Etätyön tekijät!
Tänään teillä ei ole ongelmia työpaikalle pääsyn kanssa.
Mutta millä alalla olette töissä ja mikä on koulutuksenne? Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
Kommentit (168)
Kirjanpitäjä. Nukun 1,5 h pidempään, napsautan kahvin päälle ja avaan koneen villasukat jalassa ja lököverkkarit päällä. Päivän aikana pyöritän minäkin pyykkikoneet ja viikonloppu on valmis alkamaan neljään mennessä. Viikonlopun ruokaostokset ja siivoukset hoidetaan kok perheen voimin jo torstaina.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän suurin osa ei "paljasta" koulutustaan? Vai onko IT-alalla työskentelevät pääsääntöisesti kouluttamattomia nörttejä?
Niin siis kirjanpitäjä on YO-merkonomi :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä työkkärissä, koulutukseltani FM. Voin nukkua vaikka klo 9.30 asti, jos siltä tuntuu, mutta tavallisesti aloita klo 8.15. Leimaan silloin itseni sisälle töihin ja pomo sekä työkaverit voivat koko ajan seurata, mitä teen eli järjestelmä on todella läpinäkyvä. Jos poistun päätteen äärestä, näkee senkin tiedoista eli eipä tässä lusmuilla.
Hyvää työpäivää muillekin, ryhdyn nyt soittelemaan työttömille ja laittamaan selvityspyyntöjä. Etäpäivänä en vastaa asiakassoittoihin.
Ihan näin kuriositeettina, miltä tuntuu pakottaa itseään paljon koulutetumpi ihminen jollekin huuhaakurssille, kun on taas 300 pv täynnä?
En ole tuo jolle kommentoit, mutta meinaatko että tohtoreita pitää pakottaa kursseille 😂
IT ala ja DI
Pääasiassa etätöitä tehnyt kohta 10 vuotta, ja yleensä villasukissa.
Kun työmatka kestää alle minuutin, niin nukkua voisi kai aika pitkään. Käytännössä tulee noustua kun puoliso herää, juotua aamukahvit ja aloitettua työt.
Kahvitaukoja tulee pidettyä noin kerran vuodessa ja lounas kestää alle 15 minuuttia.
Alle 10 tunnin työpäiviä tulee myöskin todella harvoin, koska yleensä tulee tehtyä vähintään siihen asti, kunnes puoliso palaa kotiin.
Parhaiten tehokkuuden eron huomaa kun käy toimistolla.
Ainakin itsellä toimistopäivän jälkeen tuntuu ettei mitään ehtinyt tekemään, kun piti jatkuvasti olla joko kahvilla, lounaalla, palaverissa tms. Tehtävät ei edenneet ainakaan suunnitellusti ja loppuviikon saa taas ottaa kiinni sitä menetettyä aikaa. Mukavampaahan toimistolla toki on, kun näkee ihmisiä ja voi pitää taukoja hyvällä omatunnolla.
Väittäisin että etätöissä ajattelee tekemisensä tehokkuutta huomattavasti enemmän kuin työpaikalla. Työpaikalta lähtiessä on ihan tyytyväinen olo työpanokseensa, kun on ollut 8 tuntia kustannuspaikalla. Kotona tulee arvioitua tehokkuuttansa paljon kriittisemmin.
Ehkä itse suosisin 2-3 päivää viikossa etätöitä, jolloin olisi sopivassa suhteessa sosiaalista aikaa ja tehokasta aikaa. Jatkuvasti etätöitä tehdessä on työntekijällä itsellä oltava jonkinlainen tapa huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Sillä että työmatkat säästää ajassa, saa myös sen ettei työpaikalta enää lähde pois koskaan. On yllättävän helppoa tehdä vahingossa 07-23 työpäiviä, jos ei ole sopinut mitään pakollista illoiksi. Samoin kollegat oppii hyvin nopeasti siihen, että olet aina paikalla, ja kalenteriin alkaa tulla varauksia alkaen kello 20.
Niin ja kyllä täälläkin pyörii välillä pyykki- ja tiskikoneet. Ainakin meillä ne näyttävät osaavan hommansa ilman jatkuvaa vahtimista, joten koen työaikani kestävän sen 5 min tauon kun ripustan pyykit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöpaita päällä, villasukat jalassa ja etäpäivänä herään yleensä vähän ennen ysiä.
Päivän aikana pyöritän pyykit ja tiskit, yleensä myös siivoilen skypejen aikana.
Ihana aloittaa viikonloppu, kun hommat on tehtynä!Tässä kulminoituu juuri kaikki se, mitä etä”työskentely” edustaa😂
En kirjoittanut tuota kommenttia, mutta olisin voinut kirjoittaa. Villasukat jalassa sohvannurkassa tässä parhaillaan työskentelen ja samalla jopa surffailen vauvapalstalla.
Projektini rahoittaja pitää kyllä tasan tarkkaan huolen siitä, että sovittuihin tavoitteisiin on päästy ja mieluummin vieläpä ylitetty ne. On vanhanaikaista mieltää asiantuntija työ työksi, jota pitää tehdä 8-16 työpaikalla ihan kuin kyseessä olisi joku asiakaspalvelu- tai tuotantotyö liukuhihnalla. Projektissa voi kyllä lusmuilla mutta vain ensimmäisen vuoden ajan. Siinä vaiheessa kun rahoittajalle menee väliraportit ja vaikuttavuuslaskelmat ja toimintakertomus, niin homma loppuu lyhyeen.
Sille on ihan sama, onko niihin tuloksiin ja vaikuttavuuteen päästy perjantaina klo 8-16 vai onko työntekijä tehnyt töitä osaksi perjantaina, osaksi sunnuntai-iltana 18-24 välillä (itselleni luontainen aika alkaa orientoitua alkavaan työviikkoon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöpaita päällä, villasukat jalassa ja etäpäivänä herään yleensä vähän ennen ysiä.
Päivän aikana pyöritän pyykit ja tiskit, yleensä myös siivoilen skypejen aikana.
Ihana aloittaa viikonloppu, kun hommat on tehtynä!Tässä kulminoituu juuri kaikki se, mitä etä”työskentely” edustaa😂
En kirjoittanut tuota kommenttia, mutta olisin voinut kirjoittaa. Villasukat jalassa sohvannurkassa tässä parhaillaan työskentelen ja samalla jopa surffailen vauvapalstalla.
Projektini rahoittaja pitää kyllä tasan tarkkaan huolen siitä, että sovittuihin tavoitteisiin on päästy ja mieluummin vieläpä ylitetty ne. On vanhanaikaista mieltää asiantuntija työ työksi, jota pitää tehdä 8-16 työpaikalla ihan kuin kyseessä olisi joku asiakaspalvelu- tai tuotantotyö liukuhihnalla. Projektissa voi kyllä lusmuilla mutta vain ensimmäisen vuoden ajan. Siinä vaiheessa kun rahoittajalle menee väliraportit ja vaikuttavuuslaskelmat ja toimintakertomus, niin homma loppuu lyhyeen.
Sille on ihan sama, onko niihin tuloksiin ja vaikuttavuuteen päästy perjantaina klo 8-16 vai onko työntekijä tehnyt töitä osaksi perjantaina, osaksi sunnuntai-iltana 18-24 välillä (itselleni luontainen aika alkaa orientoitua alkavaan työviikkoon).
asiantuntija työ => asiantuntijatyö
Täällä freelancer käännösalalta. Nousen aamulla seitsemän aikoihin, koska haluan laittaa lapset kouluun. Jos on tosi kiireinen työ kesken, saatan herätä aiemmin ja alkaa tehdä töitä jo kun lapset vielä nukkuu. Kun lapset herää, teen aamupalaa ja melkein joka aamu laitan tiski- ja pyykkikoneen päälle. Joihinkin meileihin voin vastailla, mutta varsinaisesti työt aloitan kun lapset on lähteneet n. klo 8 - 9. Puen joka aamu päivävaatteet päälle ja käyn monina päivinä myös lenkillä, maks. tunti, tai lähikaupassa. En kuitenkaan käy missään shoppailemassa tai harrastamassa mitään, joka veisi pidemmän ajan. Vastuussa työnteon määrästä olen vain itselleni ja tietyllä tapaa miehelleni myös, jotta ansaitsen sen verran, että pystyn osallistumaan riittävästi perheen kuluihin. Työtuntien määrää en koskaan ole merkkaillut, mutta jatkan aika usein töitä myös illalla, jos ei tarvitse kuljetella lapsia harrastuksiin. Viikonloppuisin sen sijaan en tee töitä kuin erittäin harvoin. Olen vähän ehkä ylivarovainenkin työkuorman kanssa, mutta jos otan liikaa töitä, niin se näkyy helposti yöunissa, tulee niskakipuja, ei ole riittävästi aikaa lapsille jne. Ajattelen, että maltillisempi työkuorma on kokonaisuuden kannalta parempi.
