Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia jauhatte paskaa siitä miten LYHYT matka on kävellä 10 kilometriä??

Vierailija
01.02.2018 |

Voin kertoa että se ei ole lyhyt matka, ei todellakaan. Minulla on kilometrin matka lähikauppaan, aikalailla tasan 1 km. Ei ainakaan yhtään alle, se on varmaa. Jaksaisinko kävellä kauppa-koti-väliä yhteensä 10 kertaa? En todellakaan jaksaisi. Huomatkaa, että kannan mukanani myös täyttä laukkua.

En väitä olevani huippu-urheilija, mutta kyllä 10 km on PITKÄ matka kävellä.

Ja edelleen eri asia, jos lähtee erikseen kävelylenkille. Erään eksänkin kanssa kävelimme pari tuntia ulkona joskus ja varmasti tuli enemmän kuin 10 km mittariin.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne pojat ja tytöt jaksavat kävellä intissä lähemmäs 15-20 km päivässä? Muonituskeskukseen, ampumaradalle, kasarmilta kasarmille... Taitaa olla vaan laiskuudesta kiinni tämäkin.

Siellä on kyllä sellaisia, jotka lähtevät takaisin äidin helmoihin kun ensimmäinen marssi on tehty. Veljen pojan kämpästä yli kolmasosa on jo lähtenyt kotiin. Tammikuussa menivät. Yksi lähti lääkäriin kun tuli hiki.

Tuon mallin kun saa kotoa että kymppi on mahdoton kävellä niin näitä sitten silitellään loppuikä.

Vierailija
42/61 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaksaisi herätä aamulla niin aikaisin, että lähtisin rämpimään 10 km:n työmatkan tuossa lumituiskussa. Joo ja turha tulla sanomaan, että esi-isät sitä ja tätä...

Esi-isätkään eivät kävelleet töihin ja takaisin 10 kilometriä suuntaansa, vaan asuivat työpaikoillaan eli maatiloilla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi itse kukin valita haluaako viettää noin 3-4 tuntia päivästään työmatkalla kävellen molempiin suuntiin (joka päivä) vai kulkeeko esim. bussilla jolloin aika on tyypillisesti jotain 30 min suuntaansa eli tunti yhteensä.

Olen minäkin joskus kävellyt 9km työmatkaa mutta mieluummin sen kulkee vaikka fillarilla jos ei julkista liikennettä ole. 2 ylimääräistä tuntia pelkkään työmatkaan joka päivä on aika paljon.

Vierailija
44/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10km kävellen aamulla töihin, töissä 10-12 erittäin fyysisiä hommia ja takas kotio 10km kävellen. Tätä viikko niin saa tilata ruumisauton.

Höpöhöpö, muutama viikko ja olisit paremmassa kunnossa kuin koskaan.

Riippuu pohjakunnosta, pahassa ylirasitustilassa kunto ei nouse vaan pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
45/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 km silloin tällöin (varsinkin, jos on voinut varautua etukäteen esim. viemällä työvaatteet valmiiksi töihin) on peruskuntoiselle ihan ok matka kävellä, kun vaan laittaa hyvät kengät jalkaan ja toppaa päälle talvella. Sen sijaan päivittäisenä toimintana vaatii jo panostusta aikaan ja varustukseen.

Vierailija
46/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se työmatkana aika pitkä, lenkillä ihan eri asia. Itse kävelin 5 km matkaa jonkun aikaa ja mielestäni se oli kyllä maksimi mitä aamuisin jaksaisin, vaikka teen siistiä sisätyötä.

Vierailija
47/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ottaa työmatkan hyötyliikuntana, jonka jälkeen päivän lenkit on tehty. Ei tarvitse enää illalla lähteä erikseen liikkumaan.

10 km edestakaisin ei ole liian kova rasitus mutta aikaa se vie. Sitä ei joka elämän tilanteessa ole.

Vierailija
48/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaksaisi herätä aamulla niin aikaisin, että lähtisin rämpimään 10 km:n työmatkan tuossa lumituiskussa. Joo ja turha tulla sanomaan, että esi-isät sitä ja tätä...

Esi-isätkään eivät kävelleet töihin ja takaisin 10 kilometriä suuntaansa, vaan asuivat työpaikoillaan eli maatiloilla...

Olet aivan väärässä. Esi-isillä ei ollut mitään maatiloja. Esi-isät kävelivät kymmeniä kilometrejä päivässä. Runsas päivittäinen käveleminen on ihmisen luonnollisin elintapa. Vasta mainitsemiesi maatilojen perustaminen on tehnyt ihmisistä tähän ketjuun kirjoittaneiden kaltaisia veteliä pullamössöjä.

Vierailija
49/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jokainen voi valita ihan itse onko se pitkä matka vai ei ja toimia sen mukaan.

Jokainen voi kyllä valita onko se pitkä matka vai ei, mutta jokainen ei voi toimia mielipiteensä mukaan!

Sinä menet sinne töihin vaikka 20 kilometrin päähän kävellen ja mielellään palkatta, jos porvari käskee. Karenssi, karenssi, karenssi...

Vierailija
50/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En väitä olevani huippu-urheilija, mutta kyllä 10 km on PITKÄ matka kävellä."

Niin tällä tarkoitin, että en väitäkään olevani missään superhypermegakunnossa, mutta edes sellaiselle hyperkuntoihmiselle 10 km kävely ei ole mikään LYHYT matka. Toki se voi tuntua lyhyemmältä, mene ja tiedä.

Vierailija
51/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin teidän pitää sitä painavaa kassia raahata?

Jos on kyse esim.työmatkakävelystä, ja tiedätte etukäteen sen, niin tottakai viette sen kassinne sinne etukäteen esim.päivää ennen.

