En pääse perjantaina lakon takia töihin, työnantaja ei maksa palkkaa, laillista?
Syy siihen on tietysti perjantain lakko, kun julkiset ei kulje. Minun piti mennä perjantaina töihin kahdeksaksi. Matkaa töihin olisi 10 km, useammalla julkisella. Omaa autoa ei ole eikä oikein sitä kimppakyytiäkään ole löytynyt.
Työnantaja ilmoitti, että tämä ei ole syy olla pois töistä, että poissaolo on luvaton ja päivä palkaton jos on pois töistä. Sehän ei kuitenkaan ole minun syytäni.
Onko tämä laillista?
Kommentit (279)
Jaa :D tän on pakko olla Porvoosta...
Ai työnantajan pitäisi maksaa sulle palkkaa jos et mene töihin!? Tottakai tuo on palkatonta.
Onhan se. Mutta jos neuvottelet sen itse palkattomaksi vapaapäiväksi, niin se ei ole luvaton.
On laillista. Ei ne lakkoilijatkaan palkkaa saa.
Mitä jos pyytäisit lupaa saada jäädä työpaikalle yöksi?
Taksi on keksitty. Ja polkupyörä.
Palkka on vastine työnteosta. Työntekijän asia hoitaa itsensä työpaikalle.
Miks työnantajan pitäis maksaa palkkaa jos et oo töissä etkä oo sairaslomalla tai lomapäivällä?
Mikset vuokraa autoa tai mene taksilla töihin?
On laillista. Mee pyörällä. Puolessa tunnissa poljet sen 10 km. Ei paha.
Ei taida työehtosopimuksissa olla kohtaa, joka oikeuttaa työntekijän olemaan poissa lakon, luonnonmullistuksen, yleisen hälytystilan tai muun syyn sattuessa.
Mene polkupyörällä tai kävellen. 10 km ei ole matka eikä mikään. Tuon juoksee terve ihminen alle tunnissa. Palkkaa et saa, jos olet poissa. Jos olet superlaiska niin ota taksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa on tilata täksi?
Missä sä oikein asut? Tyhmä.
No 10 kilometriahan nyt vaikka kävelee. Huomenna viet valmiiksi työvaatteet yms. Kamat töihin ja perjantaina sitten kävelemällä tai pyörällä töihin.
No kun sinulla on noin lyhyt matka, niin vaikuttaa ihan tekosyyltä olla pois.
Et tietenkään saa palkkaa, sehän on täysin selvää. Työstä sitä maksetaan, eikä siitä, että ay-aktiivit haluavat lakkoilla jälkikäteen varsin järkevää politiikkaa vastaan. Eiköhän olisi kannattanut ay-väen lakkoilla silloin, kun hallitus ja eduskunta lakia valmisteli, eikä vasta sitten kun peet on jo housussa..
Mutta ei sinun vika (paitsi jos kuulut JOHONKIN liittoon), mutta ei työnantajankaan.
Miksi et pidä vapaata? Mä pitäisin vapaapäivän mutta onneksi saan työkaverilta kyydin. Ei kulje lahdessakaan bussit.
Taksi kannattaa tilata reilusti etukäteen. Perjantaina aamulla ei ole helppoa saada taksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa on tilata täksi?
Missä sä oikein asut? Tyhmä.
Nyt en ymmärrä. Mitä tyhmää on tilata täksi kerran elämässään työtä varten? Kyllä minua hävettäisi ensi viikolla töissä jos jäisin kotiin kun en haluaisi taksia tilata.
Saat olla pois töistä, selvitä kirjallisesti miksi olet estynyt. Palkanmaksuvelvollisuutta ta:lla ei tietenkään ole.