Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työttömiä ei saisi aktivoida työnhakuun?

Vierailija
01.02.2018 |

Onko tässä huomenna edessä todella demareitten eduskuntavaalien avauskampanja?

Kertokaa mulle tyhmälle, mikä siinä on SAK:n demareitten mielestä nyt niin väärää, jos työttömyyspäivärahaa saadakseen vähän patistellaan ihmisiä?

Eihän työttömät ole ennenkään SAK:n pamppuja ja kiinnostaneet.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.... joka päivä kuulee työnantajilta kuinka vaikea on rekrytoida kun hakijoita ei ole: tarjoilija, kassamyyjä, pysäköinninvalvoja, rappaaja, autonpesijä jne. Ai niin, mutta nämähän eivät ole kivoja töitä. Ei voi käyttää sitä työllä ja tuskalla hankittua media-assistentin/kulttuurintuottajan/datanomin tutkintoa.

Vierailija
22/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömiä ei saisi aktivoida työnhakuun?

Vastaus kysymykseesi: Saa ja pitääkin. Hallituksen ja eduskunnan mielestä taas ei, kurssit eli kulissit (työttömien määrän siivoaminen tilastoista, jotta saadaan työllisyysprosentti runnottua väkisin siihen hallituksen tavoitteeseen eli 72%:iin) ovat tärkeämpiä?

Häh? Työttömien "siivoaminen" kursseille ei nosta työllisyysastetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä huomenna edessä todella demareitten eduskuntavaalien avauskampanja?

Kertokaa mulle tyhmälle, mikä siinä on SAK:n demareitten mielestä nyt niin väärää, jos työttömyyspäivärahaa saadakseen vähän patistellaan ihmisiä?

Eihän työttömät ole ennenkään SAK:n pamppuja ja kiinnostaneet.

En tietysti osaa noiden puolesta vastata. Minusta on väärin, että veronmaksajien rahoja tuhlataan malliin, joka ei luo yhtään oikeaa työpaikkaa ja jonka idea on vain kyykyttää työttömiä.

Veronmaksajien rahoilla luodut työpaikat ovat veden kantamista kaivoon. Aktivoinnilla pyritään siihen, että työnhakija itse sopeutuu työmarkkinoiden kysyntään ja löytää (tai luo) työpaikkansa. Silloin se on oikea työpaikka ja todennäkäisesti johtaa pitempään tai toistuvaan työllistymiseen.

Sopeutuu työmarkkinoiden kysyntään? Niin että tässä pitäisi jotenkin onnistua hiomaan iästään 20 vuotta pois? 

Joo, siis tiedoksi vain että aktivointi ei tee minusta yhtään sen sopeutuvampaa. Asiallinen työvoimakoulutus voisi tehdäkin, mutta sellaiseen en ole lukuisista hakemuksistani huolimatta päässyt. Aktivointi ei myöskään mitenkään vaikuta siihen, miten haen töitä. No, ehkä vähän rähjäisempänä jatkossa, kun ei ole niin varaa laittautua haastatteluihin.

Kyllä minäkin niin mielelläni sopeutuisin työmarkkinoiden kysyntään opiskelemalla lisää, mutta työkkäri kieltää tehokkaan opiskelun. Ihan hissukseen pitää vain kursseja suorittaa.

Vierailija
24/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on vaan huomattavasti enemmän kuin työpaikkoja. Itse ainakin aktivoituisin tai työllistyisin ihan mielelläni. Tämä aktivointi olisi positiivinen asia, jos kyse olisi aktivoinnista, eikä työttömien rankaisemisesta huonosta työtilanteesta. Ei se ole työttömän vika, että rahapossu on kanavoinut työpaikat Kiinaan.

Joko sopeudut työmarkkinoille tai lopetat sen teeskentelyn, että muka olisit "työnhakija". Vähintään haet pienipalkkaista ja koulutusta vastaamatonta pätkätyötä, jos muuta ei ole saatavilla. Siihen aktiivamalli työttömiä potkii.

Vierailija
25/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä.... joka päivä kuulee työnantajilta kuinka vaikea on rekrytoida kun hakijoita ei ole: tarjoilija, kassamyyjä, pysäköinninvalvoja, rappaaja, autonpesijä jne. Ai niin, mutta nämähän eivät ole kivoja töitä. Ei voi käyttää sitä työllä ja tuskalla hankittua media-assistentin/kulttuurintuottajan/datanomin tutkintoa.

Siivoojia ja kodinhoitajia tarvitaan koko ajan lisää...

Vierailija
26/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi työttömiä ei saisi aktivoida?

No, mutta miksi ei aktivoida työntekijöitä julkisella puolella. He nostavat palkkaa neljästä kahdeksaan kertaa enemmän kuin  on työttömyyskorvaus + muut edut tekemättä juuri mitään palkkansa eteen. Voitaisiin niihin paikkoihin vaihtaa parin vuoden välein uudet istujat. Kyllä työttömilläkin pysyy kahvikuppi kourassa.

Vierailija
27/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä rikkaruohot täytyy harventaa. Omistan ison metsätontin, he voisivat tulla keräämään sieniä 9€/päivä. Josta 5€ menee kuluihin. Oma teltta ja ruoat saa luonnosta. T. Juhana. Ps. Kamala parjauskampanja on meneillään itseäni vastaan. Olen todella stressaantunut, en ole ehtinyt edes avata viinipulloani, torkkupeittokin on jäänyt käyttämättä.

Huijaat, sillä tuo ei täytä aktiivimallin ehtoja. Työ, josta maksetaan 9 euroa päivä ei täytä aktiivimallin ehtoja. Jos maksat 9 euroa tunti, niin sitten onnistuu.

Vierailija
28/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuljetusalan työntekijöitä myös

Vierailija
29/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jos aktivointi onnistuu, tällaiset vapaat työpaikat täyttyvät etenkin niistä, jotka eivät vielä ole tottuneet elämään peruspäivärahalla. Näin pelastuu ihmisiä toivottomuudelta. Suurin osa meistä on ahkeria ja kokee tyydytystä tehdystä työstä, vaikka se ei olisikaan unelma-ammatti.

Vierailija
30/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuljetusala on oma lukunsa: aina lakossa ja rettelöimässä, vaikka töitä olisi määrättömästi. Sitä yhteiskunnan syöpää ei paranna mikään muu kuin potilaan kuolema.

Vierailija
31/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, kun 41-vuotias on jo tänä päivänä liian vanha. Hain työpaikkaa, jossa haastattelijana oli noin 15 vuotta nuorempi mies, joka kyseenalaisti opinko käyttämämään äärimmäisen vaikeita tietokoneohjelmia, kuten Exceliä. En saanut paikkaa. Olen ollut haastatteluissa, jonne on kutsuttu 3-5 hakijaa, mutta paikkoja on vain yksi, joten aina joku jää ilman. Minkä ihmeen minä sille voin? Hain jopa sinne kaupan kassalle, mutta en päässyt edes haastatteluun ilmeisesti ikäni vuoksi. Kaupallisen alan koulutusta löytyy ja monta vuotta työkokemustakin, mutta niin jäin ilman. Eipä paljoa aktivointitoimet auta, kun työnantajien silmissä olet jo täysin pohjasakkaa. Hieno tulevaisuuss edessä-

Vierailija
32/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko vaikka että valtio puuttuu liittojen kassasta maksamiin rahoihin, vaikkei pitänyt.

Vierailija
33/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on vaan huomattavasti enemmän kuin työpaikkoja. Itse ainakin aktivoituisin tai työllistyisin ihan mielelläni. Tämä aktivointi olisi positiivinen asia, jos kyse olisi aktivoinnista, eikä työttömien rankaisemisesta huonosta työtilanteesta. Ei se ole työttömän vika, että rahapossu on kanavoinut työpaikat Kiinaan.

Joko sopeudut työmarkkinoille tai lopetat sen teeskentelyn, että muka olisit "työnhakija". Vähintään haet pienipalkkaista ja koulutusta vastaamatonta pätkätyötä, jos muuta ei ole saatavilla. Siihen aktiivamalli työttömiä potkii.

Juuri niitä pienipalkkaisia töitä haen. Jos saisin sen verran palkkaa kuin muuten saisin tukia. Pätkätöihin en tunnu pääsevän. En pääse muuhunkaan työhön. Ei vaan ole mitään. Ei yhtään mitään. En vaan ole tarpeeksi hyvä työnantajille. Edellisestä työstä sain pahan rasitusvamman kroppaani pari vuotta sitten, eikä sittemmin ole ollut mitään.

Koulutusta aion hankkia lisää. Haluan töitä. Mulle on sanottu, etten ikinä tule saamaan työtä, koska olen niin vammainen. Silti tämä aktiivimalli rankaisee muakin.

Vierailija
34/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin miksi työttömiä ei saisi aktivoida?

No, mutta miksi ei aktivoida työntekijöitä julkisella puolella. He nostavat palkkaa neljästä kahdeksaan kertaa enemmän kuin  on työttömyyskorvaus + muut edut tekemättä juuri mitään palkkansa eteen. Voitaisiin niihin paikkoihin vaihtaa parin vuoden välein uudet istujat. Kyllä työttömilläkin pysyy kahvikuppi kourassa.

Kirjoitat lastenhoitajista, opettajista, sairaanhoitajista, nuoriso-ohjaajista, päidetyöntekijöistä jne.

Vierailija
35/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkoja ei ole mikään vakiomäärä. Kukaan ei pysty sanomaan minkä verran työpaikkoja oikeasti on. Huomenna niitä voi olla enemmän. Tai vähemmän.

Kyllähän näistä protestiketjuista haisee se, että uuninpankolla on mukava loikoilla. Itseäni tosin hieman ihmetyttää miten ihmisen asenne voi vääristyä jo kovin lyhyestäkin työttömyysjaksosta. Ihan kuin vastikkeeton raha olisi joku ihmisoikeus ja saavutettu etu.

Toisekseen Suomi on länsimainen demokratia, joka tarkoittaa sitä, että täällä on melkeinpä parhaat mahdollisuudet tehdä itsestään melkeinpä miten vain. Miten häviäjä sitä voi olla, että ei pärjää pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa? Siis se tarkoittaa oikeasti sitä, ettei pärjäisi missään maailmankolkassa. Tätä sietää miettiä hetken verran sieltä uuninpankolta käsin.

Vierailija
36/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se työjakso paremminkin saa ihmisen helposti unohtamaan ettei niitä töitä löydy aina niin helposti.

Vaikka itse olen (nyt) töissä, ärsyttää kun kuulee sanottavan, että "työttömän täytyy mennä töihin/hakea töitä, niin minäkin vaan hain ja sain paikan"

Juu juu, ihan kun työttömät ei tuota tietäisi, ja useinhan se työn saaminen on kiinni työnantajasta, ei työnhakijasta.

Monessa paikassa mullekin sanottiin että "me sit soitellaan", eli suomeksi ei, siihen asti kun hain paikkaa jossa haastattelijana olikin sattumalta entinen esimies, sain töitä heti.

Vierailija
37/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/103430-ratikkakurssille-kovem…

Ei sillekään alalle noin vain mennä.

Enkä ole kuullut mitään siivoojan paikoista, joihin olen hakenut. Ainoat työt, joihin olen päässyt haastatteluun asti, ovat olleet juuri niitä joihin olen kouluttautunut ja joista on pitkä työkokemus.

Vierailija
38/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja ei ole mikään vakiomäärä. Kukaan ei pysty sanomaan minkä verran työpaikkoja oikeasti on. Huomenna niitä voi olla enemmän. Tai vähemmän.

Kyllähän näistä protestiketjuista haisee se, että uuninpankolla on mukava loikoilla. Itseäni tosin hieman ihmetyttää miten ihmisen asenne voi vääristyä jo kovin lyhyestäkin työttömyysjaksosta. Ihan kuin vastikkeeton raha olisi joku ihmisoikeus ja saavutettu etu.

Voi jumaliste sun kanssas! Mene kaivamaan nenäs niin ehkä haistat oikein!

Tietenkään työpaikkoja ei ole vakiomäärä. Nousukauden aikana niitä tapaa tulla lisää, ja silloin minäkin olen kelvannut työmarkkinoille. Onhan se hyvä, että on reserviä josta ottaa, eikö vain?

Minä protestoin tässä ihan ja ainoastaan sitä, että minusta se on väärin, että minua rangaistaan siitä, että kaikesta hakemisestani huolimatta en ole vielä onnistunut työllistymään. Ja jos jokin minusta haisee niin epätoivo jo. Mahdanko enää tähän orastavaan nousukauteen ehtiä mukaan ts. työllistyä, kun ikää on jo 54 vuotta?

No, viikon sisällä ollut kaksi haastattelua, eli ehkä toivoa vielä on. Ja voitko kuvitella, ihan omalla hakemuksellani olen niihinkin päässyt, en ole jäänyt odottelemaan että tullaan kotoa töihin hakemaan, puhumattakaan että olisin pakoillut töitä.

Eikö sulla mitenkään mene kalloon, että riepoo kun kaikesta yrittämisestään huolimatta ei vain onnistu, ja sitten siitä saa vielä rangaistuksenkin? Ja kun se rangaistus ei pätkän vertaa auta eteenpäin siihen suuntaan mihin on pyrkimässä, eli työllistymään? Päinvastoin. Mutta saattepa nautintonne, pitäähän teilläkin tietysti joku sylkykuppi olla.

Vierailija
39/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, kun 41-vuotias on jo tänä päivänä liian vanha. Hain työpaikkaa, jossa haastattelijana oli noin 15 vuotta nuorempi mies, joka kyseenalaisti opinko käyttämämään äärimmäisen vaikeita tietokoneohjelmia, kuten Exceliä. En saanut paikkaa. Olen ollut haastatteluissa, jonne on kutsuttu 3-5 hakijaa, mutta paikkoja on vain yksi, joten aina joku jää ilman. Minkä ihmeen minä sille voin? Hain jopa sinne kaupan kassalle, mutta en päässyt edes haastatteluun ilmeisesti ikäni vuoksi. Kaupallisen alan koulutusta löytyy ja monta vuotta työkokemustakin, mutta niin jäin ilman. Eipä paljoa aktivointitoimet auta, kun työnantajien silmissä olet jo täysin pohjasakkaa. Hieno tulevaisuuss edessä-

On raivostuttavaa, että niin monet työnantajat eivät ymmärrä omaa etuaan. Yrityksiä pitäisi kannustaa ottamaan töihin etenkin yli 50-vuotiaita. Keinot kyllä löytyy, jos poliitikoilla olisi tahtoa.

Vierailija
40/53 |
01.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 9 euroa päivässä on ihan hyvä palkka työttömälle kun ei sen eteen tarvi edes mitään tehdä. Sehän on jo 180 euroa kuussa! Luulis kelpaavan jos kerran tulot on niin pienet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi