Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiäiset ja rippijuhlat samaan aikaan?

Vierailija
30.01.2018 |

Esikoinen pääsee ripuille elokuun lopussa ja kuopuksen laskettu aika on kesäkuun lopulla. Onko ihan mahdoton ajatus järjestää samalla kertaa molemmat juhlat? Meillä hyvin pieni suku eli samat vieraat tulevat kuitenkin juhliin. Tuntuu aika raskaalta ajatus siitä,että pienen vauvan kanssa joutuisi järjestään kahdet juhlat, viikon parin välein samalle vieras joukolle. Lisänä vielä perheen keskimmäinen lapsi, joka vauvan syntyessä 2,5v.

Ajattelin jos ensin normi konfirmaatio kirkossa, sitten kotiin, jossa vauvan ristiäiset (pappi siis tulisi kotiin) ja lopuksi sitten ne tarjottavat.

Mielipiteitä?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksat uusperheeseesi puskea mukuloita jatkuvalla syötöllä, jaksat myös järjestää erilliset juhlat.

Kun ei jaksaisi järkätä.

Ei ole pakko järkätä! Selitä nyt mihin niitä ristiäisiä tarvitaan, jos samat vieraat on tulossa joka tapauksessa rippijuhliin?

Me ollaan ehkä tavallista tapakristittyä enemmän uskossa ja halutaan kyllä se perinteinen kaste.

Vierailija
22/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen omat rippijuhlat, jotka oli käytännön syistä mummolassa. Kun oli päästy sinne ja vieraat olivat onnitelleet minua, niin serkku ja poikakaverinsa ilmoittivat menneensä samana päivä kihloihin. Sormuskäsiä nosteltiin esiin ja niinpä rippijuhlistani tuli kätevästi serkun kihlajaiset. Oli äitini ja mummon laittama pitopöytä ja kakkukahvit, serkku soitti vielä paikalle poikakaverin perheen, jotka toivat tullessaan poikakaverin isovanhemmat jne. Minun kakustani poistettiin kaikki konfirmaatioon viittaava koristelu ja tilalle löytyi joku sormuskoriste.

Jostain syystä minä teini olin aika lailla loukkaantunut koko asiasta. Pikkusieluinen kun olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne pitää järjestää viikon välein. Meilläkin ollaan pidetty ristiäiset jo kuukauden iässä.

Vierailija
24/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee paikalle niin synttäreille kuin muihinkin juhliin AINA samat vieraat:me, omat lapsemme, mummit,vaarit j miehen ka kinun sisarukset sekä lasten kummit jotka muodostuvat meidän siskoista ja veljistäämme. Muuta sukua ei ole.

Ap

Vierailija
25/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksat uusperheeseesi puskea mukuloita jatkuvalla syötöllä, jaksat myös järjestää erilliset juhlat.

Kun ei jaksaisi järkätä.

Ei ole pakko järkätä! Selitä nyt mihin niitä ristiäisiä tarvitaan, jos samat vieraat on tulossa joka tapauksessa rippijuhliin?

Me ollaan ehkä tavallista tapakristittyä enemmän uskossa ja halutaan kyllä se perinteinen kaste.

Uskovaisina varmasti tiedätte, että saahan se kasteen ilman juhlaakin jos haluatte. Vai onko teidän mielestä kaste = ristiäisjuhlat?

Vierailija
26/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta yhteiset juhlat on ihan hyvä ja kiva idea. Erityisesti, jos teinille itselleenkin se on ok. Outo ajatus, että toinen juhla jotenkin vähentäisi toisen juhlan arvokkuutta tai merkitystä. Vieraanakin hoitaisin mielellään kerralla molemmat juhlat enkä tulisi samaan paikkaan heti perään toista kertaa.

Vierailija
27/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei! Hirveää teinille

Päinvastoin! Teini saa olla ja murjottaa vähän aikaa rauhassa kun vauvaa katsellaan. Rahaa teinit arvostaa enemmän kuin juttelua ja utelua.

Riippuu teinistä, itse olin omissa rippijuhlissani vieraiden kanssa koko ajan kun heitä meillä oli. Tästä on toki aikaa jo yli 10 vuotta.

Mutta muutama vuosi sitten sukulaiseni rippijuhlissa oli tämä tyttö vain kavereineen omassa huoneessaan. Rahat ja kortti olivat jossain vaiheessa hävinneet lipastolta ilman kiitoksia. Tämä teini vielä häippäsi kesken juhlien kavereilleen.

Vierailija
28/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voi vittu teidän kanssa, ei jakseta nyt alkaa vääntää tästä. Järjestän sitten ne kahdet juhlat.

Ap

Vierailija
29/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juhlia tarvitse viikon välein järjestää ja helposti keksisin molempiin tarjottavat!

Minä kyllä tekisin niin että vauva kastettaisiin kummien ja mummien läsnäollessa, päälle ehkä kakkukahvit. Sitten loput sukulaiset kututtaisiin rippijuhliin, siinähän ne samalla näkee sen vauvankin.

Vierailija
30/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei jaksaisi järkätä.

Kaste on ok. Mutta ei kaste mitään juhlia vaadi

Vierailija
31/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei jaksaisi järkätä. Kolmet synttärit+muut juhlat/v on ihan riittävästi..

Ja tiedoksesi, että kaikki tenavat ovat minun synnyttämiäni ja vielä samalle miehelle! Ilmeisen epätavallista näemmä.

Ap, joka provosoitui, kuten varmaan tarkoituksesi olikin :)

Hetkinen - 3 synttärit ja muut juhlat/v eli mitä muita juhlia järkkäilet? Nyt rippijuhla ja ristiäiset, mutta ei niitä joka vuosi ole. Kamalan raskasta äidille, kun tähän asti on pitänyt lasten takia järjestää 2 synttärit ja siihen jaksamisen rajoilla vielä ristiäiset ja rippijuhlat. Mä siis niin säälin sua.

Vierailija
32/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee paikalle niin synttäreille kuin muihinkin juhliin AINA samat vieraat:me, omat lapsemme, mummit,vaarit j miehen ka kinun sisarukset sekä lasten kummit jotka muodostuvat meidän siskoista ja veljistäämme. Muuta sukua ei ole.

Ap

Meleko tylsää kun ihmisillä ei ole kavereita...

Vierailija
33/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli myöskään ristiäisiä ja vihkimistä ei missään nimessä tule järjestää samaan iakaan, koska niin vauva kuin vanhemmat ansaitsevat omat juhlansa.

Vierailija
34/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama juttu, että aina se pieni suku kaikissa juhlissa. Jos meillä olisi tuo tilanne ja teinille se olisi ehdottoman ok (ilman, että sillä on paineita esittää teille, että on ok), niin ihan kiva ratkaisu :) Mutta varmista oikeesti teiniltä, että hän on sinut asian kanssa. 

Vierailija
35/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet juhlat on ihan ok, mutta mieluummin niin päin, että rippilapsi on pääosassa. Vauva ei juhlista mitään perusta saati ymmärrä, eikä myöskään jälkeenpäin muista.

En tiedä miten teillä päin on tapana, mutta meillä ei itse konfirmaatioon kirkkoon osallistu kuin läheisimmät sukulaiset ja kummit. Enemmän porukka tulee kotiin kakkukahville, siis siihen varsinaiseen rippijuhlaan. Pitämällä sen asemesta ristiäiset vauvalle, teini jäisi käytännössä kokonaan ilman omia juhlia, koska tarjoilut kastetilaisuuden jälkeen mielletään enemmän vauvan juhliksi.

Ehdotan samaa mitä jotkut muutkin, että vauvalle pienimuotoinen kastetilaisuus ennen konfirmaatiota. Ja teillä kotona sitten rippijuhlan yhteydessä esittelette myös uuden vauvan ja kerrotte hänen nimensä. Joille on tärkeää nähdä se itse kastaminen, tulkoon siihen tilaisuuteen mukaan, mutta kakkukahvit eivät sisälly siihen kohtaan.

Vierailija
36/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meleko tylsää kun ihmisillä ei ole kavereita...

Kavereita?ei kai kukaan kutsu omia kavereitaan ristiäisiin? Ne ovat perhe/sukujuhlat?!

Vierailija
37/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei jaksaisi järkätä. Kolmet synttärit+muut juhlat/v on ihan riittävästi..

Ja tiedoksesi, että kaikki tenavat ovat minun synnyttämiäni ja vielä samalle miehelle! Ilmeisen epätavallista näemmä.

Ap, joka provosoitui, kuten varmaan tarkoituksesi olikin :)

Hetkinen - 3 synttärit ja muut juhlat/v eli mitä muita juhlia järkkäilet? Nyt rippijuhla ja ristiäiset, mutta ei niitä joka vuosi ole. Kamalan raskasta äidille, kun tähän asti on pitänyt lasten takia järjestää 2 synttärit ja siihen jaksamisen rajoilla vielä ristiäiset ja rippijuhlat. Mä siis niin säälin sua.

Ja aina sa***na samat vieraat, olipa juhlat mitkä tahansa.

Vierailija
38/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli myöskään ristiäisiä ja vihkimistä ei missään nimessä tule järjestää samaan iakaan, koska niin vauva kuin vanhemmat ansaitsevat omat juhlansa.

Täysin eri asia! Teini jää muutenkin sivuun vauvan tullessa taloon, joten pitääkö juhlissakin jäädä kakkoseksi? Aivan taatusti vauva vie huomion, vaikka nukkuisikin suurimman osan. Ja tosiaan teini saa paljon vähemmän lahjoja ja rahaa, kun sukulaiset tuovat molempiin juhliin lahjat.

Vierailija
39/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ap:n ehdotus on paras. Miksi asiasta pitäisi tehdä hankala, kun se ap:n ehdottamalla tavalla sujuu parhaiten. En ymmärrä ehdotuksia, joissa vauva pitäisi kastaa salassa ilman vieraita. Ristiäiset ovat ihana tapahtuma. Vieraillekin on helpoin, kun saa samalla kertaa vietettyä molemmat uskonnoliset juhlat. Varmasti teinikin saa riittävästi huomiota, vaikka ristiäiset ovat samaan aikaan.

Vierailija
40/102 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin tässä rippilapsen mielipidettä, hänelle se kuitenkin on isompi päivä kuin vauvalle. Ja ilman muuta ehdottaisin ripille päässyttä sisaruksen kummiksi. Tarjoilut teette mahdollisimman paljon teinin mielipiteen mukaan ja vaikka erikseen rippikakku ja ristiäiskakku, niin on kummallekin omansa. Mutta jos nyt ajattelee keskivertoteiniä, niin hyvin harva kai edes haluaa olla koko suvun huomion keskipisteenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme