Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko hyvätuloisen taloudenhallinta olla huono? Kokemuksia hyvätuloisten toivottomista tilanteista.

Vierailija
28.01.2018 |

Vähän myös vastapainoksi tälle ”köyhyysrajalla elävien huonolle taloudenhallinnalle”.

Minä voin aloittaa:
Äiti 29 v, saa 3000 e bruttona, nykyinen miehensä tienaa yrityksen kautta ihan kivasti. Taloudenhallinta niin päin metsää, ettei ole varaa ostaa lapselle luistimia, suksia tai monoja, kun tulee päiväkodissa näiden aika. Silti yritetään epätoivoisesti mainostaa Facebookissa ja kylillä ”meillä ostetaan vain uusinta uutta ja hienoa ja kallista”. Jossainhan se sitten näkyy ;)

Aikanaan tämä nainen on ottanut ison opintolainan, ostanut sillä uuden auton, hankkinut erotessaan lainalla pienen kämpän ja nyt, vaikka on käynyt AMK:n ja tehnyt useamman vuoden töitä, niin hänellä ei ole säästöjä, ei sijoituksia ei mitään, koska kaikki menee edelleen erilaisten lainojen maksuun.
Kaikki ei siis ole niin kuin voisi kuvitella.

Itse tienasin aikanaan vähemmän kuin tuo nainen. Minulle jäi kuukaudessa 1400 euroa palkasta, olin yhden lapsen yh, ilman autoa ja oli vain enää pieni osa vanhasta kohtuullisesta opintolainasta maksamatta ja silti, silti minulla on aina ollut säästötilillä rahaa, olen säästänyt lapsen tilille ja omalleni, olen pitänyt huolta että kaikki tarvittava on saatavissa kun lapsi sitä tarvitsee. Kuvitelkaa! Ja olen siis elänyt 150 euron päässä köyhyysrajasta.

Elämä on valintoja.

Nykyään tienaan itse tuon 3000 euroa kuukaudessa, asun uuden mieheni kanssa omakotitalossa, on kaksi autoa ja kolme lasta ja lapsilla on säästötilit, osakesalkut ja meillä vanhemmilla myös omamme. Matkustamme 1-2 kertaa vuodessa ulkomaille. Mitään ei puutu ja joka päivä saa olla kiitollinen kaikesta mitä meillä on.

Jep. Kaikki tämä lähtee osaltaan hyvästä taloudenhallinnasta ja järkevistä päätöksistä: kannattaako ottaa liian kallista lainaa autoa tai taloa varten? Kannattaako elää sillä periaatteella, että kaikki pitää ostaa uutena? Kenenkään ei pitäisi miettiä tilanteessa, jossa on persaukinen, että tilaan nyt tuon ”Mini rodinin tai Molon haalarin lapselle osamaksulla”, oli sitten huono- tai hyvätuloinen.

Säästäminen vaatii kärsivällisyyttä ja pian kun on elellyt järkevän säästeliäästi huomaakin miten vähän ihminen tarvitsee liikkeissä ja nettiliikkeissä shoppaamista ja alkaa tehdä tietoisesti uusia valintoja ”saisiko tämän jostain halvemmalla? Kuinka paljon säästän kun teen tämän näin?”.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä usein sanon ettei oo rahaa, vaikka ollaan hyvätuloisia. Kuitenkin, maksetaan omaa taloa pois ja säästetään/sijoitetaan kolmasosa palkasta. Sen takia joskus pitää odottaa hetki, että voi ostaa asian X. Kun rahat siirtyvät automaattisesti pois käyttötilitä, ei ne missään vaiheessa jää käyttöön.

Että mistä tiedätte mitä sijoituksia teidän tuttavillanne on. Niitä ei vaan ole tarkoitettu harrastuksiin tai lomamatkoihin.

Vierailija
42/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä usein sanon ettei oo rahaa, vaikka ollaan hyvätuloisia. Kuitenkin, maksetaan omaa taloa pois ja säästetään/sijoitetaan kolmasosa palkasta. Sen takia joskus pitää odottaa hetki, että voi ostaa asian X. Kun rahat siirtyvät automaattisesti pois käyttötilitä, ei ne missään vaiheessa jää käyttöön.

Että mistä tiedätte mitä sijoituksia teidän tuttavillanne on. Niitä ei vaan ole tarkoitettu harrastuksiin tai lomamatkoihin.

Mielestäni säästäminen ja sijoittaminen ei saa kuitenkaan mennä siihen, ettei lapselle ole varaa ostaa tarvittavia välineitä, kun niitä tarvittaisiin?

Se on tyhmyyttä.

T. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ei oo rahaa ostaa” = tarkoittaa juuri tuota. Tuokin on huvittavaa, että joku sit paikkaa ”on meillä rahaa, mut ei just nyt voida ostaa lapselle 5 euron luistimia ku kaikki meni sijoituksiin”? :D Ei minua ainakaan kiinnosta edes tietää mitä kenelläkin on säästötilillä, kunhan vaan lapset saavat sen mitä tarvitsevat. Tavallaan silloinhan, jos sulla on säästössä älyttömästi rahaa, etkä osta lapselle niitä luistimia, olet myös väärinkäyttänyt lapsesi lapsilisät omaan tarkoitukseesi eli säästämiseen ts. Olet Varas isolla V:llä.

Kaikkeahan voi itselleen valehdella tässä maailmassa, mutta toi nyt on surkeuden huippu.

T. Ap.

Vierailija
44/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niinkään pienet menot vaan suuret kulissit.

Kun tämmönen ja semmonen pitää olla ja sitten sitäkin, koska niitä meidänkaltaisilta täytyy löytyä.

Mutta kukaan ei tiedä miksi.

Vierailija
45/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Ei oo rahaa ostaa” = tarkoittaa juuri tuota. Tuokin on huvittavaa, että joku sit paikkaa ”on meillä rahaa, mut ei just nyt voida ostaa lapselle 5 euron luistimia ku kaikki meni sijoituksiin”? :D Ei minua ainakaan kiinnosta edes tietää mitä kenelläkin on säästötilillä, kunhan vaan lapset saavat sen mitä tarvitsevat. Tavallaan silloinhan, jos sulla on säästössä älyttömästi rahaa, etkä osta lapselle niitä luistimia, olet myös väärinkäyttänyt lapsesi lapsilisät omaan tarkoitukseesi eli säästämiseen ts. Olet Varas isolla V:llä.

Kaikkeahan voi itselleen valehdella tässä maailmassa, mutta toi nyt on surkeuden huippu.

T. Ap.

Hyvin kirjoitettu!! Tähänkin olen törmännyt.

Vierailija
46/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuota huonoa taloudenhallintaa melko kauan. Ei niin, että olisi ollut osamaksuja ja kulutusluottoja, mutta elettiin melkolailla kädestä suuhun ja rahankäyttö oli sellaista huoletonta. Asuntolainaa maksettiin, mutta sen lisäksi ainoa säästäminen oli se, mikä säästettiin meidän lapselle. Jostain oli tullut se ajatus, että lapselle pitää säästää heti tämän syntymästä asti ja niin me teimme. Aluksi säästimme lapsilisän ja sitten jossain viiden vuoden kohdalla minulle selvisi, että lahjaverotus on antajakohtaista ja sen jälkeen aloimme antamaan niitä verovapaita lahjoja kummaltakin vanhemmalta.

Meille käännekohta oli se, kun lapsi oli 7-vuotias ja hänen nimissään olevien sijoitusten arvo oli noussut 15000 euroon. Siinä kohtaa hoksasin, että se pitkäjänteinen säästäminen tuottaa tulosta kun sinnikkäästi vaan jatkaa. Ja voin suoraan tunnustaa, että myös kateus iski! Lapsella oli tuollainen potti ja meillä ei ollut muuta kuin se, mitä oltiin saatu asunnosta maksettua. Kyllä siinä tuli kimmoke selvittää mihin meidän rahat menee ja alettiin pitää kirjanpitoa meidän menoista (ja myös tuloista, koska niissäkin oli satunnaisuutta ja vaihtelua). Kirjanpidosta näki, mihin kaikkeen turhuuteen meillä rahaa menee. Eikä meidän oikeasti tarvinnut kuin vähän järkeistää sitä rahankäyttöä, niin meille alkoi jäädä kummasti rahaa säästöön ja sijoitettavaksi, vaikka enimmäkseen ollaan oltu miehen tulojen varassa.

Vierailija
47/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yep, saavat kadehtia rauhassa. Kohta tulee mahku nostaa ekat 10 000 euroa, joka aikanaan oli vain 100 euroa :D Kelepaa minulle!

Mitäköhän sillä tekisinkään?

No, sijoitan ainakin pari tonnia uudelleen ja nostan luultavasti sen 30 000 - 40 000 eurona ulos, kiitos ison hypen ja osakekuplan :D Nämä ovat kuulkaa oikeita sijoittajan aikoja, kun tietää vaan mihin sijoittaa ;)

Suosittelen kaikille, pusspuss!

Jos sijoittaminen olisi noin helppoa niin eiköhän kaikki sijoittaisi. 100 euron kasvattaminen 10 000 euroksi vaatii usein kymmeniä vuosia. Työskentelen pankissa ja sijottamisen reaaliteetit on kyllä hallussa, oikeasti tuollainen sijoitetun summan 100-kertaistaminen on todella harvinaista ja vaatii sen, että on oikeaan aikaan liikkeellä. Oikea aikaa ei voi ennustaa paraskaan sijoittaja. Nyt kurssit on korkealla enkä jaksa uskoa, että saat pikavoittoja muutaman vuoden sisällä kovinkaan helposti. Jos saat, niin onnea sinulle.

Vierailija
48/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni säästäminen ja sijoittaminen ei saa kuitenkaan mennä siihen, ettei lapselle ole varaa ostaa tarvittavia välineitä, kun niitä tarvittaisiin?

Se on tyhmyyttä.

T. Ap.

Se on totta, mutta luistimet tai sukset ei ole mitään pakollista, jos niitä käytetään vain koulun liikuntatunneilla. Koululta pitäisi olla mahdollisuus lainata.

Vierailija
49/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yep, saavat kadehtia rauhassa. Kohta tulee mahku nostaa ekat 10 000 euroa, joka aikanaan oli vain 100 euroa :D Kelepaa minulle!

No, sijoitan ainakin pari tonnia uudelleen ja nostan luultavasti sen 30 000 - 40 000 eurona ulos, kiitos ison hypen ja osakekuplan :D Nämä ovat kuulkaa oikeita sijoittajan aikoja, kun tietää vaan mihin sijoittaa ;)

Jos sijoittaminen olisi noin helppoa niin eiköhän kaikki sijoittaisi. 100 euron kasvattaminen 10 000 euroksi vaatii usein kymmeniä vuosia. Työskentelen pankissa ja sijottamisen reaaliteetit on kyllä hallussa, oikeasti tuollainen sijoitetun summan 100-kertaistaminen on todella harvinaista ja vaatii sen, että on oikeaan aikaan liikkeellä. Oikea aikaa ei voi ennustaa paraskaan sijoittaja. Nyt kurssit on korkealla enkä jaksa uskoa, että saat pikavoittoja muutaman vuoden sisällä kovinkaan helposti. Jos saat, niin onnea sinulle.

Sijoittamisen pitäisi olla maraton eikä sprintti. Esim. lasten opiskeluihin, ensiasunnon käsirahaan tai omaa eläkettä tukemaan. Silloin summa ehtii nousta tarpeeksi. Eli ostaa hyviä firmoja jotka maksavat osinkoa ja sitten unohtaa sijoitukset vähintään kymmeneksi vuodeksi, ainoastaan sijoittaa lisää, vaikka niistä osingoista.

Vierailija
50/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ostanut 20 senttiä / osake ja se nousee ja nousee.

Ps. Minulla on ollut tuuria. Todellakin.

Vierailija
51/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ostanut 20 senttiä / osake ja se nousee ja nousee.

Ps. Minulla on ollut tuuria. Todellakin.

Tuo on totta. En halua mainostaa liikaa näitä yhtiöitä, jotka nyt tekevät raivausta Amerikassa, mutta niillä olen itsekin tienannut.

Kun seuraatte, mikä on ollut eräänkin juuri äskettäin nousseen yhtiön alkuperäinen eka hinta (alle euron), ja kun sen hinta on tällä hetkellä 28 euroa euroissa ja se on sinne kohonnut muutamissa kuukauksissa, niin jep. Meneekö tosiaan useita vuosia? ;) Hehhe!

Vierailija
52/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkua ei voi syödä ja säästää. Joko elät nyt mukavasti etkä mieti tulevaisuutta. Tai sitten kituutat tässä ja nyt maailman ihanuuksien mennessä silmiesi edestä, sillä oletat että ”sitten joskus” alat elää.

Höpsistä. Voit syödä puolet kakusta ja laittaa toisen puolen säästöön. Monet ihmiset vastustavat - ainakin tunnetasolla - säästämistä, koska kuvittelevat säästämisen kieltäytymiseksi kaikesta kivasta. Ei säästäminen sitä ole. Säästämistä on sekin, että kun sulla on esim 100 € ylimääräistä rahaa, pistät humputuksiin 50 € ja säästöön 50 €. Ei ole mikään pakko laittaa koko satasta säätöön ja olla kokonaan ilman humputuksia. 

Kuin suoraan omista ajatuksistani.

Voin kertoa oman säästösuunnitelmani:

Tienaan tällä hetkellä 1600 euroa ja käteen tulee 1300 euroa, koska opiskelen omaehtoisesti. Nyt säästän siis ”vain” 315 euroa kahteen eri etf-rahastoon ja lisäksi 100 euroa kuukaudessa superrahastoon.

Lisäksi teen usein kuukaudessa halpoja osakeostoja noin 200 - 400 eurolla.

Miehellä tulot 3000 - 4000 e / kk. Asutaan omakotitalossa, kaksi autoa ja kaksi lasta.

Eikä tee tiukkaa. Ainiin, lapsille säästän myös, 30 e / kuukausi / lapsi. Heillä on myös omat osakesalkut, joihin teen välillä ostoja. Ne vaan pitää tehdä huolella ja suosin pitkäaikaiseen sijoittamiseen sopivia yhtiöitä.

Työskentelin välissä 7 kk ja tienasin 2800 e / kk, jolloin säästin yhteensä ainakin 1000 e / kk säästötilille, joten odotan innolla kun valmistun ja pääsen palaamaan työnantajan lupaamaan vakipaikkaan ja säästösummat nousevat taas 1000 e / kk. Se näkyy hyvin ;)

Ja ei kuitenkaan eletä kädestä suuhun, koska matkustellaan kerran vuodessa ulkomaille ja syödään välillä ulkona, käydään Hop Lopeissa sun muissa..

Ps. Ei olla saatu perintöjä, eikä voitettu lotossa ja ollaan alle kolmekymppisiä.

Miten saat 1300 euron nettotuloista jopa yli 800 euroa kuukaudessa säästöön? Miten paljon miehesi säästää?

Vierailija
53/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ajoitus on tärkeää. Jokainen kuitenkin tietää, että jokainen itse tekee omat päätöksensä ja summansa mitä sijoittaa. Itse olin aikanaan valmis häviämään tuon 100 euroa ja se kannatti. Todellakin. Toisaalta, olisin voinut myös hävitä sen. Sellaista sijoittaminen on.

Mutta aktiivisella seuraamisella voi pysyä ajantasalla, tehdä seuraavia siirtoja jne ja välttää riskiä.

Vierailija
54/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkua ei voi syödä ja säästää. Joko elät nyt mukavasti etkä mieti tulevaisuutta. Tai sitten kituutat tässä ja nyt maailman ihanuuksien mennessä silmiesi edestä, sillä oletat että ”sitten joskus” alat elää.

Höpsistä. Voit syödä puolet kakusta ja laittaa toisen puolen säästöön. Monet ihmiset vastustavat - ainakin tunnetasolla - säästämistä, koska kuvittelevat säästämisen kieltäytymiseksi kaikesta kivasta. Ei säästäminen sitä ole. Säästämistä on sekin, että kun sulla on esim 100 € ylimääräistä rahaa, pistät humputuksiin 50 € ja säästöön 50 €. Ei ole mikään pakko laittaa koko satasta säätöön ja olla kokonaan ilman humputuksia. 

Tienaan tällä hetkellä 1600 euroa ja käteen tulee 1300 euroa, koska opiskelen omaehtoisesti. Nyt säästän siis ”vain” 315 euroa kahteen eri etf-rahastoon ja lisäksi 100 euroa kuukaudessa superrahastoon.

Miehellä tulot 3000 - 4000 e / kk. Asutaan omakotitalossa, kaksi autoa ja kaksi lasta.

Eikä tee tiukkaa. Ainiin, lapsille säästän myös, 30 e / kuukausi / lapsi. Heillä on myös omat osakesalkut, joihin teen välillä ostoja. Ne vaan pitää tehdä huolella ja suosin pitkäaikaiseen sijoittamiseen sopivia yhtiöitä.

Työskentelin välissä 7 kk ja tienasin 2800 e / kk, jolloin säästin yhteensä ainakin 1000 e / kk säästötilille, joten odotan innolla kun valmistun ja pääsen palaamaan työnantajan lupaamaan vakipaikkaan ja säästösummat nousevat taas 1000 e / kk. Se näkyy hyvin ;)

Ja ei kuitenkaan eletä kädestä suuhun, koska matkustellaan kerran vuodessa ulkomaille ja syödään välillä ulkona, käydään Hop Lopeissa sun muissa..

Ps. Ei olla saatu perintöjä, eikä voitettu lotossa ja ollaan alle kolmekymppisiä.

Miten saat 1300 euron nettotuloista jopa yli 800 euroa kuukaudessa säästöön? Miten paljon miehesi säästää?

Osinkotulot?

Vierailija
55/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten lapsilisät lisäksi ;)

Vierailija
56/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ap teitä auttaa isovanhemmat? Monet unohtaa tämän kokonaan. Isovanhemmilta saadaa ilmaista lapsenhoitoa, ruokaa, lasten vaatteita, vaunuja, kuskausapua harrastuksiin ja niiden maksamiseen jnejne. Välillä sujautetaan satanen tai pari taskuun.

Vierailija
57/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Se on vain tietty ääriporukka, joka elää tosi askeettisesti sijoittamisen vuoksi. Mutta he ovat näitä, jotka tähtäävät siihen, että pääsevät työelämästä pois alle viisikymppisenä. Se vaatii jo todella ankaraa säästämistä, mikä näkyy myös elämäntavassa. Mutta jos tavoittelee maltillisempaa vaurautta, niin vähempikin nuukailu riittää.

Sijoittamisharrastus voi kyllä jossain määrin viedä mennessäänkin. Välillä ei malta kuluttaa rahaa niihin humputuksiin kun pörssisä shoppailu houkuttaa enemmän. Ja kun miettii että jonkun kahvilaostoksen hinnalla voi saada vaikka Fortumin osakkeen ja euron osingon hautaan saakka (ja se osake jää vielä lapsille perinnöksi), niin se kahvilassa käynti alkaakin tuntua yhtäkkiä tosi kalliilta! Ei tämäkään silti tee sitä, että elämästä jäisi kaikki maksullinen hauskuus pois. Mutta se opettaa punnitsemaan aika tarkkaan, onko tämä hupi todella siitä pyydetyn hinnan arvoista. Tämä karsii aika tehokkaasti pois sellaisen turhan kuluttamisen, joka ei tuo elämään lisäarvoa.

Jokaisen kohdalla se tietenkin vaihtelee, mistä kokee saavansa rahalle vastinetta ja ehkä tärkeintä on oppia tunnistamaan mitkä on itselle niitä tärkeitä juttuja. Me esim. ollaan kotihiiriä ja asutaan vähän hienommin ja leveämmin kuin mitä tarve vaatii. Mutta tämä on se juttu mistä nautitaan. Ruoka on toinen, mihin panostetaan. Mutta vaatteilla ja autolla me ei pröystäillä, ne on meille vähän sellaisia yhdentekeviä juttuja. Joku toinen taas syö halvemmalla koska ei niin gourmet'sta piittaa, mutta panostaa tyylikkäisiin ja laadukkaisiin vaatteisiin. Ei voi sanoa, että kumpikaan olisi väärin, tärkeintä että tekee omalla kohdallaan oikeat valinnat, eikä sen mukaan että pitäisi naapurille esittää jotain.

Vierailija
58/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tyhmyyttä.

T. Ap.

Se on totta, mutta luistimet tai sukset ei ole mitään pakollista, jos niitä käytetään vain koulun liikuntatunneilla. Koululta pitäisi olla mahdollisuus lainata.

Jos lapsi haluaa vapaa-ajallakin luistella niin kyllä se on silloin lapsen edunmukaista hankkia ne luistimet.

Vierailija
59/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tyhmyyttä.

T. Ap.

Jos lapsi haluaa vapaa-ajallakin luistella niin kyllä se on silloin lapsen edunmukaista hankkia ne luistimet.

No sehän on sitten luonnollisesti ihan eri asia. Aika ääriesimerkki tuo AP:n kuvailu. Yleensä vanhemmat säästävät omista harrastuksistaan.

Vierailija
60/118 |
28.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ap teitä auttaa isovanhemmat? Monet unohtaa tämän kokonaan. Isovanhemmilta saadaa ilmaista lapsenhoitoa, ruokaa, lasten vaatteita, vaunuja, kuskausapua harrastuksiin ja niiden maksamiseen jnejne. Välillä sujautetaan satanen tai pari taskuun.

Rahallisesti minua on autettu joskus teininä viimeksi! Muuten hoidetaankin kaikki oman perheen kesken. Minua ei olla kasvatettu pumpulissa kultalusikka suussa, jos sitä meinaat.

Äitini on työkyvyttömyyseläkkeellä ja isäni sai juuri potkut.

Voitte sitten miettiä mitä näiden juttujen takana on ja millaisesta perheestä olen.

En hyväosaisesta ainakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän