Älypuhelimen selaaminen hautajaisissa ilman ääntä? Ok vai ei? Lapsesta kysymys
12v poika ja perusteli, että alkaa varmasti itkeä isoisäänsä jos ei ole mitään "sivutoimintaa" siinä samalla mihin keskittyä. Ei halua nolata itseään itkemällä vaikka toki sanoin että kyllä siellä melkein kaikki muutkin itkevät. Olisiko parempi jäädä hautajaisista kokonaan pois?
Kommentit (141)
No ei ole ok ton ikäisen eikä minkään muunkaan ikäisen leikkiä kännykällä hautajaisissa. Ihan pienelle lapselle voi muistotilaisuuteen ottaa kirjoja jne mukaan.
Poika on siinä iässä, että sinun pitäisi vanhempana pystyä rohkaisemaan häntä tuntemaan eri tunteita isoisänsä hautajaisissa ja näyttämään myös ne.
Tässä taas yksi näistä vanhemmista, jotka eivät osaa kasvatuksen alkaita. Nykylapset tottuvat yhä enemmän vanhempiin, jotka antavat pompotella itseään mielihalujensa mukaan. Lapselle annetaan kaikki periksi, ettei vaan tulepikkukeisarille paha mieli. Mutta kerronpa sinulle nyt salaisuuden: lapselle pitää osata sanoa EI KÄY. Mikä siinä on niin vaikeata???
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta se kännykällä olo ole muistotilaisuudessa sen tuomittavampaa kuin muu leikkiminen. Eihän kukaan lapsi jaksa olla tuntitolkulla paikallaan. Esim. serkkuja näkee niin harvoin, että on kiva leikkiä heidän kanssaan. Ruoan ja kahvin välillä on hyvää leikkiaikaa.
Eikö olisi sitten parempi jättää ne lapset kotiin tai jonkun sinulle sopivan henkilön huostaan ja hänen luokseen siksi hautajaisten ajaksi.
Jos näet eivät vielä osaa käyttäytyä, niin kunnioitat paremmin omaisia ja sen edesmenneen vainajan muistoa kun et tuo heitä sellaista tilaisuutta omaisilta ja vainajan läheisiltä pilaamaan, jos eivät siitä kerran ymmärrä mitään tai jos vainaja ei kerran merkinnyt heille eläessään yhtään mitään.
Itse olin muuten aikanani oman isäni hautajaisissa 12-vuotiaana ja kyllä se oli minulle hyvin vakava ja raskas, surullinen ja hyvin mieleen jäänyt tilaisuus.
Suru on hyvin henkilökohtainen asia. Jos poika tuntee hallitsevansa tilanteen paremmin, kun selailee puhelintaan, antaisin hänen tehdä niin. Mielessä myllertää varmasti kovasti, ja vaikka hän tietäisi itkunkin olevan hyväksyttävää, voi se tuntua tuon ikäisestä liian avoimelta tunteiden näyttämiseltä. Poisjäänti olisi kaikille kenkumpi vaihtoehto.
Miten tämä lapsukainen selviää koulupäivistä? Vai onko opettaja samanlainen kuin äiti kotona?
MInun mielestäni on ok. Mutta tilanteessa tulisi silti käyttää kokonaisharkintaa. Kuten ketjusta käy ilmi kovin monille ei ole ok. Ja tällöin tulisi vähän funtsia keitä he ovat siellä teidän tilaisuudessa. Lisäksi arvioisin mikä on kännykän käytön ja lapsen tunteiden välinen suhde. Tilanteen voi tulkita kunnioituksen puutteeksi tai sen voi tulkita kunnioitukseksi. Lopuksi sanoisin, että kanssakommentoijat ajattelevat aika kankeasti ja jähmeästi asioita.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että pääset myöhemmin helpommalla, kun asetat nyt 12-vuotiaalle rajat. Jos et tee niin nyt, niin parin kolmen vuoden päästä voi olla tilanne, ettet enää saa laitettua minkäänlaisia rajoja.
Lastenkasvatuksessa jokainen tilanne ja tapahtuma on hyvä tilaisuus toimia tavalla, josta lapselle on hyötyä jatkossa. Mitä pienempi lapsi, sitä pienemmät valinnat ratkaisevat suunnan mihin lapsen kanssa mennään.
Puhelimen räpläys hautajaisissa ei ole sopivaa.
Ja sitten kuitenkin olet aivan pähkinöinä kun:
ilta-aviisi "isoisän hautajaiset katso sydämet murskaava video lapsenlapsen youtube-videosta. nessuvaroitus."
Jos lapset ja nuoret räpeltävät kännykkää hautajaisissa tai missään muissakaan perhe- ja sukujuhlissa, niin ensisijaisesti se kertoo vanhempien moukkamaisuudesta. Eivät osaa kasvattaa jälkeläisiään. Olen joskus muistotilaisuudessa nähnyt pikkulapsella mukana kuvakirja, jonka avulla pysyi aloillaan eikä lähtenyt riehumaan pöytien väliin ja kaatamaan mummoja kumoon.
Onko tämän kysyjän lapsi ollut aikaisemmin hautajaisissa? Jos ei, niin olisi paikallaan tehdä selväksi käyttäytymissäännöt ko. tilaisuudessa sekä osallistua siihen. Käskepä lapsen kuvitella tilanne, jossa istutaan kappelin penkissä tai jo muistotilaisuudessa. Vieressä vanhemmat ja monet muutkin hautajaisvieraat kyynelehtivät, mutta tämä yksi pojantollo vain räplää kännykkää. Mieli tekisi kirjoittaa ruma san!
On erinomainen asia, että lapset otetaan mukaan hautajaisiinkin eikä pelkästään joihinkin hauskoihin tilaisuuksiin. Ei lapsi siitä rikki mene, vaikka mielet ovat maassa ja itketään. Mutta on hyvä etukäteen selostaa lapselle, millaisesta ja miten etenevästä tilaisuudesta on kysymys. Kun jo pienestä tottuu erilaisiin tilaisuuksiin, osaa sitten isompanakin käyttäytyä niissä tilaisuuden vaatimalla arvokkuudella ja kunnioituksella. Tuntuu oudolta, kun joskus törmää aikuiseen, joka kertoo, ettei ole koskaan ollut hautajaisissa eikä siksi tiedä, miten niissä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4v voi muistotilaisuudessa räplätä, kun kaikki tietää, että ei muuten pysy paikallaan, mutta että 12v. Tän on oltava provo
Ja missäs menee se ikäraja, koska ei ole enää sallittua?
Pikkusisko 4v saa räplätä puhelinta ja isoveli 12v mököttää kun kännykkä kielletty.
Kuinkahan ennen älypuhelinaikaa selvittiinkään hautajaisista ja muista tilaisuuksista.Pienestä pitäen kun opettaa nämä säännöt lapsille, niin ei tule isompanakaan ongelmia.
Tämä on normaalilapsille selvää, että ei kännykkää oli 4 tai 12v. Meillä kuitenkin erityislapsi, joka aiheuttaa käytöksellään vähemmän haittaa jos voi katsoa kännykkää kuin ilman eli on tavallaan apuväline. Tämän erityislapsen kanssa sallisin varmaan kännykän käytön ilman ääniä juuri siitä syystä kun muutoin aiheuttaisi käytöksellään enemmän häiriötä eikä sekään ole oikein, että läheisen ihmisen hautajaisista tai vaikka rippijuhlissa joutuisi sivuun vammansa vuoksi.
Normaalin lapsen kyseessä ollessa kännykät pois. Oli ikä mikä tahansa.
Jopa minun kännykkään addiktoitunut autistinen 13v kykeni olemaan isoäitinsä hautajaisissa ilman puhelinta. Ja myös muistotilaisuudessa. Uskoisin, että ns. tavislapseltakin onnistuu.
Ei todellakaan saa. En sallisi mun 9-vuotiaalle (enkä toki sen nuoremmallekaan).
Meillä lapset oli 3 ja 9 kun anoppi kuoli. Ei muuten olisi kummallakaan tullut edes mieleen olla kännykällä hautajaisissa. Tosin siunaus oli ulkona muistometsässä, jossa uurna laskettiin. Hyvin jaksoivat sen 45 minuuttia, minkä tilaisuus kesti. Mitä nyt pienempi lauloi parikin kertaan palomies Samia, kun ihmiset kävivät heittämässä multaa vastaan. Se ei ketään häirinnyt ja anoppi olisi nauttinut siitä.
Kahvitilaisuudessa, joka siis ei ollut pönötystilaisuus, kertoivat muistojaan anopista ja kuuntelivat muiden juttuja. Tietty välillä liikkuivat, mutta käyttäytyivät hyvin.
En sitten tiedä, onko tämä kultturikysymys, kun emme aus Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4v voi muistotilaisuudessa räplätä, kun kaikki tietää, että ei muuten pysy paikallaan, mutta että 12v. Tän on oltava provo
Kasvatuksella 4-vuotiaskin osaa olla paikallaan ja hiljaa. Iso osa nykyvanhemmista vaan on tyhmiä ja laiskoja, miksi nähdä vaivaa kun älypuhelimen voi iskeä käteen. Miten sitä ennen osattiin...
Kyllä mä muistan, että kun olin lapsi, niin hautajaisissa sai leikkiä. Mentiin hippaa ja keinuttiin juhlamekoissa seurakuntatalon puistossa. Usein oli varattu lautapelejä tai piirustuspaperia sivuhuoneeseen.
Miten joku voi edes miettiä tätä? Ei todellakaan ole soveliasta!
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan palstalla ymmärretä etteikö 4vee pysyis paikallaan. Prinsessa Madeleinin tytär on ainakin diagnosoitu täällä jo ihan seinähulluksi tosta syystä. Ja jo vuosia sitten vaikka tyttö taitaa nyt vasta olla ton neljä. Sitä paskamyrskyä mammojen taholta en halua edes ajatella jos vanhemmat olis lyönyt hänelle älypuhelimen käteen että on rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
MInun mielestäni on ok. Mutta tilanteessa tulisi silti käyttää kokonaisharkintaa. Kuten ketjusta käy ilmi kovin monille ei ole ok. Ja tällöin tulisi vähän funtsia keitä he ovat siellä teidän tilaisuudessa. Lisäksi arvioisin mikä on kännykän käytön ja lapsen tunteiden välinen suhde. Tilanteen voi tulkita kunnioituksen puutteeksi tai sen voi tulkita kunnioitukseksi. Lopuksi sanoisin, että kanssakommentoijat ajattelevat aika kankeasti ja jähmeästi asioita.
Aika lailla vain huonon käytöksen kehnon puolustelun makua tuossa.
Että siis huono käytös voidaankin tulkita hyväksi jos se tuntuu sinusta sillä tavalla paremmalta ?
Vai mitä sinä nyt siis oikein tuolla, ympäripyöreän liukkaan epämääräisen sekavalla sepustuksellasi tarkoititkaan ?
Tärkeintä on siis sinun mukaasi vain se lapsen ja kännykän välinen suhde ja hänellä siihen sen käyttöön liittyvät tunteet ja niiden mukaan aina mennään ja sopeudutaan vanhempina tilanteeseen kuin tilanteeseen ?
Mun mielestä olisi aiheellisempaa keskustella lapsen kanssa surusta, ja miten se ilmenee. Jos itkettää hautajaisissa, niin se on ihan normaalia. Ja jos itku tulee, niin se on kaikkea muuta kuin noloa. Jos isoisä ollut rakas, niin saa olla ikävä. Olisi todella outoa, jos ei olisi. Ei niitä tunteita tarvitse millään oheistoiminnalla yrittää hävittää. Enempi vahvistaa lapselle tietoa siitä, että vaikka nyt tuntuu pahalta, niin ilman isoisää oppii elämään. Ja ikävä voi tulla vielä vuosienkin päästä, mutta se ei enää ole samalla tavalla raastavaa.
Mä sanoisin myös ei kännykän näpräämiselle hautajaisissa ja muistotilaisuudessa. Kaikelle on aikansa ja paikkansa, kännykän räpläys vaan ei ihan joka paikkaan kuulu.
Koskeeko kännykkäkielto aikuisiakin? Äitini hautajaisissa suuri osa aikuisista otti kännykällä valokuvia. Moni myös näytti kännykästään kuvia sukulaisilleen, joita ei ollut vuosiin nähnyt. Myös minä tein näin.
Alan ymmärtää miksi meidän 2-vuotiasta niin kovin hämmästeltiin hautajaisissa. Ihan istui aloillaan siunaustilaisuuden ajan. Toki muistotilaisuudessa sai vapaammin leikkiä ja ottaa kontaktia ihmisiin. Oltiin sovittu että mies vie kirkosta pihalle jos voluumi nousee....