Sijoittajat -tarvitsisin apuja
Minulla on perittyjä osakkeita. Ne tuottavat vuodessa noin vajaan yhden kuukauden palkkani verran. Haluaisin sijoittaa kaikki tuotot uudelleen, koska raha on tavallaan ekstraa, enkä sitä tarvitse elämiseen ja rahaa on säästössäkin sekä olen velaton oman talon omistaja.
Kertokaapa mitä minun pitäisi tehdä, mitä pitäisi osata ja ymmärtää, jota voisin alkaa sijoittamaan.
Voit antaa kirjasuosituksen tai blogi-linkin aiheeseen liittyen. Toivon lukemisen olevan joko tiivis lukupaketti tai sitten huumorilla höystetty lukukokemus, jotta kiireinen tietokonetta työkseen toljottava mammakin jaksaa innostua.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu jo nyt että innostuminen on epätodennäköistä, niin miten sä osakekauppaa kävisit? Ei se ole lottoamista, vaan markkinoiden ja maailmantapahtumien seuraamista.
Ja pitäähän sun myös valita firmat. Meinasitko Suomen pörssiä?Etkä sä mitään Nordnetiä tarvitse. Pankeilla on hyvät salkkupalvelut.
Sijoittamalla indeksiin yksittäisten firmojen sijaan. Toki kohdeindeksi pitää valita.
Re salkkupalvelut: kannattaa katsoa missä kokonaiskustannus halvin. Voi olla Nordnet, voi olla pankki. Ap osaa itse laskea parhaiten.Tylsää. Eikä saa osinkoja.
Osakesijoittamisen onnistumisen riemu: kun ennakoit laskun tai nousun, ja myyt tai ostat just ennen kuin se alkaa.
Sitä paitsi ap antoi ymmärtää haluavansa päästä vähällä vaivalla + riskillä, JOTEN???
Eli sun pointti oli? Bitcoinia, Talvivaaraa ja kannabista salkku täyteen?
Totta, jos ei halua tehdä eikä opetella asioita, niin sit varmaan indekseihin.
Kannabis ja Bitcoinit ei sano mitään. Talvivaaraa ostin heti kun se listautui. Virhe! Mutta hyppäsin kyydistä nollatuotolla.
Valitsen hyviä, osinkoa tuottavia yrityksiä. Hajautan. Sitten vain kyttäämään ostopaikkoja. Parhaita on maailmaa hermostuttavat lyhytaikaiset tilat, kuten luonnonmullistukset. Hirveäähän se on, mutta silloin kurssit dippaa ilman kyseiseen firmaan liittyvää syytä.
Välillä tulee tehtyä huonot kaupat, mutta harvemmin.
Ihan kuin WTC-iskut omalla kohdallani, tiedän tarinan. Itsellä paras kiinteistösijoitus kun omistajapariskunnan henk.koht. talous oli romahtaa muiden virhesijoitusten myötä & tarvitsivat nopeasti kylmää käteistä (ei lainaneuvotteluja) myymällä alihintaan kiinteistöjä (tapahtui ulkomailla).
Mutta edelleen: ap kysyi helppoa ratkaisua ja jos käytettävissä ei ole aikaa / intoa / suuria rahoja, ja tavoitetaso on tasainen vaurastuminen, eiköhän se indeksi tyyliin Erolan Paras sijoitus ole iisein tapa.
Ei ehkä 250 % nousuja per vuosi, mutta kymmenien vuosien kuluttua mukava yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuu jo nyt että innostuminen on epätodennäköistä, niin miten sä osakekauppaa kävisit? Ei se ole lottoamista, vaan markkinoiden ja maailmantapahtumien seuraamista.
Ja pitäähän sun myös valita firmat. Meinasitko Suomen pörssiä?Etkä sä mitään Nordnetiä tarvitse. Pankeilla on hyvät salkkupalvelut.
Sijoittamalla indeksiin yksittäisten firmojen sijaan. Toki kohdeindeksi pitää valita.
Re salkkupalvelut: kannattaa katsoa missä kokonaiskustannus halvin. Voi olla Nordnet, voi olla pankki. Ap osaa itse laskea parhaiten.Tylsää. Eikä saa osinkoja.
Osakesijoittamisen onnistumisen riemu: kun ennakoit laskun tai nousun, ja myyt tai ostat just ennen kuin se alkaa.
