SYYS KUUN SALAISUUDET VK29
Kommentit (37)
eli aluksi hei kaikille en montaakaan kertaa ole tänne kirjoitellut vaikka lukenut olen päivittäin ja nyt mulla iski sitten ongelma. mulla on kaks lasta aikasempaa mutta kertaakaan ei ole ollut tällästä odotuksessa. meillä kirppu on rt ollut jo monta viikkoa ja se on nyt alkanut tekee sellasta että se heiluttelee päätään tuolla alapuolella mutta esimerkiksi tänään kaupassa meinasin tippua polvilleen kun se alkoi sitä normaalia päänheiluntaa pitämään niin yht äkkiä tuli hirveen paineen tunne ja alko paikat kirvelee mutta se rauhottu kun pääsi kotiin lepäilee..pitäiskö mun olla jostain huolissaan vai onko ihan normaalii? pakko kysellä kun todella ei ikinä ennen käynyt näin mutta kumpikin edellisistä raskauksista päätynyt sektioon koska ei ole laskeutunut. ?:|
Heissan!
Kylläpä osaakin olla painostava sää - taas. Musta tuntuu että oon ihan koko ajan hiki päässä, etenkin kun tuon yksivuotiaan esikoisen perässä saa kirmata ihan antaumuksella.
Olin neuvolassa maanantaina ja vaikka paino oli pudonnut kilon, jatkaa sf-mitta kasvuaan ihan omissa sfääreissään, nyt oli lukemana 33. Isoa vauvaa povaili terkkari edelleen ja luvassa on sekä neuvolalääkäri kolmen viikon päästä että synnytystapa-arvio viiden viikon päästä. Uskon ja luotan, että tekevät oikean päätöksen synnytystavaksi. Muuten mulla kaikki ok, muuttohässäkässä vaivanneet supistuksetkinoon onneksi saanut levolla talttumaan.
Joku kyseli että muutettiinko tähän paritalon puolikkaaseemme omatkotitaloprojektin ajaksi. Sellaista meillä ei ole vireillä eli ihan pysyvästi tähän asetutaan. Sellai kiva, että voi satsata sisustamiseen ja pihan laittookin, kun tietää, ettei ihan heti olla taas muuttamassa.
Mekin ostettiin uudet vaunut, Baby weltin tuplat kääntyvin etupyörin. Kevyiltä ja käteviltä tuntuivat, onneksi. etukäteen vähän jännäsin, että mitenhän niihin tupliin tottuu tavallisten yhdistelmien jälkeen. Oli hauskaa kun liikkeessä testaillessa esikoinen taputteli ja ihmetteli vieressä olevaa tyhjää koppaa, ihan kuin olisi yrittänyt kysyä että ketä varten tämä paikka tässä on? Söpöä. Esikoisen teutoniat saa olla ensi talven ja kevään päikkärivaunuina terassilla ja sitten jossain vaiheessa laitetaan niihin seisomalauta, kun esikoinen tuosta vähän kasvaa.
Tällä viikolla oon pessyt ja silittänyt pienimpiä vaatteita ja on ne vaan niin tajuttoman suloisia. Ja äkkiä jäävät pieniksi eli turhaa on mitään ihanuuksia alussa säästellä, kaikki vaan heti käyttöön.
Hyvää vointia kaikille, palaillaan.
Adalmiina ja pikku 32+5
sama juttu mullakin. Vauva pyörittelee päätään ahkeraan ja välillä se kirpaisee ja vihloo, niin että itku meinaa päästä!
Samaa ovat kaikki vauvani tehneet.
Inhottavan tuntuista, mutta eipä sille mitään voi.
Mustaverho ja kaneli 31+5
En sitten jaksanutkaan viime viikon keskiviikkona kirjotella neuvola kuulumisia.Mutta laitetaan nyt heti tähän kärkeen omaa napaa:Eli neuvolassa oli kaikki ok.ja yllätyksekseni olin laihtunu puoli kiloa jee!Eli en ole herkutellut sen sokeri rasituksen jälkeen joten vaikutti heti tuohon painon nousuun ja hyvä niin.Vaikka painoa on kyllä alkuraskaudesta tullut sen 12 kiloa että paljon enempää ei tarvitakkaan.Seuraavan kerran on sitten neuvola lääkäri ja sitten odottelen kutsua sinne äitipolille painoarvioon.Ihanaa päästä siihen koska olen alkanut pelkäämään isoa vauvaa vaikka esikoinen oli ihan normaali 3330g painava tyttönen.Mutta jotenkin se yhden arvon hienoinen koholla olo siinä sokerikokeessa vähän säikäytti.Ja sf mittakin mulla menee keskikäyrällä oli viimeksi 28.Vaikka maha kyllä tuntuu ihan järjettömän isolta ja kaikki kommenotoi että onpas sulla iso maha,ei sulla on vielä niin kauan jäljellä rakautta!Että kyllä pistää vähän miettimään että onko maha tosiaan niin iso! Tänään on tytön syntymäpäivät neiti täyttää 2 vuotta.Sunnutaina sitten pidetään juhlat.Ja uni tutin vieroitus aloittiin eilen ja on mennyt loistavasti että täytty oikeen itsekkin ihmetellä miten helposti tyttö näyttää hyväksyneen koko vieroituksen:)No vielä kun saadaan nuo potta hommat mallilleen.Tosin en stressaa siitä pääasia että tutti on pois ennen vauvan tuloa jos vauva nyt tuttia huolii/tarvitsee.
Teillä on ollut täällä vaunuista puhetta.Me ostimme nuo kaksosten rattaat,Brio twinette merkkiset ilmakumipyörillä.On kyllä käytetyt mutta erinomaisessa kunnossa.Sitten on nuo tytön yhdistelmät missä vauva varmaan päiväunia sitten pihalla nukkuu. Mitään vaatteita en ole vauvalle vielä pessyt ajattelin tossa elokuun alkupuolella laittaa vauvalle kaiken valmiiksi eli sitten kun on noin 3 viikkoa laskettuun aikaan jäljellä.
Mua himottaisi tilata se vaavi sänky mutta mies ei oikeen innostu asiasta kun sen mielestä vauvalla on jo pinnasänky niin mihin se toista sänkyä tarvitsee...nuo miehet nuo miehet:) No ehkä saan kuitenkin sen taivuteltua tilaamaan sen.Sitä vaan mietin että kuinkan paljon enne laskettua aikaa se pitäisi tilata?.
Vauva potkii aika rajusti tällä hetkellä mahassa että asken oikeen sattui kun sohaisi luultavasti jalalla tuonne mahan sivuun.
Viime lauantaina mua supisteli puolen tunnin ajan 4 minuutin välein.Ei nyt mitenkään kovin kipeästi mutta sillai että tunnisti supistukseksi.Mies ei tietenkään ollut kotona vaan juhlimassa kaverinsa 30v. bileitä. No onneksi supistukset sitten loppuivat enkä soittanut minnekkään synnärille.Ja täällä oli vielä viime viikolla tuo synnäri kiinni joten olisin joutunut Helsinkiin menemään eikä mulla edes ollut numeroa sinne.Vaikka en ees saisi tossa omalla synnärillä vielä synntyttää että pitäisi kuitenkin mennä Helsinkiin.Vasta rv 36 saa täällä synnyttää.Enkä kyllä vielä toivo että vauva syntyykään saa kyllä pysytellä sen 4 viikkoa vielä mahassa...
No joo olisiko siinä tarpeeksi juttua palailen taas ja hyvää vointia kaikille:)
Terv:sweety rv 33+3
Ps:Taas vähän supistelee...
Kävin eilen neuvolassa ja kaikki on kohdallaan. Vaavi on pääalaspäin ja niin oletinkin, kun välillä koputtelee meilläkin luukulle niin, että ei tiedä miten päin olisi. Istuminen pahentaa asiaa, onneksi huomenna alkaa loma.
Täällä oli puheta niistä vanhemmista vauvoista, kuin LA on. Meillä kävi esikoisen kanssa niin, että syntyi 39+3 ja istukka oli alkanut jo kalkkeutua. Toinen tuli viikoilla 37+4, mutta lääkäri totesi lapsen vastaavan viikkoja 39. Kysyin onko asioilla tekemistä toistensa kanssa, ja lääkäri totesi, että mahdollisesti minun henk.koht raskausaika on lähempänä 38 viikkoa kuin 40. Kiertoni on ollut aina täsmällinen, joten heitto ei voi johtua siitä. Ystäväni on taas synnyttänyt 4 normaalikokoista lasta kaksiviikkoa yli lasketun ajan.
Joku hermoili sf-mitasta. Itse olin ihan paniikissa esikoisen kanssa, kun neuvolassa sanottiin, että mitta on alakayrällä ja jotain on varmasti vialla. Viikon sitten hermoilin ennen lääkärille pääsyä. Vanha naislääkäri katsoi minua ja kysyi miksi olen tullut. Selitin asian ja hän rupesi nauramaan. Mahdotonta sen lapsen oli kuulemman nousta enää kulkikaarieni yläpuolelle, joten neuvolatäsin olisi pitänyt katsoa ensin asiakkaan kokoa ja vasta sitten arvioida kasvu.
Toiseksi neuvolassa on valitettu lapsiemme koosta 49cm ja 3100-3250g. Huoleni loppui siihen kun Johtava lastenlääkäri esitteli poikaamme opiskelijoille ja totesi lapsen olevan sopusuhtainen ja normaalikokoinen. Vanhemmat kun ovat hoikkia ja 165cm ja 175cm pitkiä.
Minulla on tallessa mieheni ja oma neuvolakortti tallessa. Vertailen huvikseni sieltä mittojamme lapsiimme ja todennut, että lapsemme ovat suurempia kuin itse olemme oleet. En siis enää ole ollenkaan ottanut ongelmia lasteni pienuus kommenteista.
Tulihan taas taruiltua, mutta toivottavasti jotain edes lohdutti.
Utu rv 32+2
Hei,
terveisiä ylim.ultrasta. Kaikki hyvin. Taas voi jonkin aikaa olla helpottunut.
Pääsin sydänkäyrällekin, ja se oli OK. Yksi supistuskin rekisteröityi, mutta en huomannut sitä itse. Vieläkin huolestuttaa, kun en osaa erottaa vauvan möyrimisiä ja supistuksia. Mutta silloinhan supistukset ei haittaa, jos niitä ei edes huomaa, eli ovat niin kivuttomia? Vai mitä olette mieltä?
Sitten pääsin ultraan ja lääkäri (Olli Kakkonen) totesi että kaikki on OK. Hän kävi jälleen kerran koko sikiön rakenteen läpi kohta kohdalta ja kertoi koko ajan hyvät lääketieteelliset perustelut sille miksi kaikki on hyvin. Sitten hän kysyi tiedämmekö sukupuolen ja kun sanoimme että tiedossa on, hän vahvisti että siellä on 100% varmasti poika. Harvoin lääkärit lupaa mitään 100% varmasti. Hieno homma. :)
Jaakko on kuitenkin n. viikkoa isompi kuin pitäisi, painoarvio tällä hetkellä 2200g. Karkkilakkoon siis! Lääkäri kertoi omasta aloitteestaan, että nuo arviot saattavat heittää, koska ne perustuvat koneen mittauksiin ja todellisuudessa poikkeamat ovat yleisiä.
