Etätyön tekijät!
Tänään teillä ei ole ongelmia työpaikalle pääsyn kanssa.
Mutta millä alalla olette töissä ja mikä on koulutuksenne? Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä työkkärissä, koulutukseltani FM. Voin nukkua vaikka klo 9.30 asti, jos siltä tuntuu, mutta tavallisesti aloita klo 8.15. Leimaan silloin itseni sisälle töihin ja pomo sekä työkaverit voivat koko ajan seurata, mitä teen eli järjestelmä on todella läpinäkyvä. Jos poistun päätteen äärestä, näkee senkin tiedoista eli eipä tässä lusmuilla.
Hyvää työpäivää muillekin, ryhdyn nyt soittelemaan työttömille ja laittamaan selvityspyyntöjä. Etäpäivänä en vastaa asiakassoittoihin.
Liukumisaika on kylläkin aamulla 7-9. Miksi et noudata sitä?
Liukuma on muuttunut muutama vuosi sitten. Mutta miksi ei vastaa etäpäivänä asiakkaille? Itse vastaan ja todella paljon soittelen etäpäivinä asiakkaille. Kotona tulee töitä tehtyä kahden päivän edestä, kun ei ole työkaverit kyselemässä ja kahvitaukoonkin menee vain se aika, mitä kapselikone vie 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko tosiaan ainoa joka saa kotona tehtyä huonommin hommia kuin toimistolla? Onhan työpaikalla toki keskeytyksiä, mutta nekin liittyvät työhön ja pitävät ajatukset kasassa. Kotona löydän itseni aina pyykkäilemästä, siivoilemasta tms. Meillä ei siis ole minkäänlaista valvontaa etätöistä, ei myöskään toimistolla tehtävistä töistä. Työpaikalla jaksan keskittyä paremmin. Lisäksi jos tulee ongelmia, on paljon isompi kynnys pistää kollegalle mailia kun hipsiä tämän huoneeseen tai kysäistä kahvitauolla neuvoa.
Työmatkani on reilu 5min joten senkään osalta etätyö ei tuo minulle hyötyjä.
Oon miehen työn perässä muuttamassa ulkomaille, ja saisin töitä jatkaa etänä ja tää on se mitä pelkään :/ nykyään voin kans etänä tehdä, mutta toimistolla kuitenki aina paljon helpompaa. Meilläkään ei oikeen mitään valvontaa ole, pomo on kans etänä ihan toisessa maassa, joten päivittäistä töiden valvomista ei tähänkään asti ole ollut.
Miten muutte ootte tän asian hoitanut? Ajattelin etsiä kivoja kahviloita ja kirjastoja, mutta pitää ottaa itseä niskasta kiinni tän asian kanssa.
Minä en pysty kahviloissa tms. tekemään palkanlaskijan hommia kun ruudulla on auki ihmisten tiedot. Asun yksin, joten kotona ei ole ongelma jos paperit on levällään.
Meillä on kiky 6 min päivä ja etäpäivällä ei työaikaa seurata, etäpäivästä ei saa plussaa eikä miinusta kellokortille, se katsotaan aina normityöpäiväksi. Teen varmasti kotona enemmän kuin normityöaika, tänäänkin, sunnuntaina, olen tehnyt pari tuntia töitä (kun ulkona on noin kylmä), toisaalta huomenna menen aamulla jumppaan, siihen reissuun menee 1,5 tuntia. Tein eilen illallakin, tätä sinkun elämää... kone auki ja jos näkyy tulleen työpostia niin tehdään hommat eteenpäin. Pääsee huomenna etäpäivällä helpommalla.
On olemassa näytön suojia juuri tuota varten, niitä käytetään junissa ym julkisilla paikoilla läppäreissä. Outoa että et tiedä niistä vielä..
Olen FM ja teen IT-projektipäällikön töitä. Teen 2-3 pv etätyötä viikossa. Laitan isein skypen ja puhelimen kiinni ja teen 2-3 h keskeytyksettömiä sessioita jotain tiettyä tehtävää tai projektia. Sit 1-2 h vastailen sähköposteihin, soittelen ja olen skypessä. Kaksi tai kolme tällaista sessiota + noihin taukoihin kahvinkeittoa, ruoka mikroon ja syön puhuessani, pyykkiä ym. Päivässä on yleensä ainakin 2 tunnin palaveria ja lukematon määrä pikaviestittelyä ja nopeita skypejä jonkun asian selvittelyyn.
Toimistolla en saa läheskään samaa määrää työtä tehtyä. Siellä sosialisoidaan ja syödään rauhassa lounaat.
Tykkään etätyöstä. Päivä alkaa heti kun nousen sängystä, 8 maissa. Yleensä teen päivän yöpaita päällä, hampaat pesemättä. Kun päivä on ohi, peseydyn ja pukeudun.
En ymmärrä tuota että ihmiset haluaa olla koko päivän jossain yöpaidassaan ja villasukissa. Mikä ihmeen vaiva mukamas olis vetää oikeat vaatteet päälle. Mielestäni mukavempi oikeissa vaatteissa kuin yöpuvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko tosiaan ainoa joka saa kotona tehtyä huonommin hommia kuin toimistolla? Onhan työpaikalla toki keskeytyksiä, mutta nekin liittyvät työhön ja pitävät ajatukset kasassa. Kotona löydän itseni aina pyykkäilemästä, siivoilemasta tms. Meillä ei siis ole minkäänlaista valvontaa etätöistä, ei myöskään toimistolla tehtävistä töistä. Työpaikalla jaksan keskittyä paremmin. Lisäksi jos tulee ongelmia, on paljon isompi kynnys pistää kollegalle mailia kun hipsiä tämän huoneeseen tai kysäistä kahvitauolla neuvoa.
Oon miehen työn perässä muuttamassa ulkomaille, ja saisin töitä jatkaa etänä ja tää on se mitä pelkään :/ nykyään voin kans etänä tehdä, mutta toimistolla kuitenki aina paljon helpompaa. Meilläkään ei oikeen mitään valvontaa ole, pomo on kans etänä ihan toisessa maassa, joten päivittäistä töiden valvomista ei tähänkään asti ole ollut.
Miten muutte ootte tän asian hoitanut? Ajattelin etsiä kivoja kahviloita ja kirjastoja, mutta pitää ottaa itseä niskasta kiinni tän asian kanssa.
Minä en pysty kahviloissa tms. tekemään palkanlaskijan hommia kun ruudulla on auki ihmisten tiedot. Asun yksin, joten kotona ei ole ongelma jos paperit on levällään.
Meillä on kiky 6 min päivä ja etäpäivällä ei työaikaa seurata, etäpäivästä ei saa plussaa eikä miinusta kellokortille, se katsotaan aina normityöpäiväksi. Teen varmasti kotona enemmän kuin normityöaika, tänäänkin, sunnuntaina, olen tehnyt pari tuntia töitä (kun ulkona on noin kylmä), toisaalta huomenna menen aamulla jumppaan, siihen reissuun menee 1,5 tuntia. Tein eilen illallakin, tätä sinkun elämää... kone auki ja jos näkyy tulleen työpostia niin tehdään hommat eteenpäin. Pääsee huomenna etäpäivällä helpommalla.
On olemassa näytön suojia juuri tuota varten, niitä käytetään junissa ym julkisilla paikoilla läppäreissä. Outoa että et tiedä niistä vielä..
Olen niitä joskus käyttänyt mutta en tykkää. Kun ei ole pakko tehdä junissa tai julkisilla paikoilla, voi tehdä kotona ja pitää paperit levällään. Lisäksi on hankala soittaa työasioita tai vastata puhelimeen kun on korvia ympärillä.
Jotain hommia; ohjeita tms. voisi kyllä tehdä missä vaan mutta koen mukavammaksi tehdä kotona. Mulla on täällä hyvä työpöytä, iso ruutu ja näppäimistö, läppäri telakassa + kaikki materiaali mitä tarvitaan.
