Introvertti! Miten haluaisit, että ekstrovertit ottaisivat introverttejä huomioon?
Kommentit (60)
Introverttejakin on erilaisia. Kyllä minä ainakin tykkään ihmisiä tavata. Pienemmissä annoksissa vain sekä ajallisesti että määrällisesti. Eli mieluummin antaa sitä huomiota yhdelle tai parille tyypille kerrallaan. Ja tosiaan saa lähteä kotiin ilman ylenmääräisiä selittelyitä, kun alkaa väsyttää. En vain jaksa montaa tuntia putkeen sosialisoida kuten ekstrovertit. Toivottavasti ekstrovertit tajuaisivat myös juhlissa, jopa häissä, tämän. Introvertti vieras ei halua loukata, vaikkei pystykään olemaan yhtä pitkään kuin muut vieraat juhlimassa. Tuollaiset koko päivän kestävät sosialisoinnit ovat todella kuluttavia introvertille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin tullut monia asioita , joita itsekkin toivon. Eli antakaa mun olla rauhassa. En halua baariin, bileisiin, lenkille tai yhtään minnekään kanssasi. Viihdyn yksin kotona. Jos jostain syystä sun on pakko puhua mulle, niin lyhyesti ja ytimekkäästi, en halua kuunnella joutavaa lätinää, saati joutua vastaamaan siihen. Laita mieluummin tekstari tai s-posti kuin soittaisit. Minulla ei ole mitään sinua vastaan vaikken koko ajan ole, että jippii ja tosi kiva.
Se on valitettavasti niin että maailma yhä enemmän monimutkaistuu ja ihmisen on yhä vaikeampi käsittää sitä saatika jaksaa käsittää sitä, kun se turvallinen ja järjellinen taso on se, että ihmiset kykenevät rakentavaan vuorovaikutukseen.
Pystyn järkevään vuorovaikutukseen kun se liittyy esim töihin. Tämä ei tarkoita sitä , että nauttisin siitä tai haluaisin harrastaa sitä vapaa-aikanani. Tätä ekstroverttien on mahdoton käsittää. En ole erakko, toistaitaitoinen tai muutenkaan ongelmallinen. Hoidan asiani, työni ja minulla on jopa kavereita, joten miksen saa olla rauhassa? Miksi se, että on pää auki joka paikassa on arvostetumpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin tullut monia asioita , joita itsekkin toivon. Eli antakaa mun olla rauhassa. En halua baariin, bileisiin, lenkille tai yhtään minnekään kanssasi. Viihdyn yksin kotona. Jos jostain syystä sun on pakko puhua mulle, niin lyhyesti ja ytimekkäästi, en halua kuunnella joutavaa lätinää, saati joutua vastaamaan siihen. Laita mieluummin tekstari tai s-posti kuin soittaisit. Minulla ei ole mitään sinua vastaan vaikken koko ajan ole, että jippii ja tosi kiva.
Se on valitettavasti niin että maailma yhä enemmän monimutkaistuu ja ihmisen on yhä vaikeampi käsittää sitä saatika jaksaa käsittää sitä, kun se turvallinen ja järjellinen taso on se, että ihmiset kykenevät rakentavaan vuorovaikutukseen.
Turvallisella tarkoitan neutraalia sävyä keskustella asioista.
Koska varsinkin nuoret he ovat yhä herkempiä reagoimaan.
Mutta toki taas tämä energia luo taas uudenlaista maailmaa. Se on positiivista. Toivoisin että että tämä energia leviäisi ympäri maailman ja tukahduttaisi esim konfliktien kärjistämät sodat sekä loisi enemmän tasa-arvoisuutta, lojaaliutta, vapautta ja avarakatseisuutta koko maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Introverttejakin on erilaisia. Kyllä minä ainakin tykkään ihmisiä tavata. Pienemmissä annoksissa vain sekä ajallisesti että määrällisesti. Eli mieluummin antaa sitä huomiota yhdelle tai parille tyypille kerrallaan. Ja tosiaan saa lähteä kotiin ilman ylenmääräisiä selittelyitä, kun alkaa väsyttää. En vain jaksa montaa tuntia putkeen sosialisoida kuten ekstrovertit. Toivottavasti ekstrovertit tajuaisivat myös juhlissa, jopa häissä, tämän. Introvertti vieras ei halua loukata, vaikkei pystykään olemaan yhtä pitkään kuin muut vieraat juhlimassa. Tuollaiset koko päivän kestävät sosialisoinnit ovat todella kuluttavia introvertille.
Jos pidät sosiaalisesta kanssakäymisestä, et ole introvertti, piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn järkevään vuorovaikutukseen kun se liittyy esim töihin. Tämä ei tarkoita sitä , että nauttisin siitä tai haluaisin harrastaa sitä vapaa-aikanani. Tätä ekstroverttien on mahdoton käsittää. En ole erakko, toistaitaitoinen tai muutenkaan ongelmallinen. Hoidan asiani, työni ja minulla on jopa kavereita, joten miksen saa olla rauhassa? Miksi se, että on pää auki joka paikassa on arvostetumpaa?
Jos et nauti etkä halua vapaa-aikanasi harrastaa vuorovaikutusta, miksi olet tällä keskustelupalstalla? Mitä tämä on jos ei vuorovaikutusta?
Kunhan välttää kommentteja "miks oot noin hiljanen" tai "miks et puhu koskaa mitää", muuta en toivo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Minä tykkään juhlista ja ihmisten kanssa pörräämisestä. Tykkään myös puhua ison joukon edessä, esiinnyn mielelläni ja eikä minua häiritse astua huoneeseen, joka on täynnä minulle vieraita ihmisiä.
Mutta jos vaikka illalla on vaativa sosiaalinen tilaisuus tulossa, olen mielelläni ennen sitä omissa oloissani. Jos on ollut pitkä kokous, en jaksa lähteä muiden seurassa lounaalle, vaan tarvitsen rauhallisen hetken tai alan käydä ihan ylikierroksilla. Ja jos keskustelut kestävät esim. kaksi tuntia, alan väsyä, en jaksa enää jutella, vetäydyn kuoreeni.
Ihmisten kanssa on kivaa, mutta ei pitkiä aikoja kerrallaan.
Ja joka kerran kun pääsen autooni tai kotiini, yksinäisyyteen, helpotuksen ja onnen tunne leviää mieleen ja koko kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introverttiys ei tarkoita että on joku erakko-misantrooppi.
Töissä eniten rasitun silloin kun ympärillä kokoajan puhutaan ja touhutaan jotain. Kotona olen rauhassa. Huomaan että kun olen yksin töissä niin en ole kotio tultuani niin väsynyt kun esimerkiksi kun kaikki on töissä. Sosiaalinen kanssakäyminen vie minulta energiaa tosi paljon. Jos saan olla ystävän kanssa hetken hiljaa ja varsinkin jos keskustellaan pitkän ajan jälkeen niin tykkään. Mutta joka päivä soittaisin tai kävisin kaikki päiväni asiat jonkun kanssa läpi niin ei kiitos. Kyllä elämässäni on ihmisiä mutta aika paljon energiaa menee siihen jutteluun. Se on se juttu miksi en kuluta aikaani jutteluun juurikaan. Mielummin ratkon asiat itse kuin että soittelen pitkin kyliä. Jos muut haluavat tehdä niin se ei ole minulle ongelma. Hyväksyn ihmiset mutta joskus on liikaa ja varsinkin kun ei puhu paljon ja sit se vähäkin mitä puhuu niin puhutaan päälle tai mitätöidään sanomisia. Introvertti ei paljon puhu. Mutta kun puhuu niin asiaa. Joten kuuntele sanottava ja se on se juttu mitä introvertti kaipaa. Kuuntelemista. Sillä pääsee pitkälle ja se voi alkaakin puhumaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä varmaan ekstroverttinä parhaiten tiedät, mitä introverttiys on. Just näin, totuttu on tähän.
No, tässä kuitenkin muutaman introvertin viesti tästä ketjusta. Nämä kaikki saivat lähes yksinomaan yläpeukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Älkää tulko juttelemaan mulle. Missään. Ikinä.
Ei kai mitään tuota pikkujuttua kummempaa...
Vierailija kirjoitti:
Jättämällä meidät rauhaan..?
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin tullut monia asioita , joita itsekkin toivon. Eli antakaa mun olla rauhassa. En halua baariin, bileisiin, lenkille tai yhtään minnekään kanssasi. Viihdyn yksin kotona.
Joskus joku on ihmetellyt, miksi rakastan niin paljon Kaurismäen elokuvia, vaikka en ole edes suomalainen. Mutta sehän on introverttien paratiisi - puhutaan vähän ja tunnelma ratkaisee.
Ei tarvitse ottaa loukkauksena tai pudottaa ainejärjestön piireistä, vaikka en ikinä käy bileissä tai tapahtumissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä varmaan ekstroverttinä parhaiten tiedät, mitä introverttiys on. Just näin, totuttu on tähän.
No, tässä kuitenkin muutaman introvertin viesti tästä ketjusta. Nämä kaikki saivat lähes yksinomaan yläpeukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin tullut monia asioita , joita itsekkin toivon. Eli antakaa mun olla rauhassa. En halua baariin, bileisiin, lenkille tai yhtään minnekään kanssasi. Viihdyn yksin kotona.
Alä viitsi yleistää. Introvertit ovat yksilöitä. Kaikki introvertit eivät todellakaan kaipaa tuollaista täydellistä eristäytymistä muista ihmisistä.
http://www.introvertit.net/index.php/harhaluuloja-introverteista
Minua voi kohdella kuten muitakin ihmisiä, olla normaalin kohtelias ja ystävällinen sekä puhella niitä näitä kohdatessa. Saa myös ehdottaa tapaamista tai kutsua juhliin, ei ahdista yhtään. Olen sosiaalisesti normaali, jopa pidän kanssakäymisestä ihmisten kanssa, mutta tarvitsen joka päivä omaa rauhaa ja aikaa jotta voin ladata akkujani, olen ehdottomasti introvertti vaikka minussa on sosiaalinenkin puoli.
Ärsyttävää sen sijaan on se, että aletaan inttää ja painostaa jos ei toimi jossain asiassa niin kuin ekstrovertit.
”Miksi oot noin hiljainen? Ootko suuttunut? Puhuisit sinäkin jotakin! Älä oo noin tylsä! Älä lähde kotiin, mennään vielä baarikierrokselle! Miksi et käy ikinä missään?? Sä et ikinä kerro itsestäs mitään! Miks oot aina tuommonen?”
Nämä kommentit saattaa siis tulla vaikka on koko illan jutellut ihmisten kanssa ja on viipynyt juhlissa puolenyön paremmalle puolelle, kysymyksessä ei tarvitse todellakaan olla ihminen joka tuppisuuna on eristäytynyt kaikesta sosiaalisesta kanssakäymisestä. Riittää että on hieman hiljaisempi tai vähemmän avoin henkilökohtaisista yksityisasioistaan, tai haluaisi lähteä kotiin ennen aamua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alä viitsi yleistää. Introvertit ovat yksilöitä. Kaikki introvertit eivät todellakaan kaipaa tuollaista täydellistä eristäytymistä muista ihmisistä.
http://www.introvertit.net/index.php/harhaluuloja-introverteista
Miten yleistän, kun kerran puhuin itsestäni? Missä kohtaa väitin eristäytyväni ihmisistä? Haluan vain itse säädellä missä ja miten olen ihmisten kanssa yhteydessä. En tosiaankaan halua yhtäkkiä joutua minun kannaltani epäkiinnostavien ihmisten kanssa tekemisiin.
Jättäkää rauhaan, älkää "asiantuntijat" sekaantuko toisten asioihin ja älkää levitelkö valeita kuten homottelujanne. Ootte halveksuttavia pintaliitäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota duunissa mitään erityiskohtelua tarvitse. Mutta ne tyhy-päivät... Pliis, ei niitä saa##nan leikkejä - ikinä, koskaan. Voitaisko joskus, edes kerran, heittää lenkki metsässä ja paistaa makkarat ilman ihme pelleilyjä.
Näistä leikeistä nyt ei tykkää kukaan, paria mielipuolta leikittäjäsadistia lukuunottamatta. Ne voisi kieltää ihan yleiseen ihmisyyteen vedoten.
Kaikista tärkeintä on peruskohteliaisuus, käytöstavat ja toisten huomioon ottaminen. Eli ei kysellä eikä ihmetellä tökerösti, miksi joku on hiljainen, mikset sinä puhu mitään, miksei tuo puhu mitään. Tuo jos mikä on ehkä isoin ja selkein asia, mihin ekstrovertit sortuu. Vielä vähemmän tekee mieli puhua kyseiselle ihmiselle tuollaisten kommenttien jälkeen. Eli pyytäisin ymmärtäväisyyttä, toisen hiljaisuutta ei kannata ottaa (henkilökohtaisena) loukkauksena, se ei johdu sinusta. Antakaa aikaa, kyllä se introvertti sieltä ajan kanssa saattaa raottaa omaa itseään ja elämäänsä pikkuhiljaa ja juuri sen verran kuin hänestä tuntuu hyvältä, mutta tuollaiset kommentoinnit vain murentavat sitä pohjaa.
Älä laske ja varsinkaan valita siitä, kuka viimeksi soitti ja kenelle. En soita sinulle, koska sinä soitat koko ajan minulle ja juttelu kanssasi lähestyy jo sosiaalisen kuormituksen ylärajaa. Tykkään kuunnella juttujasi, mutta älä vaadi minua samanlaiseen puhelinkäyttäytymiseen. En vain yksinkertaisesti jaksa, mutta se ei johdu sinusta.