Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko hyvätuloisen taloudenhallinta olla huono? Kokemuksia hyvätuloisten toivottomista tilanteista.

Vierailija
28.01.2018 |

Vähän myös vastapainoksi tälle ”köyhyysrajalla elävien huonolle taloudenhallinnalle”.

Minä voin aloittaa:
Äiti 29 v, saa 3000 e bruttona, nykyinen miehensä tienaa yrityksen kautta ihan kivasti. Taloudenhallinta niin päin metsää, ettei ole varaa ostaa lapselle luistimia, suksia tai monoja, kun tulee päiväkodissa näiden aika. Silti yritetään epätoivoisesti mainostaa Facebookissa ja kylillä ”meillä ostetaan vain uusinta uutta ja hienoa ja kallista”. Jossainhan se sitten näkyy ;)

Aikanaan tämä nainen on ottanut ison opintolainan, ostanut sillä uuden auton, hankkinut erotessaan lainalla pienen kämpän ja nyt, vaikka on käynyt AMK:n ja tehnyt useamman vuoden töitä, niin hänellä ei ole säästöjä, ei sijoituksia ei mitään, koska kaikki menee edelleen erilaisten lainojen maksuun.
Kaikki ei siis ole niin kuin voisi kuvitella.

Itse tienasin aikanaan vähemmän kuin tuo nainen. Minulle jäi kuukaudessa 1400 euroa palkasta, olin yhden lapsen yh, ilman autoa ja oli vain enää pieni osa vanhasta kohtuullisesta opintolainasta maksamatta ja silti, silti minulla on aina ollut säästötilillä rahaa, olen säästänyt lapsen tilille ja omalleni, olen pitänyt huolta että kaikki tarvittava on saatavissa kun lapsi sitä tarvitsee. Kuvitelkaa! Ja olen siis elänyt 150 euron päässä köyhyysrajasta.

Elämä on valintoja.

Nykyään tienaan itse tuon 3000 euroa kuukaudessa, asun uuden mieheni kanssa omakotitalossa, on kaksi autoa ja kolme lasta ja lapsilla on säästötilit, osakesalkut ja meillä vanhemmilla myös omamme. Matkustamme 1-2 kertaa vuodessa ulkomaille. Mitään ei puutu ja joka päivä saa olla kiitollinen kaikesta mitä meillä on.

Jep. Kaikki tämä lähtee osaltaan hyvästä taloudenhallinnasta ja järkevistä päätöksistä: kannattaako ottaa liian kallista lainaa autoa tai taloa varten? Kannattaako elää sillä periaatteella, että kaikki pitää ostaa uutena? Kenenkään ei pitäisi miettiä tilanteessa, jossa on persaukinen, että tilaan nyt tuon ”Mini rodinin tai Molon haalarin lapselle osamaksulla”, oli sitten huono- tai hyvätuloinen.

Säästäminen vaatii kärsivällisyyttä ja pian kun on elellyt järkevän säästeliäästi huomaakin miten vähän ihminen tarvitsee liikkeissä ja nettiliikkeissä shoppaamista ja alkaa tehdä tietoisesti uusia valintoja ”saisiko tämän jostain halvemmalla? Kuinka paljon säästän kun teen tämän näin?”.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tulee se päivä, jolloin rahoista aletaan nauttia?

Mietin usein samaa näissä sijoituskeskusteluissa. Onko ajatuksena, että sitten 80-vuotiaana aletaan kuluttamaan? Vai raaskiiko sitä vielä silloinkaan?

Kannatan kyllä säästämistä, mutta monella touhu menee jo yli.

Olen 54- vuotias ja iloinen ja onnellinen siitä että nyt kun työelämä 36 vuoden jälkeen alkaa maistua puulle, minulla on todellisia vaihtoehtoja sille, että kituutan kokopäivätöissä 65-vuotiaaksi tai vanhemmaksikin (pienen eläkkeen vuoksi).

Minulla on muutaman vuoden vanhempi ystävä joka on toteuttanut tuota "rahoista ilo irti tässä ja nyt" -filosofiaa ja niinpä meillä on melkoisen erilainen visio seuraavalle 30 vuoden jaksolle elämässä. En sano, että pienillä tuloilla eläminen on pakosti onnetonta tai ikävää mutta liikkumavara valinnoille on ihan mahtava asia.

En ole kituuttanut, olen vaan tarkasti kuluttanut niihin asioihin joista todella pidän ja saan paljon iloa. Ja olen ottanut jo nuorena säästämisen ja sijoittamisen riskin.

Vierailija
102/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin usein samaa näissä sijoituskeskusteluissa. Onko ajatuksena, että sitten 80-vuotiaana aletaan kuluttamaan? Vai raaskiiko sitä vielä silloinkaan?

Kannatan kyllä säästämistä, mutta monella touhu menee jo yli.

Olen 54- vuotias ja iloinen ja onnellinen siitä että nyt kun työelämä 36 vuoden jälkeen alkaa maistua puulle, minulla on todellisia vaihtoehtoja sille, että kituutan kokopäivätöissä 65-vuotiaaksi tai vanhemmaksikin (pienen eläkkeen vuoksi).

Minulla on muutaman vuoden vanhempi ystävä joka on toteuttanut tuota "rahoista ilo irti tässä ja nyt" -filosofiaa ja niinpä meillä on melkoisen erilainen visio seuraavalle 30 vuoden jaksolle elämässä. En sano, että pienillä tuloilla eläminen on pakosti onnetonta tai ikävää mutta liikkumavara valinnoille on ihan mahtava asia.

En ole kituuttanut, olen vaan tarkasti kuluttanut niihin asioihin joista todella pidän ja saan paljon iloa. Ja olen ottanut jo nuorena säästämisen ja sijoittamisen riskin.

Todella hienoa! :)

Itsellänikin on 40 vuoden säästösuunnitelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti voi olla. Ei ne rahat loputtomiin riitä. Kolme hienoa autoa kalliin omakotitalon pihassa, kesämökit ja veneet, lapsien mopot ja mopoautot, ruokakauppaan menee helposti rahaa ja harrastuksiin, matkustelu, kaikki hienot ylimääräiset vekottimet velaksi ja kokonaan nostettu opintolaina maksamatta, merkkivaatteet ja jatkuvat kauneudenhoitokäynnit milloin ripsiä milloin kynsiä...

Kyllä sen isommankin määrän rahaa saa helposti kulutettua

Vierailija
104/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkua ei voi syödä ja säästää. Joko elät nyt mukavasti etkä mieti tulevaisuutta. Tai sitten kituutat tässä ja nyt maailman ihanuuksien mennessä silmiesi edestä, sillä oletat että ”sitten joskus” alat elää.

Kakkua voi  syödä ja säästää. Eri ihmisille mukavuus merkitsee eri asioita, jos et ole aiemmin tajunnut. Minulle mukavuus ei tarkoita sitä että  ostelen pää märkänä tavaraa ja käyn ulkomailla 5 kertaa vuodessa vaan sitä, että mulla uudehko, mutta järkevän hintainen auto, kiva uutena ostettu  kämppä ja sijoitustilille kertyy rahaa joilla ostelen osakkeita jotka tuottavat lisää rahaa osinkojen muodossa.  Ruokakaupassa ei  tarvitsisi euroja laskea mutten näe tarvetta ostella enempää kuin oikeasti  tarvitsen ja osaan kokata halvemmistakin raaka-aineita pirun hyvää ruokaa. Budjetti  riittää myös viiniin mutta harvemmin sellaista ruoakapöytään kaipaan. En kaipaa ravintola-iltoja, laukkuja, kalliita harrastuksia. Sijoittaminen on toki harrastus joka maksaa  enemmän tai vähemmän kuukaudessa riippuen siitä millaisella summalla ostelen vai ostelenko  lainkaan.

Laajenna vähän ajatusmaailmaasi, jooko?Tuntuu aika rajoittuneelta jos vaihtoehtona on sulla joko kituuttaminen tai  kaiken laittaminen sileäksi, kun siinä välissäkin on vaihtoehtoja vaikka kuinka.

ohis

millaisista halvemmista raaka-aineista teet hyvää ruokaa?

