Ristiäiset ja rippijuhlat samaan aikaan?
Esikoinen pääsee ripuille elokuun lopussa ja kuopuksen laskettu aika on kesäkuun lopulla. Onko ihan mahdoton ajatus järjestää samalla kertaa molemmat juhlat? Meillä hyvin pieni suku eli samat vieraat tulevat kuitenkin juhliin. Tuntuu aika raskaalta ajatus siitä,että pienen vauvan kanssa joutuisi järjestään kahdet juhlat, viikon parin välein samalle vieras joukolle. Lisänä vielä perheen keskimmäinen lapsi, joka vauvan syntyessä 2,5v.
Ajattelin jos ensin normi konfirmaatio kirkossa, sitten kotiin, jossa vauvan ristiäiset (pappi siis tulisi kotiin) ja lopuksi sitten ne tarjottavat.
Mielipiteitä?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee paikalle niin synttäreille kuin muihinkin juhliin AINA samat vieraat:me, omat lapsemme, mummit,vaarit j miehen ka kinun sisarukset sekä lasten kummit jotka muodostuvat meidän siskoista ja veljistäämme. Muuta sukua ei ole.
ApMeleko tylsää kun ihmisillä ei ole kavereita...
Kavereita?ei kai kukaan kutsu omia kavereitaan ristiäisiin? Ne ovat perhe/sukujuhlat?!
Jaa, no, meillä on kummeina muitakin kuin sukulaisia... Ja ap sanou että heidän kaikissa juhlissa on aina samat vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksat uusperheeseesi puskea mukuloita jatkuvalla syötöllä, jaksat myös järjestää erilliset juhlat.
Kun ei jaksaisi järkätä. Kolmet synttärit+muut juhlat/v on ihan riittävästi..
Ja tiedoksesi, että kaikki tenavat ovat minun synnyttämiäni ja vielä samalle miehelle! Ilmeisen epätavallista näemmä.
Ap, joka provosoitui, kuten varmaan tarkoituksesi olikin :)
Hetkinen - 3 synttärit ja muut juhlat/v eli mitä muita juhlia järkkäilet? Nyt rippijuhla ja ristiäiset, mutta ei niitä joka vuosi ole. Kamalan raskasta äidille, kun tähän asti on pitänyt lasten takia järjestää 2 synttärit ja siihen jaksamisen rajoilla vielä ristiäiset ja rippijuhlat. Mä siis niin säälin sua.
Ja aina sa***na samat vieraat, olipa juhlat mitkä tahansa.[/
Pääsiäinen, vappu, juhannus, itsenäisyyspäivä ja joulu. Noin niinkuin esimerkiksi. Ja tämä meidän pieni ankea sukumme kokoontua aina meille, koska meille siihen hommaan parhaiten soveluta talo + sijainti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan samaa mitä jotkut muutkin, että vauvalle pienimuotoinen kastetilaisuus ennen konfirmaatiota. Ja teillä kotona sitten rippijuhlan yhteydessä esittelette myös uuden vauvan ja kerrotte hänen nimensä. Joille on tärkeää nähdä se itse kastaminen, tulkoon siihen tilaisuuteen mukaan, mutta kakkukahvit eivät sisälly siihen kohtaan.
Konfirmaatio on yleensä klo 10. Ajattelitko, että kaste olisi kenties sunnuntaiaamuna klo 8:30?
Itse tekisin ilman muuta niin, että ensin konfirmaatio kirkossa, sitten ehkä jo lounasta, kun kello todennäköisesti on jo puolen päivän paremmalla puolella kotiutuessa. Sitten kaste kotona ja sen päälle kakkukahvit.
Kun on noin pieni vierasjoukko, kaikki osallistunee jokaiseen vaiheeseen.
Ehkä jossain landella. Meillä on kesäviikonloppuina kirkot aamusta iltaan varattuina, konfrimaatio on muistaakseni klo 14
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee paikalle niin synttäreille kuin muihinkin juhliin AINA samat vieraat:me, omat lapsemme, mummit,vaarit j miehen ka kinun sisarukset sekä lasten kummit jotka muodostuvat meidän siskoista ja veljistäämme. Muuta sukua ei ole.
ApMeleko tylsää kun ihmisillä ei ole kavereita...
Kavereita?ei kai kukaan kutsu omia kavereitaan ristiäisiin? Ne ovat perhe/sukujuhlat?!
Kyllä meillä oli ystäviä ristiäisissä. Ihan yhtälailla ne ystävät kuuluu siihen lapsen elämään ja välittää siitä niinkuin sukulaisetkin. Enemmän mun ystävät sitä lasta kuitenkin näkee kuin esim mumminkumminkaima päiväntasaajalta.
Ohis
En usko, että päivästä tulisi mikään vauvan esittelyjuhla, kun kerran vieraina ovat ap.:n ja miehen vanhemmat + sisarukset. Eiköhän ne ole sen parin kk aikana jo vauvan nähneet monesti. Tää ketju osoitti taas, kuinka vittumaisia naiset ovat toisilleen. Mä komppaan sua ap ja järkkäisin sun idean mukaan, jos teinikin tykkäisi ajatuksesta.
Yhteiset juhlat ovat OK. Itse järkkäisin niin, että vain pappi ja vauvan kummit tietäisivät etukäteen, että kyseessä on myös kastetilaisuus.
Siitä, että samassa juhlassa nuori saisi vähemmän rahaa lahjaksi, olen eri mieltä. Jos juhlat olisivat eri päivinä, sukulaiset joutuisivat matkustamaan teille kaksi kertaa, joten rahaa menisi matkoihin enemmän. Voi olla, että osa myös valitsisi, kumpaan juhlaan tulee, koska ihmisillä on varmasti muutakin elämää kuin ne teidän juhlanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan samaa mitä jotkut muutkin, että vauvalle pienimuotoinen kastetilaisuus ennen konfirmaatiota. Ja teillä kotona sitten rippijuhlan yhteydessä esittelette myös uuden vauvan ja kerrotte hänen nimensä. Joille on tärkeää nähdä se itse kastaminen, tulkoon siihen tilaisuuteen mukaan, mutta kakkukahvit eivät sisälly siihen kohtaan.
Konfirmaatio on yleensä klo 10. Ajattelitko, että kaste olisi kenties sunnuntaiaamuna klo 8:30?
Itse tekisin ilman muuta niin, että ensin konfirmaatio kirkossa, sitten ehkä jo lounasta, kun kello todennäköisesti on jo puolen päivän paremmalla puolella kotiutuessa. Sitten kaste kotona ja sen päälle kakkukahvit.
Ehkä jossain landella. Meillä on kesäviikonloppuina kirkot aamusta iltaan varattuina, konfrimaatio on muistaakseni klo 14
Olin tulossa tätä sanomaan, että meilläpäin on konfirmaatiot järkätty iltapäivällä.
Pkseutu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksat uusperheeseesi puskea mukuloita jatkuvalla syötöllä, jaksat myös järjestää erilliset juhlat.
Kun ei jaksaisi järkätä. Kolmet synttärit+muut juhlat/v on ihan riittävästi..
Ja tiedoksesi, että kaikki tenavat ovat minun synnyttämiäni ja vielä samalle miehelle! Ilmeisen epätavallista näemmä.
Ap, joka provosoitui, kuten varmaan tarkoituksesi olikin :)
Hetkinen - 3 synttärit ja muut juhlat/v eli mitä muita juhlia järkkäilet? Nyt rippijuhla ja ristiäiset, mutta ei niitä joka vuosi ole. Kamalan raskasta äidille, kun tähän asti on pitänyt lasten takia järjestää 2 synttärit ja siihen jaksamisen rajoilla vielä ristiäiset ja rippijuhlat. Mä siis niin säälin sua.
Ja aina sa***na samat vieraat, olipa juhlat mitkä tahansa.[/
Pääsiäinen, vappu, juhannus, itsenäisyyspäivä ja joulu. Noin niinkuin esimerkiksi. Ja tämä meidän pieni ankea sukumme kokoontua aina meille, koska meille siihen hommaan parhaiten soveluta talo + sijainti.
Ap
Jätä tänä vuonna juhannusjuhlat järjestämättä, jää paremmin jaksamista syksymmille juhlille. Ristiäiset voi pitää vaikka kekrin aikaan syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa konfirmaatioissa, joissa minä olen ollut, sekä maalla että kaupungissa, ja niitä tulee äkkiseltään mieleen n. 15 kpl, konfirmaatio on ollut sunnuntain jumalanpalveluksen yhteydessä alkaen klo 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Landella Helsingin tuomiokirkossa konfirmaatio oli ainakin vielä viime kesänä klo 10. Lauantaisin on häitä, harva menee vihille sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi fiksumpaa tehdä niin, että vauva kastetaan sakastissa ennen kirkonmenoja, paikalla vain vanhemmat ja kummit. Jumalanpalveluksen jälkeen rippijuhlat kotona ja sivulauseessa kerrotaan kuopuksen nimi. Ei se pari kuukauden ikäinen tajua juhlista mitään, mutta 15v:lle on todella kurjaa, jos äiti haluaa sivuuttaa hänen juhlansa.
Mietin kans vähän tähän suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Landella Helsingin tuomiokirkossa konfirmaatio oli ainakin vielä viime kesänä klo 10. Lauantaisin on häitä, harva menee vihille sunnuntaina.
Ja sitten kaikki voi muistaa että käytäntöjä on erilaisia. Meidän seurakunnassa voidaan konfirmoida lauantaina tai sunnuntaina ja usein konfirmaatioita on varattu muutamakin samalle päivälle, joten järkikin vissiin sanoo ettei ne kaikki ala kello 10.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kastetilaisuus pitäisi olla samana päivänä kuin konfirmaatio? Eikö se voi olla vaikka edellisenä päivänä tai edellisellä viikolla? Kotijuhlat sitten erikseen sinä konfirmaatiopäivänä. Eihän nykyään enää vihkiminen ja hääjuhlakaan ole automaattisesti samana päivänä. Tällöin vihkitilaisuus on pienimuotoinen ja varsinaiset juhlat ovat sitten ne hääjuhlat erikseen.
Selvästi kuopus on ap.n oma lapsi ja taitaa olla esikoinen puolison (uusperhekuvio) Huomaa selvästi, että ap välittää enemmän kuopuksesta.
Ihan varmaan vauva vie päähuomion, vaikka siellä olisi vain lähisukulaiset. Aivan turha edes yrittää selittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset juhlat ovat OK. Itse järkkäisin niin, että vain pappi ja vauvan kummit tietäisivät etukäteen, että kyseessä on myös kastetilaisuus.
Siitä, että samassa juhlassa nuori saisi vähemmän rahaa lahjaksi, olen eri mieltä. Jos juhlat olisivat eri päivinä, sukulaiset joutuisivat matkustamaan teille kaksi kertaa, joten rahaa menisi matkoihin enemmän. Voi olla, että osa myös valitsisi, kumpaan juhlaan tulee, koska ihmisillä on varmasti muutakin elämää kuin ne teidän juhlanne.
Mikä järki tuossa on?
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi fiksumpaa tehdä niin, että vauva kastetaan sakastissa ennen kirkonmenoja, paikalla vain vanhemmat ja kummit. Jumalanpalveluksen jälkeen rippijuhlat kotona ja sivulauseessa kerrotaan kuopuksen nimi. Ei se pari kuukauden ikäinen tajua juhlista mitään, mutta 15v:lle on todella kurjaa, jos äiti haluaa sivuuttaa hänen juhlansa.
Kyllä tälläkin tavalla se teini kokee, että hänen juhlistaan on osa nipistetty pois.
Kahdet juhlat on järjestettävä, että teini saa yksin silloin huomion.
Tämä on se, mitä sinä joudut tekemään, kun olet päättänyt noin monta lasta tehdä.
Erittäin hyvä idea. Tekisin itsekin juuri noin. Kaksi kirkollista juhlaa samalla aikaa. Säästää vieraidenkin aikaa ja kulkemisia.
Vierailija kirjoitti:
Teinille se on kuulema "ihan sama", kunhan saa leipomosta oman kakkunsa jonka saa itse valita :)
Itse kuvittelin että homma on korkeintaan vauvaa kohtaa epäreilua, koska tod.näk nukkuu tai on tissillä juhliensa läpi ja esikoinen saa vieraiden huomion. Mutta kun vauva ei mistään mitään muista,niin ajattelin ettei vauva välitä.
Mutta ilm arvon av raati on sitä mieltä että kahdet juhlat samalle vierasjoukolle viikon välein on ok...Keksikäähän sitten edes molemmille omat menut :)
Keksi itse tai mene vaikka samalla menulla. Itse olet lapsesi pukannut.