Lääkäri myös kysyi onko minulla maha kipeä. Minähän taisin tännekin valitella, että nahka on kovilla kun tyyppi potkii napakasti samaan kohtaan koko ajan. Asialle löytyi selitys: Jaakko on sellaisessa asennossa, että se saa molemmilla jaloilla pamautettua oikean puolen kylkikaareeni ja silloinhan kohtu ja nahka ja muut on kahden kovan välissä: Jaakon jalkapohjien ja mun kylkiluiden. Lääkäri näki Jaakon asennosta että tuo varmasti sattuu! Mutta siitä ei siis tarvii olla huolissaan, tärkeintä on että kasvaa ja kehittyy, meikäläisen epämukavuus on sivuseikka. Onko muilla tällaista tukaluutta?
Alkaa pikkuhiljaa mieleen hiipiä aivan epätodellinen olo: mitä jos me ihan oikeesti saadaankin vauva? Mitä jos tällä kertaa päästään loppuun asti onnistuneesti? Mie haluan vauvan niin kovasti. Mie toivon sitä niin paljon! Vielä on matkaa jäljellä, vaikka jossakin mielessä vois ajatella, että eihän tässä ole enää kuin pari kuukautta... Kyllä mie tän kestän jos kaikki menee hyvin!
T. Arkamamma ja Jaakko rv 32+6
täällä jossuliini vauva "hiertää" päätään tuolla alhaalla ja tuntuu ikävältä :(
arkamamma: ei niistä kivuttomista kuulemma tarvitse huolehtia, kohtu vain harjoittelee tulevaa urakkaa :) minullakin on tukalat oltavat välillä, etenkin jos tyttönen jättää kinttunsa ojoon - tai tujauttaa kylkiluun kaareen.
moni käynyt ultrissa. voi kunpa itsekin näkisi vielä pikkuisen ennen synnytyspuuhia ;) tuo koko kiinnostaisi tietää, vaikka minusta ei kuulemma mitään isoa koskaan tule kasvamaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä!
tänään ostin paketin pikkuvaippoja ja muita hoitovehkeitä :) nyt on sitten kaikki valmista ja voi vain olla ja odotella rauhassa :) ja olipa ne vaipat pieniä tuon esikoisen vaippoihin verrattuna! ihan kuin olisivat olleet jollekin nukelle..
nyt nukutuspuuhiin..
cec 32+5
Ihanan pieni ruutu kirjoitella. Täytyy oikein keskittyä :)
Pitääköhän mun huolestua, kun Pähkinä on tosiaan van sen 1300g (29+5)? Epikriisistä, jonka sain taysista, ei sen paremmin selvinnyt asiasta mitään muuta, kuin että vauva kasvaa sirokokoisena... Niistä kohdunkaulan asioista en vielä ottanut selvää ja ajattelin neuvolassa ensi viikolla kysellä, että tarviiko niistäkin panikoida... Ja mähän en tiedä mitä on supistelu. Ekaa odotan, eikä mulle oo tullut vielä sellasta "toi oli supistus"- oloa. Joskus reippaasti kävellessä tuntuu joku pieni kipu ja kun höllään vauhtia, se menee ohi. Onko ne niitä?
Sokerimittaukset jatkuu edelleen ja arvot ovat pysyneet aisoissa. Yksi aamuarvo oli 5,6, joten se oli hiukan koholla. Äitiyspolille täytyy soittaa, jos ne alkaa pomppia. Laittavat sitten insuliinille.
Mä aloitin jo kans tekemään pieniä hankintoja. Tutteja, tuttipulloja, hoitovoiteita, öljyjä... Pienet vaatteet pitäisi käydä läpi ja valikoida meille sopivat niistä. Mä en nyt sit viimeksikään kysynyt sitä sukupuolta, joten ehkä me vaan odottellaan syyskuuta ja valmistellaan unisex-vaatekertaa pienelle :D Ja ovat sitten sopivat seuraavalle (oli kumpi tahansa), jos käy niin onnellisesti, että tämä ei jäisi ainokaiseksi :)
T:Mirrel ja Pähkinä (30+2)
Heippa kaikille,
Arkamamma:kiva kuulla, että kaikki ultrassa ok. Eiköhän tässä pikkuhiljaa voisi alkaa uskoa, että ne kääröt meillä on sylissä syyskuussa (tai lokakuussa, jos menee yliaikaiseksi)?
Kävin keskiviikkona labrassa tokso-verikokeessa. Viikon verran menee vastausten saamiseen, eli ensi ke asti eletään epätietoisuudessa. Välillä tuntuu, että on jatkuvasti verikokeella, kun mullahan seurataan 2 kk:n välein myös kilpirauhasen toimintaa ja sen lisäksi olin siellä sokerirasituksessa ja nyt tokso-kokeella. 2 kk menee aina yllättävän nopeasti, kun normaalisti (ei-raskauden aikana) kilpirauhasta kontrolloidaan 6 kk välein.
Kirppareille himottaisi lähteä tutkimaan vauvanvaatetarjontaa, mutta jätän suosiolla loma-ajalle. Nyt ei kertakaikkiaan ehdi eikä pysty. Mulla vielä viikko töitä ja sitten LOMA!!! Ihanaa, on sitä odotettu!!!
Ostin vauvan matkasängyn, kun oli tarjouksessa (29,90 EUR). Tosi näppärä, menee kokoon nopeasti ja sen saa yksin avattua ja koottua. Kulkee kätevästi kantolaukussa ja on nyt tallessa äitini luona (voi sitten pikkuinen mennä yökylään jossain vaiheessa...). Vaunut ja turvaistuin meillä on ja jotain pienempiä juttuja (vanna, vaipanvaihtoalusta, kestovaippoja ym.). Pinnasänky pitäisi hakea varastosta, mutta sekin jääköön loma-ajan hommaksi.
Rentouttavaa viikonloppua kaikille!!
Miaea ja masukki 30+4
Vauvan arvioitu paino on 2400g ja yläkäyrällä mennään.
Seuraava aika 15.8 jolloin sovitaan aika lapsivesipunktioon ja katsotaan vauvan koko, mikä todennäköisemmin jatkaa yläkäyrällä menoaan, tuskin kuulemma tulee tasaantumaan.
Sitten lapsivesipunktion tulos ja jos keuhkot kypsät, kuten kuulemma todennäköisintä on, että ovat niin sovitaan miten ja milloin synnytys.
Lääkäri sanoi, että yleensä rv38 vasta aletaan käynnistelemään, mutta kun mulla lapset syntyvät niillä viikoilla, niin pitää ottaa se huomioon ja kukaan ei pakota mua synnyttämään enää isoa lasta.
Toisaalta ihan yhtä tyhjän kanssa tuo käynti, koska ei siitä viisastunut ollenkaan. Itse arvioin vauvan olevan 2300g ja mies sen 2400g minkä onkin, eli aika hyvin :)
No, kuukauden päästä olemme viisaampia ja toivottavasti asiat menevät kuten pitäisi :)
Mustaverho ja kaneli 32+0
Ihanaa että loppu alkaa häämöttää jo todella lähellä vaikka kuitenkin niin kaukana. Meillä on muutto 29.7!!! Jei, mulla vaan olisi töitä toisella paikkakunnalla 9.8 asti. Tosin viimeviikolla toukkis pelästytti oikein kunnolla kun kävelyn jälkeen tuli todella todella niukasti verta, mutta tuli kuitenkin eikä mulla ole aikaisemmin moista ollut lainkaan. No äippäpolilla pyysivät varmuudeksi käymään ja kaikki oli onneksi hyvin. Supistuksia tuli jonkun verran kun ottivat käyrää ja sanoivat että kannattaisi alkaa hieman rauhoittua. Mietityttää että uskaltaisinkohan pyytää neuvolassa ensi viikolla jos saisin loppuajaksi saikkua kun olen työssä jossa joudun seisoa koko päivän ja kanniskella painavia laatikoita ja kyykkäillä paljon... on nimittäin iltaisin nivuset sen verran kipeät ja turvoksissa että meinaa itku päästä. Päästäisi sitten muuttamaankin hyvin mielin kun ei tartteisi miettiä 5h junassa istumista joka päivä töihin ja takaisin. En malta enää odottaa että pääsee laittamaan uuden kodin ja vauvan tarvikkeet ja vaatteet paikoilleen ja nauttimaan äitiydestä.
skap1983 31+3
Meille kuuluu hyvää. Mitä nyt tämä massuinen mamma rupeaa pikkuhiljaa olemaan ihan kypsä tähän raskaana oloon. Nukun huonosti, syön huonosti (ei maistu ja vatsa on koko ajan täynnä), liikun huonosti, ristiselkä on kipeä, ärtymys vaivaa... vieläkö haluatte, että jatkan?
Olimme eilisiltana jonkinlaisilla festarin tapaisilla. Olin ihan iisisti sielläkin. Tänään maksan tästä "irtiotosta"; väsyttää entistä enemmän, lisäksi heikottaa, on lähes paha olo. Ristiselkä huutaa hoosiannaa, ärtyi mokoma.
Päivät ne kuitenkin kaikesta huolimatta vierivät pikkuhiljaa eteenpäin ja onneksi h-hetki lähestyy väistämättä. Seuraava neuvola on minulla vasta rv. 37 alussa eli vasta elokuun puolen välin tienoilla. Siihen asti on siis luotettava omiin tuntemuksiin, kuunneltava itseään.
Minullakin jo supistelee, ei onneksi säännöllisesti tai hyvin kivuliaasti. Mutta tunnen ne jo. Kävelyvauhti on hidastunut entisestään. Pieneenkin lenkkiin (tai siis vaapuntahetkeen) on varattava aikaa kummasti.
Äääh... tällaista tänään. En oikeasti voi kuitenkaan huonosti, olen vain jokseenkin tympääntynyt.
Hyvää viikonloppua kuitenkin kaikille! t. massumamma ja poju 32+3.
Huomenna ois sitten tarkoitus lähteä kesälomareissulle, jouduttiin vähän muuttamaan suunnitelmia ton mun iskiasvaivan takia, mutta mennään edes jonnekin asti, että päästään lomalle.
Vuokrattiin mökki järven rannalta että muksut saa pulikoida niin paljon kun haluavat.
"Onni" senkun potkuttelee, kylkikaaret on ihan hellänä jatkuvasta moukaroinnista.
Reilun viikon päästä on vika neuvolalääkäri ja samalla ultra.
Vauvan painoarvioon aikoi nla täti mut lähettää äpkl:lle vielä 36 viikon maissa.
Hauskaa loppuviikkoa ja tulevaa viikkoa kaikille!
