Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverini osti tontin keskeltä ei mitään, rakensi upean talon sinne ja hankki kaksi lasta. Nyt itkee, kun on hankalaa käydä kaupassa, koulut ja harrastukset kaukana.

Vierailija
30.01.2018 |

Lapsilla on hankalaa, kun asuvat kaukana luokkakavereista, eikä kukaan voi tulla koulun jälkeen luontevasti heille. Aina pitää erikseen sopia kuljetuksista, kun julkista liikennettä ei ole.

Kaupassa on vaikeaa käydä ja jos jotain puuttuu, se puuttuu, koska lähin kauppa 25km päässä menee jo 19 kiinni muutenkin.

Kaikki on hirveän hankalaa. Jos on sairas, niin lääkäriin ei jaksa lähteä. Tukiverkosto puuttuu, harrastusmahdollisuuksia on lumenluonti ja haravointi.

Mutta hieno talo heillä. Tosi iso. Olisi vaan ehkä pitänyt miettiä elämää muutama vuosi eteenpäin kun taloa rakensi.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähikauppa 25 kilometrin päässä? Ei se kuulosta olevan kauhean kaukana... Tosin jos menee seitsemältä kiinni, niin on aika aikaista.

Minulla on lähikauppa 200m päässä. Ei sekään kauhean kaukana. Menee joka päivä kiinni klo 24. Jos kävelee siitä vielä 200m, niin siinä on Alepa, joka on auki koko ajan 24/7.

T: Kallion kundi

Nämä yhteiskunnan helmet (Kallion kundit) ovat sitten niitä, jotka eivät tiedä mistä se maito tule, mistä jauheliha tehdään. Kontakti luontoon on ylipäätään kadonnut eikä tunnisteta edes kuusta, mäntyä ja koivua toisistaan. Maalla oleva mökki lämmitetään päin helkkaria kun ei ymmärretä puulämmityksestä mitään. jne ...

Vierailija
22/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaupunkilainen ja tykkään että palvelut ovat lähellä ja maksan siitä sitten vaikka vuokrassa enemmän. En lähtis mihinkään korpeen vaikka ilmatteeksi saisin asua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähikauppa 25 kilometrin päässä? Ei se kuulosta olevan kauhean kaukana... Tosin jos menee seitsemältä kiinni, niin on aika aikaista.

No on se kaukana, jos ei ennakoi. Ei voi kipaista nopeasti hakemassa suolaa kaupasta kesken ruoanlaiton, kun esim. minä voin, kun lähin kauppa on 650m päässä. Autolla eestaas, jos on kiire.

Mä en varmaan kipaisis hakemaan suolaa tai mitään muutakaan kesken ruuanlaiton vaikka kauppa olis alakerrassa.  Sitten sovelletaan.

Minulla on useampi kauppa alakerrassa; Alepa on noin 30 metrin päässä ja Lidl 40 metrin päässä toiseen suuntaan. Iso K-marketti on alle sadan metrin päässä. Sisäkautta pääsee kaikkiin, joten olen kyllä käynyt joskus jopa kesken ruoanlaiton hakemassa jotain unohtunutta. 650 metrin päähån en lähtisi, enkä jos pitäisi laittaa ulkokengät/takki päälle (itse käyn sisäkengissä ja ilman takkia).

Vierailija
24/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkeekö ap:n kaveri todellakin noita asioita vai onko se ap:n tulkinta? Onko joskus jostain sanonut (kipeänä, väsyneenä tms) että on raskasta tms? mutta on kuitenkin tyytyväinen ratkaisuunsa vaikka se ap:n maailmankuvaan sovikaan.

Vierailija
25/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun Helsingissä, mutta mitään palveluja ei ole nurkan takana. Kauppamatkaan menee kävellen noin 40 min. ja se on ihan ok liikunnan vuoksi (paitsi kaatosateella tai lumimyrskyssä), mutta en lähde sitä uudestaan kävelemään, jos jotain unohtui ostaa. Olen sitten ilman.

Vierailija
26/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkeekö ap:n kaveri todellakin noita asioita vai onko se ap:n tulkinta? Onko joskus jostain sanonut (kipeänä, väsyneenä tms) että on raskasta tms? mutta on kuitenkin tyytyväinen ratkaisuunsa vaikka se ap:n maailmankuvaan sovikaan.

