En pääse perjantaina lakon takia töihin, työnantaja ei maksa palkkaa, laillista?
Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.
Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.
Onko tämä laillista?
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että kukaan näistä kommentoijista ei itse kävelisi töihin 15 asteen pakkasella samaa matkaa.
Mä kävelin viiden viikon ajan viisi kertaa päivässä 8 km suuntaansa lämpötilan heiluessa 36 asteen hujakoilla ollessani vapaaehtoistöissä ulkomailla... Voin kertoa että 15 asteeseen pakkasta voi pukeutua, mutta et saa tarpeeksi riisuttua, etteikö tulisi kuuma noilla mainitsemillani lämpötiloilla. :D (Varsinkin kun olin islaminuskoisessa maassa ei-turistialueella.) Ja tämä oli oma valinta, taksilla olisi päässyt hintaan 70 senttiä suuntaansa.
Mulla oli vähän sama ongelma, tosin matkaa 30km ja oma auto korjaamolla, saan ehkä maanantaina takaisin. Sain sovittua perjantain saldovapaata ja teen sit ylitöinä nuo perjantain tunnit sisään.
Olotko koskaan kuullut sellaisesta kuin taksi? Tai sitten etsit vaikka somesta kimppakyytiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näitä kommentteja kun lukee ettei ihminen voi kävellä 10 km suuntaansa (tämä ei koske liinuntarajoitteisia), niin ei voi kuin ihmettellä että miten joistakin on tullut tuollaisia kermaperseitä joilla ei ole minkäänlaisia selviytymistaitoja.
Tämän laatuinen aines katoaa aika äkkiä siinä vaiheessa jos tulee jokin katastrofi ja kaikki ei tulekaan kuin manulle illallinen.
Eivät pärjäisi luonnonantimilla päivääkään vaikka olisi riista, marjat ja sienet vieressä. Saatika jos ei olisi.
Työnantajana antaisin välittömästi kenkää tämän sortin vetelyksille.
Onpa melkoisia johtopäätöksiä vedelty. :D
Totuus sattuu
No mä voin aivan hyvin kävellä 10 km ja juoksenkin tuon matkan alle 50 minuuttiin mutta en mä silti selviäisi mitenkään jos infrastruktuuri romahtaisi ja pitäisi hankkia ravintonsa luonnosta. Kaikki kunnia heille jotka silloin pärjäisivät mutta heitä on harvassa en usko että kovin moni kermaperseiden haukkuja täällä kuuluu heihin.
Vierailija kirjoitti:
No huh mitä kommentteja. Helppohan se on kotoa muille huudella, että kävele töihin.
Jokainen varmaan ymmärtää, ettei pääse töihin sellaisessa tilanteessa. Työnantaja ei kyllä kovin fiksu ole, jos ei ymmärrä.
Mitä minä just luin! Se on 10km, ei 100! Ihmiset kävelee päivittäin paljon pidempiäkin työmatkoja ja ihan omasta tahdostaan. Ja työnantaja on tuossa tasan oikeassa - niin että laiska olet vaan et muuta!
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan jos on onnistunut saamaan, sen säilyttämiseksi kävelisin tai maksaisin taksin, vaikka tulisi kalliimmaksi kuin päivän palkka.
Katso hyvä ihminen kokonaisuutta!Yt:t on arkipäivää nykyään.. ensin ulos laitetaan ne, joilla ei motivaatio ole kohdallaan.
Mulla 50km töihin ja jos auto sippaa matkalle, soitan taksin.
Yksinkertaista.
Eipä kosketa yt:t, koska teen keikkatyötä opiskelun ohella.
Mutta taidan käyttää sen perjantain mieluummin tenttiin lukemiseen, kuin maksaisin päästäkseni töihin ilman palkkaa taikäyttäisin tuntikausia matkan kävelemiseen.
Mene taksilla. Ole onnellinen ettet menetä työtäsi. Lakko ei ole sinun vikasi, mutta ei ole työnantajankaan. Työnantaja maksaa palkkaa työnteostasi, ei syistä,asiallisistakaan, olla tulematta työhön. Työsuhteen purkuperusteita ovat mm. työpaikalta poissaolo ilman syytä,juopottelu ja työnantajan ohjeiden noudattamatta jättäminen. Tässä tapauksessa poissaolosi on aiheellinen, mutta palkkaa ei tarvitse maksaa poissaololtasi, koska voisit saapua töihin esim. taksilla. Sairastumiselle ei ole vaihtoehtoja mutta matkustaa voi monellakin tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.
Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.
Onko tämä laillista?
Sinä menet taksilla tai kävelet etkä keksi mitään syitä.
Sun velvollisuus on saapua työpaikalle ajoissa. Luvaton poissaolo toi on, lakko ei kelpaa syyksi.
Työnantajalle ei kuulu millä työntekijä tulee töihin. On ihan työntekijän oma velvollisuus järjestää työmatkansa eikä töistä saa olla pois ilman lupaa. Ja oikeasti 10 kilometrin matkan vaikka kävelee jos ei muuta keinoa ole. Tervejärkikin sanoo, että jos et ole töissä et saa myöskään palkkaa.
Aivan normaali tilanne täälläpäin. Jos ei 10km suuntaansa matkoista selviäisi täällä niin kukaan ei tekisi töitä.
Naurettavaa että siitä pitäisi maksaa palkkaa ettet voi täyttää työsopimustasi. Eihän me haluta mitään oleskeluyhteiskuntaa sanoi Saulikin ja se on sentään tuore vastavalittu presidentti.
Mutinat seis ja sorville vai eikö työ maistu? Jos työttömät selviävät näistä pakotteista joka päivä kai sinä nyt yhden päivän?
AP- kerro reitti niin katsotaan josko saat minulta kyydin...
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä laillista?
On laillista. Pyöräile tai kävele. Tai soita taksi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan normaali tilanne täälläpäin. Jos ei 10km suuntaansa matkoista selviäisi täällä niin kukaan ei tekisi töitä.
Naurettavaa että siitä pitäisi maksaa palkkaa ettet voi täyttää työsopimustasi. Eihän me haluta mitään oleskeluyhteiskuntaa sanoi Saulikin ja se on sentään tuore vastavalittu presidentti.
Mutinat seis ja sorville vai eikö työ maistu? Jos työttömät selviävät näistä pakotteista joka päivä kai sinä nyt yhden päivän?
Mikä oleskelu?
Opiskelijalle lienee parempi se tenttiin lukeminen, kuin käyttää aikaa, rahaa ja energiaa työmatkaan päästäkseen kuudeksi tunniksi tiskaamaan.
Voi äly taas näitä vastauksia.
Taas kommentoimassa kaikki joiden lapsuudessa hiihdettiin 30km koulumatka yhdellä puusuksella ylämäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Voi äly taas näitä vastauksia.
Taas kommentoimassa kaikki joiden lapsuudessa hiihdettiin 30km koulumatka yhdellä puusuksella ylämäkeen.
Tämä ketjuhan on disinformaatiota ja lähtöisin hallituksen toimia tukevilta tahoilta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisin taksilla töihin, kun matkat maksaisi varmasti enemmän kuin päivän palkka?
Pyörää en omista.
Mielestäni 10km osa motarin vartta ei ole mikään lyhyt matka.
Meillä monet pyöräilee usein töihin tuon 10km, myös talvella, vaikka niillä on autokin.
Jos et omista pyörää, menet taksilla, ei kai 10 km taksimatka töihin ja kotiin niin paljon maksa että miinukselle jäisit?
Kysy työkaverilta kyytiä, maksat tietysti, mutta ehkä pääset niin halvemmalla kun taksilla?
Hae herranjumala sairauslomaa ja nauti vapaapäivästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että kukaan näistä kommentoijista ei itse kävelisi töihin 15 asteen pakkasella samaa matkaa.
No en, koska kuljen pyörällä.
No hahah. Olen opettaja, ja jos esim. VR:n sekoilujen takia missaan aamutunnin ja rehtori joutuu laittamaan tunnille sijaisen, niin minulta vähennetään se tunnin palkka kuukausipalkasta. Ja ihan ilman, että se on omaa syytäni. Voin toki hakea korvausta tästä VR:ltä, jos jaksan vaivautua.
Liikennelakkojen aikaan toispaikkakuntalaiset kollegat saattavat joskus jäädä paikkakunnalla asuville työkavereille yöksi, koska ei näissä hommissa voi vaan ilmoittaa tai neuvotellakaan, että on poissa.
Ap:n kannattaisi yrittää muuttaa jonnekin, mistä ei pääse pois ja vielä teloa jalkansa ja sitten ilmoittaa pomolle, että ei pysty itsestä riippumattomista syistä enää koskaan tulemaan töihin, mutta koska syyt ovat tosiaan itsestä riippumattomat, palkan voi kyllä edelleen maksaa.
Jos et ole pyörätuolissa tai muuten vammautunut, niin kyllä yhtenä päivänä terveen aikuisen ihmisen tulisi pystyä kävelemään 10 km suuntaansa....vaihtoehtohan sinulla on, ottaa palkatonta vapaata. En ymmärrä ongelmaa.