Viimeksi kävin toimistolla joulukuun puolessa välissä.
Valaiskaa asiaa kirjoitti:
Tänään teillä ei ole ongelmia työpaikalle pääsyn kanssa.
Mutta millä alalla olette töissä ja mikä on koulutuksenne? Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
Talousasiantuntija ammatiltani. Kyllä voin tehdä töitä kotona vaikka yöpaitasillani, mutta nousen klo 07.00 ja vien koiran ulos ja tulen sitten suihkuun. Työt aloitan klo 8.00, pidän kaffepaussit ja ruokatauon noin klo 13-14 ja sitten jatkan töitä vaille neljään saakka. Pyöritän päivän aikaan tiski- ja pyykkikonetta, ruokatauolla käytän koiraa ulkona, heitän roskapussin, käyn kaupassa, tyhjennän tiskikoneen, jos on pyöritetty. Työnteko on erittäin tehokasta, koska keskittyminen on helpompaa kuin avokonttorin hälyssä ja keskeytyksissä. Tietysti puhelin soi, mutta se sellainen hihasta nykiminen jää pois.
2 x viikossa, 3 x viikossa konttorilla. Konttoripäivinä herään klo 6.30, koira ulos, konttorilla tarpeen mukaan, työmatkaan menee tunti suuntaansa. Mies pissattaa koiran päivällä (pääsee puoliltapäivin). Mä hoidan iltalenkkeilyn.
Jatkuvaa etätyötä en itse jaksaisi, tulisin mökkihöperöksi, kiva nähdä ihmisiä. Mulla on kivat työkaverit. Mutta on tässä puolensa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailu- ja tapahtuma-ala, sivuhommana sisustussuunnittelu.
En koskaan nuku 09 saakka. Tein etähommia myös it-alalla ollessani ja todellakin kone oli auki jo klo 07. Ei tämä tarkoita lusmuilua, päinvastoin!
Tänäänkin olen jo ollut yli tunnin koneella, katsonut onko sähköpostissa mitään kiireellistä, mitä kalenterissa on ja nyt voin syödä aamupalan ja surffata täällä hetken.
Sitten alan tekemään töitä, välillä voin toki viedä pyykit/tiskit koneeseen ja käydä kaupassa mutta työt pitää olla tehtynä. Kun itse saa säädellä päiväohjelmansa tulee toki päiviä jolloin voi pitää iltapäivän vapaata ja hoitaa vaikka lastenlasta kuten eilen:) It-alalla näitä luppohetkiä ei tullut vaan työt saattoi jatkua klo 21 saakka jos esimies oli vaikka Australiassa, tosin etäpäiviäkin oli vain hänen poissaollessaan.
Millä logiikalla klo 9 heräävä ja työnsä aloittava on lusmuilija?
Omalla kohdalla kokisin 09 heräämisen tosi myöhäiseksi, viikonlopun löhöilyksi. Laskin vaan että jos käy suihkussa, pukeutuu ja syö aamupalan niin aloitusaika onkin lähempänä 10. Siihen mennessä mulle on tullut jo monta puhelua joten ei vaan ole mahdollista.
Tuossa kyllä sanottiin että klo 9 heräävä ja ~työnsä aloittava~. Aamusuihkut nyt muutenkin on turha tapa, pukeutua ei etäpäivänä sen kummemmin tarvitse ja aamupalan syö samalla kun aloittelee hommia, tsekkailee sähköpostia ym., eli aikaa menee vain sen aamupalan laittamiseen.
Ok jos pystyy tuohon silmänräpäyksessä heräämisestä. Itse en voi olla yöpaidassa ja pesemättömänä vaan ihan on samat rutiinit kuin muinakin päivinä. En sentään meikkaa kotioloissa.
Mulla on sen verran papereita tässä pöydällä etten tuo samaan paikkaan syötävää vaan syön keittiössä.
Mutta kukin tyylillään, en ole koskaan halunnut aloittaa töitä vasta ysiltä, mieluummin lopetan työpäivän ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä työkkärissä, koulutukseltani FM. Voin nukkua vaikka klo 9.30 asti, jos siltä tuntuu, mutta tavallisesti aloita klo 8.15. Leimaan silloin itseni sisälle töihin ja pomo sekä työkaverit voivat koko ajan seurata, mitä teen eli järjestelmä on todella läpinäkyvä. Jos poistun päätteen äärestä, näkee senkin tiedoista eli eipä tässä lusmuilla.
Hyvää työpäivää muillekin, ryhdyn nyt soittelemaan työttömille ja laittamaan selvityspyyntöjä. Etäpäivänä en vastaa asiakassoittoihin.
Ihan näin kuriositeettina, miltä tuntuu pakottaa itseään paljon koulutetumpi ihminen jollekin huuhaakurssille, kun on taas 300 pv täynnä?
Aika vähän siellä taitaa työttömiä tohtoreita olla yli 300 päivää listoilla. Ja tohtorit taitavat olla aika koulutusmyönteisiä, joskin moni on jo käynyt oman ammattiliittonsa vastaavan koulutuksen ja osoitettuaan sen todistuksella ei ole mitään "pakottamista vastaavalle kurssille".
-ohis, joka ei ole työkkärissä töissä eikä voi tietää, miltä mikäkin tuntuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän suurin osa ei "paljasta" koulutustaan? Vai onko IT-alalla työskentelevät pääsääntöisesti kouluttamattomia nörttejä?
Mulla on ammattikorkeakoulututkinto it-alalta ja lisäksi vanhamuotoinen eli opistotasoinen sairaanhoitajan tutkinto.
Yo-merkonomi ja asiantuntijatehtävät IT alalla. Jos tällä nyt on merkitystä?
Konsultti yhdessä Big4:ssa. Etätöitä teen keskimäärin 2pv viikossa.
Itse en pystyisi etätöihin... Varsinkin, jos jotakin "luovaa", kuten jotakin tutkimusta tai projektia, pitäisi työstää.
Kotona keksisin jatkuvasti uuden homman, joka lykkää pöydän ääreen istumista ja työn aloittamista. Ensin rento aamupala ja suihkut, lehden luku jne. Nuo sinänsä harmittomat "pyykkien ja tiskien pyöritykset" keskeyttäisivät hommani myös, kun haluaisin sitten heti koneiden sammuttua ripustaa pyykit ja järjestää tiskit kaappiin. Sitten pitääkin jo laittaa ruokaa, niin ja käydä kaupassa... ja ehkä tunnin lenkki virkistäisi ennen töiden aloittamista. Sitten onkin jo iltapäivä ja pitää hakea lapset päiväkodista. Tällainen olisi siis etäpäiväni, jos sellaisia saisi/joutuisi tekemään. :D
Tarvitsen toimistoympäristön ja työkavereiden "valvovan silmän", jotta pystyn asennoitumaan työntekoon.
Kirjanpitäjä :). Kaikki aineistot on verkossa, ei tarvitse toimistolla käydä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en pystyisi etätöihin... Varsinkin, jos jotakin "luovaa", kuten jotakin tutkimusta tai projektia, pitäisi työstää.
Kotona keksisin jatkuvasti uuden homman, joka lykkää pöydän ääreen istumista ja työn aloittamista. Ensin rento aamupala ja suihkut, lehden luku jne. Nuo sinänsä harmittomat "pyykkien ja tiskien pyöritykset" keskeyttäisivät hommani myös, kun haluaisin sitten heti koneiden sammuttua ripustaa pyykit ja järjestää tiskit kaappiin. Sitten pitääkin jo laittaa ruokaa, niin ja käydä kaupassa... ja ehkä tunnin lenkki virkistäisi ennen töiden aloittamista. Sitten onkin jo iltapäivä ja pitää hakea lapset päiväkodista. Tällainen olisi siis etäpäiväni, jos sellaisia saisi/joutuisi tekemään. :D
Tarvitsen toimistoympäristön ja työkavereiden "valvovan silmän", jotta pystyn asennoitumaan työntekoon.
Ihmiset ovat erilaisia ja myös elämäntilanteet ovat erilaisia. Omat lapseni ovat jo aikuisia ja lisäksi olen sinkku. Mun ei siis tarvitse hakea lapsia päviäkodista eikä tehdä kenellekään muulle ruokaa kuin korkeintaan itselleni. Työni on itsenäistä yksin puurtamista ja sen vuoksi toimistolla tapahtuva "sosiaalinen elämä" vain ja ainoastaan häiritsee keskittymistä. Kotona kukaan ei tule kysymään multa yhtään mitään vaan saan keskittyä aivan rauhassa. Mun "valvova silmäni" on asiakkaan määrittelemä deadline, jolloin homman on oltava valmiina.
Olen aiemmin ollut työssä, jossa tapasi joka päivä paljon ihmisiä. Työpäivän jälkeen en yleensä halunnut tavata yhtään ketään. En edes läheisiäni enkä ystäviäni enkä puhua kenenkään kanssa puhelimessakaan. Kun vaihdoin etätyöhön, tapaan taas oikein mielelläni läheisiäni ja ystäviäni.
Etätyössä on ihan todellinen riski, että kotona puuhastelee kaikkea muuta kuin töitä. Ja toinen riski on, ettei kotona enää tee mitään muuta kuin töitä. Kokemus kuitenkin opettaa, että jos alussa laiskottelee, lopussa joutuu tekemään yötä myöten ja viikonloppunakin töitä, jotta hommat pysyvät aikataulussaan. Tulee tietyt rutiinit, joita noudattamalla työ- ja vapaa-aika pysyvät tasapainossa. Etätyöni alussa mulla oli tapana mennä aamulla heti aamiaisen jälkeen työhuoneeseen ja aloitin työt. Poistuin sieltä vain hakemaan kahvia, käymään vessassa sekä hakemaan lounasta. Kun työpäivä päättyi, suljin tietokoneen, poistuin työhuoneesta ja laitoin työhuoneen oven perässäni kiinni. Työhuone oli ikäänkuin työpaikkani, jossa olin työpäivän ajan, mutta en vapaa-ajallani. Nyt olen tehnyt etätöitä jo niin monta vuotta, että enää mun ei tarvitse olla noin säntillinen.
It-ala ja teen töitä aina etänä. Herään kun herään, menen nukkumaan kun nukuttaa ja sillä välillä teen töitä, pidän taukoa, teen töitä... Joinain päivinä on huonompi keskittymiskyky joten hilpaisen lenkille, joskus nakutan koneella koko päivän pitäen vain vähän ruokataukoja jne... Ihan oman fiiliksen mukaan voi olla tehokas tai tehoton, kunhan pitkällä tähtäimellä työt tulee tehdyksi. Sopii minulle oikein hyvin!
Tänäänkin heräsin klo. 14 ja aloitan vasta pian työt. Tällainen "vapaapäivä". :)
En ole työaikakirjanpitovelvollinen, joten etäpäivinä teen töitä se mukaan, mikä milloinkin on pakko tai miten jaksaa.. Ihanaa, kun välillä voi tehdä vaikka 25 tunnin päiviä ja vastaavasti joskus vaan luumuilla etäpäiviä kotona..
Olen tutkija ja teen kirjoitushommat etänä. Nukun niin pitkään kun nukuttaa, käyn koirien kanssa ulkona, syön aamupalan, lorvin ja aloitan työt yleensä klo.11-12. Kirjoitan koko illan, koska se on minulle parasta aikaa ja kun hommaan uppoutuu niin tekstiä tulee ja aika kuluu huomaamatta. Välissä toki käyn päivä- ja iltalenkit ja syön, mutta en yleensä muuta. Tämä koskee siis julkaisuja, raportit ym kirjoitustyöt teen myös kotona, mutta ne teen normaalilla työajalla (yleensä 9-17).
Merkonomi, teknologiateollisuuden toimihenkilötehtävissä. Teen etätöitä 4 päivää viikossa. Toimistopäivinä hoidan sellaisia asioita joita ei etänä voi tehdä, ja keskustelen työasioista kollegojen kanssa. Muuten homma toimii hyvin, ainoastaan se tuottaa ongelmia, jos nettiyhteys ei kotona jostain syystä joskus toimi, niin tulee hirveä hoppu laittaa itsensä yhtäkkiä villasukka-pyjamamoodista siihen kuntoon että kehtaa mennä toimistolle.