Kyllä valittaa ja on ihan suoraan sanonut, ettei tässä ehkä ollutkaan mitään järkeä (siis maalle muuttamisessa). 

ap

Vierailija
27/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni vietin "maalla" ja mietin, kuinka ihmeessä joku voi asua ahtaassa meluisassa kaupungissa... nyt olen asunut ns. pääkaupunkiseudulla useassa paikassa ja sinne en enää koskaan halua palata, olen kotiutunut tampereelle, joka on sopivan kokoinen joskin suomen autoiluvastaisin kaupunki joka juuri pilaa keskustaansa... no onneksi sinne ihan keskustaan ei ole enää pakko mennä. Nyt mietin, kunka ihmeessa joku voi asua maalla, kaukana kaikista palveluista. Niin se mieli muuttuu, ihminen on sopeutuvainen.

Vierailija
28/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ihmiset joutuvat usein valitsemaan sen unelmatontin ja unelmatalon väliltä. Ne unelmatontit sijaitsevat monesti kaava alueella joissa on hyvin tarkat määräykset siitä minkä laisen ja minkä värisen talon alueelle saa rakentaa. Kaikki eivät kuitenkaan halua luopua unelmatalostaan ja rakentavat siksi kaavoitusalueitten ulkopuolelle missä rakentaminen on kaavoitusaluetta vapaapaa. Kaverisi on siis selvästi halunnut nimenomaan sen unelmien talon, minkä hinta on pitkät matkat noitten palvelujen ääreen. Olisi ollut järkevämpää rakentaa jonnekkin kaavoitus alueelle juuri sen kaltainen talo kuin niissä kaavamääräyksissä millintarkkaan on säädetty.

Vierailija
29/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munaton! Ei iso mies pärjää maalla hah haa! :D Kyllä itsellä oli alunperinkin realistinen käsitys mitä maalla asuminen on ja se on ennen kaikkea asennekysymys. Turha tänne on tulla halpojen tonttien perässä maalaisromantiikkaa etsimään.

Vierailija
30/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lähikauppa 200m päässä. Ei sekään kauhean kaukana. Menee joka päivä kiinni klo 24. Jos kävelee siitä vielä 200m, niin siinä on Alepa, joka on auki koko ajan 24/7.

Nämä yhteiskunnan helmet (Kallion kundit) ovat sitten niitä, jotka eivät tiedä mistä se maito tule, mistä jauheliha tehdään. Kontakti luontoon on ylipäätään kadonnut eikä tunnisteta edes kuusta, mäntyä ja koivua toisistaan. Maalla oleva mökki lämmitetään päin helkkaria kun ei ymmärretä puulämmityksestä mitään. jne ...

Minä olen lapsena käynyt mummolassa maalla viettämässä kesälomia. Oli viisi lehmää, kahdeksan kanaa ja puolikuollut hevonenkin heinäntekoa varten. Maaseutu on tuttua. Asuin itse pienessä, noin 15 000 hengen kaupungissa, jossa maaseutu oli myös hyvin lähellä.

Olen nyt kesällä asunut Kalliossa tasan 20 vuotta, enkä täältä aio lähteä koskaan pois. Minulla on 70m2 omistuskaksio keskeisellä paikalla, metro, ratikka, bussi kaikki lähellä. Miksi menisin korpeen? Ei kiinnosta yhtään.

Vierailija
31/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan asua maalla, metsä ja sen lenkkipolut ovat 500 m päässä. En kestä kaupungin jatkuvaa äänisaastetta enkä varsinkaan kerrostalonaapureiden aiheuttamaa meteliä. Haluan myös itse pestä pyykkini vaikka keskellä yötä, kuunnella oopperaa, saunoa jne. ilman pelkoa hiljaisuuden rikkomisesta.

Kauppaan pääsee autolla ja kotoa löytyy aina perusvarastot elintarvikkeita, joten nälkään ei kuole vaikkei viikkoon pääsisi kauppaan. Osaan ennakoida. Taksi hakee kyllä kotoa, jos vaikka sairaana ei itse pääsisi auton rattiin.

Talo (400 m2) ei jäänyt liian isoksi, vaikka lapset muuttivat pois kotoa. Nautin siitä, että on tilaa ympärillä myös sisätiloissa. Isotkin juhlat voi pitää ja vieraat mahtuvat yöpymään.

Vierailija
32/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valittaa ja on ihan suoraan sanonut, ettei tässä ehkä ollutkaan mitään järkeä (siis maalle muuttamisessa). 

ap

Seuraavalla kerralla sanoisin, että eikös se ollut muuton tarkoituskin päästä kauaksi kaikesta. 

Vierailija
33/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään suomalainen muusikko Lauri Ylönen itkee kun rakensi unelmientalon hornan tuuttiin mutta ei saa myytyä sitä noin 2.5 miljardilla. Aiempi hintapyynti oli noin 3.5 miljardia. Sen siitä saa kun rakentaa talon kaavoitusalueen ulkopuolelle.

Vierailija
34/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään suomalainen muusikko Lauri Ylönen itkee kun rakensi unelmientalon hornan tuuttiin mutta ei saa myytyä sitä noin 2.5 miljardilla. Aiempi hintapyynti oli noin 3.5 miljardia. Sen siitä saa kun rakentaa talon kaavoitusalueen ulkopuolelle.

Nyt on talolla hintaa!

Vierailija
35/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se maalla asuminen sitä takaa, että noita asioita tietää. Äitini maalaistalon likka ei ollut ikinä ajatellut, että ampiaisella ja mehiläisellä on mitään eroa jne. Kyllä maalla asuvilla lapsilla tänä päivänä on samat pelit ja vehkeet kuin kaupunkilaisilla, ei ne mitään lehmiä lypsä. Jos hankkii mökin maalta, sitten voi varmaan selvittää, miten lämmitetään puulla,  miksi niitä hienouksia pitäisi muuten vaan opetellakaan? Aiemmin täällä av:lla oli ihan avartava keskustelu siitä, miten kaupunkien laitamilla on usein hyviä, viihtyisiä pururatoja ym. missä liikkua luonnossa. Maalla asuvat keskustelussa sanoivat, että ei pimeään vuodenaikaan paljon huvita ulkoilla: kävelee pimeässä liukasta maantien laitaa ja samaa tietä takaisin. En ole mikään stadilainen maaseudun vastustaja, mutta lienee aikansa elänyt tämä ajatus maaseudun onnelasta, missä saasteita ei synny lainkaan ja lapset hiihtävät punaposkisina kesät talvet.

Vierailija
36/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan heidän talonsa ilomielin, kun kyllästyvät! Halvalla kiva kämppä, eikä lasten harrastusmahdollisuuksia ja kavereita tarvi miettiä, kun lapsia ei ole.

Perheelliselle tuommoinen tontti on katastrofi, vaikka lapset olisivat tietokonepelejä ja nurmikonleikkuuta harrastavia introverttejä. Just ne lääkärit ja ruokaostokset.

Vierailija
37/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole tällaisista tapauksista kuullut. Ne, jotka asuvat metsän keskellä ovat joko ostaneet sen talon tosi halvalla tai se on jokin suvun vanha mökki. 

Vierailija
38/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutut osti Töölöstä 63 neliön kolmion, sai kaksi lasta ja itkee nyt sitä, kun on kamalan ahdasta, lapset pitää saattaa harrastuksiin (5v on liian pieni kävelemään yksin), lasten kavereille ei ole kotona tilaa, etätyöt ei onnistu, tukiverkko puuttuu (isovanhemmat asuu Tuusulassa ja Nurmijärvellä) ja jos haluaa tavata omia kavereita, pitää mennä johonkin kahvilaan tai baariin ja maksaa itsensä kipeäksi. Autopaikka maksaa 80 e/kk, siihen ei ole varaa. Kaikki harrastukset maksaa enemmän kuin ns. maalla ja jos osallistut johonkin, saat äkkiä käteen lapun, jossa pyydetään vapaaehtoiseksi mukaan toimintaan eli ilmaistyöhön.

Kukaan ei itke Töölössä asumista :).

Vierailija
39/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietittiin itse 20 vuotta sitten ihan samaa, että jospa rakennettaisiin oikein kunnon talo mökille ja muutettaisiin sinne. Romanttinen ajatus asua maalla, mutta kun sitten alkoi tosissaan miettimään kaikkia käytännön juttuja ja tulevien lapsien koulu- harrastus- ja kaveriasioita, tultiin siihen tulokseen, että ei onnistu. Liian hankalaa ja vaikeaa olisi kaikki ollut. Ja hyvä näin. Nyt asumme kaupungissa ja jokapäiväinen harrastusralli on kyllä saanut monta kertaa ajattelemaan, että onneksi emme muuttaneet sinne korpeen...

Vierailija
40/46 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eno asuu hevonkuusessa, josta on 10 km lähimpään pikkukauppaan. Reilun 20 km päässä on kirkonkylä ja rautatieasema, isompaan kaupunkiin on 60 km. Enollani on remontoitu rintamamiestalo, mutta uuden ja kalliin talon (muun kuin järvenrantahuvilan) rakentaminen sinne olisi hulluutta.