Lapsuudenperheenne tai vanhempienne outoja/ällöjä/noloja tapoja?
Tuli vaan mieleen, kun äidilläni oli aina tapana piereskellä kaupassa hyllyjen välissä. *prööt* ja pinkoi hirveää vauhtia karkuun. Siinä sai olla tarkkana, ettei ollut hajun levitessä paikalla ja saanut syytä niskoilleen.
Ja juu, olimme ihan normaali keskiluokkainen perhe äidin pierujäynätaipumuksesta huolimatta.
Muita?
Kommentit (54)
Hygienian puute. Lakanat vaihdettiin joka 3kk välein ja wcn käsipyyhkeitä ei vaihdettu kuin varmaan kerran kuussa
Äiti otti rivitalon pihalla yläosattomissa aurinkoa. Näkyvyys oli hyvä naaöureiden parvekkeilta ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Hei 9, sinä olet ihana! Et ole vanhempasi, olet ihan jotain muuta :)
Kiitos, olet hellyttävä! - tämä tuli hyvää saumaan;-)
Nykyisin äitini on toki jo eläkkeellä ja asuu asunnossa jossa on nykyajan mukavuudet. Edelleenkään äitini ei pese käsiään vessassa käynnin jälkeen (itsekin opin käsien pesun vasta koulussa, muita tarkkaillen, niin kuin joku muukin täällä kirjoitti).
Kun äitini tekee ruokaa (pottumuussia, kastiketta tms.) hän laittaa sormensa ruokaan ja nuolaisee. Ja hetken päästä uudelleen. Ihan sama, kävikö hän välissä siellä vessassa tai vaikka ois oksennustaudissa. Ja kun hän tiskaa, hän jättää tiskiveden altaaseen odottamaan seuraavaa tiskiä -ja tiskaa samassa vedessä päivän loputkin tiskit. Ällöttävää, etenkin kun hän käyttää äärimmäisen likaista tiskirättiä, jolla pyyhkii kaiken muunkin. Esim. naapurin kissan pissat tuolilta... Aina, kun menen kylään, vedän ekana tulpan pois altaasta, tiskaan (lähes käyttämättömällä tiskiharjalla) kuumassa vedessä ne tärkeimmät astiat, vippaan ohimennen tiskirätin roskiin ja vaihdan tuomani uuden tilalle. Yritän nätisti puhua hygieniasta ja käsienpesusta ja flunssakaudesta ja vaikka mistä, mutta turhaan. No, nykyisin äiti on jo vanha, ei se tosta enää muutu. Eikä oo niin välikskään, nykyisin kun voin itse päättää, milloin kyläilen ja syönkö siellä jotain vai en;-)
Jos jotain hyvää, niin mulla ei oo varhaislapsuuden jälkeen ollut mitään vatsatautia eikä kahteenkymmeneen vuoteen pienintäkään flunssaa. Varmaan tullut niin hyvä vastustuskyky jo konttausikäisenä.
Keittiön paskaisuus ja kuivahtaneet, nahistuneet kurkun palaset ja tomaatin jämät jota ei luoja paratkoon saanut heittää roskiin!
Homeiset hillot jääkaapissa, joita säilytettiin iäisyys. Tämä oli 90-luvulla ja tilanne Ei ole muuttunut 😅!
Kaikki säästettiin; perunankeitinvedet ja teepussit, hyvä ettei roskiksia kaiveltu että löytyisikö jotain käytttöjelpoista?
WC monesti vetämättä. Arvatkaa nolottiko kun oli kavereita kylässä?
Sitten se, että kaikki oli niin vanhaa ja rikkinäistä ja ”epä-coolia”.
Lisäksi nolotti se yli autoritäärinen kasvatustyyli jossa vanhemmat määräävät ja lapsi on hiljaa. Kaveritkin tästä kiusoittelivat, kun minulla oli maailman tiukimmat vanhemmat!
Välimme eivät ole vieläkään normalisoituneet niin, että minua kohdeltaisiin kunnioittaen kuten aikuista ihmistä. Taannun teinitytöksi, kun vierailen siellä. Pitäisi varmaan käydä terapiassa työstämässä asioita tai jotain...
Meillä taas oli tosi siistiä. Jos oli sukkapari jäänyt lattialle, niin kauhea huuto kun on niin kauhea kaaos. Varsinkin isä oli todella tarkka siisteydestä, ja vaikka juuri olin huoneeni siivonnut, niin ihan joka kerta löytyi joku imuroimatta jäänyt pölyhiukkanen. Ja tämä tietysti tarkoitti sitä, että viikkorahaa ei saanut. Paitsi äiti sit salaa antoi viikkorahaa.
Isää piti myös aina totella, heti. Jos isä käski viedä roskat, oli turha selittää, että kokeeseen luku on käynnissä. Jos ei välittömästi tarttunut toimeen, sitten huudettiin. Jos vielä sen jälkeen uhmasi hänen ylhäisyyttään, sai selkäänsä.
Tavarapaljous, laittamaton ja sotkuinen koti, julkinen piereskely, puhumattomuus paitsi silloin kun saa haukkua muita, väkivalta, sivistymättömyys.
Olen onnellinen, että olen jo aikuinen, mutta ihan ehjä en taida olla...
Isällä oli paljon ns. vieraita naisia, pääsääntöisesti pikasuhteita, rahasta. Joskus se halusi rakentaa jonkinlaista pidempääkin suhdetta johonkin naiseen. Silloin se esiintyi usean lapsen yksinhuoltajaisänä, leskimiehenä. Mun piti välillä olla mukana ekassa tapaamisessa, loi turvallisen kuvan niille naisille. Jos multa ois lipsahtanut jotain äidistä, se ei ois niin haitannu kun äiti olis vastikään "kuollu". Mut kyl mua prepattiin oleen hiljaksiin. Sit jos tällainen nainen soitti ja äiti vastas puhelimeen, niin se (siis äiti) esiinty minuna ja pyys "isän" puhelimeen.
Kun mä kasvoin, mun piti usein lähteä isän mukaan lyhyessä hameessa, jos isällä oli sellainen auto, joka piti työntää käyntiin. Löytyi sitten helposti niitä työntäjiä, kun mä siinä yksin hame päällä muka yritin työntää. Ja sit joskus piti mennä jonnekin baariin ennen isää ja istua yksin pöytään. Isä tuli muutaman minuutin päästä ja kailotti kovaa (jotta varmasti kaikki kuulee ja kääntyy katsoon) "saakos tähän neidin pöytään istua". Sit ku kahvit oli juotu, se nousi ja kailotti taas jotain: Kai neiti nyt sitten mukaan ajelulle lähtee? Hävetti niin sairaasti kun kaikki tuijotti ja aatteli musta juurikin sitä.
- joo oon se sama joka täällä jo kirjoitti aiemmin vanhempiensa omituisista tavoista;-)
Lauma koiria, jotka eivät olleet sisäsiistejä...
Edelleen ällöttää se, että sisällä poltettiin. Hyi hitto sitä lemua. Äiti oli sitä mieltä, että kaikki haju katosi muutaman minuutin tuuletuksella. Ja isä piereskeli sohvalla, mutta vain silloin, kun äiti ei ollut kotona.
Hm, joku kertoi että käsipyyhkeet pestiin useamman kuukauden välein. Meillä ei ollut sellaista kuin käsipyyhe. Tai kasvopyyhe. Jokaisella oli se yksi pyyhe, jota käytettiin kun käytiin kerran viikossa saunassa. Ei kukaan pessyt mitään käsiä siinä välissä, tai me lapset ruvettiin pesemään jossain vaiheessa koulussa kun älyttiin, että muut tekee niin. Äitee pesi lakanat kerran alkukesästä ja kerran loppukesästä. Sitä ei kyllä voi syyttää siitä, asuttiin niin alkeellisissa oloissa kaikin tavoin. Ei siis ollut sellaista ylellisyyttä kuin pesukone - mitä sillä ois tehnyt kun ei ollut juoksevaa vettä. Paitsi silloin kun me skidit juostiin pakkasessa kaivolta sisälle;-)
Jos leipä tai juusto tai hillo oli homeessa niin ei se haitannut, leikattiin se home siitä päältä pois. Tai peruna oli vihreä - siitä leikattiin se vihreä osuus.
Mä pyysin teini-ikäisenä äidiltä hiuskampoja - tarkoitin sellaisia koristekampoja. Äiti toikin mulle pari kampaa, jotka oli löytänyt kahvilan lattialta;-) - joo 9 tässä taas.
Meillä ei kukaan pessyt hampaita oikeastaan koskaan. Ekat harjat saatiin koulusta, äiti sanoi ettei mitään tahnaa tarvi, suola ajaa saman asian. Mutta isää inhotti meidän hampaiden pesu (sillä oli tekarit jo nelikymppisenä) joten se antoi tukkapöllyä jos me pestiin hampaita. Mä halusin olla kiltti tyttö enkä sitten pessyt hampaita kun isä ei siitä tykänny. Hävettää edelleen äidin ruskeat hampaat - ne harvat mitä sillä on jäljellä. Itselläni menee satasia hammaslääkäriin joka vuosi. - Miksei joitakin ihmisiä voitu pakkosteriloida silloinkin?
Isäni jätti kuset pönttöön, kun piti säästää vettä tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Äiti oli niin läski, että aina sai hävetä.
Tämä nyt tietysti ei ole varsinainen "tapa", mutta varjosti koko lapsuutta. Aika hienotunteisesti kaverini kuitenkin suhtautuivat.
Pari kertaa kuulin kuitenkin: sun äitis on kauhee läski...
Me lapset ja isä oltiin ihan hoikkia.
Eli jos olet tosi läski mutsi, niin muista tämäkin puoli asiasta. Vaikka kuinka sinut olisi oman kehonsa kanssa, niin lapsille voi tuottaa tuskaa varsinkin murrosiässä.
miun äiti on aina ollut läski,eikä siis vain vähän pyöreä,vaan 160cm ja 150kg. Nyt vanhana ahmii ja ahmii. Väitti joskus,ettei saanu liikkuu ,ku me oltiin lapset viemässä sen aika. Mutta eipä tuo oo muuttunut,vaikkei oo 20vuoteen lapsia sillä kotona asunu. Isä on vähä juntti. Mutta siedettävämpi ko mutsi. Hirveä uskonnollisuus hävetti lapsena ja siitä kiusattiin koulussa. No äiti ja isä on rakkaita ja menneet menneitä. Omille lapsille olen luonut erilaisen lapsuuden.
Tätä on niin lohduttavaa lukea etten ole ainoa. Tuo hygienia meilläkin. Kaikki jo mainitut tiskaukseen liittyvät asiat meilläkin. Lisäksi se että äiti kulkee mielellään alasti, istuu paljaalla perseellä sohvilla ja kaikkialla muuallakin. Siis hyi helv***!
Meillä ei ollut täydellistä, eikä vanhempani olleet täydellisiä, mutta näitä lukiessa saa vähän suhteellisuudentajua kun miettii omaa lapsuutta. Äiti oli yliutelias ja ylihuolehtivainen ja tykkäsi tulla meidän lasten huoneisiin aina koputtamatta, mutta se taisi olla pahinta.
Lasten paskottaminen kotona ja kahviloissa käsienpesualtaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Hm, joku kertoi että käsipyyhkeet pestiin useamman kuukauden välein. Meillä ei ollut sellaista kuin käsipyyhe. Tai kasvopyyhe. Jokaisella oli se yksi pyyhe, jota käytettiin kun käytiin kerran viikossa saunassa. Ei kukaan pessyt mitään käsiä siinä välissä, tai me lapset ruvettiin pesemään jossain vaiheessa koulussa kun älyttiin, että muut tekee niin. Äitee pesi lakanat kerran alkukesästä ja kerran loppukesästä. Sitä ei kyllä voi syyttää siitä, asuttiin niin alkeellisissa oloissa kaikin tavoin. Ei siis ollut sellaista ylellisyyttä kuin pesukone - mitä sillä ois tehnyt kun ei ollut juoksevaa vettä. Paitsi silloin kun me skidit juostiin pakkasessa kaivolta sisälle;-)
Jos leipä tai juusto tai hillo oli homeessa niin ei se haitannut, leikattiin se home siitä päältä pois. Tai peruna oli vihreä - siitä leikattiin se vihreä osuus.
Mä pyysin teini-ikäisenä äidiltä hiuskampoja - tarkoitin sellaisia koristekampoja. Äiti toikin mulle pari kampaa, jotka oli löytänyt kahvilan lattialta;-) - joo 9 tässä taas.
Meillä ei kukaan pessyt hampaita oikeastaan koskaan. Ekat harjat saatiin koulusta, äiti sanoi ettei mitään tahnaa tarvi, suola ajaa saman asian. Mutta isää inhotti meidän hampaiden pesu (sillä oli tekarit jo nelikymppisenä) joten se antoi tukkapöllyä jos me pestiin hampaita. Mä halusin olla kiltti tyttö enkä sitten pessyt hampaita kun isä ei siitä tykänny. Hävettää edelleen äidin ruskeat hampaat - ne harvat mitä sillä on jäljellä. Itselläni menee satasia hammaslääkäriin joka vuosi. - Miksei joitakin ihmisiä voitu pakkosteriloida silloinkin?
Mä olen niin pahoillani. Munkin isä oli hirveä ja väkivaltainen, mutta ei sentään noin ällöttävä.
Jatkuva sisällä tupakointi. Molemmat vanhemmat polttivat ja paljon. Pari askia meni molemmilla päivässä ja kaikki poltettiin sisällä. Hävetti se haju. Ihan keittiössä ja olkkarissa vetivät. Tuhkakupit aina pöydillä.
Vierailija kirjoitti:
Kun mä kasvoin, mun piti usein lähteä isän mukaan lyhyessä hameessa, jos isällä oli sellainen auto, joka piti työntää käyntiin. Löytyi sitten helposti niitä työntäjiä, kun mä siinä yksin hame päällä muka yritin työntää. Ja sit joskus piti mennä jonnekin baariin ennen isää ja istua yksin pöytään. Isä tuli muutaman minuutin päästä ja kailotti kovaa (jotta varmasti kaikki kuulee ja kääntyy katsoon) "saakos tähän neidin pöytään istua". Sit ku kahvit oli juotu, se nousi ja kailotti taas jotain: Kai neiti nyt sitten mukaan ajelulle lähtee? Hävetti niin sairaasti kun kaikki tuijotti ja aatteli musta juurikin sitä.
- joo oon se sama joka täällä jo kirjoitti aiemmin vanhempiensa omituisista tavoista;-)
Kaikki vaan vahtas et isä ja tytärhän se siinä, mitä ne tuollaista meuhkaa :D :D
???
Meillä tuo sama ruoka -epähygienia. Leikkelepaketit, rasvat ja maidot saattoi olla tunteja lämpimässä pöydällä, sit nostettiin jääkaappiin ja sama juttu seuraavana päivänä.
Kattiloiden käyttö ilman kantta. Äiti katsoo mua yhä hoomoilasena kun sanon, että kiehuis 100 x nopeammin kun käyttäisi kantta. Ei ymmärrä, keittää kaikkea maksimitehoilla iloisena.
Sama käsipyyhe vessassa kuukausitolkulla.