Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkaamaton narttukissa vai leikkaamaton uroskissa?

Vierailija
27.01.2018 |

Onko kellään tietoa näiden käytösten eroista? Naartulla on toki kiima jolloin kuulemani mukaan mouruaa enemmän ja on levottomampi. Mitenkäs uros? Mouruaako leikkaamaton uros sitten jatkuvasti kun se on aina valmis parittelemaan?

Molemmilla voi ilmeisesti esiintyä asunnon nurkkiin merkkailua, onkohan nartuilla vai uroksilla yleisempää? Onko kokonaisuudessaan teidän (joilla on jotain kokemuksia) mielestä leikkaamaton uroskissa vaiko leikkaamaton narttukissa leppoisampi lemmikki?

Leikata kun en kissaa halua, niin mietin että kumpi sukupuoli sopisi meille paremmin.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ajattelit kissan hankkia? Ainakaan kukaan järkevä rotukissakasvattaja ei sulle myy kissaa ilman sopimusta steriloinnista, ellei kissaa ole tarkoitus käyttää näyttelyihin ja jalostukseen.

Miksi näyttelykissan pitäminen steriloimattomana on ihan ok, kun lemmikkikissan pitäminen steriloimattomana on niin monen mielestä järkyttävän kamalaa? Ihan ihmeellinen suhtautuminen ihmisillä nyt tähän koko asiaan. En mä tuomitse niitä jotka leikkauttavat kissansa, ei teidän siltä tarvitse puolustautua. Itse olen päätynyt erilaiseen lemmikkiratkaisuun kuin te ja kysyin asiasta tietäviltä kokemuksia. Sellaisia kokemuksia olen tähän mennessä saanut vissiinkin kaksi. Kyllähän näitä lemmikkiasioista päteviä huutelee toki aina kaikkialla, milloin mitäkin että "hamsterit ei kuulu lemmikeiksi!" ja "kissat pitää steriloida!" ja "koiran pitää saada lenkkeillä päivässä vähintään 5 tuntia!" sun muita. Rauhoittukaa nyt jo älkääkä puuttuko toisten ihmisten elämisiin niin kauan kun ketään (ihmistä eikä eiläintä) ei kaltoinkohdella.

ap

Vierailija
22/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä naaraskissaa, joista kolme leikkaamatonta. Meillä ei nuo naaraat merkkaile kiima-aikoinakaan. Jos kiimat tulevat liian usein tai ovat hankalat, voi naaraalle hommata eläinlääkäriltä kiimanestopillerit. Meillä on yhdellä naaraista tuollaiset kiimanestopillerit käytössä. Annetaan yksi pilleri kerran viikossa. Ikuisesti noita ei voi syöttää, koska ne hankaloittavat tiineeksi tuloa. Eli sterilisaatio sitten, jos ei pentuja meinaa teettää.

Meille ei ikinä tule leikkaamatonta urosta, vaikka niillekin voi laittaa jonkin implantin, joka estää merkkailua ja kiimaisista naaraista kiinnostumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä oman tyhmän kysymyksen tässä ketjussa? Milloin kissoilla on kiima ja voiko kollikissan leikata kiima-aikana? Pitäisi leikata tuo kolli, vaikken mitään merkkailua ole huomannut. Voiko olla, että kissan virtsan hajuun tottuu itse, ettei sitä huomaa? Oma kissa pitää leikata, koska tekee parin päivän reissuja ja tulee aina rähjääntyneenä kotiin. Myös mouruaminen on rasittavaa.

Leikkaamaton kissa ulkona? Voi luoja, näin niitä sisäsiittoisia kissapopulaatioita syntyy... Kollikissalla ei ole kiimaa, se on "aina valmis". Narttukissoilla kiima voi tulla ihan parin viikon välein, ei ole mitään ajanjaksoa. Ja sen kyllä huomaa, kun kiima päällä :D 

Niin. Se on maalla ihan yleistä kyllä. Hoidan homman mitä pikimmiten.

Vierailija
24/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä oman tyhmän kysymyksen tässä ketjussa? Milloin kissoilla on kiima ja voiko kollikissan leikata kiima-aikana? Pitäisi leikata tuo kolli, vaikken mitään merkkailua ole huomannut. Voiko olla, että kissan virtsan hajuun tottuu itse, ettei sitä huomaa? Oma kissa pitää leikata, koska tekee parin päivän reissuja ja tulee aina rähjääntyneenä kotiin. Myös mouruaminen on rasittavaa.

Leikkaamaton kissa ulkona? Voi luoja, näin niitä sisäsiittoisia kissapopulaatioita syntyy... Kollikissalla ei ole kiimaa, se on "aina valmis". Narttukissoilla kiima voi tulla ihan parin viikon välein, ei ole mitään ajanjaksoa. Ja sen kyllä huomaa, kun kiima päällä :D 

Tai ylipäätään kissa vapaana ulkona? Ei kissat kuulu Suomen luontoon vapaiksi kuten ei koiratkaan. Yksinään vapaana olevaa kissaa ei omistaja pysty huolehtimaan ettei juoksentele toisten tonteilla ja lasten leikkipaikoilla.

ap

Vierailija
25/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun paikassa, jossa on runsaasti kulkukissoja. Se 24/7 mouruaminen ja verissäpäin nujakointi kiima-aikaan on aika korviahuumaavaa kuunneltavaa. No, saapahan ainakin nähdä kissat toteuttamassa biologisen organisminsa määräämää eloa...

Vierailija
26/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä neljä naaraskissaa, joista kolme leikkaamatonta. Meillä ei nuo naaraat merkkaile kiima-aikoinakaan. Jos kiimat tulevat liian usein tai ovat hankalat, voi naaraalle hommata eläinlääkäriltä kiimanestopillerit. Meillä on yhdellä naaraista tuollaiset kiimanestopillerit käytössä. Annetaan yksi pilleri kerran viikossa. Ikuisesti noita ei voi syöttää, koska ne hankaloittavat tiineeksi tuloa. Eli sterilisaatio sitten, jos ei pentuja meinaa teettää.

Meille ei ikinä tule leikkaamatonta urosta, vaikka niillekin voi laittaa jonkin implantin, joka estää merkkailua ja kiimaisista naaraista kiinnostumista.

Oi ihanaa, kolmas kysymykseeni vastaava kommentti! :)

Mä olen kuullut noista pillereistä että lisäisivät jonkin syövän riskiä? Vai onko leikkaamattomalla (narttu)kissalla ihan samalla tavalla se kohtusyövän riski kuin niitä pillereitä syövälläkin?  Onko muuten sun nämä leikkaamattomat kaksi kissaa, jotka eivät syö noita pillereitäkään niin minkä luonteisia? Ovatko ihmisläheisiä vaiko enemmän välttelevämpää sorttia?

ap

Vierailija
27/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ajattelit kissan hankkia? Ainakaan kukaan järkevä rotukissakasvattaja ei sulle myy kissaa ilman sopimusta steriloinnista, ellei kissaa ole tarkoitus käyttää näyttelyihin ja jalostukseen.

Miksi näyttelykissan pitäminen steriloimattomana on ihan ok, kun lemmikkikissan pitäminen steriloimattomana on niin monen mielestä järkyttävän kamalaa? Ihan ihmeellinen suhtautuminen ihmisillä nyt tähän koko asiaan. En mä tuomitse niitä jotka leikkauttavat kissansa, ei teidän siltä tarvitse puolustautua. Itse olen päätynyt erilaiseen lemmikkiratkaisuun kuin te ja kysyin asiasta tietäviltä kokemuksia. Sellaisia kokemuksia olen tähän mennessä saanut vissiinkin kaksi. Kyllähän näitä lemmikkiasioista päteviä huutelee toki aina kaikkialla, milloin mitäkin että "hamsterit ei kuulu lemmikeiksi!" ja "kissat pitää steriloida!" ja "koiran pitää saada lenkkeillä päivässä vähintään 5 tuntia!" sun muita. Rauhoittukaa nyt jo älkääkä puuttuko toisten ihmisten elämisiin niin kauan kun ketään (ihmistä eikä eiläintä) ei kaltoinkohdella.

ap

Kyse on siitä, että sitä näyttelykissaa voidaan ehkä tarvita menestyksen myötä jalostukseen. Jos näin ei ole, näyttelykissakin steriloidaan. Huvikseen niitä kissoja ei steriloimattomana pidetä.

Vierailija
28/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naaraskissalle ainakin voi tulla kohtusyöpä leikkaamattomana.

Vierailija
29/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun paikassa, jossa on runsaasti kulkukissoja. Se 24/7 mouruaminen ja verissäpäin nujakointi kiima-aikaan on aika korviahuumaavaa kuunneltavaa. No, saapahan ainakin nähdä kissat toteuttamassa biologisen organisminsa määräämää eloa...

Ei kissoja kuulu pitää vapaana, ainakaan taajamissa. Jos tässä kissan elämästä halutaan välittää niin on kyllä aivan älytöntä sanoa että on väärin  jättää kissa leikkaamatta, mutta olisi ihan fine antaa kissan juosta vapaana ja jäädä pahimmassa tapauksessa auton alle niin ettei autolla kissan yli ajanut ymmärrä tehdä vakavasti vaurioituneelle ja kituvalle eläimelle hätälopetusta vaan kissa jää tielle tunneiksi kitumaan.

ap

Vierailija
30/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattu kissa on laiskempi pyytämään hiiriä ja rottia. Tästä syystä leikkaamaton navettakissa.

Vierailija
31/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyse on siitä, että sitä näyttelykissaa voidaan ehkä tarvita menestyksen myötä jalostukseen. Jos näin ei ole, näyttelykissakin steriloidaan. Huvikseen niitä kissoja ei steriloimattomana pidetä.