Vierailija
105/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele nauttiminen? Ostelua, tuhlausta? Eivät kaikki  tunne tarvetta sellaiseen vaan nauttivat siitä tiedosta että rahaa olisi vaan sitä ei ole pakko  käyttää. Ei materia tee onnelliseksi.

Ei tee, ei, mutta turvallisuudentunnetta taitaa lisätä joillakin tuo rahan kerääminen.

Vierailija
106/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei ole aikaakaan kun Inderesin jätkät heittivät hyvää läppää Nokian ”Ashton Livingstonesta!”.

Itse ainakin kirjoitan ja vastaanotan tältä palstalta samalla tavalla tietoa.

T. Se ”100 eurolla 10 000 euroa” tienaava - trolli.

Sori, oli vaan pakko!!! Tää on Vauva.fi - palsta hei, vaikka se 100 eurolla tienaaminen ei tavallaan olisikaan mahdottomuus, mutta erittäin, erittäin harvinaista.

Ja sitten taas on meitä, jotka ihan mielelläänkin antavat ihan asiallista tietoa jostain hallitsemastaan aiheesta, jos joku sitä vailla on.

Kaltaisesi trollit on helppo erottaa, enkä palstan "kuuman sijoitusvinkin" perusteella menisi mitään osakkeita ostamaan, mutta toisessa ketjussa kirjoitettiin todella fiksusti sijoittamisesta yleensä. Eikä muuten jaeltu kuumia vinkkejä, vaan korostettiin asiaan perehtymistä ja omien päätösten tekemistä.

Meitä on joka lähtöön.

Tiesittekö muuten, että jos ei omista sijoitushenkilön toimilupaa, niin ei voi myöskään antaa toiselle henkilölle tarkkoja sijoitusvinkkejä. Se on laitonta.

Vierailija
107/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ap:ta kaivelee toisen rahat:D

Vierailija
108/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkua ei voi syödä ja säästää. Joko elät nyt mukavasti etkä mieti tulevaisuutta. Tai sitten kituutat tässä ja nyt maailman ihanuuksien mennessä silmiesi edestä, sillä oletat että ”sitten joskus” alat elää.

Kakkua voi  syödä ja säästää. Eri ihmisille mukavuus merkitsee eri asioita, jos et ole aiemmin tajunnut. Minulle mukavuus ei tarkoita sitä että  ostelen pää märkänä tavaraa ja käyn ulkomailla 5 kertaa vuodessa vaan sitä, että mulla uudehko, mutta järkevän hintainen auto, kiva uutena ostettu  kämppä ja sijoitustilille kertyy rahaa joilla ostelen osakkeita jotka tuottavat lisää rahaa osinkojen muodossa.  Ruokakaupassa ei  tarvitsisi euroja laskea mutten näe tarvetta ostella enempää kuin oikeasti  tarvitsen ja osaan kokata halvemmistakin raaka-aineita pirun hyvää ruokaa. Budjetti  riittää myös viiniin mutta harvemmin sellaista ruoakapöytään kaipaan. En kaipaa ravintola-iltoja, laukkuja, kalliita harrastuksia. Sijoittaminen on toki harrastus joka maksaa  enemmän tai vähemmän kuukaudessa riippuen siitä millaisella summalla ostelen vai ostelenko  lainkaan.

Laajenna vähän ajatusmaailmaasi, jooko?Tuntuu aika rajoittuneelta jos vaihtoehtona on sulla joko kituuttaminen tai  kaiken laittaminen sileäksi, kun siinä välissäkin on vaihtoehtoja vaikka kuinka.

ohis

Olen eri vastaaja, mutta esimerkiksi ostan vihannekset, marjat, hedelmät ja kalan suoraan tuottajilta kauden mukaan. Ostan riisit isoissa pusseissa etnisistä kaupoista. Teen leivän itse. En syö punaista lihaa. Ostan sitä kanaa mikä on tarjouksessa. Ostan halvinta rahkaa (maustan sen kuitenkin itse). En käytä juustoa.

En tiedä ajoitko tätä takaa.

Vierailija
109/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koe mitään tarvetta merkkilaukkuihin, hilavitkuttimiin ja muuhun.. muistan sukulaisteni tarinat nälästä ja esivanhempien kohtaloista. Siksi haluan että rahaa jää säästöön, eikä se tarkoita että elämäni olisi tylsää tai mälsää, vaikka en lomaillutkaan Balilla tai Thaimaassa. Asiat ka oma talous pitää laittaa mittasuhteisiin. Kun vene kaatuu, parempi kun on pelastusliivit päällä eikä viimeisenä shoppinglistalla. Jos tajusitte.

Ja mitä tulee sijoitussäästämiseen, tavoite ei ole pikavuorot, vaan tuotot.

Niillä tuotoilla voi harkinnan mukaan humputella..

Nro 24

Vierailija
110/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on oikeastaan todennäköisempää että keski- tai hyvätuloisella on huonompi talouden hallinta, ihan koska siinä ei joudu laskemaan kaikkea niin pennilleen. Ja jos ei ole kokenut työttömyyttä tms niin elää siinä uskossa että tulot tulevat olemaan hyvät jatkossakin, joten ei ehkä tajuta säästää pahan päivän varalle, käytetään osareita ym. ja ostetaan auto velaksi.

Vierailija
111/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tilanteet ja mahdollisuudet vie mennessään, jos tulot on sitä luokkaa, että se on rahallisesti mahdollista. Tulee ostettua se hieman kalliimpi asunto, tulee matkustettua useammin ja ehkä kalliimmin kuin olisi järkevää, ostettua kaupasta ohi kauppalistan, tehtyä toisinaan arkenakin muuta kuin arkiruokaa, ostettua viiniä useana viikonloppuna vaikka se ei olisi tarpeen, käytyä ulkona syömässä tai kahvilla vaikka saman voisi tehdä kotona, pidettyä kaksi autoa vaikka vaivannäöllä yhdelläkin pärjäisi, käytyä leffassa vaikka on suoratoistopalvelut kotona.

Ollaan tyytyväisiä siihen mitä on saatu (perhe, talo, kesämökki, lomamatkat, huvit), velkaa vielä muutama vuosi, visasaldo nollilla, mutta rahaa ei ole juuri jäänyt säästöön parin- kolmen kuukauden bruttotiliä enempää. Lasten tileille saatu kerättyä pesämunaa. Kyllä ne edelliset sukupolvet elivät pihimmin, vaatii se melkoista luonteenlujuutta pihistellä, kun ei ole pakko. Nostan hattua pihistelijöille.

Vierailija
112/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en koe mitään tarvetta merkkilaukkuihin, hilavitkuttimiin ja muuhun.. muistan sukulaisteni tarinat nälästä ja esivanhempien kohtaloista. Siksi haluan että rahaa jää säästöön, eikä se tarkoita että elämäni olisi tylsää tai mälsää, vaikka en lomaillutkaan Balilla tai Thaimaassa. Asiat ka oma talous pitää laittaa mittasuhteisiin. Kun vene kaatuu, parempi kun on pelastusliivit päällä eikä viimeisenä shoppinglistalla. Jos tajusitte.

Ja mitä tulee sijoitussäästämiseen, tavoite ei ole pikavuorot, vaan tuotot.

Niillä tuotoilla voi harkinnan mukaan humputella..

Nro 24

Kyllä, näin uskon itsekin!

Vierailija
113/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei ole aikaakaan kun Inderesin jätkät heittivät hyvää läppää Nokian ”Ashton Livingstonesta!”.

Sori, oli vaan pakko!!! Tää on Vauva.fi - palsta hei, vaikka se 100 eurolla tienaaminen ei tavallaan olisikaan mahdottomuus, mutta erittäin, erittäin harvinaista.

Ja sitten taas on meitä, jotka ihan mielelläänkin antavat ihan asiallista tietoa jostain hallitsemastaan aiheesta, jos joku sitä vailla on.

Kaltaisesi trollit on helppo erottaa, enkä palstan "kuuman sijoitusvinkin" perusteella menisi mitään osakkeita ostamaan, mutta toisessa ketjussa kirjoitettiin todella fiksusti sijoittamisesta yleensä. Eikä muuten jaeltu kuumia vinkkejä, vaan korostettiin asiaan perehtymistä ja omien päätösten tekemistä.

Meitä on joka lähtöön.

Tiesittekö muuten, että jos ei omista sijoitushenkilön toimilupaa, niin ei voi myöskään antaa toiselle henkilölle tarkkoja sijoitusvinkkejä. Se on laitonta.

Kerrotko miten sen voi omistaa? Odottelen.

Vierailija
114/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein tilanteet ja mahdollisuudet vie mennessään, jos tulot on sitä luokkaa, että se on rahallisesti mahdollista. Tulee ostettua se hieman kalliimpi asunto, tulee matkustettua useammin ja ehkä kalliimmin kuin olisi järkevää, ostettua kaupasta ohi kauppalistan, tehtyä toisinaan arkenakin muuta kuin arkiruokaa, ostettua viiniä useana viikonloppuna vaikka se ei olisi tarpeen, käytyä ulkona syömässä tai kahvilla vaikka saman voisi tehdä kotona, pidettyä kaksi autoa vaikka vaivannäöllä yhdelläkin pärjäisi, käytyä leffassa vaikka on suoratoistopalvelut kotona.

Ollaan tyytyväisiä siihen mitä on saatu (perhe, talo, kesämökki, lomamatkat, huvit), velkaa vielä muutama vuosi, visasaldo nollilla, mutta rahaa ei ole juuri jäänyt säästöön parin- kolmen kuukauden bruttotiliä enempää. Lasten tileille saatu kerättyä pesämunaa. Kyllä ne edelliset sukupolvet elivät pihimmin, vaatii se melkoista luonteenlujuutta pihistellä, kun ei ole pakko. Nostan hattua pihistelijöille.

Niin, säästäminen ja sijoittaminen vaatii todellakin kärsivällisyyttä, joten, jos on tottunut ihan vaan chillaamaan suht hyvällä palkalla, eikä ole koskaan kokenut työelämässä pakkeja, niin se on aika helppo jäädä sille kulutustasolle.

Vierailija
115/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on joka lähtöön.

Kerrotko miten sen voi omistaa? Odottelen.

Samalla tavalla kuin sen kymppätonnin???

Vierailija
116/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ohis

Halvemmat ruhonosat, kauden kasvikset,pavut ja linssit.Ei tarvitse olla filettä tai punaista lihaa. Ruoka on kasvispainotteista.

Vierailija
117/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on oikeastaan todennäköisempää että keski- tai hyvätuloisella on huonompi talouden hallinta, ihan koska siinä ei joudu laskemaan kaikkea niin pennilleen. Ja jos ei ole kokenut työttömyyttä tms niin elää siinä uskossa että tulot tulevat olemaan hyvät jatkossakin, joten ei ehkä tajuta säästää pahan päivän varalle, käytetään osareita ym. ja ostetaan auto velaksi.

Jos on varakkaasta perheestä, saati suvusta, todennäköisesti tajuaa sijoittamisen merkityksen eikä todellakaan ostele mitään osareilla. Ensimmäistä kertaa rahan kanssa tekemisissä olevat ehkä.

Vierailija
118/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko niin tosikkoja: kääntäkää Jimille, katsokaa Rikua ja Tunnaa ja naurakaa <3 Onnellisuuden resepti on myös nauraa, rakastaa ja nauttia.

Liika raha-asioiden ajattelu ei johda hyvään. Perusasiat pitää tietty olla hallussa ja tulevaisuus turvata.

Päätin näiden keskustelujen perusteella, etten enää murehdi rahasta tai keskustele edes sukulaisten kanssa sijoittamisesta ja säästämisestä :D Kiitos ja näkemiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi