Rahat NIIN tiukilla . Rahaa 27 € ja
Tällä rahalla pitää saada 5 pvän ruuat. Onnistun siinä kyllä ja saamme ihan monipuoliset ateriat (kun kaapissa on kuitrnkin kasvikset, oivamariini, kinkkua leivälle sekä sänpylätarvikkeet. MUTTA olen vain NIIN väsynyt laskemaan appelsiineja 🙄.
Olen 2 teinin työssäkäyvä yh. Rahat kyllä riittää ruokaan ja laskuihin., mutta mitään muuta en sitten tee, kuin lasken, että appelsiinit riittävät 😂. Kuolema lopettaa kituuttamisen?
Eipä mulla muuta. Harmittaa olla aina kotona. Ja lasten puolesta myös. Mutta. Elämä on valintoja. Toivottavasti lapset valitsevat minua paremmin 😩
Kommentit (157)
Tsemppiä ap!!
Varmasti eron jälkeen raskasta ja ymmärrän täysin.
Ihan tälläinen ydinperhekin on joutunut kuluneen viiden vuoden aikana huomaamaan, että rahat on tosi vähissä..koko ajan saa laskea ja miettiä, todella turhauttavaa!!
Onpa ilkeitä kommentteja, huomaa ketkä eivät ole vastaavassa tilanteessa koskaan joutuneet olemaan. Itse aloitin uuden tutkinnon opiskelun koska entisessä en työllistynyt. Joka kuukausi on rahat tiukilla, vaikka samat laskut tulee joka kerta ja vaikka jouluna postiapulaisena + kesällä kesätöistä koitin saada rahaa säästöön. Perus eläminen vaan on niin kallista, ettei opinto+asumistuki (yht. 425e) millään riitä. Mistä vielä voi tinkiä, kun kaikki rahat menee vuokraan, ruokaan, sähköön, vakuutuksiin ja puhelin +nettiliittymään? Saatika jos tulee yllättäviä menoja, esim kodinkone tai silmälasit menee rikki? Ap:n tilanteessa vielä kaksi teiniä, joilla varmasti omat menonsa. Tsempit!
Minusta ap on ihanan positiivinen jos 27 euroa riittää viikon ruokiin, moni ois siinä vaiheessa jo epätoivoinen.
Onko sulla ap mitään säästöjä? Onko mahdollista tinkiä esim. asumiskuluissa, jos muuttaisitte pienempään asuntoon? Onko autoa, pystyykö siitä luopumaan?
Teinin elättäminen on oikeasti kallista, odotan kauhulla sitä vaihetta. Itsellänikin on pieni palkka, onneksi on kuitenkin mies jakamassa kuluja.
Pystytkö yhtään listaamaan teidän kuluja, ois kiva tietää mihin teillä raha menee.
Mikä on oivamarliini? Joku tonnikalan sukulainen kai.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
32- eron jälkeen olen vasta tajunnut, miten hirveän pienet tulot minulla on. Siksi on ollut opettelua rahan riittävyyden kanssa 😂. Ap
Ykdinasuvat maksaa itse kaiken oli pienet tai vähän suuremmat tulot. Joten.... pariutuminen kannattaa.
kunnes menet toiseen ketjuun, missä valitetaan perässävedettävästä miehestä, joka ei siivoa.
Vierailija kirjoitti:
2 nyt oli laskuja niin paljon, että siksi näin tiukka tilanne. Ap
Nyt oli? Mitä oli? Ei mulla ole yhtäkään laskua mitä en tiedä etukäteen, jos nyt ei vaikka pesukone hajoa.
Elämän hallinnan puutetta. Sellaiset naiset eivät ole kiinnostavia, ehkä opetusmielessä, muttei muuten.
Sinkkumies
Pastaa parina päivänä. Iso annos maksaa n. 8 euroa. Makaroonilaatikko. Maksaa saman, jos tekee ison kastikkeen. Siinähän menee jo 4 - 4,5 päivää.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Onpa ilkeitä kommentteja, huomaa ketkä eivät ole vastaavassa tilanteessa koskaan joutuneet olemaan. Itse aloitin uuden tutkinnon opiskelun koska entisessä en työllistynyt. Joka kuukausi on rahat tiukilla, vaikka samat laskut tulee joka kerta ja vaikka jouluna postiapulaisena + kesällä kesätöistä koitin saada rahaa säästöön. Perus eläminen vaan on niin kallista, ettei opinto+asumistuki (yht. 425e) millään riitä. Mistä vielä voi tinkiä, kun kaikki rahat menee vuokraan, ruokaan, sähköön, vakuutuksiin ja puhelin +nettiliittymään? Saatika jos tulee yllättäviä menoja, esim kodinkone tai silmälasit menee rikki? Ap:n tilanteessa vielä kaksi teiniä, joilla varmasti omat menonsa. Tsempit!
Joo, mutta aloittaja itse on tässä ketjussa sanonut että
1. Tässä kuussa tuli paljon laskuja, ja siksi on tiukilla
2. Silti hän selvisi, vaikka tiukkaa tekikin
3. On tottunut aiemmin isompiin tuloihin, mutta eron jälkeen tajusi että omat tulot onkin pienet
4. Erosta on kaksi vuotta
Eli toisin sanoen aloittajan rahat meni TÄSSÄ kuussa laskuihin, mutta mihin ne menee muina kuukausina?? Olisiko kuitenkin niin, että hän yrittää kynsin hampain pitää kiinni siitä elintasosta, johon on liiton aikana tottunut? Hänellä on ollut kaksi vuotta aikaa sopeuttaa nykyiset tulonsa menoihin, mutta ei joko osaa tai halua sitä tehdä.
Eihän siinä. Laskekoot sitten appelsiineja tulevaisuudessakin. Ei ole multa pois. Hmm, vai olisko niin että tässä ketjussa on annettu paljon vinkkejä sen suhteen, miten aloittaja voisi muuttaa tilannettaan sen sijaan, että vain valittaa siitä anonyymillä keskustelupalstalla netissä?
Mitään laskuja ei tule mistään mitä et ole kuluttanut. Jos olet jotain kuluttanut, niin sisäistä nyt hyvä mamma se, että laskuhan siitä tulee!
Minäkin lähetän meidän asiakkaille laskuja. Joka päivä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Pastaa parina päivänä. Iso annos maksaa n. 8 euroa. Makaroonilaatikko. Maksaa saman, jos tekee ison kastikkeen. Siinähän menee jo 4 - 4,5 päivää.
Sinkkumies
Höpöhöpö, ei se iso makaronilaatikko 8€ maksa, ellei sisukkaa laita lihaksi...4€ ehkä jos ämpärin verran tekee
Sinkkumies ei ainakaan tajua mitään siitä millaista on elämä kahden teinin yyhoona jolla pieni palkka. Mistä säästät jos perusmenot ovat kokoajan liikaa ja palkasta jää joka kuukausi jo valmiiksi liian vähän. Tähän vielä yllättävät menot ja se ettei laskuihin pysty etukäteen säästämään.
- toinen pienipalkkainen yh
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies ei ainakaan tajua mitään siitä millaista on elämä kahden teinin yyhoona jolla pieni palkka. Mistä säästät jos perusmenot ovat kokoajan liikaa ja palkasta jää joka kuukausi jo valmiiksi liian vähän. Tähän vielä yllättävät menot ja se ettei laskuihin pysty etukäteen säästämään.
On se kumma sitten, miten työttömät yyhoot pärjää. On se kumma!
Vierailija kirjoitti:
Jos perusmenot ovat koko ajan liikaa niin silloin joko asutaan tai eletään tavalla, joka ei vastaa tuloja.
Olen 56 vuotias työtön nainen. En uskalla edes katsoa saldoani. Pelkään aina kun joudun avaamaan verkkopankin sivut. Sydän tykyttää ja meinaan pyörtyä, kun joudun maksamaan jonkun laskun. Kauhistuttaa nähdä saldo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma sitten, miten työttömät yyhoot pärjää. On se kumma!
Siinähän se naurettavuus onkin että työtön pärjää usein paremmin kuin työssäkäyvä tapauksessa yksinhuoltajuus. Juuri yksinhuoltajilla on kova kannustinloukku työssäkäymiseen, pienipalkkainen menettää usein kaikki tuet, mm. Asumistuki. Tilalle tulee työmatkakulut. Työtön saa myös lääkäri ja lääkekulut korvattuna toimeentulotuella. Pienen lasten yh maksaa palkastaan hoitokuluja, työtön ei. Usein pienipalkkainen yh elää samalla rahalla kuin työtön mutta ei saa laskuihin jne. tukia.
Vierailija kirjoitti:
Enhän mä ole käskenyt säästämään, vaan balansoimaan menonsa. Suositellut siis pelkkää älyn käyttöä. Uskon, että edes teiltä palstalaisiltakin löytyy sitä keskivertoälyä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli? Mitä oli? Ei mulla ole yhtäkään laskua mitä en tiedä etukäteen, jos nyt ei vaikka pesukone hajoa.
Elämän hallinnan puutetta. Sellaiset naiset eivät ole kiinnostavia, ehkä opetusmielessä, muttei muuten.
Sinkkumies
Sisäistä nyt tämä senkin palikka: ap ei missään kohtaa sanonut että laskut tulivat yllätyksenä!!
Menikö jakeluun helvetin tollo!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sisäistä nyt tämä senkin palikka: ap ei missään kohtaa sanonut että laskut tulivat yllätyksenä!!
Menikö jakeluun helvetin tollo!!
Juuri tein vinagreten appelsiineista. Ylijäämää siis on.
Sinkkumies
Tammikuussa on meille tullut seuraavat laskut: vakuutukset 300 euroa, sähkölasku 300 euroa, lämmitysöljy 270 euroa, puhelin ja netti 60 euroa, vesilasku 90 euroa, lehti - ja jäsenmaksut 80 euroa, jätelasku 80 euroa, puolison sairaalalasku 300 euroa jne.jne. Ja sama ralli jatkuu kuukaudesta toiseen.
Vaikka kuinka yrittäisi olla säästäväinen, lämmitykseen, sähköön, veteen, vakuutuksiin ja kiinteistöveroon menee älyttömästi rahaa. Ruokaa ja bensiiniäkin tarvitaan.
Ei ole kivaa olla köyhä. Vakava sairastuminen syö perheen tulot ja säästöt, sillä sairastaminen ei ole todellakaan suomessa halpaa. Sossu ei auta, koska "myykää talo, myykää auto".
Ap taisi sujuvasti ohittaa tämän. Mikä on aloittaja, että et osaa säästää niinä kuukausina, kun sinulla EI ole niin paljon laskuja kuin tässä kuussa?