10 km voi olla pitkä matka, jos sen joutuu kahlaamaan lumessa, vastatuulessa, liukkaalla alustalla, vääränlaisilla kengillä tai painavia kantamuksia kantaen.

Mä kannan usein läppäriä mukana. Ja vähintään vaihtokengät pitäisi olla.

Vierailija
52/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10km on polkupyörällä parempi jos pitää usein kulkea. Kävellessä menee liian pitkään. Ihan sama vaikka jaksaisi kävellä 50km päivässä helposti.

Vierailija
53/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu kyllä vahvistaa stereotypiaani naisista :D

Siis tämä "yhyy en voi mennä töihin kuin julkisilla/autolla, kun tulee hiki!" mentaliteetti.

Sama homma on monella jo opiskellessa, ja sitten toki vapaa-ajallakaan ei voi minnekään mennä kun pelätään että tulee hiki.

Toki osa miehistäkin on tuommoisia.

Ei ihmekään että ylipainoisia on +60% kun arkiliikunta nähdään jonain demonina.

Itse olen liikkunut lapsesta asti pyörällä, ympäri vuoden.

Oli sitten +30 tai -30 niin kyllä pyörällä pääsee, se on vain asenteesta kiinni. Toki siinä tulee hiki ja talvella on usein vaatteet hyvinkin märät siitä johtuen, vaan on se silti mukavampaa kuin olla joidenkin nistien ja juoppojen kanssa julkisissa.

Kävely on sen verran hidasta että ymmärrän miksei se aina sovi, mutta esim pyörällä ajaa 5km matkan ~ 15minuutissa ilman kovaa hurjastelua, ja 10km on sitten 25-35min.

Eli samat mitä moni tuhlaa julkisiin odotteluineen ym.

Mutta voi hyvä elämä teitä "hiki tulee, en voi!!" Kasvakaa aikuisiksi ja ymmärtäkää että hikoilu on normaalia.

No, eipä hemmotelluilta ja mukavuudenhaluusilta voi odottaa yhtään mitään, valitettavasti.

Vierailija
54/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyse esim.työmatkakävelystä, ja tiedätte etukäteen sen, niin tottakai viette sen kassinne sinne etukäteen esim.päivää ennen.

10 km voi olla pitkä matka, jos sen joutuu kahlaamaan lumessa, vastatuulessa, liukkaalla alustalla, vääränlaisilla kengillä tai painavia kantamuksia kantaen.

Naisten logiikkaa:

Käytetäänpäs kenkiä joilla ei voi kävellä, kun ovat niiku söpöt!

Mitäpä jos valitsisitte ne kengät mukavuus& käytännöllisyys edellä ja sitten vasta ulkonäkö?

Kenties hölmöinpiä tekosyitä kävellä jollain kidutuskorkokengillä.

Vierailija
55/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli YHDESTÄ päivästä hei valopää jos nyt viittaat tuohon perjantaiseen tilanteeseen. Kyllä mä viikonloppuisin tai iltaisin helposti teen 10 km lenkin, ei olisi ongelma tehdä sitä yhtenä työpäivänä, YHTENÄ jos se olisi ainoa varajärjestely. On aika pelottavaa miten yhden kortin varassa ihmiset ovat.

Vierailija
56/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli YHDESTÄ päivästä hei valopää jos nyt viittaat tuohon perjantaiseen tilanteeseen. Kyllä mä viikonloppuisin tai iltaisin helposti teen 10 km lenkin, ei olisi ongelma tehdä sitä yhtenä työpäivänä, YHTENÄ jos se olisi ainoa varajärjestely. On aika pelottavaa miten yhden kortin varassa ihmiset ovat.

Sanoo hän jonka ei tarvinnut perjantaina käydä ovestaan ulkona ja joka ei kulje edes puolta kilometria kioskille ilman että joko puoliso tai kaveri kuskaa autolla (jos oma auto ei ole käytössä). 

Vierailija
57/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ottaa työmatkan hyötyliikuntana, jonka jälkeen päivän lenkit on tehty. Ei tarvitse enää illalla lähteä erikseen liikkumaan.

10 km edestakaisin ei ole liian kova rasitus mutta aikaa se vie. Sitä ei joka elämän tilanteessa ole.

Tämä. 10 km kävellen ei ole matka eikä mikään, mutta aikaa siihen menee paljon. Ei olisi jokapäivä tuollaiseen mahdollisuutta.

Vierailija
58/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 km on paljon.

Ajallisesti kyllä, fyysisenä rasitteena ei. Siis kävellen.

Vierailija
59/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten logiikkaa:

Käytetäänpäs kenkiä joilla ei voi kävellä, kun ovat niiku söpöt!

Mitäpä jos valitsisitte ne kengät mukavuus& käytännöllisyys edellä ja sitten vasta ulkonäkö?

Kenties hölmöinpiä tekosyitä kävellä jollain kidutuskorkokengillä.

Kuka puhui korkokengistä? Olen mies, mutta minullakin on toimistossa eri kengät jalassa, kuin ne millä tulen töihin. Jos minulla olisi ulkokengät jalassa 8 tuntia putkeen sisälämpötiloissa, niin päivän jälkeen voisi olla melkoiset aromit kengissä.

Vierailija
60/61 |
05.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 km yhteen suuntaan kauppaan = 2 km yhteensä x 10 = 20 km

AP failed, kävelisit sen 5 x = 10 km

Itse suutuin pienenä isälleni ja kävelin 10 km kaupunkiin :p Pakkasella.. Oli ihan lyhyt matka, joskin hieman varpaita paleli kun ei ollut villasukkia jalassa. Olen aina pitänyt kävelemisestä ja matkat tuntuvat lyhyemmältä kävellen kun pyöräillen. Pyörällä kilometri tuntuu kymmeneltä. En tykkää yhtään.