Se steriloimattomuuden syy ei ole tässä se kysymykseni olennainen seikka. Ihmettelin sitä, että miksi steriloimatta jättäminen aiheuttaa niin paljon vihaa, kun toisessa tilanteessa ja toisessa käyttötarkoituksessa se steriloimattomuus on ihmisten mielestä kuitenkin ihan ok?  KYllä se kissan elimistö toimii ihan samalla tavalla leikkaamattomalla siitoskissalla kuin leikkaamattomalla lemmikkikissallakin. Jos kissa on "rasittava" niin omistajansahan siitä vain kärsii.

ap

Vierailija
32/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on leikkaamaton narttukissa, ja vaikka ihana onkin, en enää ikinä ota narttua, sen verran kettumaista kuunneltavaa se ympärivuorokautinen mouruaminen on. Pojat mulla on aina leikattu, se on niin helppo ja nopea toimenpide.

Miksi et leikkauttanut narttukissaasi??

Vierailija
33/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naaraskissalle ainakin voi tulla kohtusyöpä leikkaamattomana.

Niin myös ihmiselle rintasyöpä jos ei rintoja leikata. 

ap

Vierailija
34/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ylipäätään kissa vapaana ulkona? Ei kissat kuulu Suomen luontoon vapaiksi kuten ei koiratkaan. Yksinään vapaana olevaa kissaa ei omistaja pysty huolehtimaan ettei juoksentele toisten tonteilla ja lasten leikkipaikoilla.

ap

No en ole kyllä tavannut täälläpäin maaseudulla haja-asutusalueella yhtään sisäkissaa. Onko olemassa jokin laki, joka kieltää kissojen vapaan liikkumisen taajaman ulkopuolella?

Vierailija
35/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan hyvinvoinnille on tärkeää, että se leikataan, ellei sitten asu jossain metsässä kaukana muusta asutuksesta.

Olet eläinrääkkääjä ja typerä, jos et vaivaudu eläimen hyvinvointia miettimään.

Leikkaus helpottaisi myös omaa elämääsi. Leikkaamaton kissa kuseskelee myös sun kengät ja vaatteet, matot ja ihan kaikki. Ihana haju.

Ja se kissa kärsii!

Vierailija
36/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollikissan leikkauttaminen kannattaa tehdä heti, kun on kisulla ikää tarpeeksi. Se on pieni napsaus ja kisu pääsee kotiin melkein heti. Käytiin kahvilla sillä aikaa, kun kisut oli steriloitavana. Narttukissan sterilointi on tietysti erilainen toimenpide ja joutuu pitämään sitä tötteröä päässä muutaman päivän, ettei nuole haavaa (ei kaikki tietenkään, mulla oli yksi kissa, joka ei millään pitäny sitä kauluria, joten sen pois, mutta ei se koskenutkaan siihen leikkauskohtaan ja sain sitten itte otettua tikit pois ajallaan. Kyllä mä leikkauttaisin kisssat, oli sitten sisä- tai ulkokissoja. Mulla on ollut 15 kissaa tässä vuosien aikana ja yhdet ”vahinkopennut” (ihanat kuitenkin) pääsi tulemaan, vaikka uroskissa oli leikattu, mutta liian lyhyt aika leikkauksesta ja otin löytökissan.

Vierailija
37/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä on provo.

Jos ei, niin voi v***u mitä kusipäitä voi olla ja ihan ihmisen nimikkeellä kulkee.

Vierailija
38/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No en ole kyllä tavannut täälläpäin maaseudulla haja-asutusalueella yhtään sisäkissaa. Onko olemassa jokin laki, joka kieltää kissojen vapaan liikkumisen taajaman ulkopuolella?

Ei lähtökohtaisesti, ja maaseudulla asia onkin hieman eri kuin taajamassa. Jos voit olla varma, ettei kissasi mene kenenkään toisen tontille, taikka yleisille lasten leikkipaikoille tms, niin voit pitää lain mukaan kissaasi vapaana. 

ap

Vierailija
39/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissan hyvinvoinnille on tärkeää, että se leikataan, ellei sitten asu jossain metsässä kaukana muusta asutuksesta.

Olet eläinrääkkääjä ja typerä, jos et vaivaudu eläimen hyvinvointia miettimään.

Leikkaus helpottaisi myös omaa elämääsi. Leikkaamaton kissa kuseskelee myös sun kengät ja vaatteet, matot ja ihan kaikki. Ihana haju.

Ja se kissa kärsii!

Ei tarvitse väkisin kommentoida jos ei ole mitään järjellistä sanottavaa.

ap

Vierailija
40/63 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei ole leikkaamattomana helppo tai edes siedettävä. Narttukissa näyttää ainakin kärsivän itsekin jatkuvista kiimoista, sillon ei kukaan kotona saa hetken rauhaa. Kollikissa pissii ja haisee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän