5 henkisellä perheellä menee vain 200 euroa kuukaudessa ruokaan
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveriperhe jolla varmaan menee 4:lle suunnilleen tuon verran.
Mutta:
- marjoja yli oman tarpeen omasta maasta
- juurekset vieressä olevasta mummolasta
- sieniä rajoittamattomasti omasta metsästä
- mies hirviporukassa joten lihaa riittää
- järvestä kalaa
- leivät ja pullat tehdään yleensä itse.
Ostettavaa jää: kahvi, ruisleipä, maitotuotteet joita käyttävät tosi vähän, hedelmät joita ei juurikaan tarvita kun on marjoja joka päivä, jauhot, voi/margariini. Tuohon riittää hyvin n 6€/pvä
Joo, ja nämä tyypit eivät useimmiten jostain syystä laske esim. kalastukseen ja metsästykseen liittyvien lupien ja välineiden hintoja lainkaan mukaan ruokakuluihin. Myös puutarhan / kasvimaan hoitamiseen saatetaan ajoittain tarvita erilaisia hankintoja. Toki varmasti kaiken kaikkiaan halvemmaksi edelleen tulee kuin ruuan ostaminen kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta:
- järvestä kalaa
Ostettavaa jää: kahvi, ruisleipä, maitotuotteet joita käyttävät tosi vähän, hedelmät joita ei juurikaan tarvita kun on marjoja joka päivä, jauhot, voi/margariini. Tuohon riittää hyvin n 6€/pvä
Joo, ja nämä tyypit eivät useimmiten jostain syystä laske esim. kalastukseen ja metsästykseen liittyvien lupien ja välineiden hintoja lainkaan mukaan ruokakuluihin. Myös puutarhan / kasvimaan hoitamiseen saatetaan ajoittain tarvita erilaisia hankintoja. Toki varmasti kaiken kaikkiaan halvemmaksi edelleen tulee kuin ruuan ostaminen kaupasta.
Niin ja eivät laita hintaa sille omalle ajalleen jonka "sijoittavat" ruuan hakemiseen (marjastus, puutarhanhoito, hirvestys, kalastu jne). Ymmärrän että ne voi olla toki myös rakkaita harrastuksia, mutta ei kaikille. Kävin itse mustikassa ekaa kertaa yli 20 vuoteen menneenä syksynä ja se oli viimeinen kerta. Halvemmaksi tulee ostaa mustikat pakasteina kaupasta ja sijoittaa marjastusaika jollekin mielekkäämmälle harrastukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta:
- järvestä kalaa
Ei tule. Kalastukseen on uponnut katsontakannasta riippuen 2000 - 10 000 euroa. Viljelyvälineitä olen tilannut viimeisen vuoden aikana n. 1000 eurolla.
Kyse on harrastuksista, joten ei niille voi rahallista arvoa laskea. Halvimmaksi tulisi ostaa joku kympin verkko ja paikata sitä loppuelämänsä, jos rahallista arvoa hakee.
Sekä tietenkin halpa lasikuituonki. Itselläni sekin on hiilikuituinen, joka on kevyempi, kun harrastaa on kiva, että on hyvät välineet.
Sinkkumies
Mä asun yksin ja ruokamenoni ovat 200-250 e/kk. Hups.
Semmoisen tavallisen ongen saa kympillä, mutta itse pulitin omastani vajaat pari saturaista.
Tässä vain esimerkki siitä, miksi harrastuksiin uppoaa rahaa.
Sinkkumies
Mulla menee tuon verran kuukaudessa jo salaatteihin :) Paitsi kesällä, kun kasvatan itse.
Sinkkumies
Tässä herää kysymys : Saavatko nuo lapset tarpeeksi terveellistä, monipuolista ja hyvälaatuista kotiruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä myös järkytyin kun meidän 3 henkisellä perheellä menee 700-800 euroa kuukaudessa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla aika ajoin jopa 450 €, enkä ole edes lihava, sisältää pesuaineet, talous- ja wc-paperit yms, mutta ei esim. hiustenpesu- ja -hoitotuotteita. Juu, hyvin syön! Enkä koskaan katso hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta:
- järvestä kalaa
Joo sä et olet kuullut poistoista ja jaksottamisesta ikinä mitään. Ei välineitä hankinta joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä herää kysymys : Saavatko nuo lapset tarpeeksi terveellistä, monipuolista ja hyvälaatuista kotiruokaa?
Luultavasti saavat- ja puhtaampaa kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta:
- järvestä kalaa
Ei tule. Kalastukseen on uponnut katsontakannasta riippuen 2000 - 10 000 euroa. Viljelyvälineitä olen tilannut viimeisen vuoden aikana n. 1000 eurolla.
Kyse on harrastuksista, joten ei niille voi rahallista arvoa laskea. Halvimmaksi tulisi ostaa joku kympin verkko ja paikata sitä loppuelämänsä, jos rahallista arvoa hakee.
Sekä tietenkin halpa lasikuituonki. Itselläni sekin on hiilikuituinen, joka on kevyempi, kun harrastaa on kiva, että on hyvät välineet.
Sinkkumies
Niin. Eihän siinä ylärajaa ole, mitä haluaa käyttää harrastusvälineidensä tai olisiko oikeampaa puhua intohimonsa tyydyttämiseen ole, mutta paljon pienemmälläkin panostuksella selviää..
Mutta joo. Ei pitäisi olla kenellekään uutta, että yleisesti sinkkuna ruokakulujen määrä on suhteessa enemmän (kalliimpaa) kuin, jos syöjiä on useampi.
Vinkkini:
1) Suunnitelmallisuus ja terveellisyys on kaiken a ja o.
Pakasteet ja kellarit tehokäyttöön. Kerran viikossa ruokakaupassa.
2) Lähellä tuotettua paljon; itse kasvatettua, itse tai toisten pomimaa, maatiloilta tai torilta ostettua (juurekset, pavut, marjat, liha, kananmuna)
3) Kellariin paljon säilykkeitä/pikkelsejä/chutneita ja säilyjiä juureksia ja keittiöön yrttejä, joista joka aterialle sopivat 1-3 lajiketta.
1.Aamiaiseksi täysjyväpuuro tai perinteinen kaurapuuro:
- jauhan myllyllä jyvistä puurojauhot, joista keitän puuron, johon lisään siemeniä/pähkinöitä/pari mantelia sekä 2 dl pakastemarjoja sekä joskus 1 dl maustamatonta jogurttia
2. Lounas:
-wokki, jossa kanan/poron/naudan/kalkkunan/sienten kanssa papuja, porkkanoita,sipulia ja muita juureksia ja yrttejä
3. Pikkuinen välipala-päivällinen:
-viipaloidut leivitetyt punajuuret öljyssä paistettuna
-salaatti, jossa on vihreätä/keltaista/punaista; mitä löytyy
4.Iltapala:
- rukiinen näkkileipä ja päälle juustoa ja/tai pakastemarjoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta:
- järvestä kalaa
Niin ja eivät laita hintaa sille omalle ajalleen jonka "sijoittavat" ruuan hakemiseen (marjastus, puutarhanhoito, hirvestys, kalastu jne). Ymmärrän että ne voi olla toki myös rakkaita harrastuksia, mutta ei kaikille. Kävin itse mustikassa ekaa kertaa yli 20 vuoteen menneenä syksynä ja se oli viimeinen kerta. Halvemmaksi tulee ostaa mustikat pakasteina kaupasta ja sijoittaa marjastusaika jollekin mielekkäämmälle harrastukselle.
Itseasiassa mä olen itse tuollainen jolle mustikoiden poimiminen on rakas harrastus ja pään tyhjennystä. Selkä vaan ei tykkää joten olen tosi onnellinen kun mun mustikat on tässä talon ympärillä ja voin piipahtaa tunniksi joka päivä. Tulee noita kerättyä omiksi tarpeiksi n 50 litraa vuodessa.
Samoin tuolle mun ystävälle tuo on rakasta puuhaa, tyttärensäkin poimivat ämpäritolkulla ja tienaavat taskurahaa.
1
Meillä menee hyvässä lykyssä 200 per viikko kauppaan. 2aikuista ja kissa. Kissakin syö ihan marketti latzii sun muuta et huh...oon kyl miettiny et mitä hittoo. Eikä tod olla mitää hyvätuloisia(itse opiskelen) mut silti ei oo kyl koskaa rahat loppu vaik sitä kyl palaa..
Vierailija kirjoitti:
Vinkkini:
1) Suunnitelmallisuus ja terveellisyys on kaiken a ja o.
Pakasteet ja kellarit tehokäyttöön. Kerran viikossa ruokakaupassa.
2) Lähellä tuotettua paljon; itse kasvatettua, itse tai toisten pomimaa, maatiloilta tai torilta ostettua (juurekset, pavut, marjat, liha, kananmuna)
3) Kellariin paljon säilykkeitä/pikkelsejä/chutneita ja säilyjiä juureksia ja keittiöön yrttejä, joista joka aterialle sopivat 1-3 lajiketta.1.Aamiaiseksi täysjyväpuuro tai perinteinen kaurapuuro:
- jauhan myllyllä jyvistä puurojauhot, joista keitän puuron, johon lisään siemeniä/pähkinöitä/pari mantelia sekä 2 dl pakastemarjoja sekä joskus 1 dl maustamatonta jogurttia
2. Lounas:
-wokki, jossa kanan/poron/naudan/kalkkunan/sienten kanssa papuja, porkkanoita,sipulia ja muita juureksia ja yrttejä
3. Pikkuinen välipala-päivällinen:
-viipaloidut leivitetyt punajuuret öljyssä paistettuna
-salaatti, jossa on vihreätä/keltaista/punaista; mitä löytyy
4.Iltapala:
- rukiinen näkkileipä ja päälle juustoa ja/tai pakastemarjoja
Miinuspeukku siksi koska mainitsemasi tuotteet on tosi kalliita.
Pakastemarjat, pähkinät, siemenet, mantelit, luomujauhot/ryynit myllystä, naudanliha, poronliha erityisesti, salaattitarpeet talviaikaan, juusto (ellei tyydy johonkin arkijuustoon)
Kyllä toi onnistuu helposti, kun tekee aina sen mukaan mitä on tarjouksessa, tekee kaiken tai lähes kaiken itse, eikä ylensyö. Niin ja suunnittelee vähän aina sen mukaan niitä viikon ruokia, mitä jo on kaapeissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee hyvässä lykyssä 200 per viikko kauppaan. 2aikuista ja kissa. Kissakin syö ihan marketti latzii sun muuta et huh...oon kyl miettiny et mitä hittoo. Eikä tod olla mitää hyvätuloisia(itse opiskelen) mut silti ei oo kyl koskaa rahat loppu vaik sitä kyl palaa..
No ette te kovin huonotuloisakaan ole, jos pelksätään (ruoka) kauppaan on mahdollista teiltä pariskuntana ja kissan ruokkijana 200/€ laittaa viikko. Eli 800€ kuukaudessa... Vai laskitko tuohon pariinsataan myös kaiken muun ostettavam kuten vaatteet?
T. Sinkkuopiskelija, jonka on pärjättävä noin parilla sadalla eurolla kuukaudessa e. sillä rahalla mitä jää käytettäväkseni, kun olen maksanut vuokrani. Onneksi on vielä hieman säästöjä.
No se metsästys ja kalastus on enemmän harrastus,joten miksi se laskentaan ....Ei muutakaan laske kuntosalimaksuja ruokakuluihin.
Mutta:
- järvestä kalaa