Parikymppisen on ihan turha tulla neuvomaan viiskymppistä!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokonekeskusteluun todeten vain, että olen ollut kouluttamassa juuri tuon ikäluokan ihmisiä tietotekniikan saloihin (=peruskäyttö) ja osa porukasta ei kyllä osaa sitten yhtään mitään, eikä ymmärrä kertakaikkisen mitään tietotekniikasta. Tietenkin iso osa osaa käyttää, mutta on kyllä sitten sitä porukkaa, joka ei kykene mihinkään ja on iso joukko, jotka pärjäävät, mutta tulee ongelmia jos pitää vaikka lähettää liite sähköpostissa tai skannata jotain papereita.. Lähenen kolmea kymppiä, joten saanko opettaa hyvällä omallatunnolla?
Ei parikymppisetkään välttämättä osaa!
Just törmäsin siihen oppilaissani, jotka ovat siis AMK-opiskelijoita, että kaikki eivät osaa lähettää Word-tiedostoa, jossa on kuvat taitettuna mukaan.
No tuo on jo aika edistynyttä käyttöä sen rinnalla, että ei osata tehdä rivinvaihtoa, erikoismerkkejä tai isoja kirjaimia tai ei löydetä koko tekstinkäsittelyohjelmaa ylipäätään..
Aika surullinen ja ylimielinen tapa katsoa elämää. En usko että kukaan on joka alan ekspertti ja mielestäni se että kuvitellaan että tiedetään elämästä kaikki on yksi suurimpia ihmisen henkisen kehittymisen esteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokonekeskusteluun todeten vain, että olen ollut kouluttamassa juuri tuon ikäluokan ihmisiä tietotekniikan saloihin (=peruskäyttö) ja osa porukasta ei kyllä osaa sitten yhtään mitään, eikä ymmärrä kertakaikkisen mitään tietotekniikasta. Tietenkin iso osa osaa käyttää, mutta on kyllä sitten sitä porukkaa, joka ei kykene mihinkään ja on iso joukko, jotka pärjäävät, mutta tulee ongelmia jos pitää vaikka lähettää liite sähköpostissa tai skannata jotain papereita.. Lähenen kolmea kymppiä, joten saanko opettaa hyvällä omallatunnolla?
Ei parikymppisetkään välttämättä osaa!
Just törmäsin siihen oppilaissani, jotka ovat siis AMK-opiskelijoita, että kaikki eivät osaa lähettää Word-tiedostoa, jossa on kuvat taitettuna mukaan.
No tuo on jo aika edistynyttä käyttöä sen rinnalla, että ei osata tehdä rivinvaihtoa, erikoismerkkejä tai isoja kirjaimia tai ei löydetä koko tekstinkäsittelyohjelmaa ylipäätään..
Ei todellakaan ole mitään edistynyttä käyttöä, vaan ihan peruskäyttöä, jota lukioissakin on edellytetty jo vuosia.
Mutta kaikki parikymppisetkään eivät osaa tuota, vaikka useimmat viisikymppiset osaavat.
Meillä kyllä neuvotaan puolin ja toisin.
Minkä alan viisikymppiset eivät muka osaa käyttää tekstinkäsittelyohjelmia? Tai tietokonetta muuten? Meinaan en keksi yhtäkään ammattia, jossa tietotekniikkaa ei edellytettäisi ainakin jossakin määrin. Jopa mun äitini, joka on laitoskeittäjä, joutuu koko ajan käyttämään tietokonetta tilauksien, varastokirjanpidon, tuntikirjanpidon ja tilastoinnin teossa.
On tää kyllä hupaisa ketju, ja kertoo kyllä ennen kaikkea parikymppisten ennakkoluuloista viisikymppisiä kohtaan.
Eiköhän se ole sitä paitsi ihan selvää, että aloituksentekijä on parikymppinen, ei viisikymppinen. Tuollainen ikänokittelu kiinnostaa hyvin harvoin ketään keski-ikäistä.
Itse arvostan parikymppisten notkeutta ja kokeilunhalua. Sitä on nuorilla melkein aina enemmän.
N51
Mulla on parikymppiset lapset ja kyllä saavat minua neuvoa. He tietävät joistain asioista enemmän kuin minä ja minä tiedän toisista asioista.
No minua on poikani neuvonut useastikin ja ihan aiheesta. Toki useammin minä olen neuvonut häntä ja aina asiasta minäkin.
On älyllisesti melko köyhää kuvitella, että parikymppisillä ei olisi meille viiskymppisille mitään annettavaa. Monissa asioissa nuoriso menee meistä heittämällä ohi. Tietotekniikka nyt on itsestäänselvyys, mutta kyllähän meillä vanhaliiton jäärillä on myös paljon opittavaa heiltä esimerkiksi vaikkapa alkoholin käytössä. Vaikka humalahakuisia nuoria totta kai edelleenkin on, niin kyllähän kokonaisvaltaisesti nuorison alkoholin käyttö on muuttunut paljon järkevämpään suuntaan omista nuoruusvuosistamme ja valitettavasti meidän sukupolvella ei edelleenkään parannusta ole suuremmin näkynyt, vaan varsinkin meillä keski-ikäisillä miehillä se yleisin tapa nauttia alkoholia on yhä edelleenkin vetää naula päähän.
M53