Sitä paitsi ap antoi ymmärtää haluavansa päästä vähällä vaivalla + riskillä, JOTEN???
Kannabis ja Bitcoinit ei sano mitään. Talvivaaraa ostin heti kun se listautui. Virhe! Mutta hyppäsin kyydistä nollatuotolla.
Valitsen hyviä, osinkoa tuottavia yrityksiä. Hajautan. Sitten vain kyttäämään ostopaikkoja. Parhaita on maailmaa hermostuttavat lyhytaikaiset tilat, kuten luonnonmullistukset. Hirveäähän se on, mutta silloin kurssit dippaa ilman kyseiseen firmaan liittyvää syytä.
Välillä tulee tehtyä huonot kaupat, mutta harvemmin.Ihan kuin WTC-iskut omalla kohdallani, tiedän tarinan. Itsellä paras kiinteistösijoitus kun omistajapariskunnan henk.koht. talous oli romahtaa muiden virhesijoitusten myötä & tarvitsivat nopeasti kylmää käteistä (ei lainaneuvotteluja) myymällä alihintaan kiinteistöjä (tapahtui ulkomailla).
Mutta edelleen: ap kysyi helppoa ratkaisua ja jos käytettävissä ei ole aikaa / intoa / suuria rahoja, ja tavoitetaso on tasainen vaurastuminen, eiköhän se indeksi tyyliin Erolan Paras sijoitus ole iisein tapa.
Ei ehkä 250 % nousuja per vuosi, mutta kymmenien vuosien kuluttua mukava yllätys.
Juu juu, niinhän se kysyi.
En vain malta olla innostumatta aiheesta.
Itse lähdin nollatiedoilla. Ensin tutkiskelin alaa 3kk. Siis mitään tietoa tai kiinnostusta ei aiemmin ollut, mutta sain pienen perinnön. Vuosi oli 2009, eli herkullinen paikka ostoille. Tietysti vasta myöhemmin ilmeni, kuinka herkullinen..
Seuraavat 3 kk raakkasin firmoja.
Suosin isoja, niillä on hyvä vaihtuvuus.
Hgin pörssi riittää mulle temmellyskentäksi.
Sijoitusasunto, hmmm. En ottaisi. Pörssiosakkeet on niin helppoja. Olemattomat ylläpitokustannukset. Kun haluat myydä, myyt. Kenellekään ei tarvitse perustella päätöksiään, rahat on tilillä 2 pvän päästä.
Monet tuntuu suosivan ikiholdausta. En oikein ymmärrä. Nousuhuuman laantuessa kannattaa myydä pois ja ostaa dipistä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä tulee tehtyä huonot kaupat, mutta harvemmin.Ihan kuin WTC-iskut omalla kohdallani, tiedän tarinan. Itsellä paras kiinteistösijoitus kun omistajapariskunnan henk.koht. talous oli romahtaa muiden virhesijoitusten myötä & tarvitsivat nopeasti kylmää käteistä (ei lainaneuvotteluja) myymällä alihintaan kiinteistöjä (tapahtui ulkomailla).
Juu juu, niinhän se kysyi.
En vain malta olla innostumatta aiheesta.
Itse lähdin nollatiedoilla. Ensin tutkiskelin alaa 3kk. Siis mitään tietoa tai kiinnostusta ei aiemmin ollut, mutta sain pienen perinnön. Vuosi oli 2009, eli herkullinen paikka ostoille. Tietysti vasta myöhemmin ilmeni, kuinka herkullinen..
Seuraavat 3 kk raakkasin firmoja.
Suosin isoja, niillä on hyvä vaihtuvuus.
Hgin pörssi riittää mulle temmellyskentäksi.Sijoitusasunto, hmmm. En ottaisi. Pörssiosakkeet on niin helppoja. Olemattomat ylläpitokustannukset. Kun haluat myydä, myyt. Kenellekään ei tarvitse perustella päätöksiään, rahat on tilillä 2 pvän päästä.
Monet tuntuu suosivan ikiholdausta. En oikein ymmärrä. Nousuhuuman laantuessa kannattaa myydä pois ja ostaa dipistä takaisin.
