Minkä takia jauhatte paskaa siitä miten LYHYT matka on kävellä 10 kilometriä??
Voin kertoa että se ei ole lyhyt matka, ei todellakaan. Minulla on kilometrin matka lähikauppaan, aikalailla tasan 1 km. Ei ainakaan yhtään alle, se on varmaa. Jaksaisinko kävellä kauppa-koti-väliä yhteensä 10 kertaa? En todellakaan jaksaisi. Huomatkaa, että kannan mukanani myös täyttä laukkua.
En väitä olevani huippu-urheilija, mutta kyllä 10 km on PITKÄ matka kävellä.
Ja edelleen eri asia, jos lähtee erikseen kävelylenkille. Erään eksänkin kanssa kävelimme pari tuntia ulkona joskus ja varmasti tuli enemmän kuin 10 km mittariin.
Kommentit (61)
Hei mua ärsyttää AP:n kirjoitustyyli älyttömästi. Onko AP päästään vajaa?
Kävelijä kirjoitti:
Voiko joku vielä selittää miksi pitää väkisin kävellä töihin mutta kuitenkin viedä eväät, vaihtovaatteet tai muut kantamukset sinne etukäteen autolla tai muulla kulkuneuvolla? Järki...
Tämä keskustelu koski perjantain etukäteen tiedettyä lakkopäivää. Siihen oli monta päivää aikaa valmistautua.
Vierailija kirjoitti:
Käyn usein reipasvauhtisilla kävelyillä ja kunto hyvä, mutta 10 km tuntuu vähän liian pitkältä. Sellainen 7-8 km on sopiva.
No mitä jos ei kävelisi ihan niin reipasta vauhtia? Jaksaisi sen pari kilometriä lisää.
Ei todellakaan ole lyhyt kävelymatka, kun työmatkasta puhutaan! Todellakin jos poikkeustilanteessa bussin sijaan joutuisin valita menenkö kävellen vai taksilla töihin tässä talvisäässä niin todellakin maksaisin mieluusti taksin. En tosissaan lähtisi talsimaan ennen kuutta aamulla lumihankeen muuta kuin pakon edessä.
Te aliarvioitte itseänne. Normaalikuntoinen aikuinen ihminen jaksaa helposti kävellä kymmenen kilometriä ja vaikka kaksikymmentä. Teitä pelottaa vain tuo luku. Olen kävellyt kymmenen kilon rinkan kanssa metsässä 25 km ilman mitään kunnon kuntopohjaa. Olen pieni peruslaiska nainen. Kokeilkaa joskus, yllätytte positiivisesti.
Se johtuu siitä, että internetissä on helppo olla huippukuntoinen, miljonääri, huippuälykäs jne, koska sitä ei tarvitse useinkaan todistaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Te aliarvioitte itseänne. Normaalikuntoinen aikuinen ihminen jaksaa helposti kävellä kymmenen kilometriä ja vaikka kaksikymmentä. Teitä pelottaa vain tuo luku. Olen kävellyt kymmenen kilon rinkan kanssa metsässä 25 km ilman mitään kunnon kuntopohjaa. Olen pieni peruslaiska nainen. Kokeilkaa joskus, yllätytte positiivisesti.
Kyllä sen varmasti moni jaksaa kävellä, mutta ei se silti lyhyt matka ole. Siihen kuluu aikaan ja varmasti väsyttää kun tulee takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että internetissä on helppo olla huippukuntoinen, miljonääri, huippuälykäs jne, koska sitä ei tarvitse useinkaan todistaa mitenkään.
Mutta kun tuohon ei tarvitse olla edes erityisen hyvässä kunnossa. Kuka vain terve aikuinen pystyy tuohon helposti.
Miten ne pojat ja tytöt jaksavat kävellä intissä lähemmäs 15-20 km päivässä? Muonituskeskukseen, ampumaradalle, kasarmilta kasarmille... Taitaa olla vaan laiskuudesta kiinni tämäkin.
Asun Espoossa ja lähimmälle metropysäkille on juurikin tuo 10 km. Bussilla sinne pääsee tunnissa, kun nämä yhteydet on mitä on, mutta kyllä kävely olisi silti hitaampi vaihtoehto. Lapset tarhaan klo 7 ja sitten kävely, metroon 8.30, töissä 9-17, kotona klo 19. 12 h menisi ja oletuksena, että mies hakee lapset, kun tarha menee klo 17 kiinni.
On se ihan kamalan pitkä matka kävellä säännöllisesti töihin.
Mun 5km:n matkan kävelee joskus kun tekee mieli olla reipas. Mutta 1,5 h kävelyä 8h:n koko päivän työpaikalla kävelyn päälle on rankaa ja siihen menee liikaa aikaa
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole jaksamisesta vaan mukavuudenhalusta. En halua ensinnäkään herätä yli kahta tuntia aikaisemmin, enkä halua rämpiä lumihangessa tai liukastella jäisillä teillä ja saapua töihin hikisenä ja meikit poskilla ja yrittää olla edustavana asiakkaiden kanssa. Siksi siellä töissä käydään, että voi suoda itselleen pieniä mukavuuksia, vaikka palkka ei iso olekaan 2000e brutto. Pakon edessä bussin sijaan menisin siis ehdottomasti taksilla, vaikka aivan varmasti selviytyisin tuosta 10 km matkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole jaksamisesta vaan mukavuudenhalusta. En halua ensinnäkään herätä yli kahta tuntia aikaisemmin, enkä halua rämpiä lumihangessa tai liukastella jäisillä teillä ja saapua töihin hikisenä ja meikit poskilla ja yrittää olla edustavana asiakkaiden kanssa. Siksi siellä töissä käydään, että voi suoda itselleen pieniä mukavuuksia, vaikka palkka ei iso olekaan 2000e brutto. Pakon edessä bussin sijaan menisin siis ehdottomasti taksilla, vaikka aivan varmasti selviytyisin tuosta 10 km matkasta.
Minä en todennäköisesti. Edestakaiseen taksimatkaan menisi yli puolet päivän palkasta.
10km kävellen aamulla töihin, töissä 10-12 erittäin fyysisiä hommia ja takas kotio 10km kävellen. Tätä viikko niin saa tilata ruumisauton.
Meillä lähikauppaan 2.6km matka yhteensuuntaan ja aika usein käyn kaupassa kävellen eli matkan pituudeksi tulee 5,2km ja minusta se on lyhyt matka.
Ja sillä aikaa pihassa seisoo kaksi autoa, niin kuin tänääkin, kun kävin kaupassa kävellen.
Tykkään kyllä kävellä mutta 10 km ei ole mikään tuosta vain joka aamu -homma. Esim. Nyt täällä pohjoisessa on -25, jopa -30 pakkaslukemat. Joutuu pukemaan toppaa päälle eikä se ole kävellessä kauhean mukavaa. Hidasta, hankalampi hengittää yms.
Tulee mieleen, hahmottavatko kaikki tuon matkan oikein. Muistan keskusteluketjun, jossa joku kehui juoksevansa tyyliin kympin puoleen tuntiin kylmiltään 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en todennäköisesti. Edestakaiseen taksimatkaan menisi yli puolet päivän palkasta.
Ja kyse tosiaan tuosta yhdestä päivästä. Ei koskettanut itseäni, koska asun Tukholmassa. Kevään terrori-iskun aikana täällä katkaistiin julkinen liikenne ja kävelin juurikin tuon 10 km töistä kotiin. Ei se tuntunut edes seuraavana päivänä jaloissa. Paska päivä kyllä muuten.
Vierailija kirjoitti:
10km kävellen aamulla töihin, töissä 10-12 erittäin fyysisiä hommia ja takas kotio 10km kävellen. Tätä viikko niin saa tilata ruumisauton.
Höpöhöpö, muutama viikko ja olisit paremmassa kunnossa kuin koskaan.
Niin tottakai jos on pakko niin kävelen myös takaisin. Ei tuo nyt oikeasti ole mikään mahdoton matka. Käyn lenkillä ehkä kerta viikkoon, silti kuntoni riittää tuollaiseen ihan helposti.