G: Kuinka pitkään olet pisimmillään joutunut odottamaan tietoa saamastasi työpaikasta hakemuksen lähettämisen tai työhaastattelun jälkeen?
Kysymys otsikossa.
Jostain syystä keskusteluissa näkyy paljon näitä "heti haastattelussa aneltiin jäämään töihin heti"-vastauksia, mutta vähemmän niitä, missä rekrypäätökset venyvät henkilöstöosaston johtajan kummin koiran sairastumisen takia ja haastattelukutsukin tulee vasta kuukausien päästä. Jälkimmäiset taas tuntuvat oman lähipiirin kokemuksesta yleisemmiltä.
Eli miten on, millaisia kokemuksia teillä on?
Kommentit (14)
Valintaan hakemuksesta meni 3 kk.
Valinnan jälkeen 2 viikkoa.
Ei nyt suora vastaus kysymykseen, mutta; Kerran sain puoli vuotta hakemuksen lähettämisestä viestin, että olet kiinnostunut tulemaan meille töihin, kertoisitko lisää itsestäsi. Eikä ollut mikään iso ketju, vaan putiikkityylinen myymälä. Siinä vaiheessa oli itsellä jo toiset kuviot. Ihmetytti.
Vuosi työhakemuksen jättämisestä alkoivat soittelemaan perään. Sitä ennen ei mitään. Sain toki työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Tää riippuu ihan puhtaasti työpaikasta ja työstä.
No shit, Sherlock.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi työhakemuksen jättämisestä alkoivat soittelemaan perään. Sitä ennen ei mitään. Sain toki työpaikan.
Nyt tekisi mieli jo huutaa että PROVOOOO, mutta voihan se olla, että ensin tehtävään valittu lähti muihin töihin tai muuten aukesi uusi tehtävä.
Sain paikan heti. Tää oli kyllä vuonna 1990.
Yhdestä kesätyöpaikasta vuodelta 1989 ei ole vieläkään tullut tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Sain paikan heti. Tää oli kyllä vuonna 1990.
Se oli sitä aikaa, kun työpaikan sai marssimalla yrityksen johtajan puheille ja pankkilainaa mentiin hakemaan hattu kourassa.
Pääsin ensimmäiseen haastatteluun ja olin ekan kierroksen vika haastateltava. Taisi olla maanantai tai tiistai ja luvattiin olla vielä saman viikon aikan yhteydessä siitä, miten jatketaan. Ymmärsin siis kyllä niin, että saman viikon loppuun mennessä ilmoitetaan, olenko toisella kierroksella vai en. Meni noin kaksi kuukautta ennen kuin sain sähköpostin, että olemme nyt valinneet henkilöt toiselle kierrokselle ja minä en ole niiden joukossa.
Ymmärrän, että asiat voivat viivästyä, mutta kohteliasta olisi laittaa vaikka sellainen viesti, että valitettavasti päätöksen teko viivästyy luvatusta ja palaamme asiaan vaikkapa viikon tai parin päästä. Tuollaisen toiminnan takia menee koko firman maine eikä sinne halua enää mihinkään toiseenkaan paikkaa hakea.
Työnantajilla pitäisi olla lakisääteinen velvollisuus vastata määräajassa (esim 2 päivää). Ja perustella päätös, jotta siitä voisi tehdä valituksen.
Hain viimeksi kolme vuotta sitten töitä. Yhdestä haastattelusta soitettiin puoli vuotta jälkeen päin. Ilmeisesti paikan saanut oli lähtenyt tai saanut potkut ja minä olin hopeasijalla. Olin silloin tosin jo työllistynyt uuteen ja parempipalkkaiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajilla pitäisi olla lakisääteinen velvollisuus vastata määräajassa (esim 2 päivää). Ja perustella päätös, jotta siitä voisi tehdä valituksen.
No tavallaan hyvä idea, mutta kuka sitten haluaisi rekrytoida enää ketään?
Tää riippuu ihan puhtaasti työpaikasta ja työstä.