Alkaa mennä pahasti off-topic, mutta: paljonko osakkeita saat sanotaan 100 000 eurolla? 100 000 euroa, anyone? No, paljonko saat kiinteistöjä? Ehkä 400 - 500 000 euroa (lainoitus) jos pelaat pelin kunnolla. Teet remontit, ja myyt 1,5 miljoonalla. Vuoden kuluttua. Eli sijoitusasunto on vähän suhteellinen käsite ja voit vaikuttaa tulokseen omalla työllä (en nyt puhu suomalaisista asunnoista, ei toimi täällä paitsi ehkä liikekiinteistöissä). Tätä peliä et voi pörssiyhtiöissä pelata. Huom: en nyt puhu jostain lyhyeksi myynnistä.
Re huipuissa myyminen: sähän tiedät missä huippu on, eikö vään? Ja erityisesti Suomessa sun huipussa myynneistä pitänee maksaa veroa. Esim. jossain USA:ssa vähän eri juttu (1031 exchange eli myyntiverojen siirto). Siksi voi olla järkevämpää esim. holdata & nostaa lainaa salkkua vastaan.
Koetan lähinnä sanoa: meitä sijoittajia ja tilanteita moneen eri junaan, siksi ei ole yhtä ratkaisua joka sopisi kaikille. Itse koetin aselmoida alkuperäiset ETF-ehdotukseni ap:n (kuvitellun) tilanteen mukaan.
Mutta piristävää keskustelua, ei sillä.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyökkäävä sävy sinun vastauksessasi -no, ehkä haluat haastaa minua.
Miksi minulla pitäisi olla heti antaa jotain speksejä, kun maallikkona vasta asiasta kyselen ja kartoitan tilannetta? Otan siis asioista selvää ennen kuin aloitan mitään, eikö se ole järkevä tapa toimia? Yritän selvittää mitä minun tulisi tietää ja ennen kaikkea ymmärtää uudesta asiasta sitä silmällä pitäen, että mikä on omaan työpanokseeni nähden (uuden opiskelu) tuleva hyötyä. Maksimaalinen hyöty vähästä uuden opettelusta. Kyse on kuitenkin vain n. 3 000 € vuosi sijoituksesta tänä vuonna, ensi vuonna toivottavasti vähän isommasta.
Olen yrityksiä jo pohtinut ja työni kautta tutustunut erilaisiin yrityksiin sekä suomalaisiin että kansainvälisiin. Kyse onkin siitä, että haluan tehdä asian omalla tavallani. Aika on kortilla, joten sen sijaan, että keskittyisin seuraamaan varsinaisia kurssiheilahteluita ainakaan muutamaan ensimmäiseen vuoteen, niin ajattelin laittaa suurimman osan rahoista sellaisiin vakavaraisiin yrityksiin, joiden osakkeista saa "tasaisesti" pääomatuloja. Ei kovinkaan suurta riskiä ja ymmärrettävistä ei myös isoa tuottoakaan. Pienemmän summan ajattelin laittaa sellaisiin osakkeisiin, joissa näen tulevaisuuden ja niitäkään ei tarvitsisi olla vahtimassa vaan ne tekisivät hiljaa työtä hyväkseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä tulee tehtyä huonot kaupat, mutta harvemmin.
Kyse ei ole siitä, ettenkö halua tehdä tai opetella mutta en halua tehdä siitä asiasta kynnyskysymystä. Etsin helpöoa väylää hypätä mukaan ja minulle se on mitä kirjoitin tuohon edelliseen viestiini:
"Yritän selvittää mitä minun tulisi tietää ja ennen kaikkea ymmärtää uudesta asiasta sitä silmällä pitäen, että mikä on omaan työpanokseeni nähden (uuden opiskelu) tuleva hyötyä. [...] Aika on kortilla, joten sen sijaan, että keskittyisin seuraamaan varsinaisia kurssiheilahteluita ainakaan muutamaan ensimmäiseen vuoteen, niin ajattelin laittaa suurimman osan rahoista sellaisiin vakavaraisiin yrityksiin, joiden osakkeista saa "tasaisesti" pääomatuloja. Ei kovinkaan suurta riskiä ja ymmärrettävistä ei myös isoa tuottoakaan. Pienemmän summan ajattelin laittaa sellaisiin osakkeisiin, joissa näen tulevaisuuden ja niitäkään ei tarvitsisi olla vahtimassa vaan ne tekisivät hiljaa työtä hyväkseni."
Nyt olen jo saanut ihan kivasti vastauksia. Erolan kirjan luen, tällä hetkellä osakkeita hilloaa pankki ja varmaan sillä etenen alkuun. Fb-suositukset olivat hyviä ja ryhmien keskusteluihin pystyy tutustumaan silloin kuin itselle parhaiten sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulla pitäisi olla heti antaa jotain speksejä, kun maallikkona vasta asiasta kyselen ja kartoitan tilannetta? Otan siis asioista selvää ennen kuin aloitan mitään, eikö se ole järkevä tapa toimia? Yritän selvittää mitä minun tulisi tietää ja ennen kaikkea ymmärtää uudesta asiasta sitä silmällä pitäen, että mikä on omaan työpanokseeni nähden (uuden opiskelu) tuleva hyötyä. Maksimaalinen hyöty vähästä uuden opettelusta. Kyse on kuitenkin vain n. 3 000 € vuosi sijoituksesta tänä vuonna, ensi vuonna toivottavasti vähän isommasta.
Olen yrityksiä jo pohtinut ja työni kautta tutustunut erilaisiin yrityksiin sekä suomalaisiin että kansainvälisiin. Kyse onkin siitä, että haluan tehdä asian omalla tavallani. Aika on kortilla, joten sen sijaan, että keskittyisin seuraamaan varsinaisia kurssiheilahteluita ainakaan muutamaan ensimmäiseen vuoteen, niin ajattelin laittaa suurimman osan rahoista sellaisiin vakavaraisiin yrityksiin, joiden osakkeista saa "tasaisesti" pääomatuloja. Ei kovinkaan suurta riskiä ja ymmärrettävistä ei myös isoa tuottoakaan. Pienemmän summan ajattelin laittaa sellaisiin osakkeisiin, joissa näen tulevaisuuden ja niitäkään ei tarvitsisi olla vahtimassa vaan ne tekisivät hiljaa työtä hyväkseni.
Luettelin vain tosiasioita.
Mutta teet kuten tahdot. Luulin että kysyit neuvoja.
Vaikka et varmaan pidä tästäkään, niin sanon silti:jos päädyt osakkeisiin, niin älä kysy pankin sijoitusneuvojalta mitä ostat. Se neuvoo ostamaan jotain mikä on noussut jo pitkään. Ts.kohta se alkaa laskea.
On monta tuttua, joille on käynyt just näin. On ostettu Fortumia tai Cramoa huippuhintaan.
Itse täytyy päättää, mitä ostaa ja mihin hintaan. Seurailee kurveja ja uutisia. Ei siinä muuta.
Siltikin voi tulla yllätys. Siksi hajauttaminen.
Yksi juttu on tietysti myös *pääomaverojen optimointi*. Pienissä rahoissa lähinnä kaikkien vähennysten huomiointi. Vähennyksistä on netissä paljon tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettelin vain tosiasioita.
Mutta teet kuten tahdot. Luulin että kysyit neuvoja.Vaikka et varmaan pidä tästäkään, niin sanon silti:jos päädyt osakkeisiin, niin älä kysy pankin sijoitusneuvojalta mitä ostat. Se neuvoo ostamaan jotain mikä on noussut jo pitkään. Ts.kohta se alkaa laskea.
On monta tuttua, joille on käynyt just näin. On ostettu Fortumia tai Cramoa huippuhintaan.Itse täytyy päättää, mitä ostaa ja mihin hintaan. Seurailee kurveja ja uutisia. Ei siinä muuta.
Siltikin voi tulla yllätys. Siksi hajauttaminen.
Neuvoja voi antaa lyttäämättäkin ja se on huomattavasti parempi tapa saada sanomansa perille. Mielipiteen voi sanoa ilman turhaa vastakkainasettelua "Vaikka et varmaan pidä tästäkään..."
Kiitos kuitenkin vastauksistasi. Mitä tulee pankkien sijoitusneuvojiin, niin en ole heitä käyttämässä. Minulla on jo yrityksiä ylöskirjattuna omilla kriteereilläni ja siltä toimialalta, jonka tunnen itse parhaiten.
Pidä käteisessä ja odota seuraavaa romahdusta. Nyt osakkeissa on kiinni niin paljon velkarahaa, että historiallisesti näitä kuplia on seurannut aina romahdus.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kuminauha-voi-rapsahtaa-sijoittajan-…
Komppaan tätä!