Kaupunki laittanut taas yli 100 opettajan paikkaa hakuun
Ja nämähän menee niille, jotka siellä on jo töissä.
Mikä tää juttu on, että nykyisin niin usein on opettajien paikat auki ennen kesälomaa? "Työ alkaa elokuussa..."
Eikö opettajille enää kirjoiteta vakituisia työsopimuksia? Mikä järki tuossa on, kun ne paikat täytetään kuitenkin niillä, jotka sitä työtä ovat sen edellisen lukuvuoden jo tehnyt??
Kommentit (36)
Opet tulee vanhemminvapaalta takaisin "töihin" kesäksi. Siksi ei voida vakinaistaa ja sijaisilla on töitä vain elokuu-toukokuu. Sijaisuuskin pitää laittaa aina hakuun.
Opettajan ei nykyään ole helppoa saada muutakaan työtä. Moneen työhön on kuulemma ylikouluttautunut, vaikka itse työ kelpaisi kyllä. Kertokaa mihin olette työllistyneet, jos opetusalan työtä ei ole saanut!
Pitäisi alkaa perustaa yksityiskouluja lisää. Se pienentäisi myös luokkakokoja, mikä olisi oppilaiden etu. Sillä olisi työllistävä vaikutus. Uskoisin maksavia asiakkaita löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi alkaa perustaa yksityiskouluja lisää. Se pienentäisi myös luokkakokoja, mikä olisi oppilaiden etu. Sillä olisi työllistävä vaikutus. Uskoisin maksavia asiakkaita löytyvän.
Siinähän olisi ideaa. Muutama työtön ope, järjestäytyminen, yksityiskoulu.
Saataisiinko eka av-koulu??
Ei välttämättä noin kaikki mitä tässä ketjussa on. Meillä esim. lehtori on irtisanottu kun työt loppui. Kaksi on ollut lomautettuna ihan hiljakkoin kun tunteja ei ole ollut tarpeeksi.
Haut on keväällä, koska virkamääräykset halutaan tehdä valmiiksi viimeistään kesäkuun alussa vaikka elokuun puolivälissä alkaa työt. Ensi lukuvuotta on suunniteltu jo kuukausia.
Kannattaa yrittää jalkaa oven väliin ottamalla keikkatyötä. Jos hyväksi tyypiksi havaitaan, todennäköisesti töitä riittää, ainakin niitä määräaikaisia ja jos kaikki pätevyydet, se virkakin tulee kunhan vapautuu. Meillä on opettajia, joiden vakituinen osoite on kauimmillaan 500 km päässä. Aivan tavallista on, että kuljetaan n. 100 km työmatkaa suuntaan.
Määräaikaisuuksia on kuten joku mainitsi, taloudellisista syistä. Toinen on se, että ope saattaa olla vuosia virkavapaalla, jolloin ei palkata sijaista kuin vuodeksi kerrallaan. Meillä palkataan aina 1.8.-31.7. jos palkataan koko lukuvuodeksi. Se on ihan kuntakohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa yrittää jalkaa oven väliin ottamalla keikkatyötä. Jos hyväksi tyypiksi havaitaan, todennäköisesti töitä riittää, ainakin niitä määräaikaisia ja jos kaikki pätevyydet, se virkakin tulee kunhan vapautuu. Meillä on opettajia, joiden vakituinen osoite on kauimmillaan 500 km päässä. Aivan tavallista on, että kuljetaan n. 100 km työmatkaa suuntaan.
Sehän tässä eniten kaihertaakin, että virkoihin pääsee vaan talon sisältä. Keikkoja tekemällä. Sijaisuuksia, määräaikaisuuksia. Ei sellaiseen voi ihan kuka tahansa mistä tahansa lähteä. Ei perheellinen asuntovelkainen voi lähteä tyhjän päälle. Miksi virat ei ole aidosti auki, joihin voitaisiin aidosti harkita sitä parasta mahdollista. Ei parasta mahdollista talon sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä eniten kaihertaakin, että virkoihin pääsee vaan talon sisältä. Keikkoja tekemällä. Sijaisuuksia, määräaikaisuuksia. Ei sellaiseen voi ihan kuka tahansa mistä tahansa lähteä. Ei perheellinen asuntovelkainen voi lähteä tyhjän päälle. Miksi virat ei ole aidosti auki, joihin voitaisiin aidosti harkita sitä parasta mahdollista. Ei parasta mahdollista talon sisältä.
Kun pääsiskin sitä keikkaa tekemään! Ja olen kulkenut 100 km suuntaansa vuosia, joten ei ole uutta tuo kulkeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän joskus noin tapahtuu, että otetaan ihan umpimetsästä mutta tottakai työnantajakin ottaa kovan riskin, jos ottaa suoraan virkaan vakituiseksi jonkun aivan tuntemattoman. Meinaan niitä huteja sattuu, jotkut ei vaan sovi työyhteisöön ja silloin on hyvä, että henkilö on määräaikainen eikä sitä jatketa. Eikä valita vakituiseksi vaikka paikka laitettaisiin auki ja on jo talon sisällä. Usein vakipaikka laitetaan auki kun siihen on sopiva hakija olemassa. Joskus odotetaan että joku hyvä tyyppi saa tutkintonsa valmiiksi ja voidaan julistaa virka auki.
Kyllä näissä on 6 kk koeaika yleensä.
Viroissa on tosiaan ainakin 4 kuukauden, usein 6 kuukauden koeaika. Ei tarvitse ottaa pystymetsästä myöskään siinä mielessä, että kyllä mulla ainakin on nykyinen työnantaja ja kyllä siltä voi kysyä, minkälainen mä olen työntekijänä. Mulla on myös muita työtodistuksia, joissa on muiden esimiesten arvioita työskentelystäni.
Kyllä se on väärin, kuinka suurin osa opettajan viroista menee vain määräaikaisuuden tai sijaisuuden kautta. Oli ne syyt siellä takana mitkä tahansa.
Espoo ketjuttaa määräaikaisia opettajien virkoja.
Yli 10 vuotta töissä olleita päteviä opettajia on ketjutettu.
Määräaikaisia "tekaistuja virkoja" on tehty. Mukamas sijaisia..ei ole ollut näyttöä Espoon kaupungilla sijaisuuksilla.
OAJ juristit/lakimiehet ovat ajaneet näitä asioita 10-20 per vuosi. Espoon kaupunki on hävinnyt kaikki kanteet !
Hyvä ketjutettu opettaja Espoossa. Tee rikoskanne, kaikkien muidenkin liittojen juristit/lakimiehet tekevät tekevät samaa työtä.
Saat 10-14 kuukauden palkan.. Paljon rahaa.
30 000-50 000 euroa.
Missä ovat vastaavat virkamiehet keskustelussa ? Äitien helmoissa varmaan ;)
Samoin kansanedustajat, joista monet kunnallispolitiikassa. Julkisesti "harmitellaan" Touhulan touhuja ja vanhusten heitteillejättöjä.
Lahjottuja moraalittomia henkilöitä.. EI ihmisiä
Vantaa taas ketjuttaa epäpätevien opettajien määräaikaisia suhteisia.
Mika Niikko (ps) epäpätevänä on kaiken takana. Kunnan edustajana ja kansanedustajana
Haluan kannustaa teitä, toivoa on! Jonkun kerran teidänkin kohdalle saattaa osua reksi, joka tykkää just teidän ajatuksista. Itse tulin valituksi virkaan koulun ja itse asiassa koko kunnan ulkopuolelta, vaikka hakijoita oli yhteensä lähes sata ja koulun sisäisiäkin oli.
Jos se tapahtui mulle, se voi tapahtua kenelle tahansa teistä. Älkää luopuko toivosta!