Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko henkilö jolla on paniikkihäiriö silmissänne hullu?

Vierailija
26.01.2018 |

Tällainen tuli mieleen.

Kommentit (195)

Vierailija
21/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän lähinnä huomiohakuisina. En usko koko paniikkihäiriöön, keksitty juttu jotta huomiohakuiset voivat käyttäytyä miten haluavat, tai saavat tekosyyn jättäytyä pois tilanteista jotka eivät huvita.

Ei ole ihan sama asia jäädä pois jostain kun "ei vaan huvita", kuin että jää pois sen takia että kirjaimellisesti pelkää kuollakseen jotain paikkaa tai tapahtumaa. Saattaisi jopa haluta mennä vaan kun ei pysty, ilman että suunnilleen tuntee saavansa sydänkohtauksen.

Ja kukaan ei satavarmasti "halua" paniikkihäiriötä tai käyttäytyä poikkeavasti sen kontrolloimana, sen voin sanoa. Yksi peloista liittyy monilla juuri siihen että se näkyisi ulospäin ja saa kohtauksen julkisella paikalla.

Vierailija
22/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka osaisi selittää paniikkikohtauksen toiselle niin, että hän sen ymmärtäisi? Itse en ymmärtänyt kun kaveri yritti kuvailla miltä se tuntuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella paniikkikohtaukset helpottavat, kun ikää tulee lisää, osaa suhteuttaa ahdistuksen aiheita.

Mulla ne kohtauset tuli vasta 30+

Mikä alkoi ahdistuttaa?

Vierailija
24/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan. 

Vierailija
25/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän lähinnä huomiohakuisina. En usko koko paniikkihäiriöön, keksitty juttu jotta huomiohakuiset voivat käyttäytyä miten haluavat, tai saavat tekosyyn jättäytyä pois tilanteista jotka eivät huvita.

Ei ole ihan sama asia jäädä pois jostain kun "ei vaan huvita", kuin että jää pois sen takia että kirjaimellisesti pelkää kuollakseen jotain paikkaa tai tapahtumaa. Saattaisi jopa haluta mennä vaan kun ei pysty, ilman että suunnilleen tuntee saavansa sydänkohtauksen.

Ja kukaan ei satavarmasti "halua" paniikkihäiriötä tai käyttäytyä poikkeavasti sen kontrolloimana, sen voin sanoa. Yksi peloista liittyy monilla juuri siihen että se näkyisi ulospäin ja saa kohtauksen julkisella paikalla.

Itselläni ne kohtaukset oli aikoinaan niin pahoja, että tuntui melkein kuin olisi irtaantumassa omasta ruumiista. Ympäröivät äänetkin tuntui oudolta. Kyllä minä rehellisesti tunsin itseni sillä hetkellä hulluksi.

Vierailija
26/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella paniikkikohtaukset helpottavat, kun ikää tulee lisää, osaa suhteuttaa ahdistuksen aiheita.

Mulla ne kohtauset tuli vasta 30+

Mikä alkoi ahdistuttaa?

Vaikea sanoa. Liiallinen suorittaminen todennäköisesti

Vierailija
27/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on tuon varusmiespalveluksen kanssa. Onko kellään tietoa?

Eikö kukaan täällä tunne nuorta miestä jolla olisi paniikkihäiriö?

Vierailija
28/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka osaisi selittää paniikkikohtauksen toiselle niin, että hän sen ymmärtäisi? Itse en ymmärtänyt kun kaveri yritti kuvailla miltä se tuntuu

Tunne että joko tulet hulluksi tai kuolet siihen paikkaan missä olet. Niin syvältä tuleva jäätävä kauhu ja pelko että siinä ei mikään rationaalinen ajattelu toimi.

Paniikkikohtauksiakin on eri tasoisia, tuo sieltä pahimmasta päästä. Itse sain vuosia lievempiä eli näitä enemmän fyysisiä kohtauksia (tunne että sydän falskaa, rintaa puristaa eikä saa henkeä). Viime vuonna pamahti päälle sitten aivan eri tasoisena, terapiassa käytettiin nimitystä primitiivinen kauhukohtaus. Silloin pelkää kirjaimellisesti kuollakseen. Kamalin tunne mitä kuvitella saattaa.

Käytännössä kyse siitä että aivojen pelkokeskus antaa hätäviestejä "turhista" asioista, ja nämä hätäviestit tulevat kaikkein alkeellisimmasta osasta aivoja jolloin ne ohittavat kehittyneemmät, ajatteluun ja rationaalisuuteen painottuvat osat. Siksi terapiassa keskitytään usein vahvistamaan sitä rationaalista puolta jotta saadaan tasattua ylireagovia "liskoaivoja" ja opetettua että vaaraa ei ole.

Asiaan voi vaikuttaa hormonit jne mutta yleensä nähdään että ongelma on pohjimmiltaam ajatustasolla ja siinä miten tulkitsemme asioita. Jos reagoimme johonkin (ajatus, oire) niin kuin se olisi vaarallinen, aivot lyövät vaara-varoituslätkän siihen asiaan liittyen ja jatkossa aina sen esille tullessa pelkoreaktio lyö päälle.

Vierailija
29/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v nainen ja menestyn työssäni ja elämä muuten kunnossa ja koen olevani onnekas ja onnellinen, mutta kärsin paniikkikohtauksista 1-2 krt vuodessa, enkä voi niille mitään. Lähipiiri ja lähimmät työkaverit ovat tietoisia tästä, ja ovat sanoneet että ei koskaan uskoisi että kaltaiseni "superihminen" voisi kärsiä mistään tuollaisesta, ja eivät todellakaan pidä hulluna vaan tuon ansiosta inhimillisenä yksilönä lähinnä. Tuo häiriö kun voi tulla kenelle vaan yllätyksenä, iästä, sukupuolesta ja asemasta riippumatta. Muistakaa se.

Vierailija
30/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkihäiriö johtuu liiallisesta päihteiden käytöstä tai syrjäytymisestä. Joten aika pimeitä ovat. En kyllä ikinä alkaisi seurustella kenenkään paniikkihäiriöisen kanssa!

Itse sain ensimmäisen paniikkikohtauksen 8-9 vuotiaana, en ollut syrjäytynyt enkä tietääkseni myöskään käyttänyt päihteitä.

Vierailija
31/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ne kohtaukset oli aikoinaan niin pahoja, että tuntui melkein kuin olisi irtaantumassa omasta ruumiista. Ympäröivät äänetkin tuntui oudolta. Kyllä minä rehellisesti tunsin itseni sillä hetkellä hulluksi.

Tuolle ilmiölle on ihan nimityskin, kutsutaan dissosiaatioksi/depersonalisaatioksi. Helkkarin pelottavaa varsinkin kun ensimmäisiä kertoja tulee eikä tiedä mitä tapahtuu. On myös tehty vääriä diagnooseja sen perusteella kun potilas on leimattu psykoottiseksi vaikka kyse on "vain" dissosta. Oireet voi tuntua ymmärtämättömälle samanlaisilta pelkän kuvauksen perusteella.

Vierailija
32/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on saanut pelkkiä alapeukutuksia. Aloittajalla itsellä oli  aikoinaan paniikkikohtauksia. Itselläni ne tuli ja meni ohi varsin nopeasti mutta olivatkin sitten todella rajuja. Itsellä oli se hulluksi tulemisen pelko noissa tilanteissa varsin vahva. En tarkoita loukata asialla ketään. Kysyin vain yleistä mielipidettä asiasta.

-ap-

Vierailija
33/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriintynyt henkilö tulee mieleen paniikkihäiriöstä.

Vierailija
34/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain häiriintynyt kirjoitti:

Kuvailetko vielä mitä tarkoitat häiriintyneellä?

Vierailija
35/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriintynyt henkilö harvoin tietää olevansa häiriintynyt. Se että pelkää olevansa hullu ei tee ihmisestä hullua. Päinvastoin, kuten meikäläisellekin on tässä hoettu terveydenhuollon puolelta - niin kauan kun ihminen pelkää olevansa hullu hän ei sitä todennäköisesti ole.

Vierailija
36/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiriintynyt ihmisistä, sosiaalisen fobian aiheuttama paniikkihäiriö esimerkiksi.

Vierailija
37/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiriintynyt henkilö harvoin tietää olevansa häiriintynyt. Se että pelkää olevansa hullu ei tee ihmisestä hullua. Päinvastoin, kuten meikäläisellekin on tässä hoettu terveydenhuollon puolelta - niin kauan kun ihminen pelkää olevansa hullu hän ei sitä todennäköisesti ole.

Häiriintynyt voi tarkoittaa ihan muutakin kuin sitä että on henkisesti tasapainoton.

Vierailija
38/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON

Vierailija
39/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis ollut häiriintynyt ;) Kannattaako tuo mainita työhaastattelussa?

Vierailija
40/195 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiriintynyt ihmisistä, sosiaalisen fobian aiheuttama paniikkihäiriö esimerkiksi.

No tuo ei ihan ole sitä mitä häiriintyneellä tarkoitetaan noin yleisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme