Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyön tekijät!

Valaiskaa asiaa
02.02.2018 |

Tänään teillä ei ole ongelmia työpaikalle pääsyn kanssa.

Mutta millä alalla olette töissä ja mikä on koulutuksenne? Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?

Kommentit (168)

Vierailija
81/168 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri, IT-ala, konsultti&esimies. Etänä villasukat ja reikäpaidat, toimistolla sitten fiksummin.

Vierailija
82/168 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla, etätöitä tulee tehtyä keskimäärin päivä viikossa. Mutta tämän lisäksi teen paljon töitä kotona muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/168 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeyhtiössä, koulutus vtm. Etäilen verkkarit ja villasukat jalassa :) Työt voi aloittaa klo 6-10 välillä. Itse yleensä aloittelen 7 maissa, niin päivä on pulkassa aiemmin. Ruokiksella happihyppelen koirien kanssa pihalla.

Vierailija
84/168 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija, teen etätöitä ajoittain. Tällä hetkellä rasitusvamma käytännössä pakottaa joko tekemään osan viikosta etänä tai ottamaan saikkua. Yleensä makoilen sängyllä läppärin kanssa. Työt aloitan normaalisti seitsemän jälkeen normaalipäivien tapaan.

Vierailija
85/168 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Data-analyytikkona olen. Teen etänä viikosta riippuen 1-3 päivää. Voin työskennellä siihen aikaan kuin huvittaa, mutta kokoukset, joihin osallistun etäyhteydellä käytännössä rajoittaa työaikaa niin, että yleensä koneella pitää olla viimeistään klo: 8.30 ja pois ei paljon ennen neljää iltapäivällä voi lähteä.

Vierailija
86/168 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijana yliopistolla, koulutukseltani olen FT. Työaika on määritelty vuositasolla (1624 h), mutta käytännössä sitä ei seurata mitenkään ja suurin osa tutkimushenkilökunnasta työskentelee huomattavasti enemmän ilman ylityökorvauksia. Etänä saa hyvin luettua, kirjoitettua ja tehtyä tilastoanalyyseja. Omalla alallani etätöitä tulee tehtyä ajoittain, kun välillä menee pitkiäkin aikoja kentällä, labrassa tai opetustehtävissä. Toki toimistolla on hyvä näyttää naamaansa, jotta ei ihan eristäydy työyhteisöstä. Viikottaiset kokoukset ja seminaarit motivoivat toimistopäiviin.

Vierailija
87/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloushallinnon konsultti, KTM. Voin pitää etäpäiviä niin usein kuin haluan, ellei ole palavereita tai asiakastapaamisia. Harvoin kuitenkaan pidän etäpäiviä, tykkään tehdä hommia työpaikalla jonne kävelen 10 minuutissa.

Etäpäivänä nukun aina pitkään ja istun keittiön pöydän ääressä verkkareissa. Vastaavasti päivä toki myös loppuu myöhempään. Lounastaukoa en pidä, syön töitä tehdessä. Saatan joskus pyöräyttää pyykit tms, muuten keskityn töihin. Olen tehottomampi kotona, ajatus jotenkin katkeilee ja karkailee ja on yksinäistä.

Vierailija
88/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkailu- ja tapahtuma-ala, sivuhommana sisustussuunnittelu.

En koskaan nuku 09 saakka. Tein etähommia  myös it-alalla ollessani ja todellakin kone oli auki jo klo 07. Ei tämä tarkoita lusmuilua, päinvastoin!

Tänäänkin olen jo ollut yli tunnin koneella, katsonut onko sähköpostissa mitään kiireellistä, mitä kalenterissa on ja nyt voin syödä aamupalan ja surffata täällä hetken.

Sitten alan tekemään töitä, välillä voin toki viedä pyykit/tiskit koneeseen ja käydä kaupassa mutta työt pitää olla tehtynä. Kun itse saa säädellä päiväohjelmansa tulee toki päiviä jolloin voi pitää iltapäivän vapaata ja hoitaa vaikka lastenlasta kuten eilen:) It-alalla näitä luppohetkiä ei tullut vaan työt saattoi jatkua klo 21 saakka jos esimies oli vaikka Australiassa, tosin etäpäiviäkin oli vain hänen poissaollessaan.

Millä logiikalla klo 9 heräävä ja työnsä aloittava on lusmuilija?

Omalla kohdalla kokisin 09 heräämisen tosi myöhäiseksi, viikonlopun löhöilyksi.  Laskin vaan että jos käy suihkussa, pukeutuu ja syö aamupalan niin aloitusaika onkin lähempänä 10. Siihen mennessä mulle on tullut jo monta puhelua joten ei vaan ole mahdollista.

Ihan kuin meidän esimies. Hän itse on töissä jo klo 7 ja on kärsimätön luonne, ja haluaisi jo soitella joka paikkaan ja alkaa pitää palavereja.

Tosiasiassa se miksi hän on töissä jo seitsemältä, johtuu hänen univaikeuksistaan, ei ahkeruudesta. Hän herää aina neljältä, eikä voi aamuilla kotona puuhata mitään koska muu perhe nukkuu normaalisti. Siksi on jo kärttyisä kun töihin saa tulla vasta seitsemältä.

Aiheestakin, mikä hyöty olla töissä asiakaspalvelutehtävissä kun muu maailma nukkuu.

Mun kohdalla IT aikoinani siksi koska:

- kun lähdin ajoissa töihin ei tarvinnut körötellä pahimmassa ruuhkassa.

- suunnilleen 7.40- 9.00 tein omat työni, putsasin oman ja esimieheni sähköpostin ja valmistelin päivän työt

- muut tulivat töihin n 9.00 jolloin alkoi tulemaan jatkuvia keskeytyksiä ja omat hommat olisi jääneet kesken ja tekemättä. Ensimmäiset palaverit alkoi viimeistään klo 9.

- keski Eurooppakin oli töissä jo 10.00 ja Intia jo iltapäivän puolella  joten sen jälkeen mulla oli vielä n 6h aikaa hoitaa heidän asioitaan. Pääpaino Euroopan kontakteissa, tiimistäni 70% oli muualla kuin Suomessa

- Illalla vielä kotona koneelta tarkistus mitä jenkkeihin ja Australiaan/Aasiaan kuului

Sille ei kukaan voi mitään että osa on ns keskiverto työajan ulkopuolella

Vierailija
89/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin rahoitusalalla asiakasneuvojana, mahdollisuus tehdä työtä toimistolla tai kotona joten teen joka viikko 1-2 päivää etänä. Meillä neuvonta aukeaa jo seitsemältä joten työt voi aloittaa silloin ja aloitankin monesti, olen luonnostani aamuvirkku joten mielelläni aloitan työt aikaisin. Jos asiakaskontakteja ei vielä siihen aikaan ole niin vastaan edellisen illan viesteihin. Meillä on kohtuullisen tarkka työnseuranta, lyhyitä poistumisia koneelta sallitaan asiakaskontaktien välillä mutta ei siinä ruokaa esim ehdi laittaa alulle millään ellei kirjaa itseään ulos siksi aikaa. Toisaalta kun säästää työmatkoihin kuluvan ajan niin ei haittaa yhtään kirjata itseään ulos tunniksi päivällä ja käydä vaikka ulkoilemassa tai tavata ystävää. 

Kuten moni on kertonut niin kotona työt sujuu tehokkaammin kuin toimistolla, siellä on jatkuvasti keskeytyksiä ja häiriöitä vaikka tarkoitus onkin että jokainen hoitaa hommansa itsenäisesti ja palaverit keskitetään yhteen päivään. Tehokkuudella sinällään ei tosin ole itselle merkitystä, olen tuntipalkollinen eikä meillä ole mitään kiintiöitä mikä pitäisi täyttää päivittäin tai viikottain. Mutta mieluummin luen sähköpostit muutaman kerran päivässä sen sijaan että keskeytän työt jatkuvasti kun joku tulee kertomaan jotakin mielestään todella tärkeää tai pyytämään apua. 

Vierailija
90/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En perjantaina pitänyt etäpäivää, koska pääsin töihin hyvin paikallisjunalla, jolla normaalistikin kuljen.

Mutta välillä pidän etäpäivää, ja nimenomaan siksi, että kotona on tehokkaampi tehdä töitä kuin duunissa, hälyisässä maisemakonttorissa.

Olen ulkomaantoimittaja, ja jos teen pari päivää jotakin nettijuttua, saatan aloittaa sen etäpäivällä. Jutun loppuhiominen ja kuvitus on helpompi tehdä töissä, kun editorit ja graafikot ovat samassa talossa.

Etäpäivänä saatan nukkua pitkään, tai sitten en, vähän riippuen siitä, moneltako olen laittanut lapset kouluun. Ja kyllä, välillä teen kotihommia. Ja SILTI työ on tehokkaampaa, ihan siksi, että hiljaisuudessa voin miettiä juttua silloinkin, kun vaikkapa imuroin. Ajatustyöstä kun on kyse, sitä ei rajoita se, olenko päätteen ääressä vai en.

Toki iso osa prosessia on tiedon hankinta. Soittelen haastateltaville, etsin netistä tietoa, luen. Kaikki nämäkin sujuvat paljon tehokkaammin kodin rauhassa.

Tietysti jokainen on tässä yksilö, joku taas ei saa kotona oikein tartuttua töihin.

Mutta hiukan nyt ihmettelen ap:n aggresivisen kielteistä asennetta. Harmittaako, että omassa työssäsi ei etätyö ole mahdollista vai mistä tuo katkeruus nyt kumpuaa? En jaksa koko ketjua kahlata, joten ehkä olet asian jo selittänytkin.

Vierailija
91/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa nyt erot etätyöskentelijöissä:

- 6-7 aikaan heräävät ja muutenkin normirutiineissa pysyvät ovat perheellisiä

-9-14 heräävät ja myös yöllä työskentelevät perheettömiä ja ilmeisesti monet myös sinkkuja.

Paha vertailla kumpi tekee "oikein" kun elämäntilanteet on niin poikkeavat

Nää. Meillä lapsetkin heräävät myöhään, jos ei ole koulua.

N51, kahden lapsen pitkään nukkuva äiti

Vierailija
92/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko tosiaan ainoa joka saa kotona tehtyä huonommin hommia kuin toimistolla? Onhan työpaikalla toki keskeytyksiä, mutta nekin liittyvät työhön ja pitävät ajatukset kasassa. Kotona löydän itseni aina pyykkäilemästä, siivoilemasta tms. Meillä ei siis ole minkäänlaista valvontaa etätöistä, ei myöskään toimistolla tehtävistä töistä. Työpaikalla jaksan keskittyä paremmin. Lisäksi jos tulee ongelmia, on paljon isompi kynnys pistää kollegalle mailia kun hipsiä tämän huoneeseen tai kysäistä kahvitauolla neuvoa.

Työmatkani on reilu 5min joten senkään osalta etätyö ei tuo minulle hyötyjä.

Vierailija
93/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutusalalla, teen koko ajan 3 päivää viikossa etänä. Ihan normityöpäiviä nämä on, mutta joo voin istua kotona kalsarit ja villasukat jalassa koneella, itse asiassa normimeinikiä :) jos nukuttaa voin joskus nukkua pidempään (liukuma on 9.30 asti), mutta useimmiten en nuku koska haluan lähettää lapset kouluun. Saatan työpäivän aikana laittaa pyykit tai astianpesukoneen pyörimään lounastauolla mutta muuten teen kyllä töitä tiiviisti, etäpäivät on tehokkaampia kuin toimistolla. Meillä tulosta myös seurataan.

Syytäkin tehdä vähän vauhdilla, kun niitä teidän päätöksiä saa nykyään odottaa jopa vuoden. Mietityttää myös se, että kaikkien potilastiedot ovat kenen tahansa kotona koneella luettavissa.

Vierailija
94/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko tosiaan ainoa joka saa kotona tehtyä huonommin hommia kuin toimistolla? Onhan työpaikalla toki keskeytyksiä, mutta nekin liittyvät työhön ja pitävät ajatukset kasassa. Kotona löydän itseni aina pyykkäilemästä, siivoilemasta tms. Meillä ei siis ole minkäänlaista valvontaa etätöistä, ei myöskään toimistolla tehtävistä töistä. Työpaikalla jaksan keskittyä paremmin. Lisäksi jos tulee ongelmia, on paljon isompi kynnys pistää kollegalle mailia kun hipsiä tämän huoneeseen tai kysäistä kahvitauolla neuvoa.

Oon miehen työn perässä muuttamassa ulkomaille, ja saisin töitä jatkaa etänä ja tää on se mitä pelkään :/ nykyään voin kans etänä tehdä, mutta toimistolla kuitenki aina paljon helpompaa. Meilläkään ei oikeen mitään valvontaa ole, pomo on kans etänä ihan toisessa maassa, joten päivittäistä töiden valvomista ei tähänkään asti ole ollut.

Miten muutte ootte tän asian hoitanut? Ajattelin etsiä kivoja kahviloita ja kirjastoja, mutta pitää ottaa itseä niskasta kiinni tän asian kanssa.

Vierailija
95/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-ala, yo-merkonomi, etätöissä keskimäärin 4 pv vkossa. Heräilen varttia vaille 9, koneella olen yhdeksältä, joka on sama aika kuin jos menisin toimistolle. Säästän siis rutkasti aamu-unissa. En todellakaan käy suihkussa tai vaihda vaatteita etäpäivänä aamulla, vaan vedän verkkarit jalkaan, siirryn työhuoneeseen koneelle, otan jotain juotavaa ja syön sitten töiden lomassa aamupalaa joskus myöhemmin. Pyrin pitämään päivän 9-17, sama toimistolla, mutta jonkun verran joutuu venyttämään, tosin sitten voi ottaa takaisinkin. 

Etätyöpäivät ovat selvästi tehokkaampia, tulee keskitettyä eikä höpöteltyä työkavereiden kanssa, lähdettyä lounaalle tms. Tosin joskus etäpäivänä käyn päivällä kaupassa, kirjastossa tms. Työajan seurantaa ei ole, mutta periaatteessa 9-17 pitää olla tavoitettavissa ellei toisin etukäteen ilmoita. Sekin onnistuu, ilmoittaa vaan että olen 11-13 hammaslääkärissä niin ei ole ongelma.

Merkittävästi en omiani etäpäivän aikana puuhaile, se että esimerkiksi pesen pyykkiä ei aikaani montaa minuuttia vie, koska sen tekee kone.

Vierailija
96/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovan/digitaalisen alan freelancer joten työt hoituu missä vain missä on nettiyhteys. Jos ei ole asiakastapaamista tai skypepalaveria, päätän työajoistani itse. Avomiehelläni on sama tilanne, koodari työkseen.

Heräämme joka aamu luonnollisesti ilman herätyskelloa, kun keho on levännyt tarpeeksi. Yleensä siinä 9-9.30 välillä. Sitten vähän aamuseksiä jotta päivä alkaa hyvin ja rennosti :) Katsomme sähköpostit ja vastaamme jos siellä on jotain kiireellistä. Keitetään kahvit ja laitetaan/nautitaan aamupalaa rauhassa yhdessä. Työt aloitamme yleensä 11-12 aikaan ja päivästä riippuen ne voi hoitua parissa tunnissa tai jatkua iltaan asti. Avomies käy lenkillä iltapäivällä kun on vielä valoisaa.

Talvisin yleensä pakenemme 1-3 kuukaudeksi etelään, nykyään jokapaikassa on näitä digital nomad-taloja joissa muita kaltaisiamme ihmisiä työskentelee talvikuukausina.

Vierailija
97/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten teette etätyössä ylimääräiset kiky-tunnit ja miten niitä valvotaan?

Vierailija
98/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten teette etätyössä ylimääräiset kiky-tunnit ja miten niitä valvotaan?

Meillä tuli kikyä 6 min lisää työpäivään. Etänäkin leimataan sisään ja ulos työajanseurantajärjestelmään (se on siis nettisovelluksessa).

Vierailija
99/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla ihan omasta motivaatiosta ja itseohjautuvuudesta kiinni miten tehokkaasti kotona töitä tekee. Kaikille se ei todellakaan sovi, lusmut osaa ottaa siitä hyödyn irti. Itselleni etätyöskntely sopii ja teen tehokkaammin työt kotona kuin toimistolla.

Vierailija
100/168 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon miehen työn perässä muuttamassa ulkomaille, ja saisin töitä jatkaa etänä ja tää on se mitä pelkään :/ nykyään voin kans etänä tehdä, mutta toimistolla kuitenki aina paljon helpompaa. Meilläkään ei oikeen mitään valvontaa ole, pomo on kans etänä ihan toisessa maassa, joten päivittäistä töiden valvomista ei tähänkään asti ole ollut.

Miten muutte ootte tän asian hoitanut? Ajattelin etsiä kivoja kahviloita ja kirjastoja, mutta pitää ottaa itseä niskasta kiinni tän asian kanssa.

Minä en pysty kahviloissa tms. tekemään palkanlaskijan hommia kun ruudulla on auki ihmisten tiedot. Asun yksin, joten kotona ei ole ongelma jos paperit on levällään.

Meillä on kiky 6 min päivä ja etäpäivällä ei työaikaa seurata, etäpäivästä ei saa plussaa eikä miinusta kellokortille, se katsotaan aina normityöpäiväksi. Teen varmasti kotona enemmän kuin normityöaika, tänäänkin, sunnuntaina, olen tehnyt pari tuntia töitä (kun ulkona on noin kylmä), toisaalta huomenna menen aamulla jumppaan, siihen reissuun menee 1,5 tuntia. Tein eilen illallakin, tätä sinkun elämää... kone auki ja jos näkyy tulleen työpostia niin tehdään hommat eteenpäin. Pääsee huomenna etäpäivällä helpommalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme