Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko hyvätuloisen taloudenhallinta olla huono? Kokemuksia hyvätuloisten toivottomista tilanteista.

Vierailija
28.01.2018 |

Vähän myös vastapainoksi tälle ”köyhyysrajalla elävien huonolle taloudenhallinnalle”.

Minä voin aloittaa:
Äiti 29 v, saa 3000 e bruttona, nykyinen miehensä tienaa yrityksen kautta ihan kivasti. Taloudenhallinta niin päin metsää, ettei ole varaa ostaa lapselle luistimia, suksia tai monoja, kun tulee päiväkodissa näiden aika. Silti yritetään epätoivoisesti mainostaa Facebookissa ja kylillä ”meillä ostetaan vain uusinta uutta ja hienoa ja kallista”. Jossainhan se sitten näkyy ;)

Aikanaan tämä nainen on ottanut ison opintolainan, ostanut sillä uuden auton, hankkinut erotessaan lainalla pienen kämpän ja nyt, vaikka on käynyt AMK:n ja tehnyt useamman vuoden töitä, niin hänellä ei ole säästöjä, ei sijoituksia ei mitään, koska kaikki menee edelleen erilaisten lainojen maksuun.
Kaikki ei siis ole niin kuin voisi kuvitella.

Itse tienasin aikanaan vähemmän kuin tuo nainen. Minulle jäi kuukaudessa 1400 euroa palkasta, olin yhden lapsen yh, ilman autoa ja oli vain enää pieni osa vanhasta kohtuullisesta opintolainasta maksamatta ja silti, silti minulla on aina ollut säästötilillä rahaa, olen säästänyt lapsen tilille ja omalleni, olen pitänyt huolta että kaikki tarvittava on saatavissa kun lapsi sitä tarvitsee. Kuvitelkaa! Ja olen siis elänyt 150 euron päässä köyhyysrajasta.

Elämä on valintoja.

Nykyään tienaan itse tuon 3000 euroa kuukaudessa, asun uuden mieheni kanssa omakotitalossa, on kaksi autoa ja kolme lasta ja lapsilla on säästötilit, osakesalkut ja meillä vanhemmilla myös omamme. Matkustamme 1-2 kertaa vuodessa ulkomaille. Mitään ei puutu ja joka päivä saa olla kiitollinen kaikesta mitä meillä on.

Jep. Kaikki tämä lähtee osaltaan hyvästä taloudenhallinnasta ja järkevistä päätöksistä: kannattaako ottaa liian kallista lainaa autoa tai taloa varten? Kannattaako elää sillä periaatteella, että kaikki pitää ostaa uutena? Kenenkään ei pitäisi miettiä tilanteessa, jossa on persaukinen, että tilaan nyt tuon ”Mini rodinin tai Molon haalarin lapselle osamaksulla”, oli sitten huono- tai hyvätuloinen.

Säästäminen vaatii kärsivällisyyttä ja pian kun on elellyt järkevän säästeliäästi huomaakin miten vähän ihminen tarvitsee liikkeissä ja nettiliikkeissä shoppaamista ja alkaa tehdä tietoisesti uusia valintoja ”saisiko tämän jostain halvemmalla? Kuinka paljon säästän kun teen tämän näin?”.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ap teitä auttaa isovanhemmat? Monet unohtaa tämän kokonaan. Isovanhemmilta saadaa ilmaista lapsenhoitoa, ruokaa, lasten vaatteita, vaunuja, kuskausapua harrastuksiin ja niiden maksamiseen jnejne. Välillä sujautetaan satanen tai pari taskuun.

Rahallisesti minua on autettu joskus teininä viimeksi! Muuten hoidetaankin kaikki oman perheen kesken. Minua ei olla kasvatettu pumpulissa kultalusikka suussa, jos sitä meinaat.

Äitini on työkyvyttömyyseläkkeellä ja isäni sai juuri potkut.

Voitte sitten miettiä mitä näiden juttujen takana on ja millaisesta perheestä olen.

En hyväosaisesta ainakaan.

Nuo sinun tuttusi nostelevat valtion tukia, lapsilisää lukuun ottamatta. Joten mitä asia sulle kuuluu.

Nää köyhyyskeskustelut nousee pintaan, koska elävät täysin verorahoilla ja valittavat siitä mediassa.

Vierailija
62/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostamme edelleen kivoja asioita ja perjantaina ostin 5,20€ maksaneen kahvin. Niitä kivoja asioita vaan ostetaan nykyään harkiten ja rahalla mikä on budjetoitu siihen. Ja 5,20€ maksanut kahvi oli kyllä ihan hyvää, joskin tulin silti siihen tulokseen et olipa rahanhukkaa - joten katsotaan sit vaikka kesällä uusiksi.

Minä kyllä nyt yllyttäisin teitä ostamaan kotiin kunnollisen espressokoneen ja kahvimyllyn. Siis nyt kun olette saaneet raha-asiat kuntoon. Jos siis oikeasti nautit hyvästä kahvista, niin ei ole mitään ihanampaa kuin kotona tehty latte tai espresso. Meillä kahvi on yksi niistä asioista mihin panostetaan ja meillä on 1500€ maksanut espressokone, mylly oli alle 300€. Käytetään Kaffan papuja ja meidän kotikahvit on niin taivaallisia, että todella harvoin tekee mieli sortua kahvilaan pelkän kahvin vuoksi, kun ei ole edes mitään takeita että se kahvi olisi edes yhtä hyvää kuin kotona. Nuo laitteet on ostettu viisi vuotta sitten ja muistaakseni pari kertaa on espressokone käytetty huollossa, kun on tullut jotain kremppaa. (No yksi huolto maksoi 340€ että kieltämättä hieman hintavaa, mutta ei niin hintavaa että olisi tehnyt mieli hankkia uusi laite.) Papuihin menee ehkä 25-30€/kk. Ei tämä ehkä tule halvemmaksi kuin satunnaiset noutokahvit, mutta todellakin koetaan saavamme rahoille vastinetta. 

Toki mutteripannullakin saa hyvää kahvia, ja maidon vaahdotukseen voi ostaa sellaisen lasikannusysteemin. Kahvimyllyä ei voi oikein millään korvata ja kunnollinen maksaa kyllä jonkin verran. Mutta verrattuna siihen että joisi kotona jotain valmiiksi jauhetusta kahvista tehtyä suodatinkahvia on todella huomattava. Hyvä kahvi on arjen luksusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tulee se päivä, jolloin rahoista aletaan nauttia?

Vierailija
64/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostamme edelleen kivoja asioita ja perjantaina ostin 5,20€ maksaneen kahvin. Niitä kivoja asioita vaan ostetaan nykyään harkiten ja rahalla mikä on budjetoitu siihen. Ja 5,20€ maksanut kahvi oli kyllä ihan hyvää, joskin tulin silti siihen tulokseen et olipa rahanhukkaa - joten katsotaan sit vaikka kesällä uusiksi.

Minä kyllä nyt yllyttäisin teitä ostamaan kotiin kunnollisen espressokoneen ja kahvimyllyn. Siis nyt kun olette saaneet raha-asiat kuntoon. Jos siis oikeasti nautit hyvästä kahvista, niin ei ole mitään ihanampaa kuin kotona tehty latte tai espresso. Meillä kahvi on yksi niistä asioista mihin panostetaan ja meillä on 1500€ maksanut espressokone, mylly oli alle 300€. Käytetään Kaffan papuja ja meidän kotikahvit on niin taivaallisia, että todella harvoin tekee mieli sortua kahvilaan pelkän kahvin vuoksi, kun ei ole edes mitään takeita että se kahvi olisi edes yhtä hyvää kuin kotona. Nuo laitteet on ostettu viisi vuotta sitten ja muistaakseni pari kertaa on espressokone käytetty huollossa, kun on tullut jotain kremppaa. (No yksi huolto maksoi 340€ että kieltämättä hieman hintavaa, mutta ei niin hintavaa että olisi tehnyt mieli hankkia uusi laite.) Papuihin menee ehkä 25-30€/kk. Ei tämä ehkä tule halvemmaksi kuin satunnaiset noutokahvit, mutta todellakin koetaan saavamme rahoille vastinetta. 

Toki mutteripannullakin saa hyvää kahvia, ja maidon vaahdotukseen voi ostaa sellaisen lasikannusysteemin. Kahvimyllyä ei voi oikein millään korvata ja kunnollinen maksaa kyllä jonkin verran. Mutta verrattuna siihen että joisi kotona jotain valmiiksi jauhetusta kahvista tehtyä suodatinkahvia on todella huomattava. Hyvä kahvi on arjen luksusta.

Melkoisen kallis harrastus teillä, tuolla rahalla mikä on mennyt 5 vuoden aikana laitteeseen ja papuihin, olisi saanut 600 kuppia 5,2 euron kahvia kahvilasta.

Vierailija
65/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo Rytsölät aika hyvin rahansa autoihin tärväsivät.

Vierailija
66/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Ostin nyt yhtä osaketta 300 kappaletta alle eurolla ja tämän on arvioitu nousevan 7 euroon. 300 x 7 = 2100 e. Boom, Boom, Boow! Ja 300 eurosta tuli näin 2100 euroa. Tosin, kannattaa miettiä aina sitä myymistä ensin. Osake kun voi nousta tuostakin vielä lisää ja lisäksi, jos myyt yli 1000 eurolla, niin siitähän sitten lähtee vielä verot päälle.

On se kyllä hyvä harrastus!

Itse arvostan osinkoja enemmän kuin tuollaista arvonnoususpekulaatiota.

Vierailija
67/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin usein samaa näissä sijoituskeskusteluissa. Onko ajatuksena, että sitten 80-vuotiaana aletaan kuluttamaan? Vai raaskiiko sitä vielä silloinkaan?

Kannatan kyllä säästämistä, mutta monella touhu menee jo yli.

Vierailija
68/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei joo voi koskaan päätellä mitä sisällä tapahtuu. Kaikki voi näyttää ulkopäin ”hienolta ja pramealta”, mutta sisällä syödään nuudelia ja omien vanhempien tuomia ruoka-apukassien sisältöä.

Minusta ei päälle päin uskoisi, eikä myöskään historiani vuoksikaan voisi uskoa, että olen taitava säästäjä ja sijoittaja, jolla on ollut parikymppisestä asti hyvä taito säästää ja nykyään osakesalkkuni vaan kasvaa kasvamistaan, vaikka olen ollut koko lapsuuteni ja nuoruuteni vähäosainen ja minulle on jo lapsena lyöty aika paskat kortit vanhempieni alkoholi- ja mielenterveysongelmien takia. Minusta ei olisi pitänyt tulla mitään, näin moni varmasti ajattelee.

Kun nykyään kymmenen vuotta myöhemmin matkustellaan viisihenkisen perheen kanssa, niin minulta kysytään ”oletko voittanut lotossa”.

Kertoo mielestäni paljon siitä, että matkustelu koetaan monesti usean vuoden uurastuksen tuloksena ja etenkään useamman lapsen perheessä EI voi lähteä ulkomaille tosta vaan. Ja, jos sinulla on tietty historia niin ei kuulemma onnistu ;)

Voin kertoa, kyllä onnistuu!!

Itse lähdin aikanaan tavoittelemaan 10 000 euron säästämistä. Kun se oli saavutettu, niin päätin että tuosta oli vain enää pieni matka miljoonaan ;)

Ihailtavaa! Olen iloinen siitä, että olet pärjännyt noin hyvin. :)

Vierailija
69/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yep, saavat kadehtia rauhassa. Kohta tulee mahku nostaa ekat 10 000 euroa, joka aikanaan oli vain 100 euroa :D Kelepaa minulle!

Mitäköhän sillä tekisinkään?

No, sijoitan ainakin pari tonnia uudelleen ja nostan luultavasti sen 30 000 - 40 000 eurona ulos, kiitos ison hypen ja osakekuplan :D Nämä ovat kuulkaa oikeita sijoittajan aikoja, kun tietää vaan mihin sijoittaa ;)

Suosittelen kaikille, pusspuss!

Jos sijoittaminen olisi noin helppoa niin eiköhän kaikki sijoittaisi. 100 euron kasvattaminen 10 000 euroksi vaatii usein kymmeniä vuosia. Työskentelen pankissa ja sijottamisen reaaliteetit on kyllä hallussa, oikeasti tuollainen sijoitetun summan 100-kertaistaminen on todella harvinaista ja vaatii sen, että on oikeaan aikaan liikkeellä. Oikea aikaa ei voi ennustaa paraskaan sijoittaja. Nyt kurssit on korkealla enkä jaksa uskoa, että saat pikavoittoja muutaman vuoden sisällä kovinkaan helposti. Jos saat, niin onnea sinulle.

Ja haluan vielä itse korostaa, että tuo minun ”kohta” voi olla vasta vuoden tai kahden kuluttua, sillä tämä treidaaminen on sellaista vuoristorataa että! Ikinä ei tiedä ja koska olen vain lukenut sieltä sun täältä tulevasta nosteesta ja muutamasta isosta yhtiön solmimasta diilistä voi silti kaikki kääntyä päivässä nurin. Analyytikoiden kertomukset, keskustelupalstojen jorinat eikä oikeastaan mikään voi taata kurssien käyttäytymistä.

Hyvä esimerkki on Nokian osake tällä hetkellä: sen verran suuri yhtiö, ettei reagoi hyviin uutisiin nosteella vaan kurssin laskulla!!

Kun sitten taas nämä nosteessa olevat, pieney yhtiöt voivat pompata viikossakin useita prossia ylöspäin.

Toivon mukaan saan mainitsemani ekan kympin tehtyä tämän vuoden puolella, jos en saa, niin sitten en saa :D Nyt ollaan kuitenkin vasta alkunosteessa ja nämä ovat vain pitkälle tähdättyjä unelmia.

Mutta fakta on se, että jos on muutamalla kymmenellä sentillä ostanut jotain osaketta vaikka sillä satasella ja jos se nousee, niin jokainen tietää mitä tapahtuu. Niin käy harvoin, mutta eräiden pankkien sivustolla ollaan käyty aktiivista keskustelua siitä ”olisinpa lähtenyt mukaan, kun kurssi oli tuollainen ja tuollainen”.

Eli on kyllä ihan totta, että eipä sitä kannata lähteä satasella ostamaan edes nousevaa osaketta, jonka hinta on nyt noussut 10 e / kpl.

Senttiosakkeiden kanssa en muuten pelaisi minäkään, jos ei olisi mitään takeita tulevaisuudesta.

Vierailija
70/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele nauttiminen? Ostelua, tuhlausta? Eivät kaikki  tunne tarvetta sellaiseen vaan nauttivat siitä tiedosta että rahaa olisi vaan sitä ei ole pakko  käyttää. Ei materia tee onnelliseksi.

Vierailija
71/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Ostin nyt yhtä osaketta 300 kappaletta alle eurolla ja tämän on arvioitu nousevan 7 euroon. 300 x 7 = 2100 e. Boom, Boom, Boow! Ja 300 eurosta tuli näin 2100 euroa. Tosin, kannattaa miettiä aina sitä myymistä ensin. Osake kun voi nousta tuostakin vielä lisää ja lisäksi, jos myyt yli 1000 eurolla, niin siitähän sitten lähtee vielä verot päälle.

On se kyllä hyvä harrastus!

Itse arvostan osinkoja enemmän kuin tuollaista arvonnoususpekulaatiota.

Itse sekä että. Onhan se aloittelijalle kiva tapa tienata pari tonnia tosta vaan ja sitten laittaa senkin rahan pyörimään.

Katselin erään sijoittajabloggarin sijoitustaivalta ja minusta oli hauska huomata että tämä sijoittaja oli ekana vuotenaan tienannut osingoilla 60 prosenttia vähemmän kuin minä, vaikka tällä sijoittajalla on aika kovat tulot ja suunnitelmat ja nykyään onkin jo matkalla miljooniin.

Vaikka se osinkotulo ei ratkaise mitään ja voi olla ensimmäisinä sijoitusvuosina pienempi, niin kyllä minä mietin, että ”vähän siistiä, toikin on ollut jossain kohtaa noin alussa homman kanssa ja nyt sillä on jo noin paljon!”.

72/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkua ei voi syödä ja säästää. Joko elät nyt mukavasti etkä mieti tulevaisuutta. Tai sitten kituutat tässä ja nyt maailman ihanuuksien mennessä silmiesi edestä, sillä oletat että ”sitten joskus” alat elää.

Onneksi ei ole tarvinnut ikinä valita jompaa kumpaa näistä. Kaikkea ei ole aina pakko kuluttaa heti, en ole koskaan sijoittanutkaan kaikkia mitä olisi pystynyt. 

Enemmistö suomalaisista toimii näin, ääripäät huomataan helpommin ja he jäävät mieleen. Meitä tavallisia ei huomata eikä muisteta, kuka meistä viitsisi tännekään kirjoittaa, meissä kun ei ole mitään erikoista.

Kakkua voi syödä ja säästää, älä  syö kaikkea kerralla, pakasta osa siitä niin säilyy kauemmin. 

Vierailija
73/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paljon sitten yleensä kannattaa laittaa yhteen osakkeeseen sitä hilloa?

No, jostain luin että 1000 e yhteen osakkeeseen. Onko se näin? En tiedä. Olen amatöööörrriii. Itselläni isoin summa yhteen osakkeeseen laitettuna noin 1300 e.

En varmaan näillä tuloilla vielä enempää pistäisikään.

Miljonäärit ovat sitten asia erikseen.

Mielestäni tuo 1300 euron menettäminen ei olisi niin hirveää, mutta jostain syystä jo heti ylemmäs mentäessä jossain 1500 euron menetyksessä alkaisi jo kiristelemään.

Vierailija
74/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytyy vielä sanoa: Tämä palsta on viimeinen paikka, josta kannattaa ottaa sijoitusneuvoja vastaan, vaikka tänne muutaman kommentin heitinkin!

Itse suhtaudun varauksella kaikenlaisiin uutisiin ja tuloksiin.

Vierailija
75/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä nautitaan jo matkan varrella jonkin verran, mutta vähän isompien hankintojen kohdalla kannattaa kyllä miettiä mihin saumaan ne tekee. Me esimerkiksi olimme haaveilleet veneestä jo yli kymmenen vuotta, kun asuimme meren rannalla ja meillä oli jonkinlainen merinäköala. Katselimme ikkunasta ohi kulkevia veneitä ja mietimme, että kivalta näyttää ja ehkä mekin joskus. Ei meillä ollut silloin edes autoa, joten veneily autottomana tuntui kauhean hankalalta ajatukselta eikä rahatilannekaan sallinut. Tuossa kohtaa tulotasokin olisi ollut sellainen, että talous olisi mennyt tosi tiukalle sen veneen hankkimisen myötä. 

Sitten tuli sellainen kohta elämässä, kun tilille oli kertynyt säästöjä ja sijoituksiakin oli jonkin verran ja yllytin perheen venenäyttelyyn huvikseen katselemaan. Sieltä ostettiin uusi vene ja jo viikon päästä oltiin vesillä. Oli kyllä paras ostos pitkään aikaan ja ollaan nautittu siitä tosi paljon. Meillä on talous paljon vankemmalla pohjalla kuin silloin, kun aloimme veneestä haaveilla ja taloutemme kestää ne veneen tuomat kulut (vakuutus, bensat, huollot, talvisäilytys, satamapaikka) ja ennen kaikkea koemme, että tämä on jotain sellaista mistä olemme valmiita maksamaan. Ja homma on pysynyt järkevän rajoissa, emme ostaneet kauhean suurta venettä jonka myötä kaikki veneen kulut olisivat kertautuneet ylöspäin. Meidän vene ei ehkä käännä satamassa katseita, mutta sillä pääsee riittävällä vauhdilla riittävän kauas ja ennen kaikkea meillä on siihen varaa ilman että joutuisimme kovasti tinkimään kaikesta muusta. 

Muistan yhden tuttavaperheen, joka erehtyi ostamaan auton liian aikaisessa vaiheessa. Olivat aluksi aivan onnessaan siitä autosta, mutta jonkun ajan kuluttua joutuivat toteamaan, että heillä on varaa autoon muttei sitten mihinkään muuhun. Ja niin he luopuivat siitä autosta. He saivat auton sitten myöhemmin miehen työn myötä ja ajan kanssa pääsivät kiinni myös omistusasuntoon. Kaikkein vahingollisinta oman talouden ja vaurastumisen kannalta on liiallinen hätäily. Pitäisi malttaa odottaa, kunnes on oikeasti varaa, mikä hyvänsä se mieliteko sitten onkin. Ja pitäisi olla todella varovainen sellaisten hankintojen suhteen, joista tulee lisää kuluja - auto, vene, kesämökki, lemmikit. On eri asia laittaa 5000€ kestäviin huonekaluihin kuin 5000€ autoon. Huonekalut on kerralla maksettu ja ne kestävät 10-20 vuotta. Mutta auto tuo tullessaan kuluja. Toisaalta 5000€ sijoitettuna osakkeisiin tuo tullessaan lisää tuloja. Näiden eron kun ymmärtää, niin ei tule haalittua liikaa omaisuutta, jonka myötä kiinteiden kulujen määrä nousee tarpeettoman korkeaksi.

Vierailija
76/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei ole aikaakaan kun Inderesin jätkät heittivät hyvää läppää Nokian ”Ashton Livingstonesta!”.

Itse ainakin kirjoitan ja vastaanotan tältä palstalta samalla tavalla tietoa.

T. Se ”100 eurolla 10 000 euroa” tienaava - trolli.

Sori, oli vaan pakko!!! Tää on Vauva.fi - palsta hei, vaikka se 100 eurolla tienaaminen ei tavallaan olisikaan mahdottomuus, mutta erittäin, erittäin harvinaista.

Vierailija
77/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ei ole aikaakaan kun Inderesin jätkät heittivät hyvää läppää Nokian ”Ashton Livingstonesta!”.

Sori, oli vaan pakko!!! Tää on Vauva.fi - palsta hei, vaikka se 100 eurolla tienaaminen ei tavallaan olisikaan mahdottomuus, mutta erittäin, erittäin harvinaista.

Ja sitten taas on meitä, jotka ihan mielelläänkin antavat ihan asiallista tietoa jostain hallitsemastaan aiheesta, jos joku sitä vailla on.

Kaltaisesi trollit on helppo erottaa, enkä palstan "kuuman sijoitusvinkin" perusteella menisi mitään osakkeita ostamaan, mutta toisessa ketjussa kirjoitettiin todella fiksusti sijoittamisesta yleensä. Eikä muuten jaeltu kuumia vinkkejä, vaan korostettiin asiaan perehtymistä ja omien päätösten tekemistä.

Meitä on joka lähtöön.

Vierailija
78/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin usein samaa näissä sijoituskeskusteluissa. Onko ajatuksena, että sitten 80-vuotiaana aletaan kuluttamaan? Vai raaskiiko sitä vielä silloinkaan?

Kannatan kyllä säästämistä, mutta monella touhu menee jo yli.

On niitäkin joilla menee yli. Kuten joku mainitsi, he haluavat jäädä nuorina eläkkeelle. Mutta hyvätuloinen voi kuluttaa ja sijoittaa. Siitä on varakkaat suvut tehty, ei yksin palkoista.

Itse käyn ulkomailla neljästi vuodessa, mutta haluan silti jättää perintöä.

Vierailija
79/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten taas on meitä, jotka ihan mielelläänkin antavat ihan asiallista tietoa jostain hallitsemastaan aiheesta, jos joku sitä vailla on.

Kaltaisesi trollit on helppo erottaa, enkä palstan "kuuman sijoitusvinkin" perusteella menisi mitään osakkeita ostamaan, mutta toisessa ketjussa kirjoitettiin todella fiksusti sijoittamisesta yleensä. Eikä muuten jaeltu kuumia vinkkejä, vaan korostettiin asiaan perehtymistä ja omien päätösten tekemistä.

Meitä on joka lähtöön.

Kyllä itsekin korostin asiaan perehtymistä ja omien aivojen käyttämistä useammassa kohtaa.

Ja ps. Edelleen, kyllä siellä markkinoilla on niitä nousevia osakkeita, mutta ostaako oikeasti vain sadalla eurolla vai suuremmalla summalla? Sekin on jokaisen oma päätös.

Ja oikeasti, on vetämässä itsellänikin ”lottolappua”, mutta ei pelkästään sadalla eurolla.

Enkä tiedä onko järkevää sijoittajaa olemassakaan? Joka paikassa kuhistaan kurssien tulevasta laskusta ja onko sitä tulossa vai ei ja pitäisikö tehdä joku radikaali päätös vai ei.

Sijoittajalla on aina mahdollisuus hävitä rahansa, oli se sitten satanen tai tonni!

Vierailija
80/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytyy vielä kirjoittaa, että kyllä aika paljon huolettaa, jos yhtäkkiä tulisikin romahdus. Siinä ei varmaan auttaisi itku markkinoilla..... ;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi