Tuntematon auttaja maksoi Annan ruokaostokset
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801292200705061_u0.shtml
Jos minulla olisi rahat tiukassa, en ostelisi valmisaterioita, luomumaitoa ja huuhteluainetta.
Valmisaterioiden hinnalla saa itsetehtynä terveellisempää ruokaa isomman satsin, tavallinen maito on edullisempaa ja huuhteluaine turhaa.
No, onneksi Kerttu sai tuuttinsa.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä tuotteita kuvassa olisi, mammat löytää vikaa ihan taatusti! :D varmaan aika monet käyttää huuhteluainetta kerta niitä hyllytolkulla on kaupoissa myynnissä, mitä sitten?
Lähinnä ongelmana pidetään ostoksien valintaa vähillä rahoilla.
Nuo valmisruuat taitaa olla kalliimmat kuin mihin vara olisi ja huuhteluainetta kritisoidaan myös turhana rahantuhlauksena.
Mietityttää mitä ne loput oli joita ei kuvaan laittanut... Nuo ei 40€ maksa sentään.
Joo ei ole ei tuossa äidin kaikki ostokset. Ja jutun tarkoitus ei niitä olekaan erikseen esitellä eikä se teille edes kuulu mitä osti. "salaillaan" ostoksia jne ..hohhoijaa, ootteko ihan hulluja? Eipä sitä tili miinuksella mitään kuvitteellisesti "järkevämpääkään" sieltä kaupasta saanut ostettua. Ja ette tosiaan edes tiedä niitä ostoksia, kuvassa oli vain muutama. Ette myös tiedä jutun perusteella tuon äidin elämästä yhtään mitään joten ihan turhanpäisväistä haukkumista. Avatkaa uusi ketju vaikka aiheesta että jokainen listaa edellisen kauppareissun ostoksensa ja sitten kuukausitulonsa ja toiset saa arvostella vapaasti. Siinä riittää teille puuhaa.
Mun mielestä niin ihana että ihmisillä löytyy sydäntä ja auttamishalua yllätävässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
No jopa on taas kiva.. avasin ketjun kun ajattekin että kiva lukea jotakin hyvän mielen ketjua.. mutta en ekaa sivua pidemmälle viitti kun haukutaan vaan tuota äitiä. Mikä ihme ihmisillä oikein on?
Mulla tuli tosi hyvä mieli tuosta jutusta ja kyynelet ihan silmiin kun oli vilpitöntä auttamista. Aivan ihana että on tuollaisia ihmisiä. Molemmille tuli hyvä mieli ja mulle ainakin kans :)
Samaa ihmettelen. Ei tässä jutussa sanottu, että äiti oli vähävarainen. Ihan perusasia pankkikortin käytössä on, että sillä tilillä pidetään vain vähän rahaa. Toisella tilillä isommat rahat.
Hyvän mielen jutusta paljon pahaa mieltä. Kummallisia ihmisiä nämä kommentoijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cittarissa Pirkka huuhteluaine on edullisempaa kuin Comfort ja saa myös hajustamattomana.
En ole käyttänyt huuhteluainetta varmaan 15 vuoteen. Miksi sitä käytetään?
En mäkään käytä koskaan. Täysin turhaa.
Sipuleita ne ovat, eikä persimoneja. Jospa äiti halusi tehdä sipulimaitoa sairaalle lapselleen.
Aivan uskomattomia kommentteja täällä taas. Tää palsta ei kyllä ikinä petä! Aivan sairaan negatiivista jengiä pullollaan...
No, jos hoitaa lasta yksin kotona niin ei liene kamalasti vaihtoehtoja jos kaupassa on käytävä.
Täytyy kyllä sanoa että ihmettelen noita ostoksia suuresti vaikka olen siinä keskituloisen alarajalla. Mulla ei olisi koskaan varaa ostella valmisruokia poislukien poikkeustilanteet kun on vaikka työpäivä yllättäen pidentynyt ja pakko saada nopeasti ruoka. Samoin huuhteluaine - en kestä hajusteita muutenkaan, mutta tuo on pyykinpesun kannalta aivan turha. Jos täytyy huuhdella, laitan etikkaa lorauksen mukaan, joskus lisäksi eteeristä öljyä. En edes uskalla muistella mitä tuollainen maksaa.
Ihana tuo auttaja kyllä. Tuollaisia saisi olla enemmänkin. Mutta Anna selviytyisi elämästään ennakoidummin mikäli ostaisi esim pastatarpeet ja kokkaisi niistä sillä välin kun kuumeinen lapsi lepäilee ja torkkuu tai katselee ohjelmia. Aika moni arkiruoka valmistuu 20 minuutissa. Mihin kotonaolijalla on kiire?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, että heti teilataan. Olen itsekin aika vähävarainen, mutta ruoassa en halua tinkiä. Ostan mitä haluan ja mihin olen tottunut, esim. luomumaitoa. En vaan pysty syömään viikkoa jotain kaalikeittoa, vaan tingin jossain muussa.
Juttu ei kerro koko totuutta Annan tilanteesta. Tuli hyvä mieli jutun luettuani, mutta nyt on paha mieli näitä kaikkitietäviä opastuksia lukiessani.Kai tiedät, että luomu on pelkkää markkinointia? Eläimillä ei ole yhtään paremmat olot ja jos niiden rehua tutkitaan, siitä ei löydy mitään eroa oli luomua tai ei. Luomussakin käytetään torjunta-aineita, ne vain eivät ole synteettisiä. Luomun tuottaminen kuluttaa enemmän resursseja. Lopputuotteessakaan ei ole mitään makueroa, eivätkä kuluttajat tunnista niitä sokkotesteissä. Käytä vähät rahasi mieluummin johonkin lähiruokaan tai pientilatuotteeseen.
Kuluttaja on yllättävän yksinkertainen olento monessa tapauksessa.
Luomu ei ole vain markkinointia.
Jos nyt maidosta puhutaan, niin luomumaito on homogenoimatonta, eli maidon rasvaa ei ole käsitelty pilkkomalla vaan se on luonnollisessa muodossa. Tällaista maitoa voivat esimerkiksi jotkut laktoosi-intolerantitkin juoda, kun enemmän käsitelty (eli "tavallinen") ei sovi.
Luomulehmien pidossa on hieman paremmat säädökset lehmien kannalta, mutta toki siinäkin on samanklaisia eettisiä ongelmia kuin muunlaisessakin lehmänpidossa, muttei ihan yhtä paljoa. Maitotaloudesta sinänsä voidaan toki olla montaa mieltä, mutta luomu on parempi vaihtoehto kuin tämä teollistumisen ajan käytäntö.
Luomun tuottaminen ei kuluta enemmän resursseja, se riippuu muista asioista. Väittäisin itse asiassa että asia on keskimäärin päinvastoin kun esim. keinolannoitteet ja niiden tuontantoketjut eivät ole käytössä. Pitää laskea kaikki sivuvaikutuksetkin mukaan, myös esim. kuljetukset jne. Kokonaisuus ratkaisee.
Luomumaito myös maistuu selvästi erilaiselta juuri tämän rasvakoostumuksen takia. Ostapas molempia joskus kaupasta vaikka useammalla eri rasvapitoisuudella myös ja vertaile ja tuu sitten kirjoittamaan.
Monet kemialliset torjunta-aineet ovat ympäristölle ja ekosysteemeille haitallisia, tällaisia ei tosiaan luomussa käytetä.
http://luomu.fi/kasvit/ekologinen-kasvinsuojelu/
"Vain luonnosta peräisin olevia torjunta-aineita
Mikäli ennaltaehkäisy ja luontaisten vihollisten käyttö ei riitä torjumaan kasvitauteja ja tuhohyönteisiä, luomuviljelmällä saa käyttää tiettyjä EU:n luonnonmukaisen tuotannon asetukseen kirjattuja ja Suomessa hyväksyttyjä aineita.
Nämä torjunta-aineet ovat mahdollisimman luonnonmukaisia, esimerkiksi tunnettu hyönteismyrkky pyretriini on luonnossa esiintyvä ja nopeasti hajoava aine. Hyväksyttyjen aineiden joukossa ovat myös esimerkiksi hedelmäpuiden leikkaushaavoihin käytettävä mehiläisvaha ja punkkien torjuntaan käytettävä mäntyöljy.
Eviran luettelossa on 12 erilaista luomuviljelyyn hyväksyttyä torjunta-valmistetta. Noin puolet niistä on biologisia torjunta-eliöitä sisältäviä valmisteita. Tavanomaisessa tuotannossa hyväksyttyjä torjunta-aineita on 375 erilaista. Luomukuluttajan altistuminen kasvinsuojeluaineille onkin äärimmäisen epätodennäköistä."
Toki lähituotanto ja pientilatuotanto ovat myös usein hyviä vaihtoehtoja, mutta turha sitä luomua on mollata, sillä on todella etunsa keinolannoite ja torjunta-ainetuottisiin nähden. Kaikilla (pien)tuottajilla ei myöskään luomumerkkiä ole hankittu, vaikka tuotanto ei paljoa luomusta poikkeaisikaan. Sitä voi tietenkin myös miettiä että onko parempi ostaa lähituotettua ei luomua vai lentokoneella kauempaa kuljetettua luomua. Monesti ympäristön kannalta silloin se lähituotettu voi olla kokonaisuudessaan parempi vaihtoehto.
Kuka vahti lasta kun äiti oli kaupassa?
Nämä negatiiviset ja toisia arvostelevat, kaiken itse tietävät ja aina oikein toimivat kommentoijat eivät varmaan auta ketään ikinä edes viiden sentin verralla, se on ainakin tullut selväksi.
Mummona kauhulla ajattelen miten noin ilkeä ajatusmaailma vanhemmalla vaikuttaa lapseen?
Ei ole ihme koulukiusaamiset ja muut ilkeydet, kun vanhemmatkin ovat noin kovia ilkeilemään toisilleen, mitä ainakin täällä palstalla lukee.
Itse ollaan aina täydellisiä ja tehdään täydellisiä valintoja koskaan erehtymättä, muut ovat aina niitä huonompia, huh huh.
Minun mielestä nuo ovat sipuleita.
Eihän tässä missään vaiheessa väitetty, että olisi köyhä. Itselläkin on tili nollilla aina ennen palkkapäivää, mistään en joudu tinkimään ja säästötilille menee 500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumeinen lapsi kaupassa ihmetyttää myös ja vähävaraisten ei noita ostoksia kannattaisi muutenkaan hankkia.
Mutta tosiasia onkin ettei he olisi köyhiä mikäli osaisi valinnat suorittaa järkevämmin.Niin se 3-vuotias kuumeinen lapsihan olisi pitänyt jättää kotiin yksin kaupankäynnin ajaksi. Tuskin kukaan raahaa kipeää lasta mukanaan jos joku olisi kotona sitä hoitamassa.
Missä lapsen isä? Suomi yksinhuoltajien luvattu maa
Luitko uutista ollenkaan? Perhe kävi kaupassa alkuiltapäivästä. Yleensä tuohon aikaan vanhemmat ovat töissä. Anna saatoi olla kotona hoitamassa sairasta lasta, mutta miksi sen isänkin olisi siinä pitänyt olla? Jos olisivat koko perhe olleet siinä niin ilkkuisitte sitä, kuinka mies on työtön. Väitän ettei tästä uutisesta voi mitenkään päätellä onko Anna yh vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo Marimekon pöytäliina? Eikä Citymarket ole halvin kauppa. Sinne suunnataan kun halutaan jotain hyvää, mutta ihanan kallista.
Miten voi olla noin avuton, ettei osaa pitää kirjaa pankkitilin saldosta? Eikö tällaiset opeteta jo lapsille kotona?
Eurokankaassa on tuota pöytäliinakangasta.
Vierailija kirjoitti:
No jopa on taas kiva.. avasin ketjun kun ajattekin että kiva lukea jotakin hyvän mielen ketjua.. mutta en ekaa sivua pidemmälle viitti kun haukutaan vaan tuota äitiä. Mikä ihme ihmisillä oikein on?
Mulla tuli tosi hyvä mieli tuosta jutusta ja kyynelet ihan silmiin kun oli vilpitöntä auttamista. Aivan ihana että on tuollaisia ihmisiä. Molemmille tuli hyvä mieli ja mulle ainakin kans :)
Mä taas arvasin, mikä rääpiminen täällä on. Palsta ei tässä suhteessa petä koskaan :D
Mä olen useammankin kerran elämässäni maksanut edellä olevan ostokset tai antanut osan loppusummasta, jos toisella ei olekaan ollut tarpeeksi rahaa mukanaan. Enkä ole suurennuslasin kanssa katsonut, mitä toisen ostoksissa on ja olisiko jotain voinut jättää pois tai valita halvemman vaihtoehdon. On mukavaa olla avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumeinen lapsi kaupassa ihmetyttää myös ja vähävaraisten ei noita ostoksia kannattaisi muutenkaan hankkia.
Mutta tosiasia onkin ettei he olisi köyhiä mikäli osaisi valinnat suorittaa järkevämmin.Niin se 3-vuotias kuumeinen lapsihan olisi pitänyt jättää kotiin yksin kaupankäynnin ajaksi. Tuskin kukaan raahaa kipeää lasta mukanaan jos joku olisi kotona sitä hoitamassa.
Oliko siellä toinen aikuinen? Ei tietoa, joten lähtisin siitä liikkeelle ettei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se kuumeinen lapsi syö huomenna?
Ehkä nuo persimonit, edes? Jos lapsi on kuumeinen ja kurkku kipeänä niin kyllä jokainen äiti koittaa tehdä ’lempiruokaa’ vaikkapa sitä kermaista mifu-tuorepastaa (tai siihen pakastimesta jopa kananpaloja?) ja persimoni on pehmeä eikä kirvellä kurkkua, joten ihan hyvä valinta, jotta lapsi söisi edes jotain.
Miten te saatte noista persimoneja? Mun silmiin noi on ihan selviä sipuleita. Myydäänkö persimoneja edes valmiiksipakatuissa verkkopusseissa? Sipuleita ainakin myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nuo persimonit, edes? Jos lapsi on kuumeinen ja kurkku kipeänä niin kyllä jokainen äiti koittaa tehdä ’lempiruokaa’ vaikkapa sitä kermaista mifu-tuorepastaa (tai siihen pakastimesta jopa kananpaloja?) ja persimoni on pehmeä eikä kirvellä kurkkua, joten ihan hyvä valinta, jotta lapsi söisi edes jotain.
Miten te saatte noista persimoneja? Mun silmiin noi on ihan selviä sipuleita. Myydäänkö persimoneja edes valmiiksipakatuissa verkkopusseissa? Sipuleita ainakin myydään.
joo, sipuleita ne on. Tuotelapussa lukee nurin päin "keltasipuli"
Ihana tarina. Juuri näin, tämä on aitä aitoa kristillistä etiikkaa, älä tuomitse, synnitön heittäköön ensimmäisen kiven ja rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi persimonit ovat sesonkiaikaan todella halpoja ja ruokaisia hedelmiä. Eli talousmielessä köyhälle kannattavia, koska terveellisiä vitamiinien ym vuoksi, halpoja ja täyttäviä!
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo Marimekon pöytäliina? Eikä Citymarket ole halvin kauppa. Sinne suunnataan kun halutaan jotain hyvää, mutta ihanan kallista.
Miten voi olla noin avuton, ettei osaa pitää kirjaa pankkitilin saldosta? Eikö tällaiset opeteta jo lapsille kotona?
:D
Ei ristus näitä! Marimekkoa ja persimoneja! Huuhteluainetta! Lasun paikka!!!