Marili ja "Onni" 31+4
Moi vaan kaikki mamat pitkästä aikaa! En ole taas aikoihin joutanut käymään lueskelemassa teidän kuulumisia, palasin töihin ja joudun olemaan 8h päivässä päätteellä niin ei oikein kotosalla tee enää mieli avata konetta;( Meille kuuluu ihan hyvää, tähän asti olen vaan saanut nauttia raskaudesta ilman mitään oireita; pahoinvointia tms mutta nyt niitä alkaa sitten ollakkin; istumatyön takia selkä on tosi kipeä, jalat turvoksissa ja alavatsassa jatkuva painon tunne, ajattelinkin jäädä nyt saikulle ellei olo helpota...ei kai tässä muukaan auta. Neuvolakuulumisia; meidän Pertti tykkäilee edelleenkin olla väärinpäin, eli istuskelee ja siis perätarjonnassa oleilee, neuvolassa sanovat et nyt ois Peralla semmoset 4vko aikaa kääntyä omatoimisesti ja jos ei käänny ni sit käännetään(?) ei kyllä kuullosta lainaakn kivalta et ruettas tosta mahan päältä muokkailemaan, ilmoitinkin jo het kättelyssä et jos ei käänny ni sit tehdään sektio, en halua alkaa edes yrittämään perätarjonnassa. Muilla vastaavia kokemuksia? Oloa pahentaa myös Pertsan asento; jäbän pää nimittäin painaa jatkuvasti palleaa ja koko ajan joutuu vetämään henkeä ihan kunnolla kun ahdistaa, et saispa kyllä rueta tosissaankiin kääntyilemään;) Kotona alkaa olla pikku-ukolla jo iso kasa tavaraa; oon vaan töllistelly sitä kasaa ja pohtinu et mihin sen kaiken saa ahdattua...pitänee käyttää mielikuvitusta;) Terkkuja kaikille ja hyvää vointia toivottelee; Luluzu ja Pertti 31+0 ;)
onpas monella huolia juuri tuosta vauvan koosta :P ja käyvät painokontrollissa.. niin ja raskausdiabetesta. minulla ei kummemmin vauvan kokoa katsella, kuin käsikopelolla sitten synnytyshommissa. toisaalta olisi kiva kyllä tietää, minkä kokoinen on nyt. brunon ultrassa antoi syntymäarvioksi 3,5-3,7kg, eli hiukan olisi isompi esikoista.
kuinkas teillä "monisynnytttjäillä" on vauvat syntyneet? kun juuri luin, että esikoiset tulevat aikaisemmin ja seuraavat aina vain myöhemmin.. pitääkö paikkaansa? tässä olen elätellyt toiveita, että ei menisi muutamaa päivää enempää yliajan :) esikoisen synnytys alkoi 39+6. nyt on mukava ajatella, että viimeistään syyskuun puolessa välissä on jo sitten vaikka käynnistettynäkin vauva ulkona, eikä tarvitse lokakuuta edes ajatellakaan.
nyt ruuan laittoon..
cec 33+1
Neuvolassa tuli tänään käytyä ja ihan kohtalaisen hyvältä kaikki näytti. Ainut mikä jäi vähän askarrutamaan oli sf-mitta. Vakiterkkari oli lomalla ja tilalla oli sijainen. Hän sai sf-mitaksi 0.5cm pienemmän tuloksen kuin vakiterkkari 2 vk sitten. Nyt arvo oli siis 27.5cm. Tämä toisaalta saattaa olla ihan käsialakysymyskin, mutta silti jäi askarruttamaan onko vauvan kasvussa jotakin notkahdusta. Painoa oli toisaalta tullut 250g / viikko eli ihan sopivasti. Kaiken kaikkiaan nyt on tullut yhteensä 8.5kg Verenpaine oli hyvä 104/66. Syke pyöri siellä 155 tienoilla. Tällä kakkosella on nyt ollut yleisesti vähän korkeampi syke kuin esikoisella. Saattaisiko sittenkin olla tyttö tulossa?!
Arkis meillä on esikoisella pehmeä koppa. On syntynyt toukokuussa ja mahtui koko talven mukavasti koppaan, kovemmillakin pakkasilla makuupussin ja toppavaatteiden kanssa.
Tuosta painoarviosta lääkäri sanoi mulle, että esim. päänmuoto saattaa vähän "vääristää" totuutta. Hän sanoi, että meidän masuasukilla on pitkulainen pää ja se painoarvio minkä esim. pään mittaus antaa, voi olla alakanttiin meidän tapauksessa. Kone ei jollain tapaa huomio tätä pitkulaista muotoa, josta johtuen painoarvio saattaa olla todellista painoa pienempi.
Seuraava neuvola on 2 viikon päästä heinäkuun lopulla. Sain myöskin ajan synnytystapaarvioon ja ultraan elokuun 11.päivä.
Työhön olen todella kyllästynyt. Vielä 2.5 viikkoa ja sitten alkaa äippäloma. Tuntuu että päivät matelee.
Elohelmi ja Pirkko rv 32 + 2