Etätyön tekijät!
Tänään teillä ei ole ongelmia työpaikalle pääsyn kanssa.
Mutta millä alalla olette töissä ja mikä on koulutuksenne? Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Asun Lontoossa ja teen virtuaali assistentin hommia, palkka 35 000£ vuodessa. Yksi päivä viikosta pitää olla toimistolla, mutta muuten voin tehdä hommia missä vaan. Nykyisen homman ansiosta matkustelen paljon ja nautin kyllä vapaudestani kymmenen toimistossa vietetyn vuoden jälkeen.
Mitä tekee virtuaali assistentti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Lontoossa ja teen virtuaali assistentin hommia, palkka 35 000£ vuodessa. Yksi päivä viikosta pitää olla toimistolla, mutta muuten voin tehdä hommia missä vaan. Nykyisen homman ansiosta matkustelen paljon ja nautin kyllä vapaudestani kymmenen toimistossa vietetyn vuoden jälkeen.
Miten Lontoossa elää noin pienellä palkalla?
On kyllä tosi pieni palkka lontoon assareiden yleiseen palkkaan verrattuna. Saako virtuaaliassarit vähemmän kuin perinteiset?
Lääkäri. Olen sellaisella alalla, jolla potilaita seurataan paljon verikokeilla ja vastaanotolla tarvitsee käydä harvemmin. Niinpä noin joka toinen viikko vietän etäpäivän, jolloin ei ole varattuna ollenkaan vastaanottoja, vaan soittelen potilaille tuloksista, suunnittelen jatkohoitoja ja teen erilaisia todistuksia ym. kotoa käsin. Aloitan työpäivän kahdeksalta kuten työpaikallakin ja lopetan kun olen saanut potilaslistani hoidettua, joskus 15-16 välillä. Työpäivän aikana pyöritän pyykkiä mutta en käy ulkona, koska minulle tulee lisäksi koko päivän ajan muulta henkilökunnalta puheluita, joiden aikana tarvitsen konetta. Minusta on mukavaa voida pitää etäpäiviä, koska työmatkoihin menee melkein 3h päivittäin.
Mä teen töitä datan, graafien yms parissa eikä etätyömahdollisuutta ainakaan vielä ole omissa töissä, pääasiassa vain asiakaskäyntejä tekevillä on meillä etätyöpäiviä.
Kun ei kuitenkaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, niin kiinnostaisi työvälineet. Onko työnantaja maksanut teille kotiin tarpeelliset näytöt, näppäimistöt yms. työvälineet, vai onko teillä omasta takaa? Vai riittääkö teillä läppäri ja yhteys? Omaa työtäni ei voi tehdä riittävän nopeasti esim. läppärin näytön varassa, niin siksi kyselen. Työnantajani on myös pihi ;).
Vierailija kirjoitti:
Mä teen töitä datan, graafien yms parissa eikä etätyömahdollisuutta ainakaan vielä ole omissa töissä, pääasiassa vain asiakaskäyntejä tekevillä on meillä etätyöpäiviä.
Kun ei kuitenkaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, niin kiinnostaisi työvälineet. Onko työnantaja maksanut teille kotiin tarpeelliset näytöt, näppäimistöt yms. työvälineet, vai onko teillä omasta takaa? Vai riittääkö teillä läppäri ja yhteys? Omaa työtäni ei voi tehdä riittävän nopeasti esim. läppärin näytön varassa, niin siksi kyselen. Työnantajani on myös pihi ;).
Läppäri ja kännykän netti riittävät. Hiiren ja näppäimistön olen ostanut firman kortilla; sen verran pieniä kuluja, ettei tarvitse kysellä. Riippuu täysin työnantajasta suostuuko maksamaan; jos firma samalla vähentää työtilojaan, niin silloin maksaminen lienee luonnollista, mutta muussa tilanteessa voi olla työntekijän vastuulla.
Kääntäjä, FM. Tällä hetkellä teen töitä 2-vuotiaan lapseni rytmin mukaan eli lähinnä silloin, kun hän nukkuu, yleensä klo 12-15 ja myös illalla, jos hän menee tarpeeksi aikaisin nukkumaan. Yritän lopettaa päivän työt klo 20 mennessä, mutta joskus menee myöhempään jos on kiire. Teen töitä yleensä 6 päivänä viikossa ja pidän vapaapäivän silloin kun muistan, kunhan ei hirveä kiire paina päälle. Sitten kun lapsi menee päiväkotiin, saan työrytmiini hieman enemmän selkeyttä ja toivottavasti toisenkin vapaapäivän. Pukeudun ihan normaalisti, en tee töitä yövaatteissa muuta kuin illalla. Pidän etätyössä siitä, että voin ainakin teoriassa päättää omista työajoistani, ja voin myös tehdä työtä lähes missä vain. Toisinaan kadehdin ihmisiä, joilla on työkavereita, sillä joskus etätyö voi olla hyvin yksinäistä (tosin työpaikkadraamaa en kaipaa). Myös tuntipalkkalaisia käy toisinaan kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läppäri ja kännykän netti riittävät. Hiiren ja näppäimistön olen ostanut firman kortilla; sen verran pieniä kuluja, ettei tarvitse kysellä. Riippuu täysin työnantajasta suostuuko maksamaan; jos firma samalla vähentää työtilojaan, niin silloin maksaminen lienee luonnollista, mutta muussa tilanteessa voi olla työntekijän vastuulla.
Varmasti on työnantajakohtaista, meillä esimerkiksi ei ole firman kortteja juuri kenelläkään, ja kaikkeen pitää olla lupa ja kuittaus. Mutta kiinnostaa, miten nuo yleisimmin on järjestetty, ehkä monella läppäri tai yksi näyttö kotioloissa riittääkin.
Toimitiloista ei taida olla tällä hetkellä kovaa kysyntää meidän alueellamme, vaan vuokrattavia tiloja on vajaakäytössä, joten siitäkään ei helppoa säästöä tule.
Varmasti on työnantajakohtaista, meillä esimerkiksi ei ole firman kortteja juuri kenelläkään, ja kaikkeen pitää olla lupa ja kuittaus. Mutta kiinnostaa, miten nuo yleisimmin on järjestetty, ehkä monella läppäri tai yksi näyttö kotioloissa riittääkin.
Toimitiloista ei taida olla tällä hetkellä kovaa kysyntää meidän alueellamme, vaan vuokrattavia tiloja on vajaakäytössä, joten siitäkään ei helppoa säästöä tule.[/quote]
Olisi aika kamalaa ja aikaavievää, jos jopa hiiren ostamiseen pitäisi kysyä lupa ja kuittaus. No, työpaikkoja on erilaisia. Nykyään etätyö on jopa valtionhallinnon puolella aika yleistä, joten sinänsä esim. näyttö voisi olla yksinkertaista saada. Toki joka työpaikalla joku on pioneeri, joten kannattaa rohkeasti kysyä ja lähteä luomaan käytänteitä. Etätyöllä on aika suuria positiivisia vaikutuksia, joten niitä kannattaa korostaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi aika kamalaa ja aikaavievää, jos jopa hiiren ostamiseen pitäisi kysyä lupa ja kuittaus. No, työpaikkoja on erilaisia. Nykyään etätyö on jopa valtionhallinnon puolella aika yleistä, joten sinänsä esim. näyttö voisi olla yksinkertaista saada. Toki joka työpaikalla joku on pioneeri, joten kannattaa rohkeasti kysyä ja lähteä luomaan käytänteitä. Etätyöllä on aika suuria positiivisia vaikutuksia, joten niitä kannattaa korostaa.
No tietenkin on erilaisia :). Mulla oli tiukempaan taloudelliseen aikaan huonosti toimiva hiiri, ja it-hankinnoista vastaava kävi vain ravistelemassa sitä ja sanoi, että kyllä tämä ihan pelittää.
En kehtaa kertoakaan, mitä kaikkea meillä on kierrätetty, irtisanomisten jälkeen työpisteen toimivat tavarat löytävät uudet haltijat nopeasti jne. Pioneerihenkiset osastoltani on laitettu ulos heti, kun mahdollista. Omilla rahoilla nyt tietenkin voi hankkia pieniä tarvikkeita ja sittemmin olen saanut jopa rullahiiren firman piikkiin työterveyden avustuksella :D. Niitäkin tosin yksi tiiminvetäjä paheksuu, ettei työskentely ole riittävän tehokasta...
Tuuli voi toki kääntyä, jos talous tässä vielä kohenee, ja omankin työnantajan on pakko jollain aikataululla aina tehdä myönnytyksiä, joten siksi kyselen näistä käytännöistä. Voisihan sitä kotiin tosiaan vaikka omaan piikkiin hankkia paremmatkin välineet, ehkä osa tekeekin niin?
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja antoi pöytäkoneen, 2 näyttöä, hiiren ja näppäimistön. Ostin itse varta vasten sähköpöydän ja satulatuolin töitä varten jotka vähennän verotuksessa. Käytän omaa nettiä töiden tekemiseen joten vähennän senkin verotuksessa. Sekä työhuonevähennyksenä todelliset työhuoneeni ylläpitokustannukset yht. 150€/kk verovähennyksiin. Tätä ei moni tajua että etätyöntekijä saa paljon veronalennuksia verrattuna työpaikkaan, jossa työnantaja maksaa työhuoneen kulut.
Itselläni on työnantajan läppäri, joka on ainoa tietokoneeni, eli käytän sitä missä olenkin, myös toimistolla. Kotona on taloyhtiön laajakaistayhteys, jonka maksaisin joka tapauksessa osana vastiketta. Ei muiden välineiden tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin on erilaisia :). Mulla oli tiukempaan taloudelliseen aikaan huonosti toimiva hiiri, ja it-hankinnoista vastaava kävi vain ravistelemassa sitä ja sanoi, että kyllä tämä ihan pelittää.
En kehtaa kertoakaan, mitä kaikkea meillä on kierrätetty, irtisanomisten jälkeen työpisteen toimivat tavarat löytävät uudet haltijat nopeasti jne. Pioneerihenkiset osastoltani on laitettu ulos heti, kun mahdollista. Omilla rahoilla nyt tietenkin voi hankkia pieniä tarvikkeita ja sittemmin olen saanut jopa rullahiiren firman piikkiin työterveyden avustuksella :D. Niitäkin tosin yksi tiiminvetäjä paheksuu, ettei työskentely ole riittävän tehokasta...
Tuuli voi toki kääntyä, jos talous tässä vielä kohenee, ja omankin työnantajan on pakko jollain aikataululla aina tehdä myönnytyksiä, joten siksi kyselen näistä käytännöistä. Voisihan sitä kotiin tosiaan vaikka omaan piikkiin hankkia paremmatkin välineet, ehkä osa tekeekin niin?
Toki tuolit ja muut joutuu meillä hankkimaan itse. Varmaan moni tosiaan työskentelee omilla välineillä kotona, mutta tosiaan joku kirjoittikin tuolla, että nämä voi laittaa verotukseen. Tosin harvalla ehkä menee sen vakiosumman yli, mutta jos ostoksia keskittää yhdelle vuodelle, niin sitte ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja antoi pöytäkoneen, 2 näyttöä, hiiren ja näppäimistön. Ostin itse varta vasten sähköpöydän ja satulatuolin töitä varten jotka vähennän verotuksessa. Käytän omaa nettiä töiden tekemiseen joten vähennän senkin verotuksessa. Sekä työhuonevähennyksenä todelliset työhuoneeni ylläpitokustannukset yht. 150€/kk verovähennyksiin. Tätä ei moni tajua että etätyöntekijä saa paljon veronalennuksia verrattuna työpaikkaan, jossa työnantaja maksaa työhuoneen kulut.
Teetkö siis pelkästään etätöitä? Itselläni kun todennäköisin tai kiinnostavinkin etätyövaihtoehto olisi niin, että työpiste jäisi toimistolle ja noita näyttöjä ja pöytäkonetta ei voi edestakaisin raijata kuten läppäriä.
Nuo vähennykset on mielenkiintoisia, paljonkohan täytyy töitä tehdä etänä, että niitä saa?
Vierailija kirjoitti:
Tässä työssä tärkeintä on, että työt tulee tehtyä. Ei ole väliä missä teen ja mihin aikaan teen, kunhan tulee aikataulun mukaan valmista.
Täällä sama. Koulutus FM, humanisti. Välillä on palavereita, puhelinpalavereita ja sähköpostiviestittelyjä jotka ovat sidottuja kellonaikaan ja/tai paikkaan, mutta muuten voin ihan itse valita milloin ja missä ja miten pukeutuneena teen työni. Deadlinet antavat hommaan hyvät raamit, muuta seurantaa ei ole. Tähän työhön yksin työskentely sopii hyvin tai on suorastaan edellytys, ja palaveeraukset yms ovat sitten osaltaan tarpeellisia ja sopivaa vastapainoa. Toimistolla keskittymisrauhaa ei juuri ole, joten etätyö parantaa työn tehokkuutta ja laatua huomattavasti.
Etätyössä parasta on minusta se, että elämässä on aivan erilainen fiilis kun ei ole jatkuva univaje, kun saa enimmäkseen elää ja työskennellä omassa rytmissä. Työnteko myös sujuu mukavammin, kun voi mennä vaikka välillä kesken päivän kävelylle tuulettamaan aivoja jos työnteko takkuaa ja jatkaa sitten virkeämmillä aivoilla. En myöskään elä enää jatkuvassa seuraavan loman odotuksessa. Kun tavallinen arki on tasapainoista ja kun töitä voi tehdä myös ulkomailta käsin, ei ole mitään pakottavaa loman tarvetta. Totta kai loma on silti kiva ja tarpeen, mutta sitä ei odota samalla tavalla kieli vyön alla ja stressaantuneena.
Tarkkana saa olla sen suhteen ettei käy niin että tulee tehtyä töitä koko päivän aamusta iltaan asti, jos pitää pitkiä taukoja välissä. Välillä sekin toimii, mutta välillä on mukavaa tehdä tiukempi työpäivä jotta on sitten selkeästi myös erillistä vapaa-aikaa. Tämän tyyppinen etätyö kaikkineen vaatii kyllä kykyä oman työnsä johtamiseen ja siihen että on korkea työmoraali ja kunnianhimo. Toisaalta se kuuluu tämän työn luonteeseen muutenkin, ei pomo toimistollakaan hengitä niskaan vaan ihan itse oma työ pitää organisoida ja hoitaa. Suurin ero on se, että kotona on keskittymisrauha ja vapaasti valittavat työajat, -asennot ja -asut :) Silloin kun työtehtävä sitä vaatii, etätyö on paras, ja silloin kun työtehtävä sitä vaatii, toimistotyö on paras. Molempi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Työkone on läppäriä (17") ja lisäksi jo ennestään minulla on kotona iso laajakuvanäyttö, joten ne riittävät. Työpaikalta olen saanut näppiksen ja hiiren, mutta nehän ovat ihan marginaalisia kustannuksia, voisin ne maksaa omastakin pussista. Lisäksi työnantaja maksaa laajakaistan kotiin. Meillä olisi myös taloyhtiön laajakaista käytössä, mutta työnantaja maksaa nopeamman.
Buukkari. Työaika 9-20. Ja minimissään 4h päivä. Mukava homma. Aloitan työt kun haluan mutta yleensä 09.00.
Vierailija kirjoitti:
(Työ)läppäri, 27" näyttö ja näppis. Läppäri maksoi jotain 250 euroa, näyttö 150 ja näppis ?30 (mutta nyt jo tosi vanha). Tietysti on myös laajakaista/wifi. Periaatteessa on oman erityisalan kirjallisuutta, mutta kuten yleensä on asia, niin sitä ei työssä tarvita (työssähän tarvitaan hyvin pieni murto-osa osaamista, jota opiskellessa on saanut, eikä mitään uutta tule, kaikki on vanhaa asiaa).
Olen jo eläkkeellä, mutta tein IT-alalla toisinaan etätyötä - työnantajan suostumuksella muttei varsinaisella etätyösopimuksella. Tehtäväni olivat sellaiset, että tulokset näkyivät ja olivat arvioitavissa. Työnantajan kannalta tulokset ratkaisevat, joten kovin tarkkaan ei työehtosopimuksen mukaisia työaikoja liukumineen valvottu eikä noudatettu. Toki toimistollakin oli tehtäviä, joissa oli oltava paikalla henkilökohtaisesti. Etätöissä tuli pääasiassa noudatetuksi normaalia työaikaa, mutta tarpeen mukaan joustoa enemmän kin työaikalaki sallii - molemmin puolin. Kiireaikana joskus työskentelin öisinkin ja vastapainoksi joskus vain puoli päivää kun hoidin muita kuin työasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetkö siis pelkästään etätöitä? Itselläni kun todennäköisin tai kiinnostavinkin etätyövaihtoehto olisi niin, että työpiste jäisi toimistolle ja noita näyttöjä ja pöytäkonetta ei voi edestakaisin raijata kuten läppäriä.
Nuo vähennykset on mielenkiintoisia, paljonkohan täytyy töitä tehdä etänä, että niitä saa?
Teen ainoastaan etätöitä ja on näin verottajan määritelmien mukaan päätulonlähteeni joten voin laittaa huoletta verovähennyksiin aika paljon kuluja. Juurikin netin voi kokonaisuudessaan laittaa vaikka käytän sitä myös muuhun. Vuokran, veden ja sähkön työhuoneen neliömäärän mukaan. Satunnainen etätyöntekijä vähentää vähemmän.
Markkinointi. Aloitan etätyöpäivän yleensä klo 7-8 välillä aamulla.