En pääse perjantaina lakon takia töihin, työnantaja ei maksa palkkaa, laillista?
Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.
Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.
Onko tämä laillista?
Kommentit (279)
Tuommoisen matkan voi ihan hyvin kävellä. Itse kuljen sen pyörällä joka päivä mennen tullen.
Mitähän helvetin työnarkomaaneja te kaikki ootte, kun ehdotatte että NO OTAHAN TAKSI?? Taksikin kuule maksaa, jos ette sattuneet vielä sitä tajuamaan. 10km matkalta se on varmaan ainakin 30€/suunta eli 60€ tulee maksamaan työpaikalle ja takas. Tuolla saa Lidlistä jo monta kassillista ruokaa ja 60€ taksihinnalla minä ajaisin jo viikon omalla autolla 10km/suunta matkan töihin ja takas.
HA, nämä kommentit tyyliin "kyllä 10 km kävelee ihan tuosta vain". Juu, ihan tuosta ajattelin minäkin käveleväni kouluun Vantaalta Helsinkiin. :'D Kaikilla ei myöskään ole pyörää.
Ja en ole ap, enkä edes samalla kannalla asian suhteen: kuten täällä on jo useasti auottu, niin työnantajalla ei todellakaan ole mikään tarve maksaa vapaapäivästäsi. Vaihda rooleja, maksaisitko sinä työnantajana jokaiselle työhön saapumattomalle työntekijällesi palkkaa? Not.
Itse joudun 3/5 päivänä viikosta polkeen 11km töihin, säällä kuin säällä. Toki olen tilanteeseen tottunut, joten sinänsä helppo sivusta huudella. Mutta oikeasti, yksi päivä pyörällä ei ole paha. Taksi täälläpäin maksaa 10km n. 20€, eli edestakainen maksa ois sene 40€. Kai siitä työpäivästä silti voitolle jää, vaikka taksinkin ottais.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän helvetin työnarkomaaneja te kaikki ootte, kun ehdotatte että NO OTAHAN TAKSI?? Taksikin kuule maksaa, jos ette sattuneet vielä sitä tajuamaan. 10km matkalta se on varmaan ainakin 30€/suunta eli 60€ tulee maksamaan työpaikalle ja takas. Tuolla saa Lidlistä jo monta kassillista ruokaa ja 60€ taksihinnalla minä ajaisin jo viikon omalla autolla 10km/suunta matkan töihin ja takas.
Jos 60 € on enemmän kuin päivän nettopalkka, silloin onkin varmaan ihan järkevää ottaa mieluummin palkaton vapaapäivä kuin mennä taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Sama ope täällä taas. Itse jouduin kerran ottamaan taksin töihin, kun herätyskello ei herättänytkään ja nukuin pommiin. Ei käynyt kyllä mielessäkään, että mitähän tällä rahalla kaupasta saa, koska minun piti ehtiä töihin, koska se on velvollisuuteni. Kaipa se työmoraali on sitten eri aloilla erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nuo ehdotukset että kävele... Kuinka moni teistä lenkkeilee 20 km vielä työpäivän päätteeksi? Minä en ainakaan!
Kävelisin 10km töihin, seisoisin töissä 8 tuntia ja kävelisin kotiin 10km. Ei kiitos! Pyörällä sen voisin ehkä ajaa. Todennäköisesti menisin kuitenkin taksilla jos ei omaa autoa olisi.
Jos työpaikalla on mahdollisuus suihkuun, niin 10 km matka ei ole mikään ongelma. Vaihtovaatteet torstaina töihin ja kevyttä juoksua töihin. Jos tuo on ylivoimainen suoritus, niin kannattaa alkaa harrastaa liikuntaa.
Sipilän hovi hieroo käsiään tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Voi äly taas näitä vastauksia.
Taas kommentoimassa kaikki joiden lapsuudessa hiihdettiin 30km koulumatka yhdellä puusuksella ylämäkeen.
No se nyt riippuu paljon ihmisestä. Yksi työkaveri tulee joka päivä kelissä kuin kelissä 35km matkan pyörällä. Toki hänellä on kunnon pyörä ja varusteet kunnossa. Itselläni ei ole kuin 5km matkaa, mutta kuljen autolla ainoastaa, jos tulee vettä oikein kunnolla. Sen vertaa mukavuudenhaluinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla työnarkomaani, mutta jos asia on niin kuin ap kirjoitti, että jos on poissa niin se päivä on palkaton mutta myös LUVATON POISSAOLO, niin kyllä varmaan menisin töihin taksilla, vaikka menisi koko päivän palkka.
Ja juu, 60€ taksiin, sillä saisi paljon ruokaa, kuten kirjoitit, mutta jos töihin ei mene, ei tule sitä palkkaakaan siltä päivältä, eli lopputulos on rahallisesti suunnilleen sama.
Mistä ap voi olla varma että hän ei pääse perjantaina töihin?
Tiedän että hänellä ei ole polkupyörää.
Hänellä on tänään ja huonenna mahdollisuus hankkia polkupyörä.
Ap:n ehdottomuus taitaakin olla poliittinen juoni jossa työnseisaus saadaan näkymää. 3. maailmanloppuna tai sisempien häpyhuulien liikakasvuna.
Mutta ajatelkaa, millainen hullunmylly nyt on edessä, kun matalasti palkattuja ihmisiä on YHDEN PÄIVÄN lakossa? Miettikääpä, jos he olisivatkin kuukauden lakossa? Tai jos lakkoon liittyisi muitakin kuten vaikkapa kauppojen myyjät ja päiväkotien henkilöstö? Satamahenkilökunta? Sähkölaitosten työntekijät?
Jos kimppakyyti ei onnistu kun ei ole ihmisiä jotka tulee autolla samasta suunnasta, niin mitäpä jos kysyisit joltain auton omistavalta työkaverilta, josko hän voisi sen verran koukata ja hakea töihin ja viedä kotiin, maksaisit tietysti kyydistä reilusti, mutta et ihan niin paljon kuin taksille?
Vierailija kirjoitti:
Jos kimppakyyti ei onnistu kun ei ole ihmisiä jotka tulee autolla samasta suunnasta, niin mitäpä jos kysyisit joltain auton omistavalta työkaverilta, josko hän voisi sen verran koukata ja hakea töihin ja viedä kotiin, maksaisit tietysti kyydistä reilusti, mutta et ihan niin paljon kuin taksille?
Älä pilaa tätä trollia!
Juha Sipilä pitää pian tv-puheen ( Ismo Silvon mandaatilla) jossa tähdentää että kenenkään tule osoittaa solidaarisuutta mm. kimppakyytien muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajatelkaa, millainen hullunmylly nyt on edessä, kun matalasti palkattuja ihmisiä on YHDEN PÄIVÄN lakossa? Miettikääpä, jos he olisivatkin kuukauden lakossa? Tai jos lakkoon liittyisi muitakin kuten vaikkapa kauppojen myyjät ja päiväkotien henkilöstö? Satamahenkilökunta? Sähkölaitosten työntekijät?
Tai mitäpäs, kuule, jos kaikki lopetetaan hommamme, ja aletaan perseilemään porukalla. Kyllä hallitus oppii, niin. Housuihin kusemistakin kannattaa samalla kokeilla. Ja voishan sitä paskoakin housuihinsa. Kyllä loppuu riisto siihen. Oppivatpa hallituksen porvarit. Niin.
Parasta tässä on se että hallituspuoleita äänestäneet ovat jäävänneet itsensä tästä keskustelusta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mitäpäs, kuule, jos kaikki lopetetaan hommamme, ja aletaan perseilemään porukalla. Kyllä hallitus oppii, niin. Housuihin kusemistakin kannattaa samalla kokeilla. Ja voishan sitä paskoakin housuihinsa. Kyllä loppuu riisto siihen. Oppivatpa hallituksen porvarit. Niin.
Em. alleviivaa sen että tämä ketju on disinformaatiota. Oppisitte edes trollaamaan intellektuellisti.
Ei tietenkään maksa palkkaa. Se ei ole mikään sy olla pois että julkiset ei kulje.