Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älypuhelimen selaaminen hautajaisissa ilman ääntä? Ok vai ei? Lapsesta kysymys

Vierailija
30.01.2018 |

12v poika ja perusteli, että alkaa varmasti itkeä isoisäänsä jos ei ole mitään "sivutoimintaa" siinä samalla mihin keskittyä. Ei halua nolata itseään itkemällä vaikka toki sanoin että kyllä siellä melkein kaikki muutkin itkevät. Olisiko parempi jäädä hautajaisista kokonaan pois?

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko kännykkäkielto aikuisiakin? Äitini hautajaisissa suuri osa aikuisista otti kännykällä valokuvia. Moni myös näytti kännykästään kuvia sukulaisilleen, joita ei ollut vuosiin nähnyt. Myös minä tein näin.

Kuvien räpsiminen erityisesti siunaustilaisuudessa on törkeää, tapahtuipa se sitten kännykällä tai oikealla kameralla. Pelkästä arkusta, kukilla tai ilman, voi ottaa kuvia. Mutta minä en ainakaan itkevänä omaisena halua päätyä kenenkään valokuviin.

Meidän suvussa taas on otettu aina valokuvia hautajaissa. Valokuvakansiot ovat täynnä arkun vieressä pönöttäviä sukulaisia. Vanhimmat kuvat ovat mustavalkoista pahvia.

Vierailija
62/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko kännykkäkielto aikuisiakin? Äitini hautajaisissa suuri osa aikuisista otti kännykällä valokuvia. Moni myös näytti kännykästään kuvia sukulaisilleen, joita ei ollut vuosiin nähnyt. Myös minä tein näin.

Kuvien räpsiminen erityisesti siunaustilaisuudessa on törkeää, tapahtuipa se sitten kännykällä tai oikealla kameralla. Pelkästä arkusta, kukilla tai ilman, voi ottaa kuvia. Mutta minä en ainakaan itkevänä omaisena halua päätyä kenenkään valokuviin.

Ja sitten vielä sekin, että kappelit yleensä ovat melko hämäriä tiloja, niin salamavalojen jatkuva vilkkuminen on inhottavaa. Vaikka jokainen ottaisi "vai yhden kuvan", niin siitä tulee aika monta vain yhtä kuvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa se ap:n poika jättää koko puhelimen kotiin koko hautajaisten ajaksi, tai hei, taitaa olla addektio siihen puhelimeen. Koita nyt opettaa j o t a i n tapoja sille pojallesi! Osaatko edes itse hävetä tuota kysymystäsi??

Vierailija
64/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa se ap:n poika jättää koko puhelimen kotiin koko hautajaisten ajaksi, tai hei, taitaa olla addektio siihen puhelimeen. Koita nyt opettaa j o t a i n tapoja sille pojallesi! Osaatko edes itse hävetä tuota kysymystäsi??

AP. Poika tietenkin hautajaisiin ja käyttää huomaamattomasti puhelintaan niin kukaan ei huomaa eikä noteeraa mitään. Toisin kuin valokuvien ottajia - huoh!

Vierailija
65/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt jokin käsittämätön kaksinaismoralistinen ja uuskonservatiivinen puhuri.

Kännyriippuvaisen lapsen kännyriippuvainen vanhempi, oletan?

Ei vaan minulle olisi aivan käypää jos kenen tahansa läheiseni hautajaisissa kuka tahansa käyttäisi kännykkää huomaavaisen huomamattomasti. Oli se sitten valokuvien ottamista, bloginkirjoitusta tai netin selaamista tai pelaamista. Arvostan ja merkillepanen enemmän sitä miten ihmiset ovat keskenään toimineet elinaikanaan.

Tarviiko sitten hautajaisiin tullakaan? Onhan bloggailu kivempaa kahvilassa latten äärellä? Edelliseen aivopieruusi vastaisin, että on "hieman" eri asia käyttää kännykkää tilaisuuden kuvaamiseen kuin _räpläämiseen_. Sinulle ei meinattu vastata, koska kysymys yksinkertaisen tollo. Ole hyvä.

Mielestäni taasen on turhaa lähteä arvottamaan sitä mitä sillä laitteella tehdään. Jos näin haluaa tehdä niin mieluummin kuinka se tehdään. Valokuviakin voi ottaa epäkunnioittavasti.

Tiedän keskustelevani saivartelijan kanssa, mutta puhuinko jostain paparazzimeiningistä? Ihan oletettavasti ajatuksesi kysymyksen takana oli, "Miksi pirkko-täti saa näpätä kuvan arkusta, mutta 12v ei saa räplätä kännykkää??!" Siinä ei ole mitään lapset vs aikuiset kaksinaismoralismia. Toinen on ok, toinen tilannetajutonta.

Vierailija
66/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt jokin käsittämätön kaksinaismoralistinen ja uuskonservatiivinen puhuri.

Kännyriippuvaisen lapsen kännyriippuvainen vanhempi, oletan?

Ei vaan minulle olisi aivan käypää jos kenen tahansa läheiseni hautajaisissa kuka tahansa käyttäisi kännykkää huomaavaisen huomamattomasti. Oli se sitten valokuvien ottamista, bloginkirjoitusta tai netin selaamista tai pelaamista. Arvostan ja merkillepanen enemmän sitä miten ihmiset ovat keskenään toimineet elinaikanaan.

Tarviiko sitten hautajaisiin tullakaan? Onhan bloggailu kivempaa kahvilassa latten äärellä? Edelliseen aivopieruusi vastaisin, että on "hieman" eri asia käyttää kännykkää tilaisuuden kuvaamiseen kuin _räpläämiseen_. Sinulle ei meinattu vastata, koska kysymys yksinkertaisen tollo. Ole hyvä.

Mielestäni taasen on turhaa lähteä arvottamaan sitä mitä sillä laitteella tehdään. Jos näin haluaa tehdä niin mieluummin kuinka se tehdään. Valokuviakin voi ottaa epäkunnioittavasti.

Tiedän keskustelevani saivartelijan kanssa, mutta puhuinko jostain paparazzimeiningistä? Ihan oletettavasti ajatuksesi kysymyksen takana oli, "Miksi pirkko-täti saa näpätä kuvan arkusta, mutta 12v ei saa räplätä kännykkää??!" Siinä ei ole mitään lapset vs aikuiset kaksinaismoralismia. Toinen on ok, toinen tilannetajutonta.

Ei siinä ole mitään saivartelemista, että kaikki saavat käyttää vapaasti laitteitaan hautajaisissa kunhan he eivät haittaa muiden olemista tai tee sitä epämiellyttäväksi.

Vierailija
67/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12v poika ja perusteli, että alkaa varmasti itkeä isoisäänsä jos ei ole mitään "sivutoimintaa" siinä samalla mihin keskittyä. Ei halua nolata itseään itkemällä vaikka toki sanoin että kyllä siellä melkein kaikki muutkin itkevät. Olisiko parempi jäädä hautajaisista kokonaan pois?

Suru pitää surra silloin kun on surun aika. Se, että poika hautajaisissa räpläisi kännykkää on ensinnäkin surun käsittelyn patoamista ja siirtämistä mikä on täydellisen turhaa, toiseksi se voi olla muista läheisistä uskomattoman loukkaavaa. 

Poika hautajaisiin mukaan, kännykkä kotiin. Ei se hetkessä eläminen tee pojallekaan yhtään pahaa.

Vaikka en kännykän ottamista hautajaisiin todellakaan kannata, niin kyllä jokaisella on oikeus surra omaan aikaansa ja vaikka yksin. Asia ei ole kaikille tunnepuolella loppuun käsitelty, vaikka se vainaja onkin kirjaimellisesti kuopattu

Ei se tunteiden patoaminenkaan ole hyvä juttu, mutta kaikki eivät vain halua itkeä muiden nähden. Kännykän sijaan mieluummin sitten siirtää ajatukset tilaisuudessa muihin aiheisiin ja käsittelee asian itse omalla ajallaan. Silloin kuitenkin tilanteesta selviytyy vainajaa ja muita omaisia kunnioittaen. 12 vuotias on jo niin iso, ettei tarvitse käsillä näperreltävää.

Ja eiköhän tuo poika ole jo itkenytkin.

Vierailija
68/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärettömän harvoin niitä kuitenkaan tulee mitään hautajaiskuvia sitten kuitenkaan jälkeenpäin enää katsottua tai esitettyä kenellekään .

