Ilmaisia lastenvaatteitamme haetaan uusimmilla audeilla
Ärsyttää. Keskituloisena laitan annetaan-ryhmään lasteni hyväkuntoisia vaatteita. Välillä kirjoitan, että annetaan tarvitsevalle tms. Sitten niitä haetaan uusimmilla autoilla.
Tarkoitus on auttaa vähävaraisia, ei pihejä.
Kommentit (58)
Miksi annat 'suoraan'? Vie Hope:lle tai johonkin muuhun keräykseen.
Perheemme tulot vuodessa ovat vähän yli 150 000 e. Silti käyn leipäjonossa, koska siellä ei kysellä tuloja eikä veroja. Meille kelpaa kyllä kaurahiutaleet, vehnäjauhot ja makaronit, en ole kranttu ruokien suhteen. Tämä on minun tapani ottaa yhteiskunnalta takaisin edes muutaman euron verran.
No ei ole tuollaisia kokemuksia. Sitä paitsi audit voivat ihan yhtä lailla olla rupukuntoisia ritsoja, eivät kaikki audit ole uusia.
Tai ne voivat olla työsuhdeautoja, ja perheen taloustilanne huono silti.
Väitän, että hyvätuloinen ei vaivaudu kerjäämään kuin poikkeuksellisen, jopa sairaaloisen kitsauden tapauksessa ja sellaisia ihmisiä on vähän.
Ylipäätään ihmisen tulotasoa EI voi päätellä ulkonäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Perheemme tulot vuodessa ovat vähän yli 150 000 e. Silti käyn leipäjonossa, koska siellä ei kysellä tuloja eikä veroja. Meille kelpaa kyllä kaurahiutaleet, vehnäjauhot ja makaronit, en ole kranttu ruokien suhteen. Tämä on minun tapani ottaa yhteiskunnalta takaisin edes muutaman euron verran.
Missä leipäjonossa ei kysellä tuloja? Ainakin kun itse kävin piti käydä erillisessä toimistossa näyttämässä varallisuus ja tilitedot ym.
Tämän takia en Suomessa auta/lahjoita tavaraa/aikaani/rahaa yhdellekkään lapsiperheelle koska tuntuu ettei täällä oikeasti edes ole mitään köyhiä jotka oikeasti apua tarvitsevat ja ansaitsevat.
Aikaisemmin näin tein ja tuntui, että nämä perheet tulivat toimeen paremmin kuin minä (olen itse aina ollut pienituloinen mutta ei se haittaa koska osaan suhteuttaa tuloni ja menoni). Oltiin vaan niin hemmetin ahneita. Ja vielä kiittämättömiä.
Nyt minulla on muutama kummilapsi Afrikassa ja käyn siellä pari kertaa vuodessa heitä tapaamassa, kirjoitellaan kirjeitä ja minä lähettelen pieniä paketteja. Minulla parempi mieli ja voi sitä onnea mikä pienen lapsen silmiin tulee kun saa ensimmäistä kertaa elämässään kunnolliset kengät tai oman nallen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten sä heräsit Porvoossa...
Lopeta jo trollaus.
Olet ahne paska! Koska viet oikeiden tarvitsijoiden ruuat, vain sen takia että saisit yhteiskunnalta
jotain takaisin. Uskomaton sikailija. Joku todella tarpeeseen hakija lähtee sitten tyhin käsin kotiin,
kun sinun täytyy hakea katkeruuteesi köyhien ruuat. Nolottaako edes?
Audeilla ajaakin yleensä persaukiset wannabe-ihmiset, elävät täysin velaksi, kun pitää vaan olla kulissit kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä yhteiskunnalta mitään ota, vaan niiltä jotka oikeasti apua tarvitsisivat. Ahneudelladi ei ole mitään rajaa. Kuinka sairas pitää olla että tulee kehuskelemaan köyhiltä varastamisesta.
Onnea valitsemallasi tiellä, sinun kaltaistesi takia maailma on paska paikka.
Älä avaa ap ovea tuollaisille tai sano että ilmoituksessa luki että annetaan tarvitsevalle.
Niin?
Jos joku kuvittelee että jollain on siihen Audiin oikeasti varaa... Tyhmä täytyy olla.
Siinä on hei kallein velka mitä löytyy.
Laita ne Hopeen. Tai jonnekin avustusryhmään. Kierrätysryhmässä on tarkoitus kierrättää. Siis se kierrätys on pääasia.
400 euron lyhennys kuussa on melkoinen kuluerä, kyllä on pers auki todellakin. Tarpeeseen menee, älä huoli.
Ne pöljät hakee 30 000 euron auton kaupasta jota ei saa kunnolla maksettua ja saavat 3000 takaisin siitä muutaman vuoden päästä..
Hmmm, kirjoitit että annetaan tarvitsevalle. Osoittaako uusi audi ettei ole tarvitseva. Lapsesta tulee aika paljon kuluja, ihmisillä on opintolainanoja, toinen vanhempi kotona hoitamassa lasta tms. Itse ainakin olen todella kiitollinen kun ollaan saatu vauvalle paljon lahjoituksia - tosin ystäviltä. Eli vaikka paperilla ollaan hyvätuloisia niin työuran alussa on niin paljon vielä elämää rakennettavana ja lainoja maksettavana. Sitten tuntuu mukavalle kun voi lahjoittaa taas eteenpäin seuraavalle tarvitsevalle.
Mikset kirjoita ilmoitukseen, että "ei niille, jotka omistavat Audin. Lada ok".
Mä tulkitsen niin, että "tarvitseva" on sellainen, jonka lapsi oikeasti tulee käyttämään saamiaan vaatteita ja vaatteet eivät mene trokattavaksi eteenpäin. Monesti köyhillä autottomilla on kaveri kuskina tai vanhempien auto lainassa...
No laita ilmoitukseen että annetaan vähävaraisille. Tuskin sitten kehtaavat tulla (ei ehkä kehtaa ne vähävaraisetkaan). Tai sitten sanot suoraan että teillä ei näytä olevan puutetta, nämä vaatteet menevät muualle. Ihmiset ovat röyhkeitä, niiden kanssa pitää vaan oppia toimimaan.
Jos on valmis luopumaan vaatteista ilmaiseksi, niin silloin täytyy vain hyväksyä se, ettei ole oikein sananvaltaa siihen, minkälaiseen perheeseen ne menevät. Jos haluaa että ne menevät jollekin pienituloiselle, niin sitten pitää hieman nähdä vaivaa sen pienituloisen etsimiseen ja tarjota hänelle suoraan.
Ymmärrän kyllä, että tuo harmittaa, jos nimenomaan tahtoisi auttaa ja siksi luopuu rahanarvoisista vaatteista ilmaiseksi. Mutta ei oikein ole sellaista vaihtoehtoa, missä helposti pääsisi vaatteista eroon ja saisi päättää kenelle ne menevät. Jos vie UFFin laatikkoon, niin henkilökunta saattaa kuoria parhaat päältä (ei voi tietää) ja köyhille asiakkaille jää pelkät jämät.
Onko muilla kokemuksia? Tai miksi näin toimitte jos hyvätuloisina selkeästi vähävaraisille tarkoitettua haette?