Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa hyvät yhteydet talviurheiluun ja isompi kaupunki. Toisaalta talvi ja pimeys kestää kauemmin jos ei niin piittaa talvesta.
Mutta kesällä Oulussa yöt kokonaan valoisia. Olen ollut kesät Helsingissä töissä ja ihmettelin aina miten kovin aikaisin hämärä ja pimeys tulee kesäiltaisin Etelä-Suomessa.
Talvella oulussa saa kärsiä pimeydestä. en ihmettele itsemurhien määriä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa perehtyä Poriin. Oikeasti, jos hinta on ratkaiseva asia. Porilaisten kanssa pärjää kyllä, vaikka muuta väitetään.
Juuri oli juttua Porin lukiosta. Neljä lukiota yhdistetty yhdeksi yli 1000 oppilaan jättikouluksi. Muita lukiovaihtoehtoja ei ole.
Tiedän, tyttäreni käy sitä. Kannattaa huomioida kuitenkin, että sinne pääsee melko maltillisella keskiarvolla.
Eli huonoin mahdollinen vaihtoehto. Iso lukio, jossa myös heikkotasoisia oppilaita. Jos haluaa isoon lukioon, vähintään pitäisi olla hyvä lukio, jossa on motivoitunutta porukkaa.
Motivaatio lähtee nuoresta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Porvoo on kaunis ja bussimatkan päässä Helsingistä. Loviisa on viehättävä.
Minä muuttaisin mielelläni Tammisaareen.
Tammisaari on osa Raaseporia.
Kokkolaan. Miehelle löytyy varmasti töitä työvoimapulan takia. Lapsille hyvät opiskelumahdollisuudet. Asuntojen hinnat vielä maltillisia. Turvallinen pikkukaupunki joka kehittyy kovaa kyytiä.
Minkä takia pitää olla meren äärellä? Järvi-Suomesta löytyy hienoja paikkoja, ja nämä järvet ovat rannalta katsottuna yhtä isoja kuin meri. Suurin kaupunki Järvi-Suomessa on Tampere. Näsijärveä pääsee sata kilsaa ylöspäin eikä paljoa vastarantaa näy, melkein sama homma Pyhäjärvellä joka on siis Tre keskustan alapuolella, itse kaupunki on kuin kahden hyvin suuren järven välissä. Välillä aallot ovat Nässyllä yhtä isoja kuin Itämerellä.
Vierailija kirjoitti:
Turku on iso ja kaunis kaupunki, jossa palvelut toimivat ja töitä.
Turussa on kulttuuri rikastunut liikaa, että sinne voisi harkitakaan muuttavansa - etenkään kouluikäisten lasten kanssa!
Valitettavasti!
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoo on kaunis ja bussimatkan päässä Helsingistä. Loviisa on viehättävä.
Minä muuttaisin mielelläni Tammisaareen.
Tammisaari on osa Raaseporia.
Olen kuullut, että Tammisaaressa on yliopistokin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turku on iso ja kaunis kaupunki, jossa palvelut toimivat ja töitä.
Turussa on kulttuuri rikastunut liikaa, että sinne voisi harkitakaan muuttavansa - etenkään kouluikäisten lasten kanssa!
Valitettavasti!
Etsittekö siis siistiä valkoista kaupunkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E.H kirjoitti:
Kuopio ja Kuopion Saaristokaupunki. Asun itse Helsingissä, mutta jos johonkin muuttaisin, niin sinne. Kuopio on suht iso, kehittyvä kaupunki loistavine palveluineen. Työmahdollisuuksiakin on. Savolaiset on myös ihan mukavaa porukkaa kunhan pääsee tutustumaan ;)
Kuopio ei ole rannikkokaupunki
Rantaa sillä on kuitenkin enemmän kuin rannikkokaupungeilla.
Kuopio on pintaalaltaan iso kaupunki.
Turku. Pyörällä pääsee helposti melkein joka paikkaan. Työllistyminen ehkä helpompaa. Monta lukiota ja yliopisto. Harrastusmahdollisuudet hyvät.
Hanko, itse ainakin tykkään välillä asua Hangossa. Helppo liikkua autolla pyörällä ja kävellen. Siellä on paljon helsinkiläisiä etäasunnossa. Paljon tapahtumia ja ravintoloita , rantoja. Hyvät kaupat ja kirpputorit.
No, kerrohan minne muutitte. Kai päätös on jo tehty kun viisi vuotta ootte pähkäilleet?
Vierailija kirjoitti:
Muita kokemuksia Kokkolasta? Kuinka siellä suhtaudutaan muualta tulleisiin?
Ystävällisesti, mutta etäisesti. Kavereita sieltä ei ainakaan nuoret oikein saa. Naapureihin saatat tutustua vähän enemmän. Pienissä ympäryskunnissa kivempia ihmisiä. Erittäin sisäänlämpeävä kuten Pietarsaarikin. Nämä ovat toistensa käänteiset kieliversiot. Kivoja kaupunkeja vierailla kesäisin, mutta ei asua. Kokkolassa myös haisee pahalle (Sunti) ja hanavesi on varmaan Suomen huonointa. Iltaisin täysin kuollut paikka. En muuttaisi isojen lasten kanssa. Pariskuntana tai pikkulasten kanssa voisin harkita, mutta enpä sittenkään, kun parempiakin löytyy. Palveluita ja liikkeitä on riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Salossa on halpaa, ja mainettaan parempi paikka asua. Muutin Helsingin ja Turun jälkeen muutama vuosi sitten. Teijon luonto on upea.
5alo on pintaalaltaan iso kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutettiin Ouluun neljä vuotta sitten Espoosta töiden perässä, ennakkoluuloisina ”max pariksi vuodeksi”. Esikoinen meni täällä yläasteelle ja kuopus ala-asteelle. Molemmat ovat viihtyneet emmekä mekään enää halua takaisin pääkaupunkiseudulle. Täällä kaikki ison kaupungin mukavuudet, harrastusmahdollisuudet ja aktiviteetit on lähellä, Sukuloimaan pääsee lentämällä ja asuntojen hintataso on kohtuullinen. Koettu elintaso nousi enemmän kun osaisimme odottaa. Oululaiset on kivan välittömiä ja vieraanvaraisia.
Eikö haittaa lainkaan, kun pysyvä lumi tulee jo lokakuun puolivälissä ja sulaa toukokuun puolivälissä. Sityen on kokonaiset viisi lumetonta kuukautta, kun taas alkaa talvi. Varsinaista kesää on 1,5 kk. 8/12 kk vuodessa kaduilla on katuhiekoitus.
Oulussa ei todellakaan (enää) tule pysyvä lumi lokakuussa ja harvoin kestää toukokuulle sulaminen. :D Monena vuonna ollaa saatu odottaa jouluun asti pysyvän lumen tuloa. Yleensä maalis-huhtikuussa sulaa.
Noin tilastojen valossa lumi tulee Ouluun marraskuussa ja sulaa just ennen vappua. Ilmatieteenlaitokselta voi tarkistaa. Eli sori. Vähän meni mönkään.
Ja kukaan ei ole maininnut sitä että Oulussa tuulee koko ajan. Eli lämpötiloista saa ottaa aina pari astetta ainakin pois, kesällä ja talvella. Ja kukaa ei vielä maininnut, että Oulussahan haisee. Ihan kauheelta.
Joo, alkuperäisen kirjoittajan loka-toukokuu -veikkaus meni tosiaankin mönkään.
Tuulesta olet oikeassa, mutta missäpä rannikkokaupungissa ei tuulisi? Helsingissä todellakin tuulee.
Oulussa ei haise enää. Joskus 80-luvulla vielä haisi Oulu-yhtiö.
Turussa ei tuule, saaristo pitää pahimmat tuulet kurissa.
Turussa kyllä tuulee pahemmin kuin Oulussa. Oulussa on siedettävää, jos pysyy poissa ihan rannasta.
Turku ehdottomasti. Riittävästi kulttuuria eikä urheilupuoli ole unohtunut. Kouluista ja yliopistoista on valinnanvaraa .Asuntojen hinnat ainakin 30% alemmat kuin Helsingissä.
Jos iso kaupunki, niin Oulusta joku mukava alue. Itse en sinne muuttaisi, mutta jos olisi pakko valita Suomen isoista kaupungeista, niin sitten Oulu.
Jos pienempi, niin Tornio tai Raahe. Kemi ja Tornio on lyhyen välimatkan vuoksi käytännössä melkein samaa kaupunkia, mutta eroa kuin yöllä ja päivällä Tornion eduksi. Jos vielä pienempi, niin Kalajoki.
Jos ei tarvi olla kaipunki, niin mikä tahansa sopivan kokoinen mikä ei ole liian täynnä lestoja (vähän ei haittaa, mutta liika on liikaa, kuten Kempeleessä ja Oulunsalossa). Eikä yhtään ainakaan Lohtajaa etelämmäs rannikolla. Jos sisämaa kelpaisi, niin siellä olisi muitakin kivoja paikkoja.
Pohjoisessa on aika kylmää ja sillä tavalla karua, mutta ihmiset suht aitoja ja enemmistö vielä ihan kunnollisia. Jos ihan tuonne Lappiin asti menee, niin siellä on jo ihan omat lakinsa ja muut. Maantieteellisesti keskivaiheilla on vähän normaalimpaa kuin etelässä tai pohjoisessa.
Muuttakaa Suomen pienimpään kaupunkiin Kaskisiin. Kämppiä riittää ja ne ovat halpoja. Omakotitaloja merinäköalalla keskustasta. Harrastuksiksi sitten veneily, vesiurheilu, kalastus, puutarhanhoito, ratsastus, hiihto, urheiluseuran toiminnot jne. Asuntojen arvot todennäköisesti nousevat, kun Kaskisiin rakennetaan kartonkitehdas ja se lisää työpaikkoja.
Närpiö on sitten paljon aktiivisempi paikka, ja vaikka onkin ruotsinkielinen, kyllä siellä suomeakin puhutaan. Nättejä pihoja ja iloisia ihmisiä. Samat harrastukset kuin Kaskislaisilla.