G: kuinka pian haastattelusta olette kuulleet saavanne työpaikan?
Kysymys otsikossa
Epäilyttää, kun ei kuulu mitään työhaastatteluun jälkeen. Taidan saada tiedon vasta sitten, kun lähettävät "valitettavasti valintamme ei blablabla"-viestin.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaako se AP:ta, että kerrotte vain nopeusennätyksenne, vai haluatteko antaa vaikutelman, että olette niin kovin "wanted"? Olen käynyt kymmenissä haastatteluissa, ja todellakaan ei päätöstä tehdä siltä istumalta, ellei satu sellainen munkki, että olet vika ja paras. Aina on ollut muitakin buukattuna. Tosin haenkin koulutusta vaativiin töihin.
Vastasin ap:n kysymykseen. Kyllä kunnon rekrytoija tietää, kun vastaan tulee sopiva tyyppi. Silloin pitää toimia ripeästi tai hakija voi valita jonkin toisen duunin
Totta, mutta ainakaan omalle kohdalle ei ole tullut tapausta, jossa muut haastattelut olisi peruttu yhden potentiaalisen löydyttyä. Ja "täytetään heti sopivan löydyttyä" on paljastunut usein korulauseeksi... Oikeasti haastatellaan useaa ja odotutetaan ties kuin kauan. Vastasit AP:n kysymykseen eli ilmeisesti koko ura samassa duunissa. No ei siinä mitään. Antaa vaan harhaanjohtavan vaikutelman superihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi Haastattelun lopuksi pomo kysyi, milloin voin aloittaa.
Ja sait paikan? Ihan vakiokysymyksiä kyllä. Kysytään usein, se on vain yksi höllä kriteeri. Valituksi tulemisesta se ei kerro. Niin kuin ei sekään, että esitellään kollegoille, näytetään firman tilat, jne...valitettavasti.
Joskus olen osannut aavistaa, että en tule valituksi, kun haastattelija ikään kuin valmistaa minua pettymyksen varalta. Esim "oisit kyllä hyvä tässä", "meillä on välillä muitakin paikkoja auki", "jos nyt ei onnaa, niin olet kuitenkin rekisterissämme"...
Okei, minulla oli helppoa, koska mun opiskelukaveri oli jo kyseisessä firmassa, ja houkutteli mua sinne täihin. Oli puhunut minusta pomolle, joka oli kiinnostunut ( pomo oli itsekin opiskellut samalla laitoksella yliopistolla kuin minä). Joten siinä oli jo vahva pohjustus, vaikka oli haastatellut muitakin.
Paskinta on tuo paikkojen ja kollegoiden yksityiskohtainen esittely, pitkät haastattelut ja sitten et saa paikkaa kuitenkaan.
Nopeimmillaan haastattelun lopuksi, pisimmillään rekrytointiprosessi on kestänyt noin 3 kk ensimmäisestä haastattelusta.
Edellisestä työpaikasta ilmoitettiin seuraava päivänä. Tästä nykyisestä muistaakseni seuraavalla viikolla, mutta se kerrottiin haastattelussa joten tiesin varautua vähän pidempään odotteluaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaako se AP:ta, että kerrotte vain nopeusennätyksenne, vai haluatteko antaa vaikutelman, että olette niin kovin "wanted"? Olen käynyt kymmenissä haastatteluissa, ja todellakaan ei päätöstä tehdä siltä istumalta, ellei satu sellainen munkki, että olet vika ja paras. Aina on ollut muitakin buukattuna. Tosin haenkin koulutusta vaativiin töihin.
Samaa mietin, että missä ihmeen haastatteluissa jengi on käynyt & mistä alasta puhutaan.
Varmaankin jotain kesätöitä tai harjoittelupaikkoja, jos ei tuon tarkemmin syynätä? Ei ainakaan mitään asiantuntijatehtäviä, joissa monesti on kaksi tai kolme haastattelua, psykologiset testit jne.
Pitkä väli voi tarkoittaa hyvää tai huonoa. Ajattelivat tekevänsä nopean rekrytoinnin, mutta löytyikin useampi hyvä, ja nyt miettivät pitäisikö haastatella parhaat kaksi kertaa tai pistää testeihin tms. Voit olla edelleen mukana. Tai päätöksen tekevä ihminen on sairaslomalla tai ihan vaan lomalla.
Yleisesti rekrytoivat eivät tajua, miten tärkeä juttu voi olla meneillään työtä hakevalle. Aikataulut ovat epämääräisiä ja luvatusta ei pidetä kiinni.
Nykyisessä työssään sain heti hakemuksen lähetettyä alustavan aikataulun rekrytointiin. Sain kutsun videohaastattelun, mutta en sen pidemmälle. Melkein puoli vuotta myöhemmin minulle soitettiin ja kysyttiin, kiinnostaako paikka edelleen ja haastattelun testauksen jälkeen pääsin töihin.
Nykyiseen paikkaan luvattiin vastaus viikon kuluessa, ja kun mitään ei kuulunut, soittelin perään. Haastattelijalla oli ollut kiireitä oikeiden työtehtäviensä kanssa, mutta soitteli varmistuksen sitten seuraavalla viikolla.
Edellisessäkin työpaikassa meni joku viikko haastattelusta, ennen kuin soittivat ja varmistivat paikan. Heillä oli toinenkin haastateltava siinä välissä. Nykyisen työnantajan piti varmistaa, saadaanko ylipäätään palkata ketään ja millä tittelillä.
Nopeimmillaan silloin kun haastattelusta on puhelimessa sovittu. Sain siis sen "mitä haluat jos tulet meille töihin" -puhelun. Haastattelu oli ns. muodollisuus jossa sovittiin palkka ja aloituspäivä ja juteltiin mukavia.
Vierailija kirjoitti:
En halunnut mitenkään rehennellä omalla nopealla rekrytoinnillani vaan se suuresti huvittaa ja ällistyttää, kun ikää on 50+. Pomo ei kyllä mitenkään mielellään minua töihin ottanut mutta oli pakkotilanteessa työntekijän sairasloman vuoksi ja minä kokeneempi hakija kuin ihan pystymetsästä tullut. On ollut ilmeisesti tyytyväinen työtapaani ja ahkeruuteeni kun sopimusta jatkuvasti jatketaan. Eihän se auta apta mutta kun kerran hän sitä kysyi niin vastasin omalta osaltani. Edellisen rekryn tuloksia taisin odotella viikon verran. Joskus vain se onni potkaisee oikeen mojovasti. Olen 9. kommentoija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin, että missä ihmeen haastatteluissa jengi on käynyt & mistä alasta puhutaan.
Varmaankin jotain kesätöitä tai harjoittelupaikkoja, jos ei tuon tarkemmin syynätä? Ei ainakaan mitään asiantuntijatehtäviä, joissa monesti on kaksi tai kolme haastattelua, psykologiset testit jne.
On siinä varmaan eroa, hakeeko puhelinmyyjäksi vaiko akatemiatutkijaksi.
Muutaman päivän päästä sain tiedon, että paikka on mun.
No pari päivää haastattelun jälkeen. Muuten on turha odottaa. 15 haastattelua 1,5 v aikana eikä työtä saa.
Aina kun minut on valittu niin olen kuullut valinnasta joko samana päivänä tai seuraavana. Alani on taloushallinto ja duunipaikkoja tällä vuosikymmenellä ollut 5. Jos on mennyt pitempään niin sieltä on aina tullut geneerinen hylkäyssähköposti vaikka haastattelukierroksia olisi ollut useampi. Kerran taisi HR-tyyppi soittaa ja antaa palautetta, se jäi mieleen maailman seitsemäntenä ihmeenä.
Tiistaina haastattelu, perjantaina klo 16 puhelu valinnasta. Tiesin et torstaina vielä haastatellaan et en odottanut aiemmin tietoa. Pari kesää sitten kävin "haastattelussa"; pomo tarjosi kahvia, juteltiin niitä näitä ja sit se sanoi et katselkaa noi meidän ohjelmat et miltä vaikuttaa. Puolen tunnin päästä kysyi et tulisitko meille? Vaikka tuossa ei ollut mitään haastatteluun liittyvää niin tykkäsin vanhan ajan pomon tyylistä ja hänen luottamuksestaan omaan taitoon tunnistaa "ihan tavallinen järkevä ihminen, joka selviää näistä tavallisista hommista". Liikaa olen käynyt haastatteluissa, jossa kysellään ummet ja lammet asioista, joiden tiedoilla ei tee mitään. Tässä parhaita: mikä eläin olisit, lapsuuden haaveammatti, vanhempien ammatit, kumpaa kannatat, suurin saavutuksesi jne
Joo tähän mennessä kaikissa työpaikoissa jotka oon saanut, haastattelun lopuksi on alettu sopia käytännön asioita, milloin aloitan jne. :D tällä alalla on "pienet piirit" ja käytännössä kaikki on pienyrityksiä joten päätökset tulee nopeasti jos henkilökemiat natsaa. Yrittäjillä ei ole aikaa mihinkään massiivisiin rekrykampanjoihin, se joka on sopiva hakija ja sopivaan aikaan vailla työtä saa paikan. Joskus aikanaan kun kesätyöpaikkoja hain opiskelujen alussa, muistan kyllä ne viikkojen odotukset ennen automaattista "valintamme ei kohdistunut sinuun"-viestiä. Silloinkin sain paikan lopulta tosi lyhyellä varoajalla..
Kerran sovittiin haastattelussa jo työn aloittamisesta (ravintola-ala ja suosittelijoita oli). Toisen kerran haastattelu oli keskiviikkona ja silloin sanottiin, että tällä viikolla ilmoitetaan päätökset. Pe klo 15 soittivat, että sain paikan. Tuolla kyllä ilmoitetaan puhelimitse myös niille, joita ei valittu ja samoin sisäisissä rekryissä kaikki saa henkilökohtaisesti kuulla valinnan tuloksen + perustelut miksi sinut valittiin/ei valittu.
En oo siis koskaan kokenut tuota "hiljaisuutta" haastiksen jälkeen saati saanut sitä hylkäyssähköpostia.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kyllä ilmoitetaan puhelimitse myös niille, joita ei valittu ja samoin sisäisissä rekryissä kaikki saa henkilökohtaisesti kuulla valinnan tuloksen + perustelut miksi sinut valittiin/ei valittu.
En oo siis koskaan kokenut tuota "hiljaisuutta" haastiksen jälkeen saati saanut sitä hylkäyssähköpostia.
Todella harvinaista. Mutta oikeasti työnantajien pitäisi suunnata rekryyn enemmän resursseja; ei voi koskaan tietää, milloin radiohiljaisuuteen unohdettu hakija onkin vastassa esimerkiksi asiakasyrityksen edustajana.
Kerran yli 45v:nä käynyt niin että kun olen lähtenyt haastattelusta niin matkalla on jo soitettu perään ja sanottu että paikka on mun ja toisella kerralla kysytty heti koska voin aloittaa.
Joihinkin tulee huomattavasti ennen hakujen päättymistä.