Kaveri poltti röökiä raskausaikana ja lapsi syntyi terveenä.
Olin aika yllättynyt kun lapsi on ollut todella terve ja nopeasti kehittynyt. EI siitä jatkuvasta tupakan poltosta näyttänyt onneksi olevan haittaa lapselle. Turhaan siis haukutte tupakoivia mammoja.
Kommentit (38)
Itse en tietenkään kannata tupakointia, mutta ystäväni poltti koko raskauden ja nyt hänen tyttärensä opiskelee lukiossa ja pärjää hyvin. On myös tosi liikunnallinen ja muutenkin lahjakas tapaus.
Todella itsekästä tupakoida raskausaikana ja onhan se nyt törkeen näköstä kun vetää röökiä mahapystyssä,
mut hei itsekkyys kunniaan!!! Idiootti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aika yllättynyt kun lapsi on ollut todella terve ja nopeasti kehittynyt. EI siitä jatkuvasta tupakan poltosta näyttänyt onneksi olevan haittaa lapselle. Turhaan siis haukutte tupakoivia mammoja.
Monet äidit polttivat vielä askin päivässä odottaessaan lasta 80-luvulla.
Eikä mitään ongelmia ole ollut. Oma äitikin veti körssiä sen askin tai puolikkaan päivässä.
Sen kyllä uskon että äitisi röökasi sinua odottaessaan, niin typerä kommenttisi on.
Tse poltin 80-luvulla kun odotin ja poikani normaali terve aikuinen. Mites alkoholi, siitä ainakin tulee suu ja-huulihalkioita jos raskausaikana käyttää, tämä on tutkittu asia.
No, ei nää asiat niin yksiviivaisia ole. Ex-anoppi oli ketjutupakoitsija ja oli kai eksää odottaessa 70-luvun alussa röökannut koko ajan. Sen tiedän, että eksä oli ollut "koliikkivauva" ja lastensaamisessa oli ongelmaa, koska sitä ei meille tullut. Toisaalta eksä oli normaalimittainen, yli 180cm, ja todella älykäs. Siis akateeminen nero suorastaan, mm. matemaattisilta kyvyiltään huippu ja väittelikin matematiikasta erinomaisella väitöskirjalla hyvin nopeasti. Infektioherkkä kyllä oli, usein flunssassa. Vaikea sano, oliko tuo itkuisuus, lastensaantivaikeudet ja flunssat sieltä johtuvia. Lapsettomuusongelmaa oli enemmänkin suvussaan, vaikka harva poltti. Toisaalta keskittymiskyky ja äly kyllä pelasivat.
Tupakanpoltto vaikuttaa mm. lapsen pituuskasvuun myöhemmälläkin iällä. Minun äiti poltti, jäin 150-senttiseksi.
Mä epäilen oman jo aikuisen pojan dysfasian ja pahojen allergoiden syyksi sitä, että olin raskausaikana miesvaltaisella työpaikalla, jossa tupakoitiin tosi paljon. Pikkuveli, jota odottaessa olin hoitovapaalla, on täysin terve. Itse en ole tupakoinut koskaan eikä puolisokaan.
Kerropas AP, että jos ämpärissä on 1000 palloa ja nostat sokkona yhden, joka on punainen... Niin minkä värisiä ne loput ovat?
Eikö ennen suositeltu jopa alkoholia raskauden aikana? Punaviiniä pidettiin terveellisenä ja sen sanottiin myös ehkäisevän keskenmenoja :O
Tupakointi oli 70-80- luvuilla niin yleistä, eikä kukaan puhunut, ettei odottaessa saisi polttaa, juoda, käyttää lääkkeitä. Aspiriinia vaan ja menoksi, raskaanakin! En vähättele ollenkaan ja toivon tupakan kieltämistä kokonaan parin vuosikymmenen kuluessa, mutta ihmeesti sitä vaan selvittiin silloin.
ja se kaverisi oli mies joka poltti vieläpä ulkona? arvasinko oikein
Minunkin tuttunu poltti ja juopotteli koko raskausaikansa. Lapsi syntyi terveenä.
Paitsi että on nyt 6 v eikä osaa vieläkään puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet äidit polttivat vielä askin päivässä odottaessaan lasta 80-luvulla.
Eikä mitään ongelmia ole ollut. Oma äitikin veti körssiä sen askin tai puolikkaan päivässä.
Onneksi eivät uhrit itse näe omia vikojaan
Onneksi heitä ei myöskään kiusata sen takia että äiti oli tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Porvoostahan ap on, mutta laitetaan tietoiskuksi jollekin wt-äidille, joka tätä lukee ja vetää samalla röökiä vauva mahassaan.
Poikalapsi voi olla steriili äidin sauhuttelun vuoksi. Eli vaikutus voi näkyä vaikka vasta 25-40v kuluttua raskauden aikaisesta tupakoinnista. Katsopa siinä sitten oman lapsen tuskallista lapsettomuustaistelua muutaman vuoden ja yritä pitää salaisuutesi visusti piilossa.
Niin no, mun luokkakaveri poltti ja vauva eli neljä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoostahan ap on, mutta laitetaan tietoiskuksi jollekin wt-äidille, joka tätä lukee ja vetää samalla röökiä vauva mahassaan.
Poikalapsi voi olla steriili äidin sauhuttelun vuoksi. Eli vaikutus voi näkyä vaikka vasta 25-40v kuluttua raskauden aikaisesta tupakoinnista. Katsopa siinä sitten oman lapsen tuskallista lapsettomuustaistelua muutaman vuoden ja yritä pitää salaisuutesi visusti piilossa.
Minkä salaisuuden? Eiköhän aikuinen poika osaa sen verran päätellä, tuskin se mutsi on sitä röökin vetoa lopettanut.
Ei ole suositeltavaa tupakoida raskaana ollessa tai muutenkaan, sillä se ei ole hyväksi kenellekään. Aika vauhkoa touhua kuitenkin tässä ketjussa. Miljoonat lapset syntyvät terveinä suurkaupunkien keskustoissa ja Helsingin keskustassakin asuminen vastaa saastepitoisuudeltaan useamman tupakan polttamista päivässä. Tupakka on siis tosi huono asia, mutta tulee niitä saasteita muualtakin.
Kaikkea täällä maalaillaan seinälle, mutta voi käydä myös niin, että tupakointi ei aiheuttanut mitään ongelmia tulevalle lapselle. Kyseessähän on todennäköisyyksistä, ei välttämättömyyksistä. Toki olen sitä mieltä, että ei niitä ikäviä todennäköisyyksiä kannata kasvattaa tupakoimalla.