Kääntäjä, freelancer, koulutus FM. En yleensä pane herätyskelloa soimaan, vain silloin jos on dedis aamulla tai aamupäivällä. En kuitenkaan nuku kovin myöhään vaan yleensä herään viimeistään yhdeksältä, ellen ole kipeänä. Yleensä seiskan ja kasin välillä. Teen normaalin työpäivän ja yleensä lopetan työt viimeistään kuudelta. Joskus on kiiretöitä, joita pitää tehdä illalla tai jopa yöllä tai viikonloppuna, mutta erittäin harvoin, ja niistä saa sitten eri korvauksen. Töitä teen pyjamassa ja/tai kylpytakissa, villasukat on aina jalassa. Kannustimena toimii palkkapussi. Kun mitään perustuloa ei ole, laiskottelu näkyy heti liksassa. Elätän myös puolisoni, jolla ei ole tuloja, joten löhöilyyn ei ole varaa. Mutta toisaalta en halua uhrata terveyttäni ja kaikkea aikaani työllekään, joten pyrin sopivaan tasapainoon.
Nukun alasti, joten pukeudun sitten vasta aamulla mukavaan pyjamaan tai joskus oloasuun tai verkkareihin. :D
It-alalla ja ei ole pukeutumiskysymys. Teoriassa remmissä tulisi olla viimeistään ysiltä. Siihen asti voi nukkua "minuuttia vaille". Vaan eipä tuo niin tarkkaa ole. Iltapäivästä työpäivät jatkuvat usein pitkäänkin mutta niitä leimaa pikemmin itsekäs ja itseisarvoinen älyllinen haaste vähän ristisanatehtävän tapaan kuin kommunikointi kenenkään kanssa työasioista. Jos ratkon jonkun toisen ongelmaa niin, että tarkoittaa silloin kompensaatioita.
En oikein ymmärrä koko etätyötä. Mieluummin aamulla pukeudun siististi ja hakeudun kollegoideni pariin kuin istusin pyjamassa koko päivän yksinäni, ja pyörittäisin samalla pyykinpesukonetta jne. Myöskin syön mielelläni lounaan kollegoiden kanssa, siinä tulee samalla vaihdettua kaikenlaista kuulumista; näistä juttelutuokioista etätyössä jää kokonaan paitsi. Joskus etäily on ok, mutten pääsääntöisesti itse haluaisi kotona töitä tehdä;koti on vapaa-aikaa varten pyhitetty
112, kun työmatka vie 1,5 h suunta, jään ihan mielelläni kotiin parina päivänä viikosta tekemään töitä, koska se tarkoittaa yli 3 tuntia lisää vapaa-aikaa per päivä. Etätöissä myös aamut ovat kevyempiä, ei tarvitse valmistautua töihin muuta kuin heittämällä rennot vaatteet päälle ja ottamalla keittiöstä kahvimukin mukaan työhuoneeseen. Jos asuisin lähempänä työpaikkaa, en ehkä tekisi yhtä säännönmukaisesti etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus tehnyt töitä ulkomaillakin hieman tuohon tyyliin, ja istuin muutaman päivän jossain kahvilassa. Hetken se oli ihan kivaakin, tuli mieleen ne mielikuvat elokuvista ja sarjoista, joissa näpytellään läppärillä henkeviä kahvilassa. Omaa työtäni se hälinä ympärillä kyllä vain häiritsi ja ärsytti, kun jatkuvasti joku pyörähteli jostain ohi tai alkoi puhua kovempaan ääneen lähipöydissä. Ei siis mulle sopinut, ja selvästi se romantisoitu kuvitelma karisi nopeasti.
Päädyin siis hakemaan kahvilasta kahvia ja aamiaista ja viemään ne sitten takaisin asunnolle, koska matka oli lyhyt.
Suosittelisin siis tekemään ne omat työt sieltä asunnolta käsin käyttäen ajan hyväksi tehokkaasti ja sen jälkeen lähtemään kahviloihin tai kaupungille tms. loppupäiväksi - tai vaikka pitämään sopivan tauon päivällä sitä varten ja palaamaan takaisin iltapäiväksi kotitoimistolle. Riippuu toki siitä, millainen ympäristö siellä kohteessa onkin, mutta nämä mietteet oman kokemukseni pohjalta.
IT-alalla ja merkonomin koulutuksella. Kotona työt sujuu paljon PALJON tehokkaammin kuin toimistossa (yksilöllistä). Taukojumppaan, pyykkään ja kokkaan, silti työt tulee hoidettua todella tehokkaasti. Introvertin unelma. En edes kaipaa työyhteisöä tai työkavereita, koska minulla on jo omia ystäviä.
Valtiolla töissä, etätyö täysin vapaata eli voisin tehdä vaikka 5 pvää viikossa, jos haluaisin. Käytännössä teen pv/vko. Ihanaa! Helpottaa paljon arkea: liikkumista ja esim. kotitöiden tekoa. Pyykinpesukonenetta voi vahtia hyvin etäpäivänä, samoin kauppakassien toimitusta. Energiaa riittää muihin hommiin ihan toisella lailla, kun työpäivän aikana voi hoitaa rutiineja.
Rakennusalan työnjohtaja, insinööri.
Voisin tehdä etänä, mutta en tee kun olen sellainen ihminen että en tykkää tuoda töitä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä koko etätyötä. Mieluummin aamulla pukeudun siististi ja hakeudun kollegoideni pariin kuin istusin pyjamassa koko päivän yksinäni, ja pyörittäisin samalla pyykinpesukonetta jne. Myöskin syön mielelläni lounaan kollegoiden kanssa, siinä tulee samalla vaihdettua kaikenlaista kuulumista; näistä juttelutuokioista etätyössä jää kokonaan paitsi. Joskus etäily on ok, mutten pääsääntöisesti itse haluaisi kotona töitä tehdä;koti on vapaa-aikaa varten pyhitetty
Olen jo vastannut ketjuun (teen etää 3 päivää viikossa). Minulla on mielestäni parhaimmat puolet molemmista maailmoista, etäpäivinä säästän työmatka-ajat (1h/suunta) ja olen joustava hoitamaan lasten harrastuskuskauksia ja muita asioita ja saan tehtyä ruuat ajoissa. Toimistopäivinä taas saan tavata työkavereita ja olla sosiaalinen heidän kanssaan. Meillä on kiva työyhteisö.
It-alalla oon. Voin tehdä etänä kun haluan. Yleensä aika usein, toimistolla ei kehtaa runkata.
Minä olen tällainen totaalisen itsekuriton otus, joka kamppailee etätöiden kanssa. Tai en nyt voiko tätä varsinaiseksi etätyöksi kutsua, kun meillä ei ole varsinaista toimistoa lainkaan. Toimin siis kuukausipalkkalaisena kuvittajana pienelle oppimateriaalikustantamolle (ei suomessa, en minä eikä yritys). Vaikka tämä on aivan unelmahommaani, niin kaipaan kyllä kollegoiden seuraa, sekä fyysisen työpaikan tarjoamia selkeitä raameja. Varsinkin silloin kun deadline on jossain kaukana saan kunnollisen työvaihteen päälle todella tahmeasti. Aina voin kuvitella tekeväni sitten illalla tai vapaapäivänä, jos nyt ei oikein suju... Kaipaan ihan hirveästi työn antamia sosiaalisia kontakteja, nyt pyörin ihan liikaa kotonani. Joskus kun teen jotain koneella, saatan mennä kirjastoon, se tuntuu jo vähän paremmalta.
Mutta toisaalta olen todella kiitollinen tästä työstä. Ja kolmen lapsen yksinhuoltajana on todella hienoa, pystyä olemaan joustava työaikojen suhteen, ja isommat lapset arvostavat minun läsnäoloani kotona kun tulevat koulusta. Voimme vaihtaa muutaman sanan ja muuten antavat minun työskennellä.
Vierailija kirjoitti:
It-alalla oon. Voin tehdä etänä kun haluan. Yleensä aika usein, toimistolla ei kehtaa runkata.
En minäkään avokonttorissa kehtaisi, mutta onhan noita muitakin tiloja täällä.
Copywriter mainostoimistossa, koulutukselta ylioppilas. Joka päivä en voisi tehdä etätöitä, mutta satunnaisesti voin.