Työssäkäyvällä vaikkapa 300 euroa enemmän tuloja kuin toimeentulotukiasiakkaalla. Onko paljon?
Hei, eilen täällä keskusteltiin vilkkaasti yhden lapsen yksinhuoltajan saamista sosiaalieduista (tämä keskusteluhan sitten poistettiin). Muutama henkilö vastaili, että saavat kokopäivätyöstään palkkaa suunnilleen saman verran kuin tuo toinen nauttii sosiaalietuuksia. Nämä kommentoijat sitten haukuttiin, kun heidän tulisi olla tyytyväisiä kun ovat töissä.
Tuli mieleen, että kenen mielestä oikeasti on kadehdittavaa, että joku saa kokopäivätyöstään vaikkapa 300 euroa kuussa enemmän kuin joku muu saa sosiaalietuuksia? Tavallaan tuntipalkaksihan jää alle 2 euroa! Samalla tuo työssäkäyvä viettää töissä ja työmatkoilla lähes 10 tuntia viisi kertaa viikossa, samaan aikaan kun toinen voi täyttää päivänsä ihan niin kuin parhaaksi näkee. Työssäkäyvä joutuu lisäksi alistumaan erinäisiin sääntöihin, aikaisiin heräämisiin, asiakkaille pokkuroimisiin yms. Ja toisten mielestä hän ansaitsee siis ruhtinaallisesti verrattuna työttömään naapurin yksinhuoltajaan, jolle loppujen lopuksi syydetään sama määrä rahaa erilaisina sosiaalietuuksina.
Kommentit (63)
Mä olen joutunut omituiseen motivaatioloukkuun. Paskapalkkainen duunari (brutto 2100, netto 1500-1600) siis minäkin, mutta velaton. Olen ollut vuosia muilla teillä, ja nyt pitäisi päättää, palaako duuniin. Ajattelin puolittaa työaikani, jolloin saan puolet palkasta (ja joku saa puolikkaan työpaikan). Nettotulot ovat suhteessa vaivannäköön kokopäivätyössä niin huonot, etten vaivaudu enää joka viikko, kun ei kerran ole aivan pakko. Pärjätään vähemmälläkin, kaikkea on ihan tarpeeksi ellei enemmänkin.
Ne asiat ei ainakaan tulevaisuudessa muutu paremmaksi kotona tuilla lorviessa. Töissä käydessä sitä saattaa tulevaisuudessa saada parempia hommia ja vaikka vaihtaisikin työpaikkaa näyttää paljon paremmalta kun cv ei ole aukkoja täynnä. Kertoo myös ihmisestä, että jaksaa käydä töissä ja on vastuussa itsestään. Pääsee myös kotoota ulos ja on päivärytmi ja se palkkapäiväkin on upee kun on tehny duunia rahojen eteen. Kiva kanssa suunnitella tulevaisuutta paria seuraavaa kuukautta pidemmälle. Sillä ylimääräsellä parilla sadalla lähtee jo halpis lennoilla viikonloppureissuun. Ei työ tai työttömyys määritä ihmistä mutta mua hävettäis olla muiden elätettävänä, mielummin vaikka niitä pieni palkkasempia hommia.
Tuilla lorviminen on kannattavampaa valitettavasti. Ei tarvitse autoa tai työvaatteista tms. Itse saan omasta yrityksestä huomattavasti vähemmän palkkaa, mitä tukikuninkaat ja maksan pienestä palkastani verot, jotta muut voivat olla.kotosalla. Ei tietty ole oikeudenmukaista. Tukijärjestelmät ovat niille, ketkä oikeasti niitä tarvitsevat. Ei työkykyisille terveille ihmisille, vaan sairaille ja kehitysvammaisille. Heiltäkin leikataan, kun vapaamatkustajia on systeemissä liikaa.
Tuosta 300 eurosta työssäkäyvällä menee työttömään verrattuna satanen matkakuluihin ja kaksi työpaikkaruokailuun. Ja lisäksi menee rahaa hygieniatuotteisiin ja siistimpiin vaatteisiin kun pitää olla kaiket päivät ihmisten ilmoilla eikä lojua kotisohvalla. Menee siis tappion puolelle ja työssäkäyvän pitäisikin saada vähintään liki tonni enemmän käteen kuin lusmuilajat jos olisimme reiluja ja oikeudenmukaisia.
Nyt jokaikinen tuilla lorvimisesta syyttävä ilmoittautuu omalle esimiehelle heti huomenna että haluaa jatkossa jakaa työnsä ja tietenkin palkkansa. Sitten ei tarvii itkeä et joku saa vastikkeetonta rahaa ja kaikki saa töitä ja palkkaa. Jos on pieni palkka, voi hakea toimeentulotukea, sehän oli teidän mielestä työttömälle helppoa rahaa, joten onhan se sitten teillekin kun tulot pienenee.
Jos tähän ei ole valmis, voi pitää suunsa kiinni ja lopettaa työttömien samasta tuesta valittamisen.
Mä tulen mielelläni tekemään puolet jonkun työstä sillä puolikkaalla palkalla ihan milloin vaan!
Vierailija kirjoitti:
Tuosta 300 eurosta työssäkäyvällä menee työttömään verrattuna satanen matkakuluihin ja kaksi työpaikkaruokailuun. Ja lisäksi menee rahaa hygieniatuotteisiin ja siistimpiin vaatteisiin kun pitää olla kaiket päivät ihmisten ilmoilla eikä lojua kotisohvalla. Menee siis tappion puolelle ja työssäkäyvän pitäisikin saada vähintään liki tonni enemmän käteen kuin lusmuilajat jos olisimme reiluja ja oikeudenmukaisia.
Nyt ollaan keskustelussa sillä pohjalla millä voidaan miettiä miten saataisiin niihin vähiin työpaikkoihin ihmisiä töihin. Eli korottamalla palkkaa kannattavalle tasolle.
Ei mitään 8e tuntipalkkoja tai edes 10e.
Ei niillä pääse kuluttajaksi. Kuluttaminen nostaa taloutta.
Palkka olisi oikea ratkaisu eikä aktiivipalli.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa hygieniatuotteisiin? 😂 Jotain rajaa nyt näihin liioitteluihin. Ihan yhtä lailla niiden työttömien tarvitsee pestä hampaat, hiukset ja kainalot. Ei huono hygienia ole terveellistä kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Töissäkäyvänä maksan yli 100 euroa kuussa matkalipusta. Asiallisiin työvaatteisiin ja -kenkiin menee pari kolme sataa vuodessa. Säännöllisesti pitää olla ostamassa sukkahousuja tai uusimassa nuhjaantuneita paitoja. Työpaikkalounaisiin menee 100 euroa kuussa. Jotain tietysti joutuisi näistä maksamaan myös työttömänä, mutta vähemmän kuitenkin. Kyllähän se välillä kummastuttaa kuulla miten joku saa tukia vain pari sataa vähemmän kuin itse palkkaa kokoaikatyöstä, johon menee 7.00-18.00 välinen aika (töihin ja työmatkoihin), ja se joku vielä valittaa että rahat ei riitä vaikka taskussa on iphone ja joka vuosi käydään Kreetalla, syödään mäkissä viikottain ja ripsipidennykset laittamassa joka kuukausi.
Se on kuule ihan oma valinta jos laittaa rahaa työpaikkalounaisiin 1100 euroa vuodessa sen sijaan että ottaisi eväät töihin ja sijoittaisi erotuksen. Uusavuton?
Vierailija kirjoitti:
Jos menee 200 euroa ulkona syömiseen joka kk ei osaa hoitaa talousasioita. Pienipalkkaisen on ihan turha inistä siitä ettei elämiseen jää rahaa jos käyttää parisataa työpaikkalounaisiin. Matkakulujakin kompensoidaan verotuksessa omavastuun jälkeen. Ei mene tappion puolelle jos on hyvä rahankäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtön nyt ja se epävarmuus on kyllä kamalaa. Haluaisin myös tehdä töitä. Mutta en suostu kyllä osa-aikatöihin sillä haluan palkan millä voin oikeasti kokonaan elää, vaikka olisikin ”vain” 300 enemmän kuin tuet. Mutta siis tulevaisuudennäkymät on ihan erilaiset kun on työtön vrt. kun on töissä.
Mikä vika osa-aikatyössä? Minusta oli ihan parasta, kun sain osa-aikatyöstä (14,5h/viikko) 800€/kk ja siihen vielä 1000€/kk soviteltua päivärahaa päälle. Samasta työstä sai kokoaikaisena 1900€/kk. Kyllä mulle hyvin kelpas pari päivää töitä melkein kokotyön kuukausipalkalla. Ei mua ainakaan harmittanu, ettei sillä palkalla kokonaan elä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä exällä jää pakollisten menojen jälkeen sama määrä rahaa käteen kuin minulla kokopäivätyössä olevalla. Se minkä tienaan enemmän, menee työni takia välttämättömän auton kuluihin. Muuten en autoa tarvitsisi.
Exän sosiaalietuudet eivät ole liian suuria, vaan palkkani on liian pieni. Työläisen asema on kurja ja sitä kaikin keinoin yritetään kurjistaa kokkarihallitusten toimesta. (pakolliset menoni ovat kasvaneet kolmen edellisen kokkarihallituksen aikana 44%, mutta tuloni ovat kasvaneet 13% työn määrän lisäännyttyä radikaalisti)
Rahaa ja vaurautta olisi enemmän kuin koskaan, mutta se menee yhä harvempiin taskuihin. Sosiaalietuudet eivät ole se ongelma, vaan niissä olisi paljonkin nostonvaraa ja tarvetta.
Lol, kokkarit on ainoita jotka katsovat palkansaajan perään, vasemmisto haluaa aina nostaa veroja ja maksuja. Ja suomessa on todella pienet verot matalapalkka aloilla, toki ne on alhaiset, mutta niin on kaikki suomen palkat ja verot kasvavat todella paljon tulojen kasvaessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos 300€/kk ei tunnu missään, niin mitä sitä suotta mitään tekemään. Minusta 300€ /kk on paljon rahaa. Olen samaisella summalla maksanut kaksi sijoitusasuntoa ja netonnut 400.000€ 20 vuodessa.
Tottakai 300e tuntuu, ja on iso raha. Kyse on siitä, kuinka reilua on, että toinen voi olla päivät tekemättä mitään tai tehdä mitä haluaa, sitoutumatta mihinkään, kun taas toinen on 8h/pv sidottuna osoitettuna ajankohtana työhön, ja tämä erotus on 300 euroa. Ja sitten tällä henkilöllä joka saa sen 300e vähemmän, on vielä oikeus kutsua itseään köyhäksi ja valittaa kuinka rahat ei riitä. Se 300e menee helposti niihin polttoaineisiin jolla ajat työmatkasi, eli pienipalkkainen ihminen voi siis olla yhtä köyhä kuin tämä sosiaalietuuksilla elävä tapaus.
Tottakai työssäkäyminen on positiivinen asia - valitsisin sen itsekin jos vaihtoehtona olisi tämä yllä mainitsemani tilanne - eli 300e erotus sen välillä käynkö töissä vai olenko kotona. Työssäkäyminen avaa kuitenkin mahdollisuuksia korkeampi palkkaisiin töihin ja pitää ihmisen järjissään. Muutenkin olen sitä mieltä että jokaisen tulisi pärjätä täällä omillaan (sairaat ihmiset tottakai ovat oma lukunsa, ja tällä tarkoitan lähinnä kehitysvammaisia, masentuneisuushan voi monesti johtua siitä että olet tippunut yhteiskunnan ulkopuolelle, ja tämäkin on omia valintoja) Ihmetyttää muutenkin tuo puhe ettei töitä löydy. Minulla on ollut _aina_ töitä. Kyllä niitä tekevälle löytyy, vaikka sitten sitä puhelinmyyntiä tai siivousta.
Olen ihan samoilla linjoilla kuin sinäkin, 300:lla eurolla voi saada paljon, kun ymmärtää vain mihin rahansa käyttää. Jokainen saa itse miettiä haluaako käyttää sen 300 euroa vaatteisiin ja viineihin, ja näyttää sitten hyvältä ja nauttia sillä hetkellä siitä viinistä. Tai sitten jättää ne pois, käyttää rahansa viisaasti ja saattaa joskus omistaakin jotain muutakin kuin tyhjän kukkaron. Kuitenkin tuo kotona sosiaalietuuksilla makaavien valitus pitäisi loppua. Onko se sitten sitä kateutta kun se toinen saa sillä 300:lla eurolla enemmän kuussa aikaan jotain omaisuutta itselleen? Sekö niitä kismittäää? Siitäpä maksavat sitten sen hinnan ja viettävät päivät kotonaan. Kyösti Kakkonen puhui juuri kuin minun suustani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtön nyt ja se epävarmuus on kyllä kamalaa. Haluaisin myös tehdä töitä. Mutta en suostu kyllä osa-aikatöihin sillä haluan palkan millä voin oikeasti kokonaan elää, vaikka olisikin ”vain” 300 enemmän kuin tuet. Mutta siis tulevaisuudennäkymät on ihan erilaiset kun on työtön vrt. kun on töissä.
Mikä vika osa-aikatyössä? Minusta oli ihan parasta, kun sain osa-aikatyöstä (14,5h/viikko) 800€/kk ja siihen vielä 1000€/kk soviteltua päivärahaa päälle. Samasta työstä sai kokoaikaisena 1900€/kk. Kyllä mulle hyvin kelpas pari päivää töitä melkein kokotyön kuukausipalkalla. Ei mua ainakaan harmittanu, ettei sillä palkalla kokonaan elä.
No juuri tämä! Meilläkin on ollut töissä henkilöitä osapäivätyöntekijöinä. He ovat saaneet lisäksi erilaisia tukia (soviteltua päivärahaa, osittaista työttömyyskorvausta, asumistukea...) ja lopulta alle 20 tuntia viikossa tehneet ovat netonneet saman kuin kokopäivätöissäkäyvät. Miltähän se tuntuu niistä vakituisista osapäivätyöntekijöistä, jotka saavat puolet pienemmät ansiot kuin joku, joka tulee tekemään samoja hommia erilaisten etuuksien tukemana?
Ei ole mielestäni paljon eikä mikään kateellisuutta aiheuttava summa mutta kuitenkin palkkatulot ovat aina palkkatuloja ja omaa rahaa, jonka käytöstä saa päättää itse kun sen sijaan tuet aina korvamerkittyjä jollekin kululle joten oman mahdollisuutta oman elämän hallintaan ei ole eikä monilla tuilla eläjillä oman elämän taloudellista hallintaa olekaan. Olen ollut nuoresta lähtien alle keskipalkkainen mutta on kannattanut. Nyt viisikymppisenä kaksi lasta, mies, omakotitalo, kaksi autoa, maailma matkustettu jo ennen lapsia, miehen kanssa meillä molemmilla muutaman kymmenen tuhannen euron osakesalkut ja muutaman tonnin osinkotulot vuodessa, lapsilla rahastotalletukset kuukausisäästösummalla kasvamassa, meidän molempien sinkkuaikojen betonikerrostaloyksiöt velattomina sijoitusasuntoina joista vuokratuloja. Ihan lokoisat oltavat, perheen bruttotulot n. 8000 euroa kuussa ansio- ja pääomatuloineen sekä lapsilisät. Ei olla koskaan käytetty asumis- tai toimeentulotukia eikä pahemmin edes opintotukia, opintolainaa molemmilla oli mutta vähän koska opiskeltiin kotoa käsin, asuttiin soluasunnoissa niin kuin vielä 80-/90-lukujen taitteessa oli tapana, käytiin opintojen ohessa töissä ja hankittiin kumpikin tahoillamme edulliset omistusasunnot heti valmistuttuamme koska asp-tilit oli laitettu vireille jo opiskeluaikoina. Lika barn leka bäst.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä exällä jää pakollisten menojen jälkeen sama määrä rahaa käteen kuin minulla kokopäivätyössä olevalla. Se minkä tienaan enemmän, menee työni takia välttämättömän auton kuluihin. Muuten en autoa tarvitsisi.
Exän sosiaalietuudet eivät ole liian suuria, vaan palkkani on liian pieni. Työläisen asema on kurja ja sitä kaikin keinoin yritetään kurjistaa kokkarihallitusten toimesta. (pakolliset menoni ovat kasvaneet kolmen edellisen kokkarihallituksen aikana 44%, mutta tuloni ovat kasvaneet 13% työn määrän lisäännyttyä radikaalisti)
Rahaa ja vaurautta olisi enemmän kuin koskaan, mutta se menee yhä harvempiin taskuihin. Sosiaalietuudet eivät ole se ongelma, vaan niissä olisi paljonkin nostonvaraa ja tarvetta.
Lol, kokkarit on ainoita jotka katsovat palkansaajan perään, vasemmisto haluaa aina nostaa veroja ja maksuja. Ja suomessa on todella pienet verot matalapalkka aloilla, toki ne on alhaiset, mutta niin on kaikki suomen palkat ja verot kasvavat todella paljon tulojen kasvaessa.
Voiko joku olla näin pihalla, todellakin LOL LOL LOL! Kokkarit edustaa yrittäjiä ja suurkapitaaleja. Vasemmisto haluaa että työntekijät saavat palkkaa jolla elää, ilman että täytyy hakea yhteiskunnan tukea ja juosta luukulta luukulle. Palkallaan elävä työntekijä on myös valtion etu, miksi valtion pitäisi kompensoida työnantajan maksamaa huonoa palkkaa.
Tilanne on se, että sosiaalturvalla ei edes Suomessa elä. Sen alentamienen ei ole ratkaisu, kuin korkeintaan rikollisuuden lisäämiseen.
300 € on todella iso raha tukien päälle eli todellakin jää käteen ihan erilailla kuin tuilla! Sen tajuaa vasta sitten kun tippuu ihan pahnan pohjimmaiseksi. Jos työssä käyvä muuta väittää, ei kyllä tiedä mistä puhuu.
Toimeentulotuki, asumistuki ja työttömyysraha on "varmoja", jos on muuten varaton.
Kun tekee pätkän matalapalkkaista työtä, joutuu hakemaan tuet uudelleen, täyttämään ties mitä hakemusta ja selvitystä.
Jos töissä ollessa tulot nousee 200e kk ja lääkkeet maksaa ton verran, ei saa toimeentulotukea, joten on +\- 0 rahallisesti käykö töissä vai ei, lääkekatto on olemassa, mutta kaikki lääkkeet ei kerrytä sitä.
Ei palkkatyötä ole kuitenkaan jokaiselle halukkaalle. Sama asia jos jokaisen työttömän olisi pakko hakea lääkikseen, ja siitä rangaistaan jos ei pääse sisään.
Ei kaikilla ole oikeutta työterveyshuoltoon, tai sitten se on todella rajallinen.
No en kyllä nyt ymmärrä kaikkien vastaajien logiikkaa! Lähes jokainen hokee, että 300 on tosi, tosi iso raha. Mutta se on työpäivää kohden vähän alle 14 euroa! Ja suunnilleen joka toisessa keskustelussa valitetaan, että miten kukaan missään kehtaa edellyttää, että työttömät tekisivät jotain aktivointihommaa 9 euron päiväpalkalla! Mites tää logiikka nyt menikään? Etenkin kun moni noista aktivointihommista on lähinnä jonkuntasoista häröilyä, ei (tietenkään) mitään vastuullista, minuuttitarkkaa työtä. Eikös sinne pitäisi riemusta kiljuen lähteä jokaisen jonka mielestä tuo 300 on riittävä korvaus työssäkäynnistä verrattuna kotona loisimiseen?
Etenkin kun sitä aikaa on meille kaikille kuitenkin vaan jonkinlainen rajallinen määrä. Jotkut varakkaammat maksavat siitä, että saavat itselleen enemmän vapaa-aikaa.
Paskassa päiväduunissa tosta netosta pois vielä 500-700.
Vieläkö naurattaa..?