Etätyön tekijät!
Tänään teillä ei ole ongelmia työpaikalle pääsyn kanssa.
Mutta millä alalla olette töissä ja mikä on koulutuksenne? Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
Kommentit (168)
Päällikkönä terveydenhuoltoalalla (sh ja maisteri). Aika harvoin teen koko päivää etätöitä, kun on kokouksia ym. jossa on oltava ihan livenä paikalla. Tänään heräsin klo 7.30 ja käynnistin työkoneen klo 7.45. Yhdeksän jälkeen kahvitauolla aamupalaa, ruokatauon käytin imuroimiseen ja söin sitten lounasta yhden skype-kokouksen aikana (edelleen yöpaidassa ja aamutakissa). Iltapäivä kokouksia ja klo 16 lopetin työt ja sain vihdoin vaihdettua yökkärin pois ennen kuin mies tuli töistä. Normaalisti tekisin vielä illalla töitä, mutta näin perjantaina ei huvita.
Olen yrittäjä - viestintäkonsultti ja copywriter. Työpäiväni vaihtelevat, mutta tyypillinen rytmi on tämä:
Klo 6-7: herätys, aamukahvi ja sähköpostit
Klo 7-8: lasten aamupala ja kouluunlähtö
klo 8-11: tehokas työaika (mahdolliset palaverit yritän ajoittaa tähän, mieluiten skypellä)
klo 11-12 kävelylenkki, päälle lounas
klo 12-14 töitä
klo 14-: lapset koulusta, välipala yhdessä, harrastuksi, kotitöitä....
klo 21-22: mahdollisesti vielä joku työjuttu
Suurin piirtein tuollaista kaavaa päivät tuntuvat noudattavan. Mutta aikataulut joustavat työtilanteen mukaan - kun töitä on vähemmän, urheilen tai käyn vaikka näyttelyissä. Kun töitä on enemmän, teen niitä myös lasten ollessa kotona.
Valaiskaa asiaa kirjoitti:
Tänään teillä ei ole ongelmia työpaikalle pääsyn kanssa.
Mutta millä alalla olette töissä ja mikä on koulutuksenne? Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
Voin tehdä töitä ilmankin niitä villasukkia eli vaikka munasillaan jos siltä tuntuu. Meillä kun ei käytetä Skypen videoneuvottelua...luulisin. mikä se punainen pieni ledi siinä läppärin ruudun yläreunassa muuten on?
Mikäli aamuksi ei ole tullut sovittua Skype-palaveria niin voisihan sitä nukkua vaikka kymmeneen mutta käytännössä kannattaa avata kone kahdeksalta koska sähköpostiin tippuu kiireellisiä viestejä illan ja aamunkin aikana eikä sitä työpäivää viitsi iltaankaan venyttää, silloin on perheellisellä muutakin elämää.
Sanotaan nyt että kyseessä on IT-ala mutta käytännössä suurin osa työstä on live- tai skype-kokouksia asiakkaan, alihankkijoiden, projektitiimin ja oman organisaation kanssa. Käytännössä 3/4 palavereista Skypessä jolloin on yksi lysti missä päin maailmaa istuu kunhan läppärin akussa on virtaa ja kännykällä 4G-kenttää. Melkein kaikkien taustalta kuuluu koiran tai kissan ääniä sekä astioiden kilinää ja muksujen jollotuksia.
Yo-merkonomi, palkanlaskija. Teen jatkuvasti 2 etäpäivää viikossa, koska mulla on pitkä työmatka.
Herään yleensä aina ilman kellon soittoa 6-7 välillä ja avaan heti koneen, keitän kahvit. Syön ja juon koneen ääressä kaikki päivän ateriat. En pidä sen kummempia taukoja. Voin siis vaikka lopettaa klo 14, jos hommat on hanskassa.
Teen ihan samaa työtä kotona kuin tekisin töissä, työt tulee pääsääntöisesti sähköpostilla ja puhelimen kautta, joten ei kukaan edes tiedä missä milloinkin istun ja minkä näköisenä (yleensä verkkarit ja villasukat, joskus yöpaita koko päivän). Ohjelmat toimii kuten töissäkin ja kaiken voin tehdä kotona mitä töissäkin. Töissä pitää välillä käydä tsekkaamassa mitä sinne on tullut ja tietysti tapaamassa työkavereita.
Kukaan ei kontrolloi mitä etäpäivänä teen mutta minulla on vastuualue jonka asiat tulee hoitaa aikataulussa, joten tehtävä on. Sama se teenkö ne päivällä vai illalla, voin tehdä vaikka lauantaina tai sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailu- ja tapahtuma-ala, sivuhommana sisustussuunnittelu.
En koskaan nuku 09 saakka. Tein etähommia myös it-alalla ollessani ja todellakin kone oli auki jo klo 07. Ei tämä tarkoita lusmuilua, päinvastoin!
Tänäänkin olen jo ollut yli tunnin koneella, katsonut onko sähköpostissa mitään kiireellistä, mitä kalenterissa on ja nyt voin syödä aamupalan ja surffata täällä hetken.
Sitten alan tekemään töitä, välillä voin toki viedä pyykit/tiskit koneeseen ja käydä kaupassa mutta työt pitää olla tehtynä. Kun itse saa säädellä päiväohjelmansa tulee toki päiviä jolloin voi pitää iltapäivän vapaata ja hoitaa vaikka lastenlasta kuten eilen:) It-alalla näitä luppohetkiä ei tullut vaan työt saattoi jatkua klo 21 saakka jos esimies oli vaikka Australiassa, tosin etäpäiviäkin oli vain hänen poissaollessaan.
Millä logiikalla klo 9 heräävä ja työnsä aloittava on lusmuilija?
Sillä logiikalla, että Suomessa eletään edelleen henkisesti agraariyhteiskunnassa, ja aamulla pitkään nukkuva on aina automaattisesti laiska ja muutenkin huono ihminen. Sillä ei ole mitään väliä, kuinka paljon ihminen saa tehtyä töitä päivän aikana, vaan sillä että herää mahdollisimman aikaisin töihin. Aikaisin heräävä on aina parempi ihminen.
Aamen tuolle!
Olin aiemmin töissä pienessä teknofirmassa jossa oli muutama kymmenen henkeä eli firman elinehto oli se että jokainen kehitti tai kauppasi todella kovalla motivaatiolla ja tuottavuudella uusia tuotesukupolvia kovasti kilpaillulla alalla.
Lisätään yhtälöön uusi Nokialta toimariksi "kutsuttu" keskijohdon ex-pikkupomo joka talutettiin melkein punaista mattoa pitkin nurkkahuoneeseen jossa rahoittajat ottivat varmaan vielä poskeenkin.
Tärkein ja ainoa asia joka tämän huippujohtajan kykyihin kuului oli toimistolla käytetyn työajan kyylääminen eli heti ensimmäisellä viikolla otettiin käyttöön leimauslaitteet joilla pystyi seuraamaan toimistolla vietettyä aikaa jota täydennettiin myös päivittäin täytettävillä excel-raporteilla joita suuri johtaja todella syynäsi vartin tarkkuudella.
Jokaisen piti tästä lähtien olla toimistolla "käytettävissä" 9.00-16.00 välisenä aikana mutta auta armias jos et ilmestynyt toimistolle viimeistään puoli yhdeksältä " Ahaa että herraa ei näytäkään työnteko kiinnostavan"
Luonnolliesti etätöitä piti edelleen tehdä kotona aivan niin paljon kuin pystyi mutta järjestelmä oli suunniteltu siten ettei muita kuin toimistolla vietettyjä tunteja voinut kirjata mihinkään sillä " nehän on huomioitu jo palkassa". Etätyöt eivät siis näkyneet mitenkään "työajassa" eli toimistolla istutuissa tunneissa joiden jääminen vähänkin sallitun 37,5 alle johti julkiseen varoitukseen viikkopalaverissa.
Niin, ainoa asia jota tämä Nokian lahja ei kyennyt eikä edes välittänyt seurata oli se saiko kukaan enää mitään aikaiseksi koska hänen vartin tarkkuudella ylläpitämänsä exelit osoittivat kiistatta miten työntekijöiden tuottavuus (aika jonka ne ovat kirjautuneena toimistolla) on kohonnut hänen ansiostaan 100% tasolle.
Aivan kuten Nokiakin, myös tämä firma oli parissa vuodessa historiaa.
Tässä huomaa nyt erot etätyöskentelijöissä:
- 6-7 aikaan heräävät ja muutenkin normirutiineissa pysyvät ovat perheellisiä
-9-14 heräävät ja myös yöllä työskentelevät perheettömiä ja ilmeisesti monet myös sinkkuja.
Paha vertailla kumpi tekee "oikein" kun elämäntilanteet on niin poikkeavat
Vierailija kirjoitti:
-9-14 heräävät ja myös yöllä työskentelevät perheettömiä ja ilmeisesti monet myös sinkkuja.Paha vertailla kumpi tekee "oikein" kun elämäntilanteet on niin poikkeavat
"Oikein" on tehty silloin, kun sekä asiakas, työnataja että työntekijä ovat tyytyväisiä.
täällä kolmas kääntäjä, koulutus FM. Yrittäjänä minäkin olen vastuussa vain itselleni siitä, paljonko missäkin kuussa tienaan. Kokemuksesta voin sanoa, että vaatii tietynlaista itsekuria, organisointia ja tottumustakin, jotta ei tule lusmuiltua kotona, vaan työtkin pitää tehdä. Näkyyhän se heti sen kuun tuloissa, jos on tehnyt vähemmän töitä syystä tai toisesta.
Herään, kun siltä tuntuu, harvoin aamuseitsemältä. Poikkeuksena tietenkin, jos on tosi kiireinen projekti työn alla ja deadline pian. Toisaalta taas saatan tehdä töitä iltaisin, yömyöhään tai aamuyöhön, projektista ja kiireaikataulusta riippuen. Iltaisin ja öisin olen luonnostani tehokkaimmillani. Lapsia ei ole, joten aikatauluilla ei ole sen osalta väliä.
Joskus töitä tulee tehtyä työpöydän ääressä, joskus taas sohvalla, kesällä vaikka pihalla. Työt kulkevat myös mukana junassa tai ulkomailla. Paikalla ei ole väliä, kunhan aikataulut pitävät.
Kääntöpuolena voi sitten olla järkyttävää venymistä, yli yön kestäviä työrupeamia, vähiä unia ja stressiä. Näistä olen päässyt eroon ja tarkoituksella rajoittanut työmäärää, sillä olen oppinut arvostamaan omaa vapaa-aikaani ja hyvinvointiani.
Tavanomaista päivää tai kahta samanlaista päivää ei juuri ole. Juon kahvia ja syön aamiaista koneen ääressä, muutoin en kahvitaukoja pidä. Lounas/päivällinen menee kiireisenä päivänä alle 10 minuutissa tai joskus se tulee korvattua voileivällä.
Pelkässä yöpaidassa (t-paidassa?) en koskaan tee töitä. En tule ymmärtämään, miksi joku haluaa lojua vähissä yövaatteissaan koko päivän. Ihan tavalliset rennot vaatteet ajavat asian.
Pyykkikone pyörii useinkin töiden aikana. Tosin eipä sen täyttäminen kovin paljon aikaa vie, ripustaminen ehkä viitisen minuuttia, voi hurja.
Kun tulee sopiva hetki, käyn kaupassa tai koiran kanssa lenkillä. Raitis ilma tekee hyvää.
Joskus taukona toimii uutisten lukeminen tai tv-sarjan jakson katsominen.
Joskus vapaapäivä saattaa olla vaikkapa tiistaina, kun taas vastaavasti töitä täytyy tehdä koko viikonloppu. Usein teen töitä myös virallisina juhlapyhinä, olipa kyseessä sitten juhannus, joulupäivä tai loppiainen.
Mitään virallisia monen viikon kesälomia en ole pitänyt vuosikymmeneen, lomailen joitakin päiviä satunnaisesti, kun jotain menoa on tai siltä tuntuu. Palkallista lomaahan ei ole.
En enää oikein osaisi enkä edes haluaisi palata tavalliseen 8-16 toimistotyöhön. Saisivat maksaa aika paljon nykyistä tuloa enemmän, jotta siihen suostuisin.
t. juuri tänäänkin työt vähän ennen iltakymmentä lopetellut
> millä alalla olette töissä
Teknologia-ala. Korkeakoulutusala (en nimeä, koska pieni ala) ja IT.
> ja mikä on koulutuksenne?
Maisteri ja IT-insinööri.
> Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
Joo. En käytä villasukkia, tai hyvin harvoin. Olen usein alusvaatteissa ja/tai pyjamassa. Voin nukkua yli 9, mutta usein (itsellenikin yllättäen) en.
Kyllähän etätyössä saa asioita aikaiseksi. Itse asiassa enemmän kuin tavallisissa töissä.
Jos töissä on jotain tekemistä, se tehdään. Aika harvoin on vähän töitä, silloin voi ottaa lunkisti. Ja paskat siitä, jos joskus kerran kuussa ei saa mitään töissä tehtyä tai käyttää aikansa ihan täysin muihin asioihin kuin töihin.
Vierailija kirjoitti:
-9-14 heräävät ja myös yöllä työskentelevät perheettömiä ja ilmeisesti monet myös sinkkuja.Paha vertailla kumpi tekee "oikein" kun elämäntilanteet on niin poikkeavat
Ei ole mitään "oikeaa" tapaa. Ei mulla ainakaan ole mitään työaikaa etätyöpäivälle määrätty.
Pääasia on tulos, ei se että istutaan koneella klo 8-16. Kotona on monesti tehokkaampi, työt tulee tehtyä lyhemmässä ajassa kun pystyy keskittymään paremmin. Joskus innostuu kotona tekemään pitkän päivän 10-12 tuntia, toisena päivänä voi taas löysäillä.
Koulutus: Kasvatustieteen maisteri. Etätöitä 2 pvä/vko. Töitä teen asiakaspalvelussa/käsittelen erilaisia korvaushakemuksia. Työjärjestelmään voi kirjautua mihin aikaan vaan klo 6-18. Etäpäivänä työajan tulee olla 7h15min ja tämän voi vapaasti jaotella pitkin päivää, tosin suotavaa olisi olla klo 9.30 viimeistään paikalla ja lopetella ei saisi ennen 14.30. Asia on ok jos esimiehelle ilmoittaa, mutta yleensä tuolle välille sattuu palaverit yms. Taukoja voi toki pitää ja kokonaistyöaika ratkaisee.
Tulosta seurataan tiiviisti ja kaikki touhuilu oikeastaan tallentuu järjestelmään. Sieltä näen itse ja esimies näkee halutessaan mitä on tullut puuhattua. Etäpäivänä yleensä heräilen viimeistään 8.30 ja saatan tehdä aamujumppaa yms huolehtien, että päivittäinen tulostavoite täyttyy ja työaika tulee täyteen. Käyn usein myös kaupassa päivän aikana ostamassa ruokaa, pesen pyykkiä jne. Mukavasti tauottaa työtä :). Etäpäivien tulokset ovat ainakin mulla paljon parempia mitä toimistolla. Myös henkinen hyvinvointi on paljon parempi, kuormitun vähän sosiaalisista tilanteista ja en oikein jaksaisi olla sosiaalinen viisi päivää viikossa ja olla konttorin hälinässä. Sairastan myös erästä sairautta ja on aivan parasta jos voi pitää päivällä vaikka tunnin tauon ja venyttää iltapäivästä, voi tauon ajan odotella kun lääke alkaa vaikuttamaan tai vaikka maata sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
> millä alalla olette töissä
Teknologia-ala. Korkeakoulutusala (en nimeä, koska pieni ala) ja IT.
> ja mikä on koulutuksenne?
Maisteri ja IT-insinööri.
> Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
Joo. En käytä villasukkia, tai hyvin harvoin. Olen usein alusvaatteissa ja/tai pyjamassa. Voin nukkua yli 9, mutta usein (itsellenikin yllättäen) en.
Kyllähän etätyössä saa asioita aikaiseksi. Itse asiassa enemmän kuin tavallisissa töissä.
Jos töissä on jotain tekemistä, se tehdään. Aika harvoin on vähän töitä, silloin voi ottaa lunkisti. Ja paskat siitä, jos joskus kerran kuussa ei saa mitään töissä tehtyä tai käyttää aikansa ihan täysin muihin asioihin kuin töihin.
Ai niin. Siitä vaan typerykset seuraamaan, miten työaikaa käytetään. Voisin vaikka valehdella ja/tai puhua totta, että ajattelen, hahmottelen asioita paperille, jos vaikka työpaikan virtuaalikoneilla ei näy toimintaa kahteen tuntiin.
Yllättävän paljon puhetta villasukista! Mulla on ihan toimistollakin usein villasukat jalassa. Olen it-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon puhetta villasukista! Mulla on ihan toimistollakin usein villasukat jalassa. Olen it-alalla.
Meilläkin lähes kaikilla on toimistolla villasukat.
t.72
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä työkkärissä, koulutukseltani FM. Voin nukkua vaikka klo 9.30 asti, jos siltä tuntuu, mutta tavallisesti aloita klo 8.15. Leimaan silloin itseni sisälle töihin ja pomo sekä työkaverit voivat koko ajan seurata, mitä teen eli järjestelmä on todella läpinäkyvä. Jos poistun päätteen äärestä, näkee senkin tiedoista eli eipä tässä lusmuilla.
Hyvää työpäivää muillekin, ryhdyn nyt soittelemaan työttömille ja laittamaan selvityspyyntöjä. Etäpäivänä en vastaa asiakassoittoihin.
Liukumisaika on kylläkin aamulla 7-9. Miksi et noudata sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan nuku 09 saakka. Tein etähommia myös it-alalla ollessani ja todellakin kone oli auki jo klo 07. Ei tämä tarkoita lusmuilua, päinvastoin!
Tänäänkin olen jo ollut yli tunnin koneella, katsonut onko sähköpostissa mitään kiireellistä, mitä kalenterissa on ja nyt voin syödä aamupalan ja surffata täällä hetken.
Sitten alan tekemään töitä, välillä voin toki viedä pyykit/tiskit koneeseen ja käydä kaupassa mutta työt pitää olla tehtynä. Kun itse saa säädellä päiväohjelmansa tulee toki päiviä jolloin voi pitää iltapäivän vapaata ja hoitaa vaikka lastenlasta kuten eilen:) It-alalla näitä luppohetkiä ei tullut vaan työt saattoi jatkua klo 21 saakka jos esimies oli vaikka Australiassa, tosin etäpäiviäkin oli vain hänen poissaollessaan.
Omalla kohdalla kokisin 09 heräämisen tosi myöhäiseksi, viikonlopun löhöilyksi. Laskin vaan että jos käy suihkussa, pukeutuu ja syö aamupalan niin aloitusaika onkin lähempänä 10. Siihen mennessä mulle on tullut jo monta puhelua joten ei vaan ole mahdollista.
Ihan kuin meidän esimies. Hän itse on töissä jo klo 7 ja on kärsimätön luonne, ja haluaisi jo soitella joka paikkaan ja alkaa pitää palavereja.
Tosiasiassa se miksi hän on töissä jo seitsemältä, johtuu hänen univaikeuksistaan, ei ahkeruudesta. Hän herää aina neljältä, eikä voi aamuilla kotona puuhata mitään koska muu perhe nukkuu normaalisti. Siksi on jo kärttyisä kun töihin saa tulla vasta seitsemältä.
Aiheestakin, mikä hyöty olla töissä asiakaspalvelutehtävissä kun muu maailma nukkuu.
Taitaa suurin osa tässä ketjussa IT-alalla työskentelevistä AV-mammoista oikeasti olla ympyränpiirtokonsultteja, joilla on kaupallisen alan koulutus. Vaikka ei se sitä poista, että kyseisellä alalla on yleensä hyvät etätyömahdollisuudet. Vastapainona myös päivystyksiä jos oikeasti työskentelee tuotantosovellusten parissa eikä vaan liiketoimintakonsulttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla kokisin 09 heräämisen tosi myöhäiseksi, viikonlopun löhöilyksi. Laskin vaan että jos käy suihkussa, pukeutuu ja syö aamupalan niin aloitusaika onkin lähempänä 10. Siihen mennessä mulle on tullut jo monta puhelua joten ei vaan ole mahdollista.
Ihan kuin meidän esimies. Hän itse on töissä jo klo 7 ja on kärsimätön luonne, ja haluaisi jo soitella joka paikkaan ja alkaa pitää palavereja.
Tosiasiassa se miksi hän on töissä jo seitsemältä, johtuu hänen univaikeuksistaan, ei ahkeruudesta. Hän herää aina neljältä, eikä voi aamuilla kotona puuhata mitään koska muu perhe nukkuu normaalisti. Siksi on jo kärttyisä kun töihin saa tulla vasta seitsemältä.
Aiheestakin, mikä hyöty olla töissä asiakaspalvelutehtävissä kun muu maailma nukkuu.
Totta tuokin.
Itseasiassa kärsin unettomuudesta ja univaikeuksista ja herään siksi tosi aikaisin. Mulla päivä on jo puolessa ja lounasaika klo 9:) Olen tehokkaimmillani aamusta
Asiantuntijatyössä, jos en ole asiakkaalla, työskentelen kotoa (n 3 päivää viikossa) Saan valita työaikani, mutta tietty määrä pitää saada laskutusta eli reippaasti yli työsopimuksessa olevan viikkotyön teen tunteja. Vapaus ja vastuu kulkee käsikädessä
Täysin sama täällä! Olisin voinut kirjoittaa ihan samoin. Kotona töitä etänä tekevä assari.