Minkä suuruisilla summilla olet aloittanut osakesijoittamisen?
Kommentit (17)
5000 € aloitin. Nykyään säästän ensin 1000€ ja ostan sitten.
Aloitin muistaakseni 1000 eurolla. Tähän mennessä olen ostanut kolme kertaa lisää osakkeita.
Aloitin tonnilla. Nyt ostan aina tonnilla osakkeita, kun saan sen säästöön, muuten kaupankäyntikulut käyvät liian suuriksi.
4000e aloitin. Vai pitäisikö sanoa yli 20 000 mk.
Sinkkumies
Ostamalla puhelinosakkeen, josta myöhemmin tuli pörssinoteerattu. Seuraavat sijoitukset aluksi muutamia satasia, mutta kun oli jo varaa niin 1500-2500€ kerrallaan uusiin pörssiosakkeisiin. Ylärajaksi olen miettinyt 5000€/osakelaji, mutta en ole vielä sijoittanut alussa yhteenkään noin paljoa, vaan vanhat ostokset ovat nousseet tuon ylikin.
joskus kun oli pörsseriä ja kuponkeja leikattiin eikä ollu nettiä joku 3000mk oli aika sopiva summa.
Nykyään noin 2000e. Tsoin hima tarjoajasta riippuen, pitää hieman osata laskea ja olla maksamatta yli puolen prosentin provikoita.
Mut YMMV.
Tietenkin nykypäivän realiarvo oli suurempi, kuin tuo 4000e.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
joskus kun oli pörsseriä ja kuponkeja leikattiin eikä ollu nettiä joku 3000mk oli aika sopiva summa.
Nykyään noin 2000e. Tsoin hima tarjoajasta riippuen, pitää hieman osata laskea ja olla maksamatta yli puolen prosentin provikoita.
Mut YMMV.
Tosin hieman palveluntarjoajan hinnastosta riippuen
Ensimmäiset ostot yritin tehdä 14 vuotiaana, mutta en saanut niitä ostettua, kun en tajunnut markkinoiden lakeja silloin. Yritin aina ostaa alihintaan.
Sinkkumies
Seligsonin rahastoilla aloitin 100€/kk. Ekat etf:ät ostin saksasta 800 eurolla....nythän niitä saa kk-sijoittamalla Nordnetistä.
Nyt 7 vuotta myöhemmin myin ekat rahat tuplanneet rahastot ja ostin 2x600€ ekat oikeat osakkeet. Toistaiseksi kokemus näyttäisi että olen indeksirahastoilla pärjännyt parhaiten.
Aloitin ostamalla 2000 eurolla. Nykyisin voi hyvin ostaa sitä pienempiäkin määriä kerralla, kun kulut ovat pienentyneet eikä myöskään ole enää pörssieriä.
En muista, siitä on niin kauan, mutta hyvä potti on kasassa.
Pienimmät erät olen ostanut n.400 eurolla.
Yleensä käytän 1000-2500 e/kertaosto.
Suositusten mukaan alle viidensadan potteja ei kannattaisi käyttää, koska kaupankäyntikulut kasvavat liian suureksi.
Olen lopettanut osakkeiden ostot kokonaan, nytkin kaikki miinuksella 10 %. Osinkoja on toki tullut vuosien varrella, mutta ei tämä kyllä leiville lyö kun ei ole mitään isoja rahoja sijoitettavana. Lapsille ajattelin jatkaa säästämistä edelleen rahastoon, sinne menee 70 e kk. Katsotaan sitä omaa säästämistä vaikka sitten uudestaan kun asuntolaina on maksettu eli 6 vuoden päästä. Muutenkin mulla on pienet tulot, niin tuntuu tyhmältä laittaa mitään riskisijoituksiin.
Tarkoitatko ostoerän pienintä summaa?