Liikunnan aloittaminen
Olen alkanut pikkuhiljaa lenkkeilemään joka päivä. Aluksi tein vain ihan lyhyitä lenkkejä, jopa jotain vain 15 min pituisia. Nyt olen kävellyt ainakin puolen tunnin lenkkejä ja tunnin ja vähän päälle tunnin pituisia, ehkä 3-5 km. Kävelen yleensä metsässä ja maastossa on myös jonkun verran mäkiä. Nyt kokeilin myös kotona jotain treeniliikkeitä kuten lankkua ja huhhuh kuin rankka. Eihän noita tommoisia jaksa :D kuinkahan nopeasti kunto vois kohota jos päivittäin kävelee vähintään puoli tuntia. Eilen tuli ainakin melkein 10 000 askelta täyteen. Tänään lenkillä vaan jotain vähän päälle 4000.
Melko rapakunnossa olen kyllä. Ehkä kuitenkin vähän paremmassa kuin aluksi koska jaksan kuitenkin joka päivä lähteä lenkille paremmin.
En tiedä mikä idea tällä aloituksella on mutta halusin vaan kirjoittaa:D
Kommentit (13)
Hyvä juttu, kun oot aloittanut liikunnan.
Munkin olisi hyvä lisätä liikuntaa, nykyisin on lähinnä hyötyliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se kunto sieltä pohjalta kohoaa, mutta on aika mahdoton sanoa kuinka nopeasti, jos ei tiedetä, mikä on tavoitteesi tai määritelmäsi hyvälle/riittävälle kunnolle.
Ei kunnon kohottamiselle tarvitse olla mitään kiirettä tai erityistä tavoitetta.
Kyllä se kunto kohoaa kun liikkuu jollain tavalla ihan joka päivä. Tärkeää on sisältää jo arkisiin askareihin liikkumista.
Mihin sinulla on kiire? Sinulla on koko loppu elämäsi aikaa kohottaa sitä kuntoa.
En itse oikein pidä päämäärättömästä kävelystä, mutta yritän kohottaa kuntoa jumppaamalla kotona. Ehkä kesällä voisi mennä rannallekin.
Lankutus ei toimi mulla, koska se ei tunnu missään ja teen sitä sitten liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se kunto sieltä pohjalta kohoaa, mutta on aika mahdoton sanoa kuinka nopeasti, jos ei tiedetä, mikä on tavoitteesi tai määritelmäsi hyvälle/riittävälle kunnolle.
Ei kunnon kohottamiselle tarvitse olla mitään kiirettä tai erityistä tavoitetta.
Kyllä se kunto kohoaa kun liikkuu jollain tavalla ihan joka päivä. Tärkeää on sisältää jo arkisiin askareihin liikkumista.
Aloituksessa nimenomaan kysyttiin, kuinka nopeasti kunto kohoaa.
Vierailija kirjoitti:
En itse oikein pidä päämäärättömästä kävelystä, mutta yritän kohottaa kuntoa jumppaamalla kotona. Ehkä kesällä voisi mennä rannallekin.
Aika vaikea uskoa tuolla kuvauksella, että lankutus ei tunnu sinulla missään. Pyydäpä joskus joku katsomaan, onko ruoto suorana vai karkaako takamus ylös, mikä käytännössä nollaa liikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa nimenomaan kysyttiin, kuinka nopeasti kunto kohoaa.
Sepä se, aina pitää olla kiire.
Tiettyyn pisteeseen asti se kohoaa kävelyllä, sitten ei enää,vaikka kävelisit 8h .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea uskoa tuolla kuvauksella, että lankutus ei tunnu sinulla missään. Pyydäpä joskus joku katsomaan, onko ruoto suorana vai karkaako takamus ylös, mikä käytännössä nollaa liikkeen.
Niin en väittänytkään, että tekisin sen oikein, mutta vika ei ole takamuksen nousemisessa ainakaan. Olen kysynyt, näyttääkö oikealta. Refluksia kuitenkin pahensi, joten teen muita liikkeitä.
Kävely kohottaa aerobista kuntoa. Vielä enemmän, jos otat kävelyn väliin pieniä juoksuspurtteja. Lihakuntoa kohentaaksesi sinun pitää alkaa lisäksi harjoitella joko kehonpainolla tai painoilla. Molempia tarvitaan, sekä hengästyttävää liikuntaa että lihaskuntoharjoittelua.
Aloitin itse rapakunnosta, ja kesti kolmisen viikkoa päästä kohtalaiseen kuntoon. Rivakasti kuntopolkuja kiipeilemällä aloitin.
Sen neuvon annan, että liiku 6 kertaa viikossa. Suositus on 3 kertaa, mutta se ei riitä nostamaan kuntoa niin paljon, että liikunta olisi oikeasti kivaa.
Ja jos liikunta on ikävää, sitä ei tule jatkamaan pitkään.
Kunto kasvaa aluksi nopeasti, kohtuullisella työmäärällä. Kunnon parantuessa kroppaa pitää haastaa kovemmalla tai pitkäkestoisemmalla liikunnalla saadakseen lisää tuloksia.
Sama pätee lihaksiin. Helppo tapa aloitella voimatreeniä on lisätä vauhtia ylämäissä, tai ottaa pienet käsipainot mukaan lenkille.