Unohdin paistetun lohen yöksi pöydälle, voiko syödä?
Harmittaa. Ehti olla 10-11 tuntia huoneenlämmössä, meniköhän se pilalle?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissähän on aina se juttu, että bakeerit itsessään eivät ole haitallisia, vaan niiden erittämät toksiinit. Kyse ei myöskään ole pelkästä ripulista, vaan nämä toksiinit aiheuttavat vahinkoa imeytyessään ruuansulatuskanavasta. Joillakin on hengenvaarallisiakin vaikutuksia, kuten Clostridium botulinum-bakteerin erittämällä botuliinilla, jonka seurauksena voi pahimmillaan olla hengityslama. Onneksi harvinaista.
Kuumennus kyllä tuhoaa bakteerit, mutta eivät niiden erittämiä myrkkyjä, joten neuvoni on: älä syö 15 e tähden.Klostridit on ongelma vakuumipakatuissa tuotteissa, koska kyseiset bakteerit ovat anaerobeja. Botuliinitoksiinia on siis tässä tapauksessa turha pelätä. Paistettu lohi on ihan ok syödä vaikka olisi seisonut pöydällä. Minäkin olen syönyt, eikä mitään seurauksia. Pahimmillaan lohi on vähän kuivahtanut.
Tiedän, missa olosuhteissa C. botulinum elää. Otin sen esille esimerkkinä siitä, miten vaarallisia bakteeritoksiineja on olemassa. On myös huomioitava, että monien bakteerien, vaikka ne olisivat obligantteja anaerobisuuden suhteen, voivat kehittää itiöitä, jotka selviävät bakteerille muuten vihamielisissä oloissa.
Yön yli lämpimässä seisonutta lohta, oli se sitten paistettu taikka ei, ei ole järkevää syödä, koska pelkästään huoneilmassa leijuva pöly sisältää bakteereja, jotka ruokaan laskeutuessaan saavat mitä mainioimman kasvualustan. Kahta tuntia pidetään huoneen lämmössä riskirajana, jonka seurauksena bakteerikolonisaatio on sitä luokkaa, että tuotetta ei kannata syödä.
Miten ihmeessä uskallat sitten edes hengittää tuollaisessa huoneessa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä nyt enää tiedä mitä tekisi. Tarjota en sitä kenellekään aio, olen ainut syöjä.
-ap
Älä syö. Minä en söisi. Ylipäätään kala kannattaa valmistaa heti ostamisen jälkeen ruoaksi ja syödä heti. Kala kun tulisi säilyttää +3 ja jääkaapit on yleensä +6 astetta.
Jos tulee ostettua enemmän kalaa kuin jaksaa syödä, kannattaa se käsitellä, vaikka kuutioida ja pakastaa esim. keittoa varten.
Ihmiset on kyllä erikoisia, oikein kehuskellaan sillä kuinka tuli syötyä viikko sitten tehtyä keittoa. "Pikkasen oli limaa mutta alas meni." Sitten ihmetellään kun suolisto prakaa.
Minä kyllä valmistin sen melko pian sen jälkeen kun tulin kaupasta, se ei siis raakana ehtinyt olla kovin kauaa edes jääkaapissa. Toisaalta, 15 € on aika pieni raha jos sillä voi estää ripulin.
Olen se tuleva mikrobiologi ja voin sanoa, että jos suurin riski olisi ripuli, minä voisin jopa syödä sen lohen! Mutta kun suurin riski ei ole ripuli. Ruokamyrkytys ei ole kesystä mielikuvastaan huolimatta mikään leikin asia. Se on elimistön reaktio, kun se ei pääse säällisessä ajassa bakteerimyrkyistä eroon. Esimerkiksi EHEC:in aiheuttaman ruokamyrkytyksen oireet: "EHEC-infektion tavallisimmat oireet ovat verinen, kuumeeton ripuli ja vatsakrampit. Infektio voi johtaa hemolyyttis-ureemiseen oireyhtymään (HUS), jossa punasolut hajoavat (hemolyyttinen anemia), verihiutaleiden määrä laskee (trombosytopenia) ja ilmenee äkillinen munuaisten toimintavajaus. HUS saattaa johtaa pysyvään munuaisvaurioon tai jopa kuolemaan. Lapset ja vanhukset ovat alttiimpia sairastumaan infektion vaikeampiin muotoihin. Etenkin aikuisilla EHEC-tartunta voi olla oireeton." https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/bakteeritau…
EHECiä et välttämättä tuosta kalasta saa, mutta se on esimerkki, mitä ruokamyrkytys voi tarkoittaa. Tämänkin aiheuttaa oma suolistoseuralaisemme E.Coli, joka on harmiton niin kauan, kun se ei pääse väärään paikkaa. Väärään paikkaan se pääsee juuri esimerkiksi puutteellisten ruokahygieniatapojen seurauksena.
Heh!
Mitähän mun veli sanois tähän HUS:ssa toimivana sisätautilääkärinä :D
Kyllä mä söisin jos on kypsäksi paistettu.
Luuletteko että mikään valintamyymälä, joissa käy monia tuhansia ihmisiä päivässä, voisi olla absoluuttisen steriili ?
Selittäisikö tämä mikrobiologi minulle, miksi nuorten aikuisten ja jopa lasten suolistosairaudet ovat räjähdysmäisesti kasvaneet ruuan muuttuessa jatkuvasti hygieenisemmäksi?
Joitain muita tekijöitä siis?
Olen itse liki kuusikymppinen ja vedeltiin mökillä vähän haisevaa makkaranpätkää (ehkä jo hieman vihersikin) kaiket kesät eikä se ollut tavatonta syödä homeista talvisin kaupungissakaan. Vähän vain leivän sivusta pala pois. En muista sairasteeni mitään ruokamyrkytystä. Varmaan joskus oli ihan virusperäistä mahatautia, koska saattoi puolet luokasta kaatua sen kouriin kerralla. Mutta niinhän nykyäänkin.
Kuitenkin ikäluokassani nämä ärtyneet suolet ym. ovat peräti harvinaisia. Syövät tietysti asia erikseen, koska ne vaativat kehittyäkseen niin pitkän ajan, ettei nykyisistä nuorista aikuisista voi vielä sanoa tämän suhteen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä nyt enää tiedä mitä tekisi. Tarjota en sitä kenellekään aio, olen ainut syöjä.
-ap
Älä syö. Minä en söisi. Ylipäätään kala kannattaa valmistaa heti ostamisen jälkeen ruoaksi ja syödä heti. Kala kun tulisi säilyttää +3 ja jääkaapit on yleensä +6 astetta.
Jos tulee ostettua enemmän kalaa kuin jaksaa syödä, kannattaa se käsitellä, vaikka kuutioida ja pakastaa esim. keittoa varten.
Ihmiset on kyllä erikoisia, oikein kehuskellaan sillä kuinka tuli syötyä viikko sitten tehtyä keittoa. "Pikkasen oli limaa mutta alas meni." Sitten ihmetellään kun suolisto prakaa.
Minä kyllä valmistin sen melko pian sen jälkeen kun tulin kaupasta, se ei siis raakana ehtinyt olla kovin kauaa edes jääkaapissa. Toisaalta, 15 € on aika pieni raha jos sillä voi estää ripulin.
Olen se tuleva mikrobiologi ja voin sanoa, että jos suurin riski olisi ripuli, minä voisin jopa syödä sen lohen! Mutta kun suurin riski ei ole ripuli. Ruokamyrkytys ei ole kesystä mielikuvastaan huolimatta mikään leikin asia. Se on elimistön reaktio, kun se ei pääse säällisessä ajassa bakteerimyrkyistä eroon. Esimerkiksi EHEC:in aiheuttaman ruokamyrkytyksen oireet: "EHEC-infektion tavallisimmat oireet ovat verinen, kuumeeton ripuli ja vatsakrampit. Infektio voi johtaa hemolyyttis-ureemiseen oireyhtymään (HUS), jossa punasolut hajoavat (hemolyyttinen anemia), verihiutaleiden määrä laskee (trombosytopenia) ja ilmenee äkillinen munuaisten toimintavajaus. HUS saattaa johtaa pysyvään munuaisvaurioon tai jopa kuolemaan. Lapset ja vanhukset ovat alttiimpia sairastumaan infektion vaikeampiin muotoihin. Etenkin aikuisilla EHEC-tartunta voi olla oireeton." https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/bakteeritau…
EHECiä et välttämättä tuosta kalasta saa, mutta se on esimerkki, mitä ruokamyrkytys voi tarkoittaa. Tämänkin aiheuttaa oma suolistoseuralaisemme E.Coli, joka on harmiton niin kauan, kun se ei pääse väärään paikkaa. Väärään paikkaan se pääsee juuri esimerkiksi puutteellisten ruokahygieniatapojen seurauksena.
Minua kiinnostaa se minkälaiset määrät tuollaiselle altistaa. Jos viralliset suositukset on se että yli pari tuntia huoneenlämmössä ollutta ruokaa ei kannata enää syödä, niin kyllähän suurin osa ihmisistä olisi jatkuvasti ruokamyrkytystilassa. Eli voiko yhdestä ateriasta jo tulla kunnon myrkytys(toki jos se on täysin pilallista), vai onko se enemmänkin kumulatiivista, eli jos syöt harva se päivä vähän epäilyttävää ruokaa, niin lopulta napsahtaa?
Lähinnä haluaisin siis selvyyttä siihen, kuinka liioiteltuja nuo riskit ovat. En epäile yhtään etteikö ne myrkyt voisi johtaa kuvailemiisi oireihin, mutta kyse on siitä onko yön yli huoneenlämmössä ollut lohi lähimainkaan sitä riskirajaa, josta tuollaista voisi tulla?
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että mikään valintamyymälä, joissa käy monia tuhansia ihmisiä päivässä, voisi olla absoluuttisen steriili ?
Ei ole steriili mutta kalat on siellä kunnolla kylmässä! Joko pakattuna, tai esillä jäissä eli 0-+3 astetta! Kotioloja kukaan ei tarkkaile ja voi olla vaikka minkälainen jää-viileäkaappi ja kala siellä monta päivää +8 asteessa.
Ne on tarkkaan tutkittu miten mikäkin ruoka säilyy missä lämpötilassa, esim lounasravintolassa saisi ruoka seistä noutopöydässä max 2 tuntia +65 asteessa. Alle +60 on riskilämpötila ja tässä tapauksessa n. +22 asteessa yön yli seissyt kala on kyllä jo pilaantumistilassa.
Minäkin söisin, mutta en silti neuvo Ap:ta tekemään niin. Itsehän päättää. Kerran viime syksynä mulla oli Hätälän (tehtaassa paistettuja) lohipyöryköitä töissä eväänä. Lämmitin niitä mikrossa, mutta puolet unohtui ruokailutilan tasolle. Löysin ne siitä seuraavana päivänä, 24 h kuluttua. Lämmitin ne mikrossa ja söin, eikä mitään oireita tullut. Tosin olen ehkä tottunut kaikkeen tuollaiseen. Kaukaisessa lapsuudessani ruoat saattoivat seisoa pitkäänkin pöydässä, sitten ne laitettiin viileään (varhaislapsuudessani meillä ei ollut jääkaappia), ja otettiin seuraavalle ruoalle taas esille. Terveinä pysyimme kaikki silti.
Tee hajutesti: Jos se haisee sun toosalles niin sitten ei missään nimessä. Se on pilaantunut.
Sellainen vielä, jos kala on seissyt yön pöydällä, eli on alkanut pilaantua (bakteerikasvua) pilaantuminen ei pysähdy jääkaapissa tai pakastimessa. Ehkä kylmyys hieman hidastaa prosessia muttei pysäytä sitä. Nakkaa se kala biojätteeseen, siitä saa hyvää multaa.
Kannattaa juoda vähemmän ap, niin et unohtele tuollaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa juoda vähemmän ap, niin et unohtele tuollaisia asioita.
Pari kaljaa otin, ei mennyt sen piikkiin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
EHECiä et välttämättä tuosta kalasta saa, mutta se on esimerkki, mitä ruokamyrkytys voi tarkoittaa. Tämänkin aiheuttaa oma suolistoseuralaisemme E.Coli, joka on harmiton niin kauan, kun se ei pääse väärään paikkaa. Väärään paikkaan se pääsee juuri esimerkiksi puutteellisten ruokahygieniatapojen seurauksena.Minua kiinnostaa se minkälaiset määrät tuollaiselle altistaa. Jos viralliset suositukset on se että yli pari tuntia huoneenlämmössä ollutta ruokaa ei kannata enää syödä, niin kyllähän suurin osa ihmisistä olisi jatkuvasti ruokamyrkytystilassa. Eli voiko yhdestä ateriasta jo tulla kunnon myrkytys(toki jos se on täysin pilallista), vai onko se enemmänkin kumulatiivista, eli jos syöt harva se päivä vähän epäilyttävää ruokaa, niin lopulta napsahtaa?
Lähinnä haluaisin siis selvyyttä siihen, kuinka liioiteltuja nuo riskit ovat. En epäile yhtään etteikö ne myrkyt voisi johtaa kuvailemiisi oireihin, mutta kyse on siitä onko yön yli huoneenlämmössä ollut lohi lähimainkaan sitä riskirajaa, josta tuollaista voisi tulla?
Onhan kaikissa juhlissa ja välillä kotioloissakin tarjottava ruoka helpostikin yli tuon kaksi tuntia tarjottavana.
Tuntuu tosiaan ihan äärimmäiseltä liioittelulta. Terveinä tässä ollaan ja eläkeikä on ovella :)
Tottakai syöt! Enemmän huolestuttaa ruoan haaskasus.
Tällä palstalla kerran odottava äiti kirjoitti laittaneensa sormet kurkkuun, kun oli syönyt vahingossa leipää, jossa oli pellavansiemeniä. Tämä on vähän samantasoista hysteriaa.
Sovitaan, että tuot sen lohen tänne. Teen riisiä ja ihanan kylmän tilli-sipuli, maustekurkku -kastikkeen, kananmunia ja salaatin.
Tai jos tykkäät enemmän jostain perunapohjaisesta, niin sujuu sekin. Tillillä maustettu, voilla höystettu muusi vaikka?
Jälkkärinä mulla on tässä kinuskikakkua ja sitruunajäätelöä.
Mä syön ainakin, jos sulle ei kelpaa... Helsingissä olen.
Ps. on myös valkkaria ja olutta
Syö pois. Söisin itekin mutta luonnollisesti en sitä enää sitten säilöis niin pitkään kuin muuten säilöisin. Ihmiset saa erilaisia mahdollisesti vaarallisia mikrobeja joka paikasta ja syö jollain tavalla haitallisia aineita jatkuvasti, ei elämästä tuu mitään jos koko ajan stressaa.
Söisin... lidlin roiskelämän. Ja swiftboundfish tilli sose etiikkaa.
Liian kala.
Vierailija kirjoitti:
Ap, todellakin voi syödä! Isäni on kalastaja ja meidän perheessä illalla paistettu tai savustettu lohi on jätetty usein lautaselle (folio päällä) pöydälle yön yli. Ei mitään ongelmaa! Syö ihan huoletta :)
Tuntemani kalastajat kyllä eivät suostu syömään kuin samana päivänä pyydettyä kalaa. Näköjään meitä on moneen veneeseen.
En kyllä itse uskaltaisi syödä. Ruokamyrkytyksen olen saanut vain kerran, mutta se jäi mieleen kun asuin koko yön vessassa oksentamassa
Niin, valmistit heti muttet syönyt heti. Et sinä siitä ripulia saa etkä ruokamyrkytystä, vaan karsinogeenejä jotka altistaa syövälle. Myrkkyjä. Mitään akuuttia ei tapahdu vaan pitkällä aikavälillä...
Tuore puhdas ruoka toimii päinvastoin, tuoreet hedelmät ja kasvikset, siemenet jne.. Ne ovat antikarsinogeenejä. Voivat jopa pysäyttää syövän etenemisen.