Paljat nilkat -muoti on tullut lämpimämmistä maista. Suomen talvessa ko. muodin seuraaminen kertoo vain typeryydestä.
Terveydenhoitaja: Paljaat nilkat puheissa päivittäin
Terveydenhoitajat joutuvat ottamaan paljaat nilkat puheeksi päivittäin nuorten kanssa. Pipoa tai huppua ja kaulaliinaa käytetään vielä, mutta ne nilkat.
- Tiedän, että kaikki terveydenhoitajat puhuvat aiheesta nuorille. Itse joudun ottamaan paljaat nilkat ulkosalla -muodin puheeksi päivittäin, tänäänkin kaksi kertaa, kertoo terveydenhoitaja Terttu Leppänen Liipolan ja Salinkallion koulusta Lahdesta.
Muoti-ilmiö jatkuu jo toista talvea. Nuoret seuraavat trendejä ja se, mikä on menossa maailmalla, kopioidaan Suomeen miettimättä, sopiiko tyyli paikallisiin sääolosuhteisiin.
- Joku vuosi sitten samanlaista keskustelua käytiin napapaidoista, nyt paljas iho on esillä alempana nilkoissa. Pojatkin ovat tässä mukana.
Leppänen on kuullut nuorilta, että myös vanhemmat huomauttavat lapsiaan paljaista nilkoista, ja vahtivat aamulla eteisessä, mitä lapset panevat päälle. Toisilla muoti vie voiton. Leppänen huokaa, että onneksi kovia pakkasia ei ole ollut paljon.
- Iho karaistuu, eivätkä nuoret välttämättä tunne kylmää, vaikka kulkevat paljain nilkoin. Mutta kun tähän muotiin kuuluvat myös kangaskengät, ja ne ovat usein märät, niin riski saada tulehduksia ja bakteeri- ja virustauteja kasvaa. Ja vaikka kengät olisivat kuivat, paljaisiin nilkkoihin voi tulla jännetulehdus.
Yläkoululaiset eivät välttämättä ole välitunteja ulkosalla, mutta kylmälle altistutaan ainakin koulumatkoilla. Leppänen ihmettelee, että sään mukaan pukeutuminen tuntuu jääneen nuorilta pois. Hän kertoo kollegoiden puhuneen, että kyseessä on maanlaajuinen ja kansainvälinenkin ilmiö. Nuoret seuraavat idoleitaan ja tähtien maailmasta poimitaan pukeutumisideoita.
- Toivottavasti tämä paljasnilkkamuoti loppuu ja nuoret viisastuvat. Onneksi monet nuoret pukeutuvat fiksustikin, ei tämä ilmiö kaikkia nuoria kosketa. (ESS)
Kommentit (52)
Onko paljasnilkkamuoti voimassa talven 2018/19?
Täällä mesotaan paljaista nilkoista ja kylmistä säistä, vaikka lämpötilat ovat tällä hetkellä lähempänä hellettä kuin talvilämpötiloja. :D
Jos keskusteltaisiin tästä enemmän taas sitten, kun on ihan oikeasti talvisäät ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Onko paljasnilkkamuoti voimassa talven 2018/19?
Muotiviikoilla näkyi lavoilla paljon pitkiä saapikkaita.
Ehdotan, että tiivistät tuota vaaliteemaasi. Tai viestiäsi, tai mitä lie. Joka tapauksessa vähemmän roskaa on parempi kuin enemmän.
Eiköhän paljaat nilkat ole muodissa vielä vuosikausia.
Totta kai ensi talvena mennään paljailla nilkoilla.
Muistakaa sheivaus!
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että tiivistät tuota vaaliteemaasi. Tai viestiäsi, tai mitä lie. Joka tapauksessa vähemmän roskaa on parempi kuin enemmän.
Touche!
Vierailija kirjoitti:
Onneks äiti ei tiiä mihin mä oon piilottanut ne vaatteet joita eu haluais mun käyttävän. Ja turhaan etit. Ei oo kotona.
No minkälaisia vaatteita EU haluaa sinun käyttävän?
Koulut voisivat kieltää järjestyssäännöissä paljaiden nilkkojen esittelyn ja tennarit talvella.