Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömiä ei saisi aktivoida työnhakuun?

Vierailija
01.02.2018 |

Onko tässä huomenna edessä todella demareitten eduskuntavaalien avauskampanja?

Kertokaa mulle tyhmälle, mikä siinä on SAK:n demareitten mielestä nyt niin väärää, jos työttömyyspäivärahaa saadakseen vähän patistellaan ihmisiä?

Eihän työttömät ole ennenkään SAK:n pamppuja ja kiinnostaneet.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja ei ole mikään vakiomäärä. Kukaan ei pysty sanomaan minkä verran työpaikkoja oikeasti on. Huomenna niitä voi olla enemmän. Tai vähemmän.

Kyllähän näistä protestiketjuista haisee se, että uuninpankolla on mukava loikoilla. Itseäni tosin hieman ihmetyttää miten ihmisen asenne voi vääristyä jo kovin lyhyestäkin työttömyysjaksosta. Ihan kuin vastikkeeton raha olisi joku ihmisoikeus ja saavutettu etu.

Voi jumaliste sun kanssas! Mene kaivamaan nenäs niin ehkä haistat oikein!

Tietenkään työpaikkoja ei ole vakiomäärä. Nousukauden aikana niitä tapaa tulla lisää, ja silloin minäkin olen kelvannut työmarkkinoille. Onhan se hyvä, että on reserviä josta ottaa, eikö vain?

Minä protestoin tässä ihan ja ainoastaan sitä, että minusta se on väärin, että minua rangaistaan siitä, että kaikesta hakemisestani huolimatta en ole vielä onnistunut työllistymään. Ja jos jokin minusta haisee niin epätoivo jo. Mahdanko enää tähän orastavaan nousukauteen ehtiä mukaan ts. työllistyä, kun ikää on jo 54 vuotta?

No, viikon sisällä ollut kaksi haastattelua, eli ehkä toivoa vielä on. Ja voitko kuvitella, ihan omalla hakemuksellani olen niihinkin päässyt, en ole jäänyt odottelemaan että tullaan kotoa töihin hakemaan, puhumattakaan että olisin pakoillut töitä.

Eikö sulla mitenkään mene kalloon, että riepoo kun kaikesta yrittämisestään huolimatta ei vain onnistu, ja sitten siitä saa vielä rangaistuksenkin? Ja kun se rangaistus ei pätkän vertaa auta eteenpäin siihen suuntaan mihin on pyrkimässä, eli työllistymään? Päinvastoin. Mutta saattepa nautintonne, pitäähän teilläkin tietysti joku sylkykuppi olla.

Mikä rangaistus? Saat rahaa ilman työtä ja aktiivimallissa sinulle masketaan vielä bonus, jos onnistut löytämään työtä edes muutamaksi päiväksi.

Vierailija
42/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja ei ole mikään vakiomäärä. Kukaan ei pysty sanomaan minkä verran työpaikkoja oikeasti on. Huomenna niitä voi olla enemmän. Tai vähemmän.

Kyllähän näistä protestiketjuista haisee se, että uuninpankolla on mukava loikoilla. Itseäni tosin hieman ihmetyttää miten ihmisen asenne voi vääristyä jo kovin lyhyestäkin työttömyysjaksosta. Ihan kuin vastikkeeton raha olisi joku ihmisoikeus ja saavutettu etu.

Voi jumaliste sun kanssas! Mene kaivamaan nenäs niin ehkä haistat oikein!

Tietenkään työpaikkoja ei ole vakiomäärä. Nousukauden aikana niitä tapaa tulla lisää, ja silloin minäkin olen kelvannut työmarkkinoille. Onhan se hyvä, että on reserviä josta ottaa, eikö vain?

Minä protestoin tässä ihan ja ainoastaan sitä, että minusta se on väärin, että minua rangaistaan siitä, että kaikesta hakemisestani huolimatta en ole vielä onnistunut työllistymään. Ja jos jokin minusta haisee niin epätoivo jo. Mahdanko enää tähän orastavaan nousukauteen ehtiä mukaan ts. työllistyä, kun ikää on jo 54 vuotta?

No, viikon sisällä ollut kaksi haastattelua, eli ehkä toivoa vielä on. Ja voitko kuvitella, ihan omalla hakemuksellani olen niihinkin päässyt, en ole jäänyt odottelemaan että tullaan kotoa töihin hakemaan, puhumattakaan että olisin pakoillut töitä.

Eikö sulla mitenkään mene kalloon, että riepoo kun kaikesta yrittämisestään huolimatta ei vain onnistu, ja sitten siitä saa vielä rangaistuksenkin? Ja kun se rangaistus ei pätkän vertaa auta eteenpäin siihen suuntaan mihin on pyrkimässä, eli työllistymään? Päinvastoin. Mutta saattepa nautintonne, pitäähän teilläkin tietysti joku sylkykuppi olla.

Mikä rangaistus? Saat rahaa ilman työtä ja aktiivimallissa sinulle masketaan vielä bonus, jos onnistut löytämään työtä edes muutamaksi päiväksi.

No juuri se kun  ei niitä pätkätöitäkään näytä löytyvän tuosta vain otettavaksi! 

Et sattuis tarttemaan matematiikan opettajaa itsellesi tai muksuilles? Tai voin myös kokata pakastimesi täyteen ruokaa ja kuurata keittiön ja vessan? Tietysti maksat sen vaaditun palkan tuntipalkkana, joku vamaa seitsemän euroa per tunti, plus asianmukaiset sivukulut? Pienet nikkarointihommatkin sujuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, kun 41-vuotias on jo tänä päivänä liian vanha. Hain työpaikkaa, jossa haastattelijana oli noin 15 vuotta nuorempi mies, joka kyseenalaisti opinko käyttämämään äärimmäisen vaikeita tietokoneohjelmia, kuten Exceliä. En saanut paikkaa. Olen ollut haastatteluissa, jonne on kutsuttu 3-5 hakijaa, mutta paikkoja on vain yksi, joten aina joku jää ilman. Minkä ihmeen minä sille voin? Hain jopa sinne kaupan kassalle, mutta en päässyt edes haastatteluun ilmeisesti ikäni vuoksi. Kaupallisen alan koulutusta löytyy ja monta vuotta työkokemustakin, mutta niin jäin ilman. Eipä paljoa aktivointitoimet auta, kun työnantajien silmissä olet jo täysin pohjasakkaa. Hieno tulevaisuuss edessä-

On raivostuttavaa, että niin monet työnantajat eivät ymmärrä omaa etuaan. Yrityksiä pitäisi kannustaa ottamaan töihin etenkin yli 50-vuotiaita. Keinot kyllä löytyy, jos poliitikoilla olisi tahtoa.

Aika monessa työpaikassa ne rekrystä vastaavat henkilöt ovat max 30 vuotiaita. Voitte vaan kuvitella millaisilla ennakkoluuloilla terästetyn voi kuvitella olevan heidän tietoutensa itseään vanhempien työkyvyistä ja oppimiskyvystä. Ei mikään ihme, että ikääntyvät jäävät töitä vaille. Se tiedon puute ja esimiestaidot on noin nuorilla suorastaan järkyttävän huonot.

Vierailija
44/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitähän demareitten Antti Rinteen johdolla alhoon vajonnutta demarikannatusta tässä etupäässä taas yritetään epätoivoisesti ja keinoja kaihtamatta nostaa. Tuskin auttaa, koska Demarit on menneen ajan öykkärimäinen, vanhakantainen ja uusiutumaan kykenemätön puolue.

Vierailija
45/53 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on krooninen sairaus ja olen ihan reiluuden nimissä maininnut siitä työhaastattelussa. Toinen syy on se, että sairautta ei saa käyttää irtisanomisperusteena, jos se on ollut tiedossa työsopimusta solmittaessa. Välillä sairaudessa on pahenemisvaiheita, jotka aiheuttavat sairauspoissaoloja. Toki olen aina sinnitellyt viimeiseen asti töissä ja jopa sairaana. Jaksamista helpottaa pienet järjestelyt työskentelyolosuhteisiin eikä ne edes maksa mitään.

Kovin vaan on hiljaista työhaastattelujen jälkeen. En ymmärrä, sillä olen motivoitunut, koulutettu ja hyvän työkokemuksen omaava. Pitäkö minun olla jatkossa asiasta hiljaa ja leikkiä tervettä? Sitten saa palstalta lukea, että taas se saikuttaa, miksei se irtisanoudu. Terveeksi en voi itseäni taikoa. Toivoisin vastauksia nimenomaan aktiivimallin kannattajilta.

Vierailija
46/53 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisekseen Suomi on länsimainen demokratia, joka tarkoittaa sitä, että täällä on melkeinpä parhaat mahdollisuudet tehdä itsestään melkeinpä miten vain. Miten häviäjä sitä voi olla, että ei pärjää pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa? Siis se tarkoittaa oikeasti sitä, ettei pärjäisi missään maailmankolkassa. Tätä sietää miettiä hetken verran sieltä uuninpankolta käsin.

Niin juuri. Tämä lihavoitu kohta merkitsee juuri sitä, että työllistyminen ei ole lainkaan työnhakijan omissa käsissä, vaan kyse on koko yhteiskunnasta. Työttömyyskorvaus on korvausta siitä, että yhteiskunta on epäreilu ja arvaamaton. 

Vierailija
47/53 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänpäiväisen myräkän jäljiltä tarjolla olisi ainakin lumenluontihommia.

https://duunitori.fi/tyopaikat/suomi/lumityö/

Nyt sitten odottelemme kuinka nopeasti tämän viestin vastaukseksi ilmaantuu tukku selityksiä siitä miksi lumenluontihommat ei käy. 

Leikattu selkä. Haluatko lääkärintodistuksen?

Vierailija
48/53 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kai lukenut, että tulojen alentaminen koskee myös työkyvyttömiä? Jos ei kykene vaivojen takia johonkin niin tiputetaan tuloja. Sellainen ei ole oikein, että rangaistaan syyttömiä.

Vierailija
49/53 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki työttömien työllistymistä ja taitojen ylläpitoa pitäisi kannustaa ja tukea mahdollisimman hyvin. Mutta tyypilliseen päättäjien tapaan keksitään täysin toimimaton malli, jolla vain parannellaan tilastoja. Käytännössä aktiivisuusmalli ei auta pätkääkään kenenkään työllistymistä, mutta tilastot saadaan nätimmän näköiseksi, kun työttömät ovat käyneet jonkun huuhaa kurssin tms.

Vierailija
50/53 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki työttömien työllistymistä ja taitojen ylläpitoa pitäisi kannustaa ja tukea mahdollisimman hyvin. Mutta tyypilliseen päättäjien tapaan keksitään täysin toimimaton malli, jolla vain parannellaan tilastoja. Käytännössä aktiivisuusmalli ei auta pätkääkään kenenkään työllistymistä, mutta tilastot saadaan nätimmän näköiseksi, kun työttömät ovat käyneet jonkun huuhaa kurssin tms.

Jokin tässä yhtälössä nyt mättää ja sitä en ymmärrä tätä kamalaa kouhkausta  aktiivimallista.

Eihän tuota aktiivimallia ole vielä edes keretty kunnolla kokeilla, saati saada siitä ja sen toimivuudesta tuloksia.

Vierailija
51/53 |
02.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka puhuvat täällä esimerkiksi siivojainpaikoista:

Kai te tajuatte että siivojan työt monien muiden avoimien työpaikkojen lomassa ovat pätkä/keikkatöitä? Ne eivät ensinnäkään takaa tarpeeksi työtunteja kerryttämään päivärahaa, eivät ole vakaita tai pysyviä töitä. Toiseksi hyvin moni työnpuutteesta kärsivistä on 50 paikkeilla tai sen ylittäneitä, jotka ovat työskennelleet täysin erilaisissa työpaikoissa koko ikänsä. Voin vain kuvitella miten turhauttavaa olisi pakkohakea työpaikkaa kassantädiksi kunnon uraputken katketessa.

Sitten vielä on muuan hallistuksen koulutusmuutos, jonka mukaan uutta ammattitutkintoa ei voi enää lukea kun yhden on jo lukenut, mikä tekee alan vaihdosta lähes mahdotonta.

Vielä viimeisenä on se, että kaikki saatavilla olevat ihmiset eivät yksinkertaisesti edes sovi tiettyihin ammatteihin. Esimerkkinä lähihoitajakoulukseen patistaminen: mitä järkeä on pakottaa anti-sosiaalista tai muuten herkästi rasittuvaa ihmistä viemään opiskelu- tai työpaikkaa joltakulta joka oikeasti on kiinnostunut ja kykenevä vastaavaan työhön??

(Yhdenkään näistä pointeista ei ole tarkoitus ilmaista, että näissä töissä olisi mitään halveksuttavaa, arvostukseni kaikille siivoajille ja kassahenkilöille jne. Työ on hyvä kun itsensä saisi sillä elätettyä, vielä parempi jos tuntee olevansa siihen työhön sopiva)

Vierailija
52/53 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on osoitus siitä, että kuvitellaan olevan paljon avoimia työpaikkoja, joihin kukaan ei edes hae. Ei minun elämäni aikana ole Suomessa sellaista tilannetta ollut.

Työttömät hakevat töitä ja pyrkivät monin tavoin parantamaan työllistymismahdollisuuksiaan mm. opiskelemalla, harrastamalla ja osallistumalla vapaaehtoistoimintaan.

Mutta se ei riitä! Pitää osallistua nimenomaan TYÖKKÄRIN aktivointitoimenpiteisiin.

Ei kelpaa se, että omatoimisesti esimerkiksi suorittaa jonkun työllistymistä parantavan kurssin. Otetaan nyt esimerkiksi työturvallisuuteen liittyvät korttikurssit, hygienia ja alkopassi, kieliopinnot. Ei vaan pitää olla joku työkkärin kustantama hömppäkurssi.

Vierailija
53/53 |
03.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin tässä yhtälössä nyt mättää ja sitä en ymmärrä tätä kamalaa kouhkausta  aktiivimallista.

Eihän tuota aktiivimallia ole vielä edes keretty kunnolla kokeilla, saati saada siitä ja sen toimivuudesta tuloksia.

Yritän vääntää rautalankamallia:

Minä olen käynyt noita työkkärin kursseja, jopa vuosikausia. Olen ottanut vastaan jokaisen lyhyen sijaisuuspätkän. Olen siis toteuttanut aktiivisuusmallia jo vuodesta 1982 kun valmistuin ammattiin. Olen opiskellut myös uuden ammatin ja hankkinut lisäpätevyyttä. Ja tietenkin olen hakenut töitä, varovasti arvioiden noin 50 paikkaa vuodessa, työtilanteesta riippuen. Olen hakenut töitä Utsjoelta, Kotkasta, Helsingistä, Porista, Imatralta ja niiden väliltä. Kymmenen vuoden aikana olen käynyt tekemässä muutaman kuukauden työpätkiä 600 km:n  päässä.

Miksi minä tästä huolimatta olen saanut melkein 800 päivää työttömyyskorvausta lähes yhtäjaksoisesti? Ei ole ollut enää tarjolla edes niitä 18 tunnin pätkiä.

Minä olen elävä todiste siitä, että aktiivimalli ei paranna työllistymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi