymistä kaupassa. Kannattaa myös katsoa eri kauppojen tarjouksia. Itse kävelen kauppaan ja eri kaupoissa käyn tarjousten perässä.

Cittari on kallis kauppa.

Itse leivotty leipä on aina parempaa ja halvempaa. 

Vierailija

Tee ruoka enimmäkseen palkokasveista, juureksista, sipulista ja riisistä ja pastasta. Käytä lihaa mausteena. Voit markkinoida keiton pekonikeittona, vaikka siinä on vain mauksi pekonia ja oikeasti se on lähinnä juureksia ja papuja. Keitä muutamaa häränhäntää pari tuntia vedessä ja lisää perunat ja vihannekset ja tuloksena on voimakkaasti lihanmakuinen keitto, vaikka lihaa on vain vähän. Linssikeittoja ja sosekeittoja teet lähes ilmaiseksi. Käy etnisissä kaupoissa, niissä on usein edullisemmat riisit ja pavut yms.

Vierailija

Mä teen paljon ruokaa juureksista ja linsseistä: esim. uunijuureksia ja linssikastiketta/mössöä, linssikeittoa, linssicurrya.

Vierailija

Juureksista voi tehdä vaihteeksi myös juureslättyjä, hyviä.
Jos ei leivo itse, niin leivät saa edullisesti leipomon tehtaanmyymälästä.

Possun kassleria, ym., saa monesti tosi edullisesti, siitä saa hyvää nyhtöpossua, jota voi käyttää esim. hamppareihin, pitaleipiin ja tortilloihin.

Vierailija

Tee itse ruuat, ei eineksiä. Tee itse leivät ja sämpylät. Niissä säästät kaikista eniten.

Vierailija

Koska sinulla on aikaa, opettele tunnistamaan milloin kauppa myy tuotteita alehintaan. Just ostin esim. kananmunia 10kpl rasia 0,10e rasia. Jos pystyt ostamaan lihat -50% alelapuilla niin säästät valtavasti. Leivo leipää itse. Tee pannukakkua. Syökää keittoja, laatikoita yms. perusruokia. Vertaa hintoja, Lidl on joissain edullisempi mutta ei kaikessa.

Kiinnitä huomiota hävikkiin, jatkojalosta tähteitä tai syö ne itse lounaaksi.

Tsemppiä, olen itse ollut samassa tilanteessa, pahimmillaan oli rahaa 6 henkisen perheen ruokaan n. 400e kuukaudessa. 

Kilpailuta sähkö ja vakuutukset, irtisano kaikki ylimääräinen, lehtitilaukset yms.

Vierailija

Linssit, pavut ja soijarouhe. Niistä voi tehdä kaikkea mitä lihastakin - pyöryköitä, keittoja, laatikoita, patoja.. Myös kananmunat ja juurekset ovat edullisia.
Väli- ja iltapalaksi puuro on edullista ja hyvää. Myös munakkaat ja banaanipannari maistuvat.

Vierailija

SOIJAROUHE

Riittää pitkäksi aikaa. Voi käyttää jauhelihan korvikkeena tai sitten jatkaa jauhelihaa, niin tulee edullisemmaksi.

Vierailija

Minestronekeitto. Siinä on ainakin edulliset ainekset. 

- sipuli, valkosipulinkynsiä, vähän öljyä

- tomaattipyrettä, 500 g tomaattimurskaa/paseerattuja tomaatteja (+vettä)

- kasvisliemikuutio + muita mausteita

- täysjyväpastaa (n. 1 dl)

- papuja

- muita kasviksia (esim. pakaste)

Googlaa mieluinen ohje. Voihan lisätä pekonia tms. vielä rahatilanteen mukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
16-18veet voi tehä töitä ja tienata taskurahaa.

Harvemmin peruspenan lapset pääsee enään ton ikäsenä. Kyllä tääkin valitettavasti alkaa olemaan elitistejen hallinan alasena palkataanko johtajan siskonpoika vai lukioräkis.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.