Itse asian kannalta siis sinänsä  aika turha tapa, tuo hautajaisten kuvaaminen siis yleensäkään.

Vierailija
69/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInun hautajaisissani ei toivottavasti puhelimet vilku. Jos on liian vaikeaa olla erossa siitä kapulasta, älä tule ollenkaan, pysykää kotona näpläämässä, ei mene mitään tärkeää ohi.

Vierailija
70/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äärettömän harvoin niitä kuitenkaan tulee mitään hautajaiskuvia sitten kuitenkaan jälkeenpäin enää katsottua tai esitettyä kenellekään .

Itse asian kannalta siis sinänsä  aika turha tapa, tuo hautajaisten kuvaaminen siis yleensäkään.

No ei kyllä tule katsottua. Mutta sen muistaa kuin eilisen päivän ketä on ollut läsnä. Surullista jos me kanssaihmiset näin nostamme aivan tarpeettomasti kynnystä osallistua. Älypuhelimet mukaan vaan jos siltä tuntuu. Ei ole a i n o a a  o i k e a a tapaa surra.

Vierailija
71/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInun hautajaisissani ei toivottavasti puhelimet vilku. Jos on liian vaikeaa olla erossa siitä kapulasta, älä tule ollenkaan, pysykää kotona näpläämässä, ei mene mitään tärkeää ohi.

Tässä on jo hiukan ajatusta. Tuo vaatimus pitää vain tuoda julki. Jälkeenpäin vähän, no hankala.

Vierailija
72/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä tule katsottua. Mutta sen muistaa kuin eilisen päivän ketä on ollut läsnä. Surullista jos me kanssaihmiset näin nostamme aivan tarpeettomasti kynnystä osallistua. Älypuhelimet mukaan vaan jos siltä tuntuu. Ei ole a i n o a a  o i k e a a tapaa surra.

Hautajaisissa jos missä näyttää kyllä ihan dorkalta istua niska kumarassa känny kädessä muissa maailmoissa. En keksi syytä edes osallistua jos en aio olla läsnä. No, tämä henkilö ei sitten mahda mitään sille, miltä muiden silmissä näyttää. Normaalissa kanssakäynnissäkin on epäkunnioittavaa jos toinen ei kuuntele.

Vierailija
73/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisissa jos missä näyttää kyllä ihan dorkalta istua niska kumarassa känny kädessä muissa maailmoissa. En keksi syytä edes osallistua jos en aio olla läsnä. No, tämä henkilö ei sitten mahda mitään sille, miltä muiden silmissä näyttää. Normaalissa kanssakäynnissäkin on epäkunnioittavaa jos toinen ei kuuntele.

Aloittajan tapauksessa kyseessä oli vainajan lapsenlapsi. Teetkö noin vähäisin perustein oletuksia esimerkiksi kaipuun määrästä? Lähiomaiset tuskin tekevät vaan tietävät. Mutta sinä siis ikäänkuin kauempaa tarkkailevana?

Vierailija
74/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4v voi muistotilaisuudessa räplätä, kun kaikki tietää, että ei muuten pysy paikallaan, mutta että 12v. Tän on oltava provo

Ja missäs menee se ikäraja, koska ei ole enää sallittua?

Pikkusisko 4v saa räplätä puhelinta ja isoveli 12v mököttää kun kännykkä kielletty.

Kuinkahan ennen älypuhelinaikaa selvittiinkään hautajaisista ja muista tilaisuuksista.

Pienestä pitäen kun opettaa nämä säännöt lapsille, niin ei tule isompanakaan ongelmia.

Tämä on normaalilapsille selvää, että ei kännykkää oli 4 tai 12v. Meillä kuitenkin erityislapsi, joka aiheuttaa käytöksellään vähemmän haittaa jos voi katsoa kännykkää kuin ilman eli on tavallaan apuväline. Tämän erityislapsen kanssa sallisin varmaan kännykän käytön ilman ääniä juuri siitä syystä kun muutoin aiheuttaisi käytöksellään enemmän häiriötä eikä sekään ole oikein, että läheisen ihmisen hautajaisista tai vaikka rippijuhlissa joutuisi sivuun vammansa vuoksi.

Normaalin lapsen kyseessä ollessa kännykät pois. Oli ikä mikä tahansa.

Näin moni alapeukuttaa. Eli siis anntaisin erityislapsen mieluummin kiljua, juosta ympäri kirkkoa, potkia penkkejä, raivota lattialla ja mahdollisti vaikka juosta vieraiden syliin, menisi räpeltämään arkkua kuin katsoa kännykkää. Lapsi joka kuitenkin ymmärtää, mitä tapahtuu, mutta ei pysty olemaan häiritsemättä. Pitäisikö häntä vammansa vuoksi rangaista ja jättää siunaustilaisuuden ulkopuolelle. Se voisi olla vaihtoehto. Kännykkää katsomalla pystyy myös mahdollisesti keskittymään siihen mitä oikeasti myös tapahtuu. Se olisi vammaisen apuväline tuossa tapauksessa. Normaalin lapsen oletan pystyvän istumaan jotenkin paikoillaan aiheuttamatta hirveää häiriötä muille ihmisille vammainen ei siihen välttämättä pysty eikä vanhemmat pysty väkisin pitämään paikoillaan tai estämään kiljumista, huutoa jne.

Mutta jos näin on, että kännykkä on ehdoton nou nou myös apuvälineenä, niin sitten kun lapsen läheinen kuolee ja hautajaiset tulevat seuraavan kerran eteen, niin ne ovat aika kauhea kokemus kaikille... Vamman vuoksi ei saa syrjiä. Hän on älykäs ja ymmärtää, mitä tapahtuu, mutta ei pysty muuhun. Aika julmaa.

Vierailija
75/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kännykän voisi laittaa arkkuun mukaan ja sen  latauspiuhan johonkin rasiaan tai sähkötolppaan vaikka sinne jonnekin  kiven vierelle, niin omaiset vähän  pidempääkin voisivat sitten moikkailla vainajaa aina aika ajoin ? Voitaisiin kehittää joku aivan erityinen 'hautapuhelin'-malli, ettei akun vaihtoa varten tarvitsisi sitten kaivaa aina silloin arkkua ylös sitä toimenpidettä varten..

Vierailija
76/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan niitä olla moniakin eri tapoja, mutta kännykän räpläily nyt ei kuulu niihin yhtään enempää kuin kortinpeluu, tai vaikka pingis-otteluiden pitäminen sakastissa...

Vierailija
77/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voihan niitä olla moniakin eri tapoja, mutta kännykän räpläily nyt ei kuulu niihin yhtään enempää kuin kortinpeluu, tai vaikka pingis-otteluiden pitäminen sakastissa...

No miten olisi sitten tilalle vaikka   kortinpeluu, pingis-ottelu sakastissa, villapaidan kutominen, sarjakuvien lukeminen, tai vaikkapa elokuvan katsominen tietokoneelta  kuulokkeet päässä ?

Eihän ole mitään 'yhtä ja ainoaa tapaa surra' ...

Vierailija
78/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaisitko sanoa tuon lapsenlapselleni, jolle itse et ole lähiomainen, puolisoni hautajaisissa. Niinpä.

Vierailija
79/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten olisi sitten tilalle vaikka   kortinpeluu, pingis-ottelu sakastissa, villapaidan kutominen, sarjakuvien lukeminen, tai vaikkapa elokuvan katsominen tietokoneelta  kuulokkeet päässä ?

Eihän ole mitään 'yhtä ja ainoaa tapaa surra' ...

Sakastissa ei koska siihen ei ole sananvaltaa. Muistotilaisuudessa käy nuo kaikki mikäli tila on soveltuva eli tarkoitus olla häiritsemättä muiden surua ja tuottaa pahaa mieltä tai tuntea olonsa epämiellyttäväksi.

Vierailija
80/141 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4v voi muistotilaisuudessa räplätä, kun kaikki tietää, että ei muuten pysy paikallaan, mutta että 12v. Tän on oltava provo

Kun ei anna sen 4v:n räplätä puhelinta tällaisissa tilaisuuksissa, niin ei tarvitse 12 vuotiaanakaan edes keskustella asiasta. 12 vuotiaan pitää jo osata käsitellä tunteitaan, eikä juosta pakoon viihteen avulla.

Tosin epäilen että lapsesi on niin pahasti riippuvainen puhelimesta, että sitä vain pelottaa olla tilaisuus ilman. Joka tapauksessa sinun kannattaisi hieman tarkistaa kasvatusmenetelmiäsi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi