Etätyön tekijät!
Tänään teillä ei ole ongelmia työpaikalle pääsyn kanssa.
Mutta millä alalla olette töissä ja mikä on koulutuksenne? Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailu- ja tapahtuma-ala, sivuhommana sisustussuunnittelu.
En koskaan nuku 09 saakka. Tein etähommia myös it-alalla ollessani ja todellakin kone oli auki jo klo 07. Ei tämä tarkoita lusmuilua, päinvastoin!
Tänäänkin olen jo ollut yli tunnin koneella, katsonut onko sähköpostissa mitään kiireellistä, mitä kalenterissa on ja nyt voin syödä aamupalan ja surffata täällä hetken.
Sitten alan tekemään töitä, välillä voin toki viedä pyykit/tiskit koneeseen ja käydä kaupassa mutta työt pitää olla tehtynä. Kun itse saa säädellä päiväohjelmansa tulee toki päiviä jolloin voi pitää iltapäivän vapaata ja hoitaa vaikka lastenlasta kuten eilen:) It-alalla näitä luppohetkiä ei tullut vaan työt saattoi jatkua klo 21 saakka jos esimies oli vaikka Australiassa, tosin etäpäiviäkin oli vain hänen poissaollessaan.
Millä logiikalla klo 9 heräävä ja työnsä aloittava on lusmuilija?
Omalla kohdalla kokisin 09 heräämisen tosi myöhäiseksi, viikonlopun löhöilyksi. Laskin vaan että jos käy suihkussa, pukeutuu ja syö aamupalan niin aloitusaika onkin lähempänä 10. Siihen mennessä mulle on tullut jo monta puhelua joten ei vaan ole mahdollista.
Tuossa kyllä sanottiin että klo 9 heräävä ja ~työnsä aloittava~. Aamusuihkut nyt muutenkin on turha tapa, pukeutua ei etäpäivänä sen kummemmin tarvitse ja aamupalan syö samalla kun aloittelee hommia, tsekkailee sähköpostia ym., eli aikaa menee vain sen aamupalan laittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä sitten tulee tehtyä, lasketteko jotain kustannuksia tai kirjoitatteko esitteitä? En tunne alaa.
Ihan sitä samaa työtä kuin konttorillakin. Pääsy on samoihin järjestelmiin ja työkaluihin. Suuri osa suomalaisesta IT-työstä on ulkoistettu Itä-Eurooppaan ja Intiaan, miten luulet heidän työnsä hoitavan?
Jep, esim. mun it-projektiryhmästä löytyy porukkaa Intiasta, ympäri Itä-Eurooppaa, Balttiasta, Ruotsista, vain yksi on Suomesta, ja hänkin asuu lähempänä kotiani kuin kummallekaan meistä toimisto olisi. Työ aloitetaan aina sen mukaan kenen kanssa tehdään töitä, eli saatan olla työn touhussa nyt talviaikaan jo klo 4.30 pahimmillaan Intian kanssa. Se on suuri helpotus, että voi jättää työmatkat väliin varsinkin näinä päivinä, ja esimies ja asiakas tykkää kun esim. asennuksia voidaan ajoittaa meikäläisittäin yöaikaan. Mä pidän tauot silloin kun on sopiva rako, esim. aamiainen tuli tässä just napattua naamaan näin ennen seuraavaa etäpalaveria.
Valaiskaa asiaa kirjoitti:
Tänään teillä ei ole ongelmia työpaikalle pääsyn kanssa.
Mutta millä alalla olette töissä ja mikä on koulutuksenne? Voitko tehdä töitä kotona vaikka villasukat jalassa ja aamulla klo 9 asti nukkuen?
- pankki/vakuutusalalla
- FM
-Voin tehdä jos ei ole kokouksia jo klo 8. Yleensä kuitenkin aloitan työt jo klo 7.
It-ala. Duunia on ihan p'rkeleesti ja puhelin soi koko ajan. Kaikki työpyynnöt on listalla ja siitä pyyhin pois sitä mukaa kun saan valmiiksi. Aika usein aloitan himassa, ajelen päivällä konttorille, käyn lounaalla ja ehkä palaverissa, lopettelen ja jatkan vielä himassa, autossakin pakko vastata puhelimeen, on handsfree tietty.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä sitten tulee tehtyä, lasketteko jotain kustannuksia tai kirjoitatteko esitteitä? En tunne alaa.
Voi muru.
It-alalla suunnitellaan tai korjaillaan ohjelmia, sovelluksia ja integraatioita, tehdään korjauspäivityksiä, tietokantahaku-raportteja, suunnitellaan uusia ominaisuuksia sisältäviä päivityksiä, kierretään bugeja, suunnitellaan uusia käyttökokonaisuuksia ja käyttöönottoja ja koodaillaan jos on pienemmästä sovelluksesta kyse. Aika usein koodailut tapahtuu Intiassa ja meiltä menee speksit.
Markkinointiala, ei koulutusta. Etätyö ei ole hyvä vaihtoehto tälläiselle itsekurittomalle laiskurille, mutta muita töitä ei tällä erää valitettavasti ole. Aloitan työt kyllä viimeistään yhdeksältä (pieruverkkareissa), mutta usein saan aikaiseksi hyvin vähän, jos ei hommalle ole annettu tarkkaa deadlinea. Ainoastaan silloin jos on koko illan kestävä meno, mikä estää töiden tekemisen illalla, saan työt tehtyä virka-aikana.
Herätys 5.45 (Itse briteissä, asiakkaat suomessa)
Kahvi 06.00
Koira ulos 6.30
Meikä tietokoneella About 07.30
Duunia aikalailla 13.-15, Riippuu kuinka kiinnostaa
16-22 Lontoon pubeja ihmettelelemään
Sitten vaan repeat Modea päälle :D Viikonloppuja toverit
Minulla on konttorillakin aamuliukuma 7-10 ja ilatapäivällä 15-18.
Kotona voin tehdä ohjelmointityötä läppärillä tai sitten etäyhteydessä asiakkaan koneisiin.
Kellon ajalla ei ole mitään merkitystä, mutta jos teen töitä omaehtoisesti, niin mitään lisiä en tietenkään saa vaikka tekisin töitä yöllä tai sunnuntaina. Työnantajaa kiinnostaa vain se että töitä tulee tehtyä 37,5h viikossa ja että työtehtävät tulee hoidettua.
t. automaatioinssi
Asiantuntijatehtävissä.
Voin määritellä työajan itse, kunhan kuukausitasolla tunnit täyttyy. Ylityölisiä ei makseta, eikä viikonloppukorvauksia, kaikki merkataan arkituntilistalle 7-17 vaikka työskentelisi sunnuntaina.
Silloin kun on sovittu asiakastapaaminen, olen toimistolla. Usein suuremmat kirjalliset työtkin teen mieluiten toimistolla.
Tänään nukuin yhdeksään ja villasukat on jalassa, ideointipäivä.
Pää on kotiympäristöstä huolimatta täynnä työajatuksia, kehittelen uutta ja ne tulee iltaisin ja joskus öisinkin mieleen. Sikäli olen iloinen, että voin järjestellä työajan niin että välillä lemmikki ottaa/antaa huomiota ja ruuanlaitto rentouttaa mieltä. Ja aina on tällainen palsta, josta hakea vähän etäisyyttä, kiitos siis seurasta ja mielenkiintoisista aiheista ja näkökulmista!
Vierailija kirjoitti:
Yöpaita päällä, villasukat jalassa ja etäpäivänä herään yleensä vähän ennen ysiä.
Päivän aikana pyöritän pyykit ja tiskit, yleensä myös siivoilen skypejen aikana.
Ihana aloittaa viikonloppu, kun hommat on tehtynä!
Tässä kulminoituu juuri kaikki se, mitä etä”työskentely” edustaa😂
It-alalla. Teen kotona töitä ja käyn toimistolla kerran pari kuussa.
Kätevää kun voi pestä pyykit päivän aikana ja jos lapsi on kipeä ei oikeastaan vaikuta työpäivään.
Joskus huomaa että ei ole liikkunut keittiönpöydän ääreltä läppäriltä moneen tuntiin kun uppoutuu työhön.. teen paljon tehokkaammin työt kotona kuin toimistolla, missä taas on häiriöitä enemmän.
It-alalla minäkin. Harvoin on mitään Skype-palaveria ennen klo 9. Yleensä ensimmäiset palaverit alkavat vasta klo 10 ja useimmiten palaverit ajoittuvat iltapäivään eli alkavat klo 14. Aloitan työt sen mukaan, miten aamulla herään. En ole vuosiin käyttänyt herätyskelloa. Yleensä herään viimeistään vartin yli kahdeksan (joskus saatan herätä jo kuudelta), käytän koiran ulkona, keitän kahvia ja otan aamiaisen koneen ääreen. Syön aamiaista samalla kun luen sähköpostit. Suihkussa käyn iltaisin. Ja juu, pieruverkkareissa ja villasukissa tulee tehtyä töitä. Ei mun koirani ole kiinnostunut, miten olen pukeutunut.
It-ala ja peruskoulupohjalta..
Heräilin kybältä, laitoin kahvin, tyhjensi koiran, join kahvia silmäillessä yöllä (23-03) tehtyjä töitä... kaikki hyvin, ei kellään negaa sanottavaa, tarkistelen pitkin päivää, teen vaan akuuttia huolenpitoa vaativat.. villasukat on ja pyjama vieläkin.
Seurasin aktiivimallia imuroidessa ja nyt tulin ilmottamaan, että tiskaan. -käsin, vaikka konekin on. Pyykkäri vetelee loppulinkouksia.. pitäs ripustaa. Sitten suihkun kautta kauppaan ja viikonlopun viettoon. Saatan riipasta kännit, tipaton meni jo.
Mulla myös IT- ala, olen konsultti. Koulutus DI.
Nyt istun villasukat jalassa, tukka pystyssä kotona ja syön keittoa lounaaksi ja istun aaveella. Kohta alkaa palaveri Keski-Eurooppaan. Voin tehdä työtäni missä paikassa vain, joskus harvoin asiakas pyytää toimistolleen käymään.
Tässä työssä tärkeintä on, että työt tulee tehtyä. Ei ole väliä missä teen ja mihin aikaan teen, kunhan tulee aikataulun mukaan valmista. Olen kiinteällä kuukausipalkalla (noin 5000 eur/kk). Jonain viikkona teen 50 tuntia töitä ja seuraavana 20 tuntia. Vaihtelee tilanteen mukaan, mutta onneksi on kiinteä kuukausipalkka.
Tämä on kuitenkin tosi yksinäistä työtä. Ei ole ketään juttukaveria muuta kuin palavereissa ja niissäkin pitää olla virallinen. Ulkonäkökin haittaa, kun kotona töitä tehdessä ei tule meikattua.
Taloushallintoala, merkonomi.
Teen pelkkää etätyötä 18-24/h viikossa ja yleensä 4 päivänä viikossa. Herään aamulla klo 7-10 välillä ja aloitan työt n. tunnin päästä herämisestä ja teen töitä max. klo 18.. Pyrin sopimaan asiakaspalaveriin aikaisintaan klo 10. Pesen myös pyykkiä töiden lomassa. En pidä kahvitaukoja ja lounastauko usein vasta klo 15 jälkeen.
Joka toinen kk matkustan pariksi päiväksi toimistolle tapaamaan muuta tiimiä ja koulutuksiin.
Miksiköhän suurin osa ei "paljasta" koulutustaan? Vai onko IT-alalla työskentelevät pääsääntöisesti kouluttamattomia nörttejä?
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän suurin osa ei "paljasta" koulutustaan? Vai onko IT-alalla työskentelevät pääsääntöisesti kouluttamattomia nörttejä?
Mulla on ammattikorkeakoulututkinto it-alalta ja lisäksi vanhamuotoinen eli opistotasoinen sairaanhoitajan tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailu- ja tapahtuma-ala, sivuhommana sisustussuunnittelu.
En koskaan nuku 09 saakka. Tein etähommia myös it-alalla ollessani ja todellakin kone oli auki jo klo 07. Ei tämä tarkoita lusmuilua, päinvastoin!
Tänäänkin olen jo ollut yli tunnin koneella, katsonut onko sähköpostissa mitään kiireellistä, mitä kalenterissa on ja nyt voin syödä aamupalan ja surffata täällä hetken.
Sitten alan tekemään töitä, välillä voin toki viedä pyykit/tiskit koneeseen ja käydä kaupassa mutta työt pitää olla tehtynä. Kun itse saa säädellä päiväohjelmansa tulee toki päiviä jolloin voi pitää iltapäivän vapaata ja hoitaa vaikka lastenlasta kuten eilen:) It-alalla näitä luppohetkiä ei tullut vaan työt saattoi jatkua klo 21 saakka jos esimies oli vaikka Australiassa, tosin etäpäiviäkin oli vain hänen poissaollessaan.
Millä logiikalla klo 9 heräävä ja työnsä aloittava on lusmuilija?
Sillä logiikalla, että Suomessa eletään edelleen henkisesti agraariyhteiskunnassa, ja aamulla pitkään nukkuva on aina automaattisesti laiska ja muutenkin huono ihminen. Sillä ei ole mitään väliä, kuinka paljon ihminen saa tehtyä töitä päivän aikana, vaan sillä että herää mahdollisimman aikaisin töihin. Aikaisin heräävä on aina parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä työkkärissä, koulutukseltani FM. Voin nukkua vaikka klo 9.30 asti, jos siltä tuntuu, mutta tavallisesti aloita klo 8.15. Leimaan silloin itseni sisälle töihin ja pomo sekä työkaverit voivat koko ajan seurata, mitä teen eli järjestelmä on todella läpinäkyvä. Jos poistun päätteen äärestä, näkee senkin tiedoista eli eipä tässä lusmuilla.
Hyvää työpäivää muillekin, ryhdyn nyt soittelemaan työttömille ja laittamaan selvityspyyntöjä. Etäpäivänä en vastaa asiakassoittoihin.
Ihan näin kuriositeettina, miltä tuntuu pakottaa itseään paljon koulutetumpi ihminen jollekin huuhaakurssille, kun on taas 300 pv täynnä?
Etätyössä IT-ala, mahdollisuus konttoripäivään kerran viikossa. Työnantaja toivoo